فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











گفتار مرد خدای پرست

چنین گفتست روزی حق پرستی

که او را بود در اسرار دستی

که هر چیزی که هست و بایدت نیز

ازان چیزت فراغت بِه ازان چیز

ترا چیزی که در هر دو جهانست

به از بودش بسی نابود آنست

اگر هر دو جهان دار السلامست

تماشا گاه جانم این تمامست

چو جان پاکِ من فردوس باشد

مرا صد مشتری در قوس باشد

بهشتی این چنین و همدمی نه

دلی پر سرِّ عشق و محرمی نه

چو هر همدم که می‌بینم حجابست

مرا پس هر دمی همدم کتابست

چو کس را می‌نبینم همدم خویش

در آنجا می فرو گویم غم خویش

مرا درمغزِ دل دردیست تنها

کزو می‌زاید این چندین سخنها

اگر کم گویم و گر بیش گویم

چه می‌جویم کسی، با خویش گویم

برآوردم بگرد عالمی دست

نداد از هیچ نوعم همدمی دست

وگر داد ودهد یک همدمم داد

نداد اوداد لیکن هم دمم داد

ز چندین آدمی درهیچ جائی

نمی‌بینم سر موئی وفائی

چو در من نیز یک ذرّه وفا نیست

ز غیری این وفا جُستن رو انیست

چو من محرم نَیَم خود را زمانی

کِه باشد محرم من در جهانی

ز همراهان دین مردی ندیدم

زاخوان صفا گردی ندیدم

بسی رفتم هم آنجا ام که بودم

نمی‌دانم کزین رفتن چه سودم

دلا چون هم نشینانت برفتند

رفیقان و قرینانت برفتند

تو تا کَی باد پیمائی ز سودا

برَو تا کَی کنی امروز و فردا

بخوردی همچو بیکاران جهانی

غم کارت نمی‌بینم زمانی

اگرچه صبحدم را هم دمی هست

ولی صادق نداد آن همدمش دست

بکن کاری که وقت امروز داری

برافروز آتشی چون سوز داری

همه خفتند چه مست و چه هشیار

تو کَی خواهی شدن از خواب بیدار

ترا تا چند ازین باریک گفتن

که می‌باید ترا با ریگ رُفتن

چو ابرهیم گفتار آمدی تو

چرا نمرود رفتار آمدی تو

چو نتوانی که مرد کار میری

زهی حسرت اگر مُردار میری

بگرد قال آخر چند گردی

قدم در حال نِه گر شیر مردی

دل تو گر ز قال آرام گیرد

کجا از حالِ مردان نام گیرد

چو قشری بیش نیست این قال آخر

طلب کن همچومردان حال آخر

چو تو عمر عزیز خود بیکبار

همه در گفت کردی،کی کنی کار

بُت تو شعر می‌بینم همیشه

ترا جز بت پرستی نیست پیشه

برگرفته از الهی نامه عطار نیشابوری




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ سه شنبه 26 آبان 1394 ] [ 09:26 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

نخستین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان چاق

طی تحقیقات انجام شده، نتایج اسکن خردسالان چاق نشان می‌دهد که رگه‌هایی از بیماری قلبی و ناهنجاری‌های عضلات قلب در آنها دیده شده است.

نخستین علائم بیماری‌های قلبی در کودکان چاق
طی تحقیقات انجام شده٬ نتایج اسکن خردسالان چاق نشان می‌دهد که رگه‌هایی از بیماری قلبی و ناهنجاری‌های عضلات قلب در آنها دیده شده است. بعد از مقایسه ۲۰ بچه‌ی خردسال چاق با ۲۰ بچه‌ی سالم هم سن و سال آنها٬ محققان دریافتند که بچه‌های چاق حدود ۲۷ درصد حجم عضله‌ی بطن چپ قلبشان بیشتر بوده و ۱۲ درصد عضلات قلبشان ضخیم‌تر است که هر دو نشانه‌های بیماری قلبی هستند.
برخلاف این مسئله که چاقی در دوران کودکی به یک مشکل شایع تبدیل شده است٬ اما محققان وقتی شواهدی از بیماری‌های قلبی را در بین بچه‌های هشت ساله یافته‌اند بسیار شگفت‌زده شدند. دکتر جینگ یکی از افراد متخصص در این زمینه می‌گوید: این مسئله نشان می‌دهد که در بچه‌های چاقی که کمتر از هشت سال دارند هم خطر بیماری‌های قلبی وجود دارد که هشدار بزرگی تلقی می‌شود.
حدود ۴۰ درصد از بچه‌های چاق به خاطر همین ضخیم بودن عضلات قلبی در معرض خطرات بیشتری قلبی مانند بیماری‌های قلبی و عدم پمپاژ درست خون قرار دارند. پزشکان هشدار دادند که مشکلات قلبی در دوران بچگی می‌تواند به مشکلات حادتری در دوران بزرگسالی بیانجامد. آنها میگویند والدین باید تا جائی که می‌توانند حواسشان به بچه‌ها بوده تا وزنشان را متعادل نگه دارند.
برخی از عوامل بروز مشکلات چاقی در بچه‌ها عبارتند از عدم تحرک فیزیکی منظم و صرف زمان زیاد در جلوی تلویزیون و کامپیوتر. درک و شناخت عواقب طولانی‌مدت این مسئله در شرایطی که تأثیرات چاقی فراگیر کودکان را در همه جا می‌بینیم بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز خواهد بود.
(منبع: medicinenet)



طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ یکشنبه 24 آبان 1394 ] [ 09:34 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

افتتاح برج فناوری دانشگاه امیرکبیر در آینده نزدیک


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از افتتاح برج فناوری این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد معتمدی در افتتاحیه اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار گفت: اهدافی که در زمینه توسعه پایدار در دنیا مطرح می‌شود، بسیار آرمانی و وسیع است که تقریبا تمامی زمینه‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: دانشگاه امیرکبیر، پنج تا شش محور توسعه پایدار را به عنوان رویکردهای اساسی فعالیت خود در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری تعریف و مشخص کرده است و البته این امر، به معنای نادیده گرفتن سایر زمینه‌ها نیست؛ بلکه جهت گیری‌های ما با توجه به اولویت و نیازهای واقعی کشور را مشخص می‌کند.

معتمدی تصریح کرد: پایان دادن به فقر در تمام حالات و اشکال در همه جا، یکی از اهداف توسعه پایدار است که بسیار آرمانی به نظر می‌رسد و البته حرکت در این مسیر، یکی از اهداف دانشگاه‌ها در تمام دنیاست.

وی با بیان اینکه ایجاد زندگی سالم و ارتقای سلامت افراد نیز دیگر هدفی است که این دانشگاه در توسعه پایدار، مدنظر قرار دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توجه به اهمیت مقوله سلامت، اقدامات خود در این زمینه را در دانشکده مهندسی پزشکی و پژوهشکده‌های مرتبط پیگیری می‌کند.

معتمدی تصریح کرد: تامین دسترسی و مدیریت پایدار آب و سیستم فاضلاب برای همه نیز از دیگر اهداف توسعه پایدار است که دانشگاه امیرکبیر، تحقق این هدف را در دانشکده عمران و مراکز پژوهشی مرتبط دنبال می‌کند.

وی یادآور شد: تامین دسترسی به انرژی قابل اتکا، پایدار و مقرون به صرفه برای همگان به عنوان دیگر هدف تعیین شده در توسعه پایدار محسوب می‌شود که دانشگاه امیرکبیر در این زمینه نیز اقدامات موثری انجام داده که تعریف پروژه هوشمندسازی شبکه برق کشور توسط گروه قدرت دانشکده مهندسی برق از جمله آنهاست.

وی تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های پژوهش و نوآوری به عنوان یکی دیگر از اهداف توسعه پایدار مطرح است که ما باید در این زمینه حرکت‌های جدی‌تری داشته باشیم و خوشبختانه برای تحقق آن، احداث برج فناوری و افزایش مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

معتمدی، افزایش آمار مراکز رشد دانشگاه امیرکبیر طی دو سال گذشته و فراهم آوردن زمینه مناسب برای رشد شرکت‌های دانش بنیان را از جمله اقدامات حمایتی این دانشگاه از فعالیت‌های نوآورانه ارزیابی کرد.

وی یادآور شد: دانشگاه پلی تکنیک (صنعتی امیرکبیر) از همان ابتدای فعالیت، برقراری ارتباط با صنعت را سرلوحه خود قرار داده و جزو دانشگاه‌های منحصر به فرد کشور در این زمینه است که تعریف پروژه‌های مشترک و انعقاد قراردادهای همکاری با بخش‌های صنعتی دولتی و غیردولتی در امتداد این رویکرد صورت گرفته است و امروز نیز شاهد امضای قرارداد همکاری با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی خواهیم بود.

دکتر بهرام ناصرنژاد، رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم ضمن اشاره به رشد روز افزون و توسعه سریع فعالیت‌های صنعتی در دنیا، آلودگی‌های زیست محیطی را از جمله عوارض این پدیده عنوان کرد.

ناصرنژاد افزود: سازمان ملل متحد در سال 1987 کمیسیونی به منظور توجه به مخاطرات محیط زیستی تشکیل داد و به صنایع مختلف توصیه کرد جهت گیری‌های خود را به سمت توسعه پایدار و فرایندهای سبز تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز سالهاست دستیابی به اهداف توسعه پایدار را به عنوان شعار و رویکرد اصلی خود قرار داده و برگزاری کنفرانس مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار نیز در مسیر تحقق اولویت‌های کشور و دانشگاه، در دستور کار قرار گرفت.

ناصرنژاد ابراز امیدواری کرد برگزاری سمینارهایی از این دست، به نتایج مثبت و موثری همچون ترسیم نقشه راه کشور برای آینده‌ای سبز منجر شود.

رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر، این اندیشه که کره زمین، میراث به جای مانده از گذشتگان برای بشر امروزی است را باوری نادرست خواند و گفت: بهتر است به جای این شعار، بیندیشیم که ما زمین را از فرزندانمان قرض گرفته‌ایم و باید طوری زندگی کنیم که کره زمین را بدون مشکلات زیست محیطی به نسل آینده تحویل دهیم.

بر اساس این گزارش، اولین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و صندوق ملی محیط زیست تدارک یافته و به مدت دو روز در محل این دانشگاه برگزار می‌شود.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 20 آبان 1394 ] [ 10:18 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کشف هزارمین انفجار پرتو گاما توسط فضاپیمای ناسا

فضاپیمای سوییفت ناسا که متخصص اکتشاف انفجارهای پرتو گاماست، موفق به کشف هزارمین مورد از این انفجارها شد.

به گزارش  ایسنا منطقه خراسان، انفجارهای پرتو گاما قدرتمندترین انفجارهای جهان هستند که معمولا هنگام فروپاشی یک ستاره و تولد یک سیاه‌چاله رخ می‌دهند.

این انفجارها شامل جرقه‌های پرتو گامای مرتبط با انفجارهای پرانرژی در کهکشان‌های دوردست هستند. آن‌ها به عنوان درخشان‌ترین رویدادهای الکترومغناطیسی جهان شناخته می‌شوند.

مدت زمان رخداد این انفجارها بین 10 میلی‌ثانیه تا چندین ساعت است. پس از انفجار اولیه، معمولا تابشی با طول موج و طول عمر بلندتر ظاهر می‌شود.

به گفته ناسا، روز 27 اکتبر (پنجم آبان) حدود ساعت 6:41 بعدازظهر به وقت شرق آمریکا، تلسکوپ هشدار انفجار سوییفت هزارمین انفجار پرتو گاما را به عنوان یک پالس ناگهانی از پرتوهای گاما کشف کرد که از مکانی در صورت‌فلکی نهر نشات گرفته بود. ستاره‌شناسان این رویداد را GRB15027B نام نهادند و پس از کشف این پرتو دریافتند که این دومین انفجار رخ داده در آن تاریخ است.

فضاپیمای سوییفت به طور خودکار مکان این انفجار را تشخیص داده و به ستاره‌شناسان سراسر جهان موقعیتش را اطلاع داده و سپس برای بررسی منبع دقیق آن توسط تلسکوپ‌های حساس پرتو ایکس و ماوراءبنفش و تلسکوپ‌های نوری رو به موقعیت مذکور چرخید.

به گفته جان نوسک، مدیر عملیات‌های ماموریتی سوییفت، سالهاست که اخترشناسان با اصلاح تکنیک‌هایشان سعی در دستیابی به مکان این انفجارها در کوتاهترین زمان ممکن دارند.

این فضاپیما پس از گذران حدود 11 سال در فضا در وضعیت خوبی است و دانشمندان ناسا در انتظار مشاهده انفجارهای پرتو گامای بیشتری توسط این فضاپیما هستند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ سه شنبه 19 آبان 1394 ] [ 11:11 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

سامانه رسانه های خبری در وب سایت عرفان

روزنامه جام جم | روزنامه ایران | روزنامه خراسان | روزنامه هدف و اقتصاد | روزنامه جوان | روزنامه ایران دیلی | روزنامه اعتدال | روزنامه تهران امروز | روزنامه جهان صنعت | روزنامه همشهری | روزنامه جهان اقتصاد | روزنامه دنیای اقتصاد | روزنامه جمهوری اسلامی | روزنامه وطن امروز | مردم سالاری | روزنامه کیهان | خبرگزاری دانشجویان ایران | اخبار رسانه های برون مرزی | خبرگزاری کشاورزی ایران | خبرگزاری تقریب | خبرگزاری برنا | خبر آنلاین | میراث فرهنگی | خبرگزاری موج | خبرگزاری آریا | سایت خبری تحلیلی تابناک | خبرگزاری کتاب ایران | خبرگزاری آینده روشن | خبرگزاری كار جمهوری اسلامی ایران | خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات | شبکه خبر | خبرگزاری فوتبال ایران | خبرگزاری زنان ایران | خبرگزاری فارس | باشگاه خبرنگاران جوان | خبرگزاری رسا | خبرگزاری قرآنی ایران | خبرگزاری مهر | خبرگزاری نفت | خبرگزاری اکونیوز | اخبار فناوری اطلاعات | خبرگزاری بورس تهران | پایگاه خبری آفتاب | خبرگزاری هنر  | سایت خبری معماری نیوز | سایت سازمان دانش آموزی | صداقت نیوز | شهدای ایران | پایگاه خبری جامعه کردی ایران | سایت خبری تحلیلی صنعت ساختمان | سایت خبری ورزش هرمزگان | سایت خبری ارشد آنلاین | سایت خبری ویوان نیوز | سایت خبری اقتصاد ما | سایت خبری مشهد نیوز  | سایت خبری منادی نیوز | سایت خبری الف | شبکه خبری هنر | سایت خبری پرچم | سایت خبری جهان نیوز | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه | سیتنا | همکاران سیستم | پیمانه | رجا نیوز | پایگاه اطلاع رسانی دولت | شیعه نیوز | تهران نیوز | آموزش نیوز | باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران | سایت خبری بولتن | سایت خبری پول نیوز | بازتاب آنلاین | برد و باخت | پایگاه خبری تحلیلی فرارو | شبکه خبری اقتصاد ایران | فردانیوز | شبستان | اخبار چاپ | موبنا | عصر ایران | آی تی آنالایز | وبنا | ماهنامه شبکه | سینمافردا | ایسل  | 



طبقه بندی: مطالب اجتماعی،
[ دوشنبه 18 آبان 1394 ] [ 11:47 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

امساك از خوردن و سیر وسلوك عرفانی

یا من اسمه دواء و ذكره شفاء

امساك از خوردن ( امساك درمانی یا همین آب درمانی ) علاوه بر معالجه بیماریهای جسمانی و بویژه بیماریهای صعب العلاج و لاعلاجی همچون ام اس یا پسوریازیس و سرطان ها در خصوص درمان بیماریهای اخلاقی و روحی موثر است .

كسانی كه میخواهند در مسیر عرفان اهل بیتی و سلوك الی الله گام بردارند و اقدام به تزكیه نفس نمایند امساك از خوردن میتواند كمك نماید زیرا اولین قدم برای طالب تزكیه نفس - یقظه - است به معنای بیداری به حقیقت این عالم و حقیقت حیات انسان و مسیری كه انسان باید طی نماید و به احوالات بیماریهای اخلاقی و بسیار مسائل دیگر.

گام بعدی بعد از یقظه - توبه - است و این توبه شرایطی دارد كه امام الوصی امیرالمومنین علی علیه السلام شرایط توبه حقیقی را بیان فرموده اند و یكی از این شرایط ذوب شدن بدن از تمام چیزهایی است كه انسان از مال حرام و شبهه ناك خورده است . و این مهم در امساك درمانی بخوبی حاصل میشود . زیرا در مدت امساك از خوردن یا همان اب درمانی بدن انسان شروع میكند به پاكسازی از سموم و ذخایر انباشته شده و لذا در این هنگام علاوه بر فوائد جسمانی فراوانی كه امساك درمانی برای جسم انسان دارد برای پاكسازی جسم از لقمه های حرام و شبهه ناك نیز فوق العاده مفید است و انسان بعد از دوره امساك درمانی ( كه از 3 روز تا 40 روز متفاوت است ) تمام جسمش از ذخیرهای آلوده به مال و غذاهای حرام و شبهه ناك پاك میگردد .

پس طالب امساك درمانی علاوه بر درمان بیماری اش میتواند جسمش را از غذاهای الوده ظاهری ( مانند فسفودها و انواع شیرینی ها و مرغ و ماهی هورمونی و.........) و هم آلودگیهای باطنی ( مال حرام و لقمه های شبهه ناك ) نیز پاكسازی نماید .

استاد حسن جلالیان - بنیانگذار آب درمانی ایران

 

بنر



طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ شنبه 16 آبان 1394 ] [ 10:27 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تفاوت های جالب مغز زنــــــان و مــــردان!

روزنو نوشت :

زنان و مردان هر دو می توانند مغز مردانه نوع S و مغز زنانه نوع E داشته باشند و زیبایی این تفاوت ها وقتی است که این دو کنار هم قرار می گیرند و مکمل یکدیگرند.

"سایمون بارون" روانشناس دانشگاه کمبریج نظریه همدردی-سازماندهی را مطرح می کند.

افراد با ذهن سازماندهی کننده علاقه شدیدی به تحلیل سیستم ها دارند و اغلب مغز مردانه یا "Male Brained" نامیده می شود و افراد با ویژگی همدردی قدرت فراوان در تشخیص احساسات افراد و همدردی با آنها را دارند که در اصطلاح مغز زنانه یا "Female Brained" نامیده می شود.

داشتن این ویژگی لزوما نباید خصوصیت خاص یک جنس باشد بلکه زن و مرد هر دو می توانند این بخش را در ذهن خود داشته باشند و همه زنان دارای مغز زنانه و همه مردان دارای مغز مردانه نیستند.

تفاوت های جالب مغز زنــــــان و مــــردان!

افراد با مشخصات Female Brained

ارتباط با افراد غریبه و صحبت کردن با آنها برایشان چیزی سختی نیست.

دخالت و ورود به مرز شخصی را سریع متوجه می شوند.

علاقه ای به دانستن درباره جزئیات فنی کامپیوتر ،دوربین و یا یک نرم افزار جدید را ندارد.

هنگامی که به یک نقاشی نگاه می کند بر زیبایی آن تمرکز می کند تا تکنیک و روش کشیدن این نقاشی.

علاقه ای کمی به دنبال کردن وقایع مهم تاریخی دارند.

تفاوت های جالب مغز زنــــــان و مــــردان!

افراد با مشخصات Male Brained

علاقه ای به فهرست بندی دارند.

اگر درباره ظاهرتان سوال بپرسید صادقانه جواب می دهند.

علاقه ای به داستانهای تخیلی ندارند.

اشتباهات دستورزبانی را سریع تشخیص می دهند.

قدرت نقشه خوانی خوبی دارند.

افراد با مغز مردانه در کارهای مدیریتی ،نظارتی و IT موفق تر هستند.

افراد با مغز زنانه در کارهای آموزشی و فعالیت های اجتماعی بسیار موفق تر هستند.




طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ سه شنبه 12 آبان 1394 ] [ 10:00 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مراسم عزاداری عاشورای حسینی (ع) توسط هندوها در پاکستان + تصاویر

 
مراسم عزاداری هندوها در پاکستان3

مراسم عزاداری امام حسین (ع) در روزهای آخر دهه اول ماه محرم در «نارائن پوره» در کراچی بزرگترین شهر پاکستان، توسط هندوها و سیک‌ها بیش از یکصد سال است که برای قبول شدن نذورات‌شان برگزار می‌شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «داون نیوز»، «نارائن پوره» یکی از مناطق پرجمعیت در مرکز شهر کراچی است که به «رنچهور لائن» قدیمی‌ترین منطقه این شهر متصل است.

منطقه نارائن پوره از اکثریت هندوهای «هریجن»، مسیحیان و اقلیت سیک تشکیل شده است.

مردم این سه ادیان مراسم مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را باذوق و شوق برگزار می‌کنند.

عزاداران حسینی (ع) هندو و سیک‌ در منطقه نارائن پوره از روز نهم محرم به خیابان‌ها می‌آیند و مسلمانان این شهر نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

هندوها برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) تمثیلی از اسب «ذوالجناح»، خیمه‌ها و سایرشبیه کربلا را به نمایش می‌گذارند.

هندوها این اسب را پس از ساخت آرایش می‌کنند.

یکی از مردم سیک‌ هر سال برای استقبال از هیئت عزاداران، شیر و شیرچای را نذر می‌کند و می‌گوید: وی هر سال برای دسته عزاداران حسینی (ع) شیر و شیرچای نذری می‌دهد اما امسال «دسهرا» یکی از مراسم هندوها نیز با ماه محرم همزمان شده که وی نسبت به سال‌های گذشته این نذری را دوبرابر درست کرده است.

برخی هندوها برای برآوردن خواسته‌های خود چشم و دست‌های خود را با پارچه‌ای می‌بندند.

«جیتها پتیل» یکی از مدیران هیئت در این خصوص گفت: هیئت ذوالجناح و دسته عزاداران بیش از یکصد سال پیش توسط «گهنشا بابو» تأسیس شده است.

وی گفت: گهنشا بابو هیچ اولادی نداشت و یک اسب را در روز عاشورای حسینی (ع) نذر کرد که در صورت روا شدن حاجتش آن را به مراسم عزاداری شیعیان واگذار خواهد کرد.

جیتها پتیل گفت: امام حسین (ع) قبل از عاشورای سال آینده نذر گهنشا بابو را قبول کرد و بچه‌ای در منزلش به دنیا آمد.

با این حال، گهنشا بابو از همان سال مراسم عزاداری امام حسین (ع) را آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

«شری کاتهیا هریجن سیوا سیتی» یکی از سازمان‌های رفاهی نارائن پوره در این خصوص گفت: مراسم عزاداری امام حسین (ع) هرسال در نارائن پوره برگزار می‌شود اما مکان وسیع‌تری برای برگزاری مراسم ذوالجناح و دسته عزاداران ندارند.

وی گفت: سازمان رفاهی هندوها از دولت خواسته که جای گسترده‌ای برای برگزاری این مراسم برای هندوها فراهم کنند تا مردم زیادی بتوانند  ذوالجناح و سایر تمثیل‌های کربلا را زیارت کنند.

یکی از کودکان هندو پس از برآورده شدن حاجت پدرش «صوفیانه» می‌رقصد.

«فقیر سائین» یک هندوی دیگر که در منطقه «صدر» در کراچی مراسم عزاداری برگزار می‌کند، گفت: هندوهای منطقه صدر پیش از این تمثیل‌های کربلا را به مناطق مختلف می‌بردند اما در حال حاضر به دلیل تهدیدات امنیتی قادر به چنین کاری نیستند.




طبقه بندی: گالری تصاویر وب سایت،
[ یکشنبه 10 آبان 1394 ] [ 08:52 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مصرف بیش از حد ویتامین D موجب افزایش کلسترول و تری گلیسیرید می شود

به گزارش پزشکان بدون مرز، بسیاری از محققان ﭼﺎﻗﯽ را ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ دﻟﻴﻞ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن می دانند همچنین افرادی که چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیه شکمی دارند، برای گسترش بیماری های قلبی عروقی و سکته ها مستعدترند حتی اگر هیچ کدام از عوامل خطر دیگر در آنها وجود نداشته باشد.

دکتر سما کومار، پزشک متخصص غدد اطفال در کلینیک مایو، می گوید تا به امروز او و تیم تحقیقاتی اش تمرکز خود را بر روی منافعی که ویتامین D برای کودکان دارد متمرکز ساخته است. آخرین پژوهش آنها نیز معطوف به  تاثیراتی است که درمان به وسیله ویتامین D۳ بر روی عملکرد اندوتلیال نوجوانان مبتلا به چاقی می گذارد.

ویتامین D از دسته ی ویتامین های محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد، می تواند به مسمومیت منجر شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده بیش از یک سوم جمعیت نوجوانان اضافه وزن دارند. مطالعات مشاهده ایی دیگری که در این زمینه انجام گرفته نیز به ارتباط بین کمبود ویتامین D و مجموعه ای از بیماری های عوارض با اضافه وزن اشاره کرده است. از این عوارض می توان به انواع بیماری های قلبی و عروقی و همچنین مقاومت به انسولین اشاره کرد. به همین منظور نیز در برخی از موارد، مسئولین برای کاهش یا معکوس کردن عوارض جانبی ناشی از چاقی مصرف میزان بالای مکمل های ویتامین D را توصیه می کنند.

دکتر کومار در این باره بیان می کند که مطالعات پیشین به رابطه میان میزان ویتامین D در خون و بهبود کارکرد قلبی اشاره دارند به این ترتیب اغلب والدین، کودکان چاق را در رژیمی سرشار از ویتامین D قرار می دهند.

گاهی مصرف روزانه این ویتامین به بیش از ۵ الی ۱۰ برابر مقدار نرمال آن می رسد. به این ترتیب می توان گفت که مصرف زیاد این ویتامین نه تنها برای بدن مفید نخواهد بود بلکه مضرات فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت.

محققین پیش از این نیز اعلام کرده بودند که استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر، می تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت های نرم مانند کلیه ها،  ریه ها، قلب و گوش ایجاد نماید که در کلیه ها موجب بروز سنگ کلیه،  در ریه ها و قلب باعث عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و کری منجر می شود.

همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تاخیر در رشد در شیرخواران ، اختلالات گوارشی و شکنندگی استخوان ایجاد می شود.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 6 آبان 1394 ] [ 09:58 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

برداشتن پولیپ‌های بزرگ روده بزرگ بدون جراحی عمده

اگرچه پولیپ‌ها خوشه‌‌های کوچکی از سلول‌ها هستند که داخل روده بزرگ شکل‌می‌گیرند، اما در صورت عدم درمان می‌توانند موجب مشکلات عمده‌ای شوند. با اینکه احتمالاً شنیده‌اید برای خارج ساختن پولیپ‌های بزرگ روده بزرگ به کولکتومی (پس‌روده‌برداری) نیاز است که در آن قسمت بزرگی از روده برداشته می‌شود، اما روشی جدید وجود دارد که می‌تواند جایگزینی برای جراحی عمده باشد.
اغلب پولیپ‌ها خوش‌خیم هستند، بدان معنا که ذاتاً بی‌ضررند، با این حال برخی از این پولیپ‌ها ممکن است با گذشت زمان سرطانی شوند. در نتیجه نباید این پولیپ‌ها را نادیده گرفت و از آنجاییکه با مشاهده آن‌ها نمی‌توان تشخیص داد که آیا پولیپ سرطانی می‌شود یا خیر، باید همه‌ی پولیپ‌ها برداشته شوند. 
با اینکه همه‌ی افراد می‌توانند دچار پولیپ شوند، اما احتمال شکل‌گیری پولیپ در افراد بالای۵۰ سال و آنانی که دارای سابقه‌ی خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ هستند بیشتر است.
از آنجاییه پولیپ‌های روده بزرگ معمولاً دارای هیچ نشانه‌ای نیستند، پزشکان برای تشخیص پولیپ‌ها یا علائم اولیه سرطان روده‌ی بزرگ توصیه می‌کنند افراد به طور مدام تحت آزمایشات غربالگری قرار گیرند.
تا کنون پولیپ‌هایی که اندازه‌ی آن‌ها بزرگ‌تر از آن بود که بتوان آن‌ها را با روده بزرگوسکوپی برداشت با کولکتومی خارج می‌شدند. این عمل نوعی جراحی عمده است که نیازمند بی‌هوشی عمومی و برداشتن قسمت بزرگی از روده می‌باشد، بنابراین دارای ریسک‌های احتمالی از جمله عفونت شدید است. 
خوشبختانه روش ( Endoscopic Submucosal Dissection) به پزشک اجازه می‌دهد بدون انجام یک جراحی وسیع پولیپ را خارج سازد. با اینکه این روش بسیار طولانی‌تر از کولکتومی متعارف است، اما جایگزین ایمنی خواهد بود که شامل برداشتن قسمتی از روده بزرگ نیست.
(منبع: mayoclinic)




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ دوشنبه 4 آبان 1394 ] [ 09:53 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic