فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











سنجش نخستین سیاره فراخورشیدی هم‌اندازه مریخ

محققان دانشگاه پنسیلوانیا، نخستین سیاره خورشیدی کوچکتر از زمین موسوم به کپلر-138b را اندازه‌گیری کردند.

به گزارش سرویس خبری دانش نوین، این سیاره که به اندازه مریخ است، یکی از سه سیاره‌ای است که در اطراف ستاره کوتوله قرمز کپلر-138 در فاصله 200 سال نوری از منظومه شمسی گردش می‌کند.

هر زمان که یک سیاره از برابر ستاره میزبانش عبور می‌کند، بخش کوچکی از نور آن را مسدود می‌کند که ستاره‌شناسان از آن برای سنجش اندازه سیاره بهره می‌برند.

دانشمندان همچنین توانسته‌اند جرم هر سه سیاره را با استفاده از داده‌های ماموریت کپلر ناسا و با مشاهده دقیق زمان هر گذر سیاره بدست بیاورند.

سیاره کپلر-138b کمتر از یک دهم جرم زمین و نصف اندازه سیاره ما است. وزن این سیاره به کیلوگرم معادل چهار با 23 صفر در برابر آن بوده و قطر آن حدود 4600 کیلومتر است.

این یافته‌ها در مجله نیچر منتشر شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 31 تیر 1394 ] [ 11:11 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

ساخت اولین خانه بدون کربن در جهان

 

به گزارش پایگاه خبری ساینس، به گفته این طراحان، این خانه بیش از توان مصرف شده، به شبکه انرژی کشور، انرژی باز می گرداند؛ به علاوه هزینه ساخت چنین خانه ای بسیار معقول بوده و در حدود هزینه تامین مسکن دولتی است.

ساخت این خانه تنها 16 هفته به طول انجامید و بهای تمام شده آن در حدود 100 پوند به ازای هر متر مربع است. قسمت بیرونی بنای این خانه کاملا عایق بندی شده است و سیستم حرارتی آن با استفاده از انرژی خورشیدی کار می کند.

به گفته طراحان، لازم است در فصل زمستان بخشی از انرژی مصرفی خانه از طریق شبکه انرژی سراسری تامین شود، اما در تابستان انرژی تولید شده توسط تجهیزات نصب شده در آن بیش از حد نیاز ساکنین است و به زودی مالکان این خانه ها می توانند از طریق فروش انرژی اضافی که توسط خانه تولید می شود، کسب درآمد کنند.

سلول های خورشیدی مورد استفاده در این خانه ها روی قسمت جنوبی سقف به گونه ای نصب می شود که مانع ورود نور طبیعی به فضای زیرین آن نمی شود. انرژی حاصل در باتری هایی ذخیره شده و امکان راه اندازی سیستم تهویه مطبوع، جریان برق و تامین آب گرم را فراهم می کند.

این پروژه با بهره گیری از آخرین فناوری ها، و مدرن ترین ایده های طراحی، امکان ساخت خانه های بدون کربن را با هزینه معقول فراهم کرده است و ساخت انبوه این خانه ها در دراز مدت به نفع اقتصاد عمومی و محیط زیست خواهد بود.




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ دوشنبه 29 تیر 1394 ] [ 09:04 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

درمانی طبیعی برای تنگی نفس

تنگی نفس را می توان با چه راههای طبیعی درمان کرد و بی ضررترین داروها و درمانهای طبیعی برای آن کدامند!
خوردن شوید سرفه و تنگی نفس را بهبود می‌دهد.
مصرف شوید تازه، برای تنگی‌نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل، درد قاعدگی و بیماری‌های تناسلی مفید است.شوید مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن‌ها و هاضم قوی می‌باشد.
شوید، پزنده طعام، بازکننده باد و بول و حیض و شیر است، و تخم آن در این خصوص قوی‌تر از خود آن می‌باشد.خوردن شوید، یرقان (زردی پوست)، امراض بلغمی، سکسکه، ضعف معده، جگر و طحال را رفع می‌کند.
خوردن شوید سرفه و تنگی نفس را بهبود می‌دهد.شوید یا شبت با طبیعت گرم و خشک، مفید حال بلغمی‌ها و سردمزاج‌ها است.

کاهش قند و چربی خون با شوید
شوید تازه، از منظر طب سنتی، تحلیل برنده اخلاط بدن، بازکننده انسداد عروق، اشتهاآور، مدر و قاعده‌آور است و می‌تواند با افزایش ترشح انسولین، سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.فراموش نکنیم که در مقاله‌های طب نوین هم تأکید شده است که استفاده از شوید تازه باعث کاهش سطح تری‌گلیسرید و کلسترول خون می‌شود.
گوشت را با شوید بپزید
پختن گوشت با شوید تازه باعث برطرف شدن بوی بد گوشت و پختن سریع‌تر آن می‌شود. این روش پخت، هضم گوشت را برای افرادی که معده‌های ضعیفی دارند، ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل پرورش شوید در منزل و مصرف مداوم آن، فواید بسیاری برای بدنتان دارد.
خواص تخم شوید
افزودن تخم شوید در اطعمه و اغذیه و ترشی‌ها اصلاح عوارض معدی، و منع ترش کردن معده بعد از غذا می‌کند.
مضرات شویـد
خوردن آب شوید باعث قی و غثیان قوی، و مداومت در مصرف آن مسبب ضعف باصره و منی، و مضر گرم‌مزاج‌ها است. زیاده‌روی در مصرف شوید یا دم‌نوش آن، مشکلاتی مانند ضعف مغز، چشم، معده، کلیه، مثانه را هم به دنبال خواهد داشت.
خواص معجزه‌آسای شویـد
خوردن آب شوید مسکن درد شکم و روده، و رافع نفخ شکم ناشی از پرخوری به دنبال گرسنگی زیاد می‌باشد.خوردن آب شبت با عسل باعث قی و آسودگی از آزار طعام خراب می‌شود.
خوردن آب پخته شوید رفع سکسکه و قی و غثیان غذای فاسد می‌کند.ضماد پخته شوید که از جوشیدن و پختن سفت شده باشد با عسل بر مقعد باعث لینت طبع می‌شود.نوشیدن آب پخته شوید رفع درد پشت و کلیه و مثانه می‌کند.
شوید تازه، از منظر طب سنتی، تحلیل برنده اخلاط بدن، بازکننده انسداد عروق، اشتهاآور، مدر و قاعده‌آور است و می‌تواند با افزایش ترشح انسولین، سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد
چکاندن آب شوید در گوش رفع امراض گوش می‌کند.مصرف دم‌نوش شوید، باعث کاهش نفخ می‌شود. اگر بتوانید آب شوید را با عسل مصرف کنید، سموم بدن و اخلاط غلیظ از معده را از بین می‌برد و باعث تحریک استفراغ شده و انجام این کار در فصل بهار برای تصفیه دستگاه گوارش بسیار مفید است.
باشگاه خبرنگاران




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 24 تیر 1394 ] [ 09:11 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مارپیچ‌های شگفت‌انگیز هستی

مارپیچ‌های عظیمی در ساختار کیهان کشف شده‌اند که می‌تواند دلیل وجود جهان ما را توضیح دهند.

مطابق تئوری انفجار بزرگ، تقریبا 7/13 میلیارد سال قبل، جهان ما از درون هیچ به بیرون پرید. بعد از این اتفاق، جهان همواره منبسط‌ شده و گسترش‌ یافته تا به حالت کنونی رسیده و امروز هم در حال انبساط است.

درحالی‌‌که امروزه شواهد بسیار مناسبی در تایید این نظریه وجود دارد، اما هنوز مسائل حل‌ نشده زیادی باقی مانده که این نظریه توضیح قانع‌کننده‌ای درباره آن‌ ارائه نمی‌کند.

یکی از این مسائل این است که چرا جهان ما از ماده ساخته‌ شده. این سؤال از اینجا پیش می‌آید که مطابق نظریه انفجار بزرگ، بعد از این رخداد، میزان ماده و ضدماده تولیدشده در جهان تقریبا برابر بوده و هنوز به‌درستی مشخص نیست چطور ماده بر ضدماده پیشی گرفته و جهان به شکلی که ما می‌شناسیم درآمده است.

حالا مارپیچ‌های مغناطیسی غول‌پیکری در فضا کشف ‌شده‌اند که می‌توانند بیشتر بودن ماده نسبت به پادماده و درنتیجه هستی کیهان را توضیح دهند؛ این مارپیچ‌ها با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی فرمی ناسا مشاهده‌ شده‌اند.

گزارش ناسا




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 21 تیر 1394 ] [ 09:54 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

درمان طبیعی برای احساس درد در اندام

با استفاده از برخی مواد طبیعی می توان درد خود را تقلیل دهید و نسبت به بهبود دردهای مفصلی و عضله ای خود اقدام کنید.
پس از یک روز طولانی و خسته کننده، عضله های بدن سفت و دردناک می شود. نشستن برای مدت طولانی باعث اسپاسم عضلات و سفت شدن آن ها به ویژه در افرادی که مفصل های ضعیف دارند، می شود. این درد می تواند خفیف یا شدید باشد. اگرچه مصرف داروی مسکن، درد را کاهش می دهد اما با از بین رفتن اثر آن، درد دوباره خود را نشان می دهد؛ اما جای نگرانی نیست زیرا می توان با درمان های خانگی درد، سفتی و اسپاسم عضله را کاهش داد.
این درمان ها، درد عضلات را تسکین می دهد.
*آب گیلاس: درد عضله را تسکین می دهد و آنتی اکسیدان های موجود در این میوه، کاهش دهنده التهاب است.
*منیزیم: برخی از مواد غذایی غنی از منیزیم شامل کدو، کدوتنبل، دانه کتان، دانه کنجد، تخمه آفتاب گردان، بادام هندی، اسفناج و پودر کاکائو است. کمبود یا میزان کم منیزیم در بدن می تواند به درد عضله و گرفتگی آن منجر شود. از ماده غذایی غنی از منیزیم استفاده کنید.
*روغن های طبیعی: ماساژ بدن با روغن طبیعی مانند روغن های ضد التهابی عمل می کند و درد را تسکین می دهد. ماساژ، گردش خون به عضلات را افزایش می دهد، ایجاد گرما می کند و مانع از تجمع اسید لاکتیک می شود. روغن عضله ها را شل می کند و درد را کاهش می دهد. روغن هایی مانند استوقودوس، زنجبیل و نعناع در کاهش درد عضلات موثر است.
* نمک اپسوم یا سولفات منیزیم: این ها مواد معدنی طبیعی است که التهاب عضله را کاهش می دهد و باعث تسکین درد می شود. همچنین درد عضله ناشی از بیماری های مزمن مانند فیبر و میالژیا را کاهش می دهد. یک یا ۲ پیمانه نمک اپسوم را به آب وان اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن بنشینید تا درد و گرفتگی عضلات برطرف شود.
*کمپرس سرد: برای کاهش درد عضلات از کمپرس سرد استفاده می شود. کمپرس سرد، گردش خون را در قسمت دردناک کاهش می دهد؛ این امر به کاهش درد و التهاب منجر می شود.
*کمپرس گرم: برای درمان سفتی عضلات، پیچ خوردگی و اسپاسم عضلات ازکمپرس گرم استفاده می شود. گرما، درد را رفع می کند و اسپاسم عضله را کاهش می دهد.
*حمام های متناوب گرم و سرد: این روش به سرعت درد را تسکین می دهد. گردش خون را بهبود و درد و ورم را کاهش می دهد. آب سرد، نقاط دردناک را بی حس می کند در حالی که حمام گرم عضلات را آرام می کند و اسپاسم ها را کاهش می دهد. افزودن روغن های طبیعی مانند استوقودوس و اوکالیپتوس و بابونه نیز می تواند موثر واقع شود.
*سرکه سیب: درمان موثری برای رفع و تسکین درد عضلات است. یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب مخلوط و مصرف کنید.
*فلفل قرمز: به گزارش سایت «MSN»، یک چهارم تا نصف قاشق چای خوری فلفل را با یک لیوان روغن زیتون ولرم مخلوط کنید و به محل درد بمالید.
روزنامه خراسان



طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 16 تیر 1394 ] [ 10:04 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

سندروم کمپارتمان

سندروم کمپارتمان مزمن (Chronic exertional compartment syndrome (CECS نوعی بیماری است که موجب درد مزمن ساق در حین فعالیت و ورزش میشود. درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) بیشتر در ورزشکاران (بخصوص دوندگان) و پرسنل نظامی که فعالیت بدنی سخت دارند دیده میشود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، علت حدود یک سوم دردهای مزمن جلوی ساق ، درد ساق پا مزمن است. درد ساق پا معمولا با تاخیر تشخیص داده میشود و در بسیاری از موارد بیمار ماهها و حتی سالها مراجعه پزشکی داشته ولی علت مشکل او تشخیص داده نشده است.

همه عضلات بعد از فعالیت دچار افزایش حجم میشوند. این افزایش حجم میتواند در کوتاه مدت یا بلند مدت ایجاد شود. وقتی فردی مدت زیادی ورزش میکند عضلات وی بتدریج و در عرض چند ماه قوی و بزرگ میشوند. وی بدنی عضلانی پیدا میکند. این بزرگ شدن عضلات حتی در ساعاتی که فرد ورزش نمیکند هم باقی مانده و وجود دارند.

نوعی دیگری از افزایش حجم عضلات وجود دارد که موقتی و گذرا است. همه عضلات بعد از چند دقیقه فعالیت افزایش حجمی موقتی پیدا میکنند. این افزایش حجم معمولا بر اثر پرخونی است که در توده عضله ایجاد میشود.

عضله به این خون احتیاج داد تا بتواند کاری را که از او خواسته اند انجام دهد. این افزایش حجم معمولا در حدود بیست درصد بوده و در پایان فعالیت بدنی بتدریج از بین میرود. بیشتر شدن حجم عضلات ساق میتواند موجب بروز درد ساق پا در آنها بخصوص در قدام و جلوی ساق شود.

عضلات ساق در چهار دسته قرار گرفته اند که در اطراف هر دسته پرده محکم بافتی به نام فاشیا قرار گرفته است. مجموعه هر دسته عضلانی و پرده اطراف آن را یک کمپارتمان میگویند. ساق چهار کمپارتمان دارد. پرده اطراف کمپارتمان قابلیت انعطاف زیادی ندارد.

بنابراین با افزایش حجم عضلات فشار درون کمپارتمان افزایش میابد. این افزایش فشار میتواند موجب درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) شود. اینکه چرا افزایش فشار درون کمپارتمان موجب بروز درد میشود به درستی شناخته شده نیست.

بعضی عقیده دارند افزایش فشار درون کمپارتمان موجب کاهش میزان کاهش اکسیژن بافتی و در نتیجه بروز درد میگردد. ممکن است خود افزایش فشار درون کمپارتمان موجب تحریک پایانه های درد در عضلات شود.

درد ساق پا بیشتر در جوانان دیده میشود و ۹۵ درصد موارد در کمپارتمان های قدامی و یا خارجی ساق ایجاد میگردند.

در هر کسی که با شروع فعالیت بدنی شدید بخصوص دویدن دچار درد جلوی ساق میشود و این درد بعد از فعالیت از بین میرود باید به درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) شک کرد. مصرف کراتین و داروهای هورمونی آنابولیک احتمال بروز این بیماری را افزایش میدهند.

مهمترین علامت سندروم کمپارتمان مزمن درد ساق است. درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) با شدت یافتن فعالیت بدنی ایجاد شده و بیمار را مجبور به قطع فعالیت میکند. با قطع فعالیت بدنی درد از بین میرود. در ۸۰-۷۰ درصد موارد درد در هر دو ساق احساس میشود.

دیگر علائم آن شامل احساس گزگز و مورمور و یا بیحسی در پوست جلوی ساق و یا احساس ضعف در عضلات ساق است.

شکل معمول بیماری بصورت احساس سورش در جلوی ساق و احساس بیحسی در پشت پا است.

علائم درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) معمولا بعد از ۱۵ دقیقه از شروع دویدن ایجاد شده و پس از نیم ساعت از گذشت استراحت بهبود میابند.

در معاینه بیماران مبتلا عضلات جلوی ساق سفت و دردناک هستند و پایین آوردن مچ پا و انگشتان میتواند شدت درد را افزایش دهد. در نیمی از بیماران مشاهده میشود که قسمتی از عضلات جلوی ساق از طریق یک هرنی در فاشیای آن به سمت بیرون برجسته شده اند. ممکن است در معاینه بیمار مشاهده شود که قدرت عضلات جلو و بیرون ساق کاهش پیدا کرده اند.

تایید تشخیص با اندازه گیری فشار داخل کمپارتمان ساق است. بیماری های دیگری هم میتوانند موجب درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) شوند که عبارتند از

• سندروم استرسی در سطح داخلی ساق (Medial Tibial Stress Syndrome (MTSS که به آن شین اسپلینت هم میگویند. این بیماری به علت التهاب پریوست ( پرده بافتی که بر روی استخوان کشیده شده است) در قسمت داخلی و پشتی استخوان درشت نی ایجاد شده و موجب درد در جلو ساق شده که با فعالیت زیاد و با استراحت کم میشود. در این بیماران فشار به لبه داخلی استخوان درشت نی موجب بروز درد ساق پا (سندروم کمپارتمان) میگردد.

• شکستگی استرسی ساق در استخوان های درشت نی و نازک نی هم میتواند موجب در ساق شود که با فعالیت زیاد و با استراحت کم میشود. در این بیماران فشار موضعی به محل شکستگی موجب افزایش درد شده و زدن ضربات آهسته با انگشت به استخوان موجب بروز درد میگردد. تایید تشخیص معمولا با استفاده از ام آر آی و یا اسکن رادیوایزوتوپ است

• گیر کردن عصب پرونئال در جلوی ساق میتواند موجب درد ساق شود. در این بیماران فشار به محل خروج عصب پرونئال در حین خروج از فاشیای جلوی ساق موجب بروز درد ساق پا میشود.

همچنین با بالا آوردن مچ پا و انگشتان در مقابل مقاومت موجب بروز درد جلوی ساق میشود.

ضربات آهسته انگشت به عصب هم موجب گزگز ساق و پشت پا میشود. تایید تشخیص این بیماری معمولا با استفاده از نوار عصبی است.

درمان درد ساق

درمان معمولا استفاده از عمل جراحی فاشیوتومی است. در عمل فاشیوتومی پرده فاشیایی جلوی کمپارتمان بریده و باز میشود تا فشار آن در حین ورزش و فعالیت بدنی افزایش پیدا نکند.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 14 تیر 1394 ] [ 09:02 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

"چرخ سبز"؛ باغ دوار خانگی مجهز به فناوری ناسا!

شرکت ایتالیایی دیزاین لیبرو از ترکیب تجربیات خود در زمینه طراحی داخلی، معماری، طراحی محصول و گرافیک برای خلق یک باغ هیدروپونیک منحصر به فرد که به صاحبخانه اجازه می دهد انواع مختلفی از محصولات کشاورزی را در خانه پرورش دهد، بهره برده است.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور- "چرخ سبز" محصول شرکت دیزاین لیبرو یک باغ هیدروپونیک - کشت بدون خاک - انقلابی است که از فناوری ناسا برای رشد سریع‌تر و کارآمدتر مواد غذایی در خانه شما استفاده می کند.

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، ناسا در گذر زمان با ایده های بسیاری مواجه می شود اما به واسطه محدودیت های بودجه و زمان بسیاری از آنها کنار گذاشته می شوند. در میان آنها طرح مفهومی از یک باغ هیدروپونیک دوار وجود داشته که می تواند برای فضانوردان در ماموریت های فضایی طولانی گیاهان و سبزیجات تازه فراهم کند. این ایده درخشان با یک طراحی جذاب و برای کاربردهای زمینی احیا شده است.

در شرایطی که عملکرد یکسان باقی مانده است، این باغ دوار با تغییراتی گسترده از نقطه نظر زیبایی مواجه شده است. شرکت ایتالیایی دیزاین لیبرو از ترکیب تجربیات خود در زمینه طراحی داخلی، معماری، طراحی محصول و گرافیک برای خلق یک باغ هیدروپونیک منحصر به فرد که به صاحبخانه اجازه می دهد انواع مختلفی از محصولات کشاورزی را در خانه پرورش دهد، بهره برده است.

این باغ دوار که به نام چرخ سبز شناخته می شود پرورش گیاهان اطراف یک منبع نور که در مرکز چرخ قرار دارد را امکان پذیر می کند. در همین حال، اثر گرانشی چرخ به بهینه سازی تولید گیاهان و سبزیجات کمک می کند. قاب بیرونی چرخ سبز پیشرانه ای که گیاهان را می چرخاند پنهان می کند. این باغ دوار شامل یک مخزن آب و پمپ برای آبیاری خودکار گیاهان است. در داخل چرخ گلدان هایی ساخته شده از الیاف نارگیل برای پشتیبانی از گیاهان و ریشه های آنها در نظر گرفته شده اند.

استفاده از چرخ سبز به واسطه رابط کاربری کنترلی که می تواند از طریق یک تلفن هوشمند یا تبلت مدیریت شود، ساده است. کنترل های متغیر به کاربر اجازه می دهد تا میزان نور، دمای نور و آب توصیه شده برای پرورش گیاهان را تنظیم کند. دیزاین لیبرو محصول خود را به عنوان باغی نمادین برای مصارف خانگی توصیف کرده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ سه شنبه 9 تیر 1394 ] [ 09:22 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

قسمتی از مناجات خواجه عبدالله انصاری

الهی! گل بهشت در چشم عارفان خار است و جوینده تو را با بهشت چه کار است؟

الهی! اگر بهشت چشم و چراغ است بی دیدار تو درد و داغ است.

الهی! بهشت بی دیدار تو زندان است و زندانی به زندان برون نه کار کریمان است.

الهی! اگر به دوزخ فرستی دعوی دار نیستم و اگر به بهشت فرمایی بی جمال تو خریدار نیستم. مطلوب ما بر آر که جز وصال تو طلبکار نیستم.

روز محشر عاشقان را با قیامت کار نیست             کار عاشق جز تماشای وصال یار نیست
از سرکویش اگر سوی بهشتم می برند                   پای ننهم که در آنجا وعده دیدار نیست

الهی! تو ما را جاهل خواندی از جاهل جز خطا چه آید؟ تو ما را ضعیف خواندی از ضعیف جز خطا چه آید؟

الهی! تو ما را برگرفتی و کسی نگفت که بر دار. اکنون که برگرفتی وا مگذار و در سایه لطف و عنایت خود میدار.

الهی! عارف تو را به نور تو می داند و از شعاع وجود عبارت نمی تواند، موحد تو را به نور قرب می شناسد و در آتش می سوزد ، مسکین او که تو را به صنایع شناخت درویش او که تو را به دلایل جست از صنایع آن باید جست که از آن گنجد و از دلایل آن باید خواست که از آن زیبد.

الهی! دانی چه شادم، نه آن که به خویشتن به تو افتادم، تو خواستی من نخواستم، دولت بر بالین دیدم چون از خواب برخاستم.

الهی! چون من کیست که این کار را سزیدم، اینم بس محبت تو را ارزیدم.

الهی! از آن خوان که بهر پاکان نهادی نصیب من بینوا کو، اگر نعمتت جز بطاعت نباشد پس آن را بیع خوانند لطف و عطا کو؟ اگر در بها مزد خواهی ندارم و اگر بی بها بهی بخش ما کو؟ اگر از سگان تو ام استخوانی و اگر از کسان تو مرحبا کو؟

الهی! یک دل پر درد دارم و یک جان پر زجر، خداوندا این بیچاره را چه تدبیر، بار خدایا در ماندم از تو لیکن درماندم در تو، اگر غایب باشم گویی کجایی و چون به درگاه آیم در را نگشایی.

الهی! هرکس را آتش در دل است و این بیچاره آتش بر جان، از آن است که هرکس را سروسامانی است و این درویش را نه سر و نه سامان.

الهی! موجود نفس های جوانمردانی، حاضر ذاکرانی، از نزدیک نشانت می دهند و برتر از آنی و از دورت می پندارند نزدیکتر از جانی.




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ یکشنبه 7 تیر 1394 ] [ 12:39 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مخرب‌ترین تانک دنیا اختراع شد + عکس

 
مخرب‌ترین تانک دنیا اختراع شد + عکس
چین از فناوری جنگی جدیدی رونمایی کرده که به ادعای این کشور یکی از قدرتمندترین و سریعترین تسلیحات نظامی در جهان به شمار می آید.
درحالی که در ماههای اخیر روسیه و ترکیه با رونمایی گسترده از تانکهای «آرماتا» و «آلتای» سروصدای زیادی در دنیای فناوری های برتر نظامی به راه انداخته اند، حالا چین از توپ ۱۲ میلیمتری قدرتمندی رونمایی کرده که گفته می شود سریعترین نمونه در نوع خود در جهان به شمار می آید به طوریکه گلوله آن با سرعت ۶ ماخ حرکت می کند!
از این رو تانکهایی که قرار است این توپ بر روی آنها نصب شود عنوان مخرب ترین تانکهای جهان را خواهند داشت.
این فناوری جدید توسط محققان دانشگاه «شمال مرکزی» چین طراحی و ساخته شده و به ادعای آنها دارای دورترین برد، بیشترین شتاب اولیه پرتاب گلوله و قدرت نفوذ در میان تمام توپهای ۱۲۰ و ۱۲۵ میلیمتری جهان است.
دولت چین با هدف مرموز نگاه داشتن این فناوری جدید تمامی اطلاعات فنی مربوط به این توپ چند منظوره را از پایگاه اینترنتی دانشگاه سازنده حذف کرده است.
بدون شک می توان قدرت اصلی این توپ را به نسبت قابل توجه ۶۰ به یک طول لوله آن به کالیبر توپ مربوط دانست حال آنکه تا پیش از این چنین رکوردی مربوط به توپ ۱۲۰ میلیمتری ارتش آلمان بوده است.
شتاب اولیه  گلوله این توپ در نوع خود حیرت انگیز است به طوریکه از سوی مقامات چینی رقم دو هزار متر بر ثانیه عنوان شده است. این درحالی است که در مدرن ترین توپهای ۱۲۵ میلیمتری حال حاضر جهان این رقم بین ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ متر است.
چین در نظر دارد این فناوری جدید را بر روی تانکهای آینده خود نصب کند تا بدین ترتیب عملا قدرتمندترین تانکهای جهان را تولید کند.
 
منبع خبر : خبرگزاری پیام آفتاب



طبقه بندی: مطالب شنیدنی و خواندنی.،
[ شنبه 6 تیر 1394 ] [ 08:19 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

 به گزارش پیام آفتاب تولد نوزاد عجیب‌الخلقه 110 ساله در بنگله‌دیش + عکس

 
تولد نوزاد عجیب‌الخلقه 110 ساله در بنگله‌دیش + عکس
کودکی عجیب الخلقه در بنگله‌دیش متولد شده است که کارشناسان سن بدنی او را ۱۱۰ سال تخمین زده اند. اطلاعات پزشکی دقیقی از این کودک منتشر نشده است.
 





طبقه بندی: صفحه حوادث،
[ شنبه 6 تیر 1394 ] [ 08:14 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic