فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











با سلول درمانی زخم های دیابتی التیام می یابد

به گزارش  پزشکان بدون مرز، پژوهشگران علوم پزشکی در تلاشند با استفاده از سلول درمانی، زخم های مزمن به ویژه در مبتلایان به دیابت را التیام بخشند. وکیوم تراپی شیوه ای برای درمان زخم های مزمن
طبایی با اشاره به اینکه ‘وکیوم تراپی’ روشی است که برای درمان زخم های مزمن استفاده می شود، اظهار کرد:استفاده از خلاء، شیوه درمانی جدیدی برای بهبود ضایعات مختلف از جمله زخم های مزمن است.
وی اظهار کرد:ایجاد خلاء با فشار منفی که روی بافت زخم ایجاد می کند سبب افزایش قدرت خون رسانی و تغذیه بافت زخم در حال ترمیم می شود و در مجموع با کاهش بار عفونی حاصل از پاکسازی ذراتی که برروی زخم هستند، منجر به بهبود زخم می شوند.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه وکیوم تراپی به عنوان یک روش کمک درمانی برای التیام زخم های مزمن استفاده می شود، گفت:زخم های صعب العلاج که به درمان های معمول جواب نمی دهد از ابزارها و وسایل مختلفی برای بهبود آن کمک می گیریم که یکی از آنها وکیوم تراپی است.

** بومی سازی دستگاه وکیوم تراپی توسط متخصصان داخلی
وی به استفاده از روش درمانی وکیوتراپی بومی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی با تحقیق و پژوهش توانست این دستگاه را بازسازی کند.
وی بااشاره به اینکه نوع بومی شده ایرانی این دستگاه طراحی شده است گفت:شرکت های دانش بنیان وابسته دانشگاه صنعتی اصفهان با مشارکت مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی این دستگاه را بومی سازی کردند که در کلینیک زخم جهاد دانشگاهی آماده بهره برداری است.
طبایی گفت: ماگوت تراپی یک روش دیگر برای درمان زخم های مزمن و لاعلاج است و در این روش با استفاده از لارو نوعی مگس به ترمیم زخم های مزمن می پردازند.
وی با اشاره به اینکه لارو مگس به صورت استاندارد در کشور تهیه شده است، گفت: اولین کلینیک ماگوت تراپی استاندارد کشور در جهاد دانشگاهی راه اندازی شده و با بهره گیری از استادان مجرب دانشگاه علوم پزشکی تهران لاروهای پرورش یافته، قابل استفاده برای مداوای زخم ها هستند.
طبایی با اشاره به اینکه محققان این مجموعه در حوزه زخم های دیابتی و مزمن کار می کنند گفت: محققان جهاد دانشگاهی همواره در تلاش هستند تا بتوانند از تکنیک های جدید و به روز دنیا برای درمان زخم های بدخیم استفاده کنند.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ سه شنبه 31 شهریور 1394 ] [ 10:06 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اولین نشانه های به دست آوردن اعتماد به نفس

اگر فردی بتواند به خود، رفتارها و کارهایی که انجام می دهد، اعتماد داشته باشد، قادر به جلب اعتماد دیگران هم خواهدبود. اعتماد به معنای نگرش افراد در روابط بین فردی و اجتماعی شان است. اولین شکل از اعتماد به صورت اعتماد به نفس در خود فرد به وجود می آید. اگر فردی بتواند به خود، رفتارها و کارهایی که انجام می دهد، اعتماد داشته باشد، قادر به جلب اعتماد دیگران هم خواهدبود.

این در حالی است که نداشتن اعتماد به نفس می تواند باعث سلب اعتماد دیگران از فرد شود. به طور کلی، اعتمادکردن به دیگران یا از دست دادن اعتماد نسبت به آنها، پله ها یا مراحلی دارد که در ادامه اشاره ای به هرکدام از آنها خواهیم داشت.
مسئولیت پذیری

اولین پله اعتماد، مسئولیت پذیری است. مسئولیت پذیری، نوعی ویژگی شخصیتی است که از دوران کودکی و براساس تربیت های خانوادگی شکل می گیرد. والدینی که نتوانند فرزندان خود را مسئولیت پذیر بار بیاورند، باعث می شوند اعتماد دیگران به چنین افرادی در زندگی آینده خانوادگی و شغلی آنها کمتر شود و حتی گاهی به صفر هم برسد.

این روزها در برخی از اداره ها یا سازمان های بزرگ، قبل از استخدام افراد از آنها تست های مربوط به مسئولیت پذیری هم می گیرند تا متوجه شوند آیا این افراد، مسئولیت پذیر و مهم تر از آن، قابل اعتماد هستند یا نه؟ افرادی که به اندازه کافی مسئولیت پذیر نباشند، نمی توانند اعتماد همسر یا حتی فرزندان خود را هم جلب کنند و همین مسئولیت ناپذیری می تواند گام بزرگی در راستای ایجاد جاده بی اعتمادی شود.

وجدان کاری

یکی دیگر از مهم ترین پله های شکل گیری اعتماد یا سلب اعتماد از دیگران، داشتن یا نداشتن وجدان کاری است. افرادی که به هوای زرنگی، وجدان کاری را زیر پا می گذارند، نه تنها سودی نمی کنند بلکه با از دست دادن اعتماد دیگران متحمل ضرر و زیان هم می شوند.

اجازه بدهید مثال روشنی در این زمینه بیان کنیم. مثلا فکرش را بکنید به یک میوه فروشی رفته اید و تا سر برگرانده اید، آن مویه فروش چند عدد میوه خراب در نایلون خریدتان انداخته است یا فرض کنید کالایی خریده اید و سپس متوجه وجود مشکلی در آن شده اید و فروشنده هم مشکل را نپذیرفته است. آیا شما بار دیگر به آن میوه فروشی یا نمایندگی فروش محصول مشکل دارد می روید یا آنجا را به دوستان و اطرافیان خود معرفی می کنید؟ به طور حتم نه! حالا این مسئله چه عواقبی در جامعه دارد؟

اولین عاقبت بی وجدانی در کار، از دست دادن اعتماد مشتری یا ارباب رجوع است. دومین و مهم ترین عاقبت هم گسترش تدریجی بی اعتمادی به صنف های مشابه و ترویج بی اعتمادی عمومی در سطح جامعه است. این بی اعتمادی عمومی می تواند روابط بین فردی در جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و افراد جامعه را نسبت به یکدیگر بدبین کند. در این صورت و متاسفانه، کم کم شکل روابط در جامعه انسانی تغییر می کند و به شکل رابطه در جامعه حیوانی، نزدیک می شود.

گرگ ها، مثال خوبی برای توضیح این مساله هستند. شما به هیچ عنوان در حیات وحش، ۲ گرگ درنده را پیدا نمی کنید که پشت به هم بخوابند. گرگ ها، رو به هم و هوشیار می خوابند زیرا اعتمادی به یکدیگر ندارند.

صداقت در مقابل دروغگویی

پله دیگری که می تواند برای برداشتن گام اعتماد بسیار تاثیرگذار باشد، صداقت است. افرادی که همیشه راست و صادق با دیگران، به خصوص خانواده و دوستان خود برخورد می کنند، می توانند به سادگی اعتماددیگران را به خود جلب کنند. از طرف دیگر، اقرادی که صداقت و درستی را در کلام و رفتار فرد مقابل خود می بینند هم خیلی راحت تر و سریع تر به او اعتماد می کنند.
دروغگویی در مقابل صداقت و راستگویی در پله های نردبان اعتماد جای دارد. یعنی به طور حتم، همسر، پدر، مادر، فرزند، ارباب رجوع، خریدار یا دوستی که از طرف مقابل خودش به صورت مداوم دروغ می شنود، دیگر نمی تواند اعتمادی به او بکند.

پنهانکاری

پنهانکاری، به خصوص در رابطه بین زوج ها یا والدین و فرزندان، می تواند عامل مهم دیگری برای سلب اعتماد طرفین نسبت به یکدیگر باشد. پنهان کردن مسائل اقتصادی، روابط عاطفی، شغلی و حتی پنهانکاری در رفتار می تواند اعتماد دیگران را از ما سلب کند و برگرداندن این اعتماد از دست رفته هم کار نسبتا سختی خواهدبود.

خبرچینی

خبرچینی یا برملا کردن راز دیگران، از دیگر پله های سلب اعتماد است که معمولا در روابط بین زوج ها، والد و فرزند یا دوستان به وجود می آید. وقتی فرزندتان درباره یک رابطه جدید، نمره هایش یا احتمالا رفتن به یک مهمانی با شما صحبت می کند و از شما می خواهد این مساله را با پدرش درمیان نگذارید، واقعا به حرف او گوش بدهید. وقتی با همسرتان حرفتان می شد، ماجرا را برای پدر یا مادر خودتان یا او بازگو نکنید. اگر دوستتان با شما درددل کرد، این درددل را پیش سایر دوستان بازگو نکنید. تمام این کارها، باعث سلب اعتماد می شوند.

حرف آخر؛ الگوبرداری

در نهایت می توان اعتمادسازی در سطح کلان را با فرهنگ سازی از طریق رسانه ها یا الگوبرداری از کشورهای موفق، اجرایی کرد. مثلا در کشور ژاپن اگر کارفرما به هیچ عنوان سر کار نباشد یا کنترلی با دوربین های مداربسته انجام ندهد، باز هم وجدان کاری باعث می شود کارمند یا کارگر، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و ذره ای از کار و مسئولیت خود کم نگذارد.

این مساله، به حس مسئولیت پذیری وی و وجدان کاری ای که در خانواده به فرزندان آموزش داده شده، بر می گردد. از طرف دیگر، در کشور آمریکا اگر محصولی ایرادی داشته باشد، فروشنده یا نمایندگی فروش، با عذرخواهی مسئولی آن ایراد را می پذیرند و هرکاری می کنند تا مشتری، راضی از خرید خود به خانه برگردد. این کار، باعث افزایش اعتماد بین فردی در جامعه خواهدشد.

منبع این مقاله :http://www.iran.pezeshk.us/archives/68817




طبقه بندی: مطالب شنیدنی و خواندنی.،
[ سه شنبه 24 شهریور 1394 ] [ 10:08 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

پرسش حضرت عیسی از جبرئیل

 امام جعفر صادق علیه‏‌السلام فرمودند: عیسى بن مریم علیهماالسلام از جبرئیل علیه‌‏السلام پرسید: کى قیامت بر پا مى‏‌شود؟

جبرئیل چنان بی تاب و مضطرب شد که از هوش رفت و چون به هوش آمد، گفت: اى روح اللّه‏! من در این باره بیشتر از تو نمى‏‌دانم. هر آن‏که در آسمانها و زمین است از آنِ خداست، قیامت جز ناگهانى و بى‏ خبر بر شما وارد نمى‌‏شود.

متن حدیث:

الإمامُ الصّادقُ علیه‌‏السلام: قالَ عیسَى بنُ‏مَریَمَ علیهماالسلام لِجَبرَئیلَ علیه‏‌السلام: مَتى قِیامُ السّاعَةِ؟ فَانتَفَضَ جَبرَئیلُ انتِفاضَةً اُغمِیَ علَیهِ مِنها، فلَمّا أفاقَ قالَ: یا روحَ اللّه‏ِ، ما المَسؤولُ أعلَمُ بِها مِنَ السّائلِ، ولَهُ مَن فی السَّماواتِ والأرضِ، لا تَأتیکُم إلاّ بَغتَةً.


«قصص الأنبیاء، صفحه ۲۷۱»




طبقه بندی: مطالب دینی،
[ شنبه 21 شهریور 1394 ] [ 10:39 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مصرف برنج، سرطان زا است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف سموم و آلاینده‌های صنعتی از گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد. متأسفانه والدین با این باور غلط که برنج عاری از هر گونه آرسنیک شیمیایی است آن را در هر وعده خوراک غذایی فرزندان خود قرار می‌دهند.

دانشمندان بریتانیا هشدار داده‌اند که برنج کشت شده آلوده بوده و حاوی مقداری آرسنیک شیمیایی می‌باشد.

در اینجا قصد داریم با ارائه روش پختی جدید خبر خوشی را به شما بدهیم. باید گفت که این روش پخت برای مصرف کودکان بی‌خطر بوده و آثار منفی آن را از بین می‌برد.

توصیه می‌شود که از دستگاه قهوه جوش استفاده کنید، چرا که باعث می‌شود چیزی حدود 85درصد از میزان آرسنیک کم شود. همچنین میزان مابقی آرسنیک نیز کاملاً بی‌خطر می‌باشد.

این فرآیند در حال حاضر ثبت اختراع نیست اما دانشگاه کوئینز در بلفاست به دنبال ثبت آن به دلیل اعتبار در پخت و پز می‌باشد.

برنج به طور کلی 10 برابر بیشتر از سایر مواد غذایی آرسنیک غیرآلی دارد. این بدان معناست افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود برنج دارند مقدار زیادی آرسنیک ناسالم را وارد بدن خود می‌کنند. 

علاوه بر این در روش کلی پخت برنج به این طریق که آب را جوش آورده و سپس برنج را می‌پزند (روش آبکش کردن) بسیار بهتر از روش‌های دیگر است، چرا که میزان آرسنیک آن کم می‌باشد. موفقیت این روش پخت 57 تا 58 درصد بیشتر از دیگر روش‌هایی است که در آن آرسنیک موجود است.

باید افزود: که میزان بالای آرسنیک باعث بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، ریه و سرطان مثانه و آسیب سیستم عصبی می‌شود.

گفتنی است که برنج قهوه‌ای به نسبت نوع سفید آن از آرسنیک بالاتری برخوردار است. همچنین در یک کشف جدید و وحشتناک مشخص شد که میزان وجود آرسنیک در شیر برنج به شدت زیاد است که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که کودکان مصرف کنند. 

متأسفانه کمیسیون اروپا مشخص کرده است که برخی محصولات چون غلات صبحانه شامل این سطح بالا از آرسنیک هستند که به طور مستقیم برای مصرف نوزادان و کودکان نوپا قرار می‌گیرد.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 18 شهریور 1394 ] [ 09:40 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

زخمی که معده را سوراخ می‌کند

تنها راه تشخیص زخم معده خوش خیم از بدخیم انجام آندوسکوپی است و رادیوگرافی‌های ساده تنها نشان‌دهنده وجود زخم معده در بیماران است و نوع خوش خیم یا بدخیم آن را مشخص نمی‌کند.
زخمی که معده را سوراخ می‌کند

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: زخم معده در صورت عدم درمان معده را سوراخ می‌کند.

دکتر علیرضا خلیلیان اظهار کرد: زخم معده در واقع ایجاد یک خراش در لایه مخاطی و در زیر مخاط معده است و عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند.

وی افزود: امروزه وجود هلیکوباکتر پیلوری به واسطه آنزیم قوی باعث شکسته شدن سد مخاطی بافت معده شده و در برخی افراد موجب ایجاد زخم معده می‌شود.

خلیلیان با بیان اینکه مصرف اتفاقی مواد سوزاننده مانند مایعات شست‌وشو و مواد اسیدی موجب ایجاد زخم معده در افراد می‌شود، افزود: استرس نیز از دیگر عوامل ایجاد زخم معده در بیماران شناخته شده است.

این فوق تخصص گوارش عنوان کرد: مقوله زخم معده به دو نوع بدخیم و خوش خیم طبقه‌بندی می‌شود که افتراق آن دو از یکدیگر توسط پزشک بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: تنها راه تشخیص زخم معده خوش خیم از بدخیم انجام آندوسکوپی است و رادیوگرافی‌های ساده تنها نشان‌دهنده وجود زخم معده در بیماران است و نوع خوش خیم یا بدخیم آن را مشخص نمی‌کند.

خلیلیان با بیان اینکه درمان زخم معده خوش خیم با استفاده از دارو درمانی روند بهبودی را طی می‌کند، افزود: بیش از 90 درصد زخم‌های خوش خیم معده با استفاده از دارو درمانی به بهبودی کامل می‌رسند.

این فوق تخصص گوارش بیان کرد: درمان زخم معده بدخیم با استفاده از اقدامات شیمی درمانی و جراحی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درد اولین علامت وجود زخم معده در افراد است، ادامه داد: سوزش سر دل، خونریزی معده و درد ناحیه معده که با خوردن غذا و ترشح اسید معده تشدید می‌شود از نشانه‌های دیگر ابتلا به زخم معده است.

خلیلیان درباره عوارض ناشی از زخم معده تصریح کرد: خونریزی معده، سوراخ شدن معده و در صورت انجام جراحی، انسداد راه خروجی معده از عوارض زخم معده به شمار می‌رود. میزان شیوع زخم معده میان آقایان و خانم‌ها برابر است و معمولا سنین 30 تا 50 سالگی را درگیر می‌کند.

خلیلیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: متاسفانه میکروب هلیکوباکتر پیلوری موجب ایجاد رعب و وحشت در میان بیماران شده است. در میان بسیاری از مردم شایع شده است که میکروب هلیکوباکتر پیلوری سرطان‌زا است و این امر موجب ترس بیماران شده، اما باید دانست که هلیکوباکتر در کمتر از یک درصد بیماران موجب ایجاد سرطان می‌شود.

خلیلیان با بیان اینکه در کمتر از پنج درصد بیماران هلیکوباکتر موجب ایجاد زخم‌های اثنی عشر و معده می‌شود، اعلام کرد: در بیش از 99 درصد موارد هلیکوباکتر بوجود آورنده بیماری‌های خوش خیم است و مردم نباید از هلیکوباکتر پیلوری وحشت داشته باشند. بیش از 85 درصد مبتلایان به میکروب هلیکوباکتر پیلوری نیاز به درمان‌های پزشکی و دارویی ندارند.

وی افزود: گاهی اشتباهات پزشکان جوان و کم تجربه موجب اقدام نابجا در جهت درمان هلیکوباکترپیلوری در افراد می‌شود که علاوه بر عوارض دارو درمانی بار روانی سنگینی را متحمل بیمار می‌ کند.

خلیلیان توصیه کرد: بیمارانی که از زخم معده رنج می‌برند، بهتر است از خوردن غذاهای محرک، تند و شور بپرهیزند. همچنین بیماران مبتلا به میکروب معده هلیکوباکتر پیلوری نیز در صورتی که نیازی به درمان ندارند، اقدام به درمان این میکروب نکنند.

گزارش خبرگزاری ایسنا



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ سه شنبه 17 شهریور 1394 ] [ 10:47 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

نظریه ای تازه درباره ناپدیدن شدن آب در مریخ

دانشمندان علوم فضایی متوجه شده اند از بین رفتن اتمسفر مریخ در گذشته های دور عامل ناپدید شدن آب در این سیاره بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان انستیتو فناوری کالیفرنیا با همکاری آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا مطالعه ای انجام داده اند که نتیجه آن می تواند به پرسشهایی درباره ناپدیدشدن آب در سطح این سیاره پاسخ دهد.

این مطالعه نشان می دهد در طول دوره ای که تصور می شود دره های مریخ در حال شکل گرفتن بوده است، اتمسفر این سیاره آنچنان تهی و نازک شده بوده که توانایی حفظ آب در جریان را نداشته است.

به عقیده دانشمندان آبی که در سطح مریخ در جریان بوده عامل اصلی شکل گیری عوارض متنوع جغرافیایی در سطح این سیاره قلمداد می شود.

یافته های دانشمندان علوم فضایی نشان می دهد بخش قابل توجهی از اتمسفر مریخ را دی اکسید کربن تشکیل می داده است.

عقیده بر این است که در خلال دوره شکل گیری دره های کوچک و بزرگ مریخ، سهم این گاز در اتمسفر سیاره سرخ به مراتب بیشتر بوده که نتیجه آن شکل گیری سپر حفاظتی مستحکمی بوده که از مریخ در برابر محیط عاری از حیات و خشن فضای بیکران محافظت می کرده است.

به گفته دانشمندان، همین سپر مانع از تبخیر شدن آب سطح مریخ می شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 14 شهریور 1394 ] [ 03:28 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ+ تصاویر
 
پیدا شدن بقایای یک دریاچه عظیم حدس و گمان‌ها در خصوص وجود تمدن باستانی در مریخ را این روزها بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناسان فضا شناسی به تازگی موفق به شناسایی یک دریاچه باستانی خشک شده در سطح سیاره مریخ شده‌اند. 
کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ + تصاویر
  گفتنی است، این دریاچه در حدود 18 مایل مربع مساحت دارد و اعتقاد بر این است که در آن نمک کلرید وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان اعتقاد دارند این منبع آبی آخرین منبع بر روی سیاره سرخ تا قبل از بخار شدن کامل بوده است.
کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ + تصاویر
  محققان دانشگاه کلرادو که این دریاچه نمک را کشف کرده‌اند آن را در منطقه Meridiani  در نزدیکی محل فرود مریخ نورد فرصت کشف کرده‌اند.
کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ + تصاویر
  کارشناسان بر این باور هستند که سیاره مریخ حدود 4.6 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. نقشه برداری دیجیتالی و تجزیه تحلیل‌های زمین شناسی از ویژگی‌های اطراف دریاچه باستانی نشان می‌دهد این دریاچه قدمتی فراتر از 3 و 6 دهم میلیارد سال دارد. 
کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ + تصاویر
  این یافته‌ها نشان می‌دهند، در گذشته در سیاره مریخ میزان فراوانی آب‌های سطحی وجود داشته که به تدریج خشک شده است. 
کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ + تصاویر
  همچنین محققان با کمک تصویر برداری پیشرفته در دهانه Jezero در سیاره مریخ یک دریاچه دیگر پیدا کرده‌اند. بر‌اساس میزان و ضخامت نمک باقیمانده از دریاچه محققان تخمین می‌زنند تنها 8 درصد از آب دریاچه شور بوده و به همین دلیل می‌توانسته حاوی حیات میکروبی باشد. 
 
در عین حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذوب برف و یخ موجود در مریخ می‌تواند سبب منتقدان اعتقاد دارند فرضیه وجود آب در سیاره مریخ بی‌اعتبار است در صورتی که در ماه ژوئن سال 2013 مریخ نورد کنجکاوی به شواهدی قوی دال بر وجود آب به میزان کافی در سیاره مریخ دست یافته است. 
 
بر اساس تحقیقات در حدود 3.7 میلیارد سال پیش سیاره مریخ 87 درصد از آب خود را از دست داده است و به سیاره‌ای خشک تبدیل شده است.



طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ سه شنبه 10 شهریور 1394 ] [ 10:13 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

یک دختر کانادایی توانایی ترک جسم خود را دارد

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه اوتاوا در کشور کانادا به بررسی یک دانشجوی 24 ساله پرداختند که مدعی است می تواند هر وقت بخواهد کالبد خود را ترک کند و از بالا جسم خود را تماشا کند.

به گزارش پزشکان بدون مرز، دانشمندانی که فعالیت مغز این دانشجو را مطالعه کردند اعلام نمودند که نیمه چپ چند منطقه از مغز که با حس ماهیچه ای در ارتباط است مسئول این تجربه های فوق جسمانی هستند.

محققان معتقدند که این تجربه ها عادی تر از چیزی هستند که می توان تصور کرد و اگر از دوران کودکی مورد تمرین قرار گیرند می توان این توانایی را بدست آورد.

این دختر 24 ساله نشان داد که می تواند خود را به صورت غوطه ور و افقی در بالا کالبدش ببیند و گاهی اوقات نیز می تواند خود را از بالا تماشا کند و در عین حال از بدن واقعی خود نیز غافل نباشد.

با این وجود وی گفت: زمانی که این تجربه را دارد هیچ حس به خصوصی ندارد بنابراین دانشمندان تصمیم گرفتند تا تجربه های وی را در رده تجربه های فوق جسمانی (ECE) قرار دهند چرا که اغلب تجربه های فوق جسمانی با احساسات قویی مانند شوک همراه هستند.

محققان با استفاده از اسکنر تصویربرداری ام.آر.آی کاربردی مغز این دانشجو را بررسی کردند. آنها معتقدند که وی اولین شخصی است که با توانایی تجربه های فوق جسمانی و بدون داشتن هیچ گونه اختلالات مغزی مورد مطالعه قرار گرفته است.

محققان متوجه شدند که تجربه های فوق جسمانی با از فعالیت انداختن قوی قشر بینایی همراه است اما در عین حال طرف چپ چند منطقه از مغز را که با تصور حس ماهیچه ای در ارتباطند فعال می کند.

محققان در حالیکه به نادر بودن افرادی که بتوانند به دلخواه تجربه های فوق جسمانی داشته باشند اذعان می کنند اما در عین حال معتقدند که این تجربه ها عادی تر از چیزی هستند که تصور می شود.

محققان متوجه شدند که این ایده از این حقیقت نشات می گیرد که این دانشجو تصور می کند توانایی بیرون آمدن از کالبدش امری غیر عادی نیست.

این دانشجو می گوید: این کار را از دوران مهد کودک که بر خلاف میل وی از او خواسته می شد در ساعت خواب بخوابد، آغاز کرده است.

این دانشجوی 24 ساله افزود: در آن زمان وی متوجه شد که می تواند این تجربه را داشته باشد و زمانی که از کودکان مهد کودک خواسته می شد، بخوابند از این توانایی به عنوان یک تفریح استفاده می کرد.

دانشمندان می گویند: این احتمال وجود دارد که این توانایی وقوع قابل توجهی داشته باشد اما از آنجایی که مردم آن را استثنایی نمی دانند گزارشی از آن ارائه نمی دهند.

طبق نظریه دانشمندان این توانایی در دوران کودکی وجود دارد اما بدون تمرین و ممارست از دست می رود.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 8 شهریور 1394 ] [ 08:46 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

در جلوه گاه عشق حسین

در جلوه‏گاه عشق چه سرها بریده شد
غوغاى رستخیز به یكدم شنیده شد
گویا قیام كرد قیامت كه بر كند
بنیاد كفر و شیشه ابلیس بشكند
شمس و قمر ز جایگهش باژگونه شد
ارض و سماء گو كه! ندانم چگونه شد
پشت و پناه عالم امكان دو تا كمر
خورشید خون گرفته و نخل بریده سر
انجم به روى خاك و كواكب به خون تپان‏
یك لاله‏زار نوگل احمر شده عیان‏
تفتیده خاك كرب و بلا شد بهشت خاك‏
افلاكیان به یك نظرش كرده سینه چاك‏
آئینه‏ها بلند به روى سنان شدند
آیات حق به طرفةالعینى عیان شدند
آمد فرود مهر و وضویى ز خون بساخت‏
با یك صلاة عشق به فرعونیان بتافت‏
این شاهدان سرخ كفن پاره پاره تن‏
پروانگان واله و مرغان این چمن‏
بینى به روز حشر غزل‏خوان و مى كشان‏
بى‏سر به سوى خلد برین مى‏برندنشان‏
ایستاده بانویى به در جنت آن زمان‏
گیرد نشان ز كشته عطشان به این نشان‏
زخم تنش كه كس نتواند شمار كرد
دژخیم تیغ بر بدنش بى‏شمار كرد
كون و مكان فداى دمى التفات تو
اهل نظر فدایى یك دم حیات تو
آخر شده است كار جهان بعد كربلا
زان پس ندیده چشم بشر هیچ جز بلا

مژگان سادات فارغیان‏



طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ چهارشنبه 4 شهریور 1394 ] [ 09:06 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

محققان ایرانی باکتری جدیدی را شناسایی و ثبت کردند

در راستای توسعه ذخایر میکروارگانیسم های بومی کشور، برای اولین بار در ایران یک جنس جدید اکتینومایستی با نام علمی Salininema proteolyticum توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شناسایی و ثبت شد.
بنا به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این زمینه به روند شناسایی و معرفی نمونه های جدید میکربی اشاره کرد و گفت : کشف انواع میکروارگانیسمهای جدید در این مرکز فرصتی را برای توسعه صنعت زیست فناوری ایجاد نموده است زیرا معرفی هر گونه، جنس و خانواده جدید امکان ژنتیکی و متابولیکی جدیدی را به ارمغان خواهد داشت.
وی افزود: ارگانیسم مذکور متعلق به راسته Actinobacterials و خانواده Glycomycetacea است که قبلا از این خانواده سه جنس Glycomyces Stackebrandtia و Haloglycomycesشناسایی و معرفی شده اند و جنس معرفی شده چهارمین جنس این خانواده به شمار می آید. همه اعضاء راسته مذکور رشته ای نیستند و تنها بر اساس ویژگی مهم محتوای G+C که در اینها بالاست در این راسته طبقه بندی شده اند.
شاهزاده فاضلی ادامه داد:جنس جدید بر اساس جدا شدن از یک منطقه نمکی به نام میقان، تحمل پذیری نمک ( مبنای انتخاب نام جنس) و همچنین فعالیت پروتئولیتیکی اش ( مبنای انتخاب نام گونه)،Salininema proteolyticum نام گرفته است که به معنای رشته نمکی دارای فعالیت پروتئولیتیک است.
وی افزود: با توجه به اهمیت اکتینومایستها درتولید فرآورده های زیستی و تعلق داشتن بیش از 70 درصد متابولیتهای تولید شده تجاری به آنها، معرفی این جنس و گونه جدید نیز میتواند مسیرهای جدیدی را به منظور اکتشاف فرآوردهای دارویی و صنعتی بازکند.
این جنس جدید دارای فعالیت پروتئولیتیکی خوبی است و در صورت تخلیص و تعیین ویژگی آنزیم های پروتئاز آن، به عنوان یک محصول ارزنده در صنایع تولید دترجنت، غذا و دارو و همچنین در مطالعات مولکولی کاربرد خواهد داشت. از آنجاییکه بسیاری از این سویه ها مولد ترکیبات آنتی بیوتیک نیز هستند برنامه ریزی جهت اکتشافات دارویی جهت تولید آنتی بیوتیکها و همچنین آنزیمهای درمانگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.
این سویه طی برنامه ریزی مدون مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی و تدوین طرح های جداسازی، شناسایی و ذخیره سازی میکروارگانیسم ها بومی کشور، از منطقه تالاب میقان جداسازی شد وهم اکنون در مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسی IBRC-M 10908T نگهداری می شود.




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ دوشنبه 2 شهریور 1394 ] [ 11:12 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic