فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











مولکول کلیدی عامل ناباروری و بلوغ زودرس شناسایی شد

به گزارش ساینس، این مولکول U17 snoRNA نام دارد.این مولکول یک رشته کوچک RNA است و با اختلال در ترشح هورمون های استروئیدی مناسب، سبب ناباروری یا بلوغ زودرس، به ویژه در دختران می شود.

RNA یا اسید ریبونوکلئیک نوعی اسید نوکلئیک است که در تمام سلول های زنده وجود دارد و مهمترین نقش آن انتقال دستورالعمل ها از DNA، برای کنترل سنتز پروتئین است.

محققان تا امروز بر این باور بودند که مولکول های snoRNA فقط در تولید پروتئین نقش دارند و این اولین باری است که تحقیقات نشان می دهد این مولکول ها در ترشح هورمون های جنسی موثر هستند.

آزمایش ها نشان می دهد که میزان این مولکول در موش ها در بدو تولد بالا است و به مرور زمان کاهش پیدا می کند. زمانی که موش ها بالغ می شوند (حدود هشت هفتگی)، سطح مولکول U17 snoRNA کاهش پیدا می کند و هورمون های استروئیدی مانند پروژسترون و تستوسترون ترشح می شوند. اختلال در این فرآیند مهمترین عامل ناباروری و بلوغ زودرس است.

کشف این مولکول درمان ناباروری و بلوغ زودرس را متحول می کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ یکشنبه 31 خرداد 1394 ] [ 08:37 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
شهرهای آینده را ببینید
 


گوگل از سرمایه‌گذاری بر روی پروژه جدیدی با نام «آزمایشگاه‌های پیاده‌رو» خبر داده که ترسیم و تجسمی از شهرهای آینده کره زمین هستند. شهرهایی که به برترین فناوری‌ها مجهز می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری مهر، جاه طلبی‌های گوگل پس از تبدیل شدن به بزرگترین موتورسرچ دنیا یا ورود به ساخت گجت‌های هوشمند و خودروهای بدون سرنشین همچنان ادامه دارد.

اکنون غول فناوری دنیا به دنبال ترسیم شهر و آینده‌ای بهتر برای ساکنان زمین است به همین دلیل از طرح جدیدی با نام «آزمایشگاه‌های پیاده‌رو» خبر داده که ترسیمی از شهرهای هوشمند آینده هستند.

غول فناوری دنیا با کمک و همراهی شهردار نیویورک به دنبال ساخت و اجرای چنین پروژه‌ای است تا فضاهای شهری از شکل سنتی و قدیمی خود فاصله بگیرند.

در این شهر، ساکنان با فناوری و دنیای دیجیتال عجین می‌شوند تا بتوانند زندگی جدید و متفاوتی را تجربه کنند.


پروژه راه‌اندازی این شهر به قدری محرمانه است که هیچ خبری از آن منتشر نشده اما لری پیج مدیرعامل اجرایی گوگل در صفحه شخصی خود در این رابطه و جاه طلبی جدید گوگل سخن می‌گوید.

از ویژگی‌های این شهر می‌توان به مواردی مانند:حمل و نقل عمومی شگفت‌انگیز، وجود پارک‌ها و فضاهای سبز بیشتر، برخورداری از اینترنت اشیاء و ... را نام برد.

آزمایشگاه‌های پیاده رو، شهری است که در آن شاهد رشد فناوری هستیم تا هزینه‌های زندگی کاهش پیدا کند و بتوان زندگی بهتری را در اختیار ساکنان شهرها قرار داد.

یکی از بزرگترین نگرانی‌ها را می توان در رشد جمعیت دانست، برای مثال لندن را به تنهایی تصور کنید که در سال ۲۰۳۰ میلادی جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر خواهد داشت.

برای مثال، شهری را تصور کنید که رانندگان وسایل نقلیه با راندن می‌توانند با جاده‌ها ارتباط برقرار کنند تا نه تنها آمار تصادفات جاده‌ای کاهش پیدا کند بلکه به نجات جان انسان‌ها نیز شتافت.


ورود گوگل به ساخت شهرهای هوشمند در حالی است که چندی پیش نیز این موتور سرچ در توسعه شبکه‌های فیبری در بریستول و برای تبدیل کردن این شهر به اولین شهر هوشمند انگلستان نقش داشت.

اجرای پروژه بریستول می‌تواند گواهی بر ارائه راه‌کارهای جدید و متفاوت از گوگل در ساخت شهرهای هوشمند آینده باشد.



طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ دوشنبه 25 خرداد 1394 ] [ 03:26 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

گروه خونی در مورد سلامت مغز

مطالعات محققان دانشگاه شفیلد انگلیس نشان می دهد که گروه خونی نقش مهمی در توسعه سیستم عصبی و نحوه پیرشدن مغز دارد.

به گزارش  ساینس، پیری مغز با عواملی مانند تغییر در حجم مغز، عروق و توانایی شناختی، سنجیده می شود. با افزایش سن، حجم مغز کاهش می یابد و تمام سطوح آن از مولکولی گرفته تا مورفولوژی (ریخت شناسی) متحول می شود.

یکی از مهمترین اثرات افزایش سن، کاهش حجم ماده خاکستری است. مطالعات محققان نشان می دهد که گروه خونی بر چگونگی تغییر ماده خاکستری و کاهش توانایی شناختی موثر است. بررسی حجم ماده خاکستری 200 داوطلب بالغ با گروه خونی O و غیر O نشان می دهد که حجم ماده خاکستری مغز افرادی که گروه خونی غیر O دارند، با افزایش سن کوچکتر می شود.

در این مطالعه آمده است که حجم ماده خاکستری در گروه های خونی A، B و AB ، در نواحی حافظه موقت و گیجگاهی کمتر است. این بخش از مغز، اولین ناحیه ای است که در بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار می گیرد.

مطالعه ای که در سال 2014 میلادی انجام شد و در نشریه Neurology به چاپ رسید نشان می دهد که احتمال اختلال شناختی با افزایش سن در افردی که گروه خونی AB دارند، بیشتر است. این گروه خونی در آمریکا کمتر دیده می شود و تنها چهار درصد از جمعیت آمریکا گروه خونی AB دارند. در ادامه این تحقیقات آمده است که شانس ابتلا به زوال عقل و کاهش حافظه در افرادی که گروه خونی AB دارند، 82 درصد بیشتر است؛ همچنین میزان فاکتور هشت این افراد بیشتر است. فاکتور هشت پروتئینی است که به لخته شدن خون کمک می کند. افزایش فاکتور هشت یکی از دلایل ابتلا به اختلال شناختی و زوال عقل است.

مطالعات انجام شده در سال 2011 میلادی نشان می دهد که علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل خطری چون اضافه وزن، فشار خون، سیگار، زندگی بی تحرک و رژیم غذایی ناسالم، به کاهش سریعتر حجم مغز کمک می کنند.

نتایج این تحقیقات در Brain Research Bulletin منتشر شده است.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ شنبه 23 خرداد 1394 ] [ 09:05 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تاثیر ویتامین ث بربدن

ویتامین ث، در تشکیل کلاژن نقش دارد. کلاژن یک نوع پروتئین است که در تشکیل پوست تاندون ها و ترمیم بافت ها شرکت می کند.
ویتامین c و آسکوربیک اسید، یک ویتامین محلول در آب است که برای رشد و عملکرد طبیعی بدن لازم است.

این ویتامین در تشکیل کلاژن نقش دارد. کلاژن یک نوع پروتئین است که در تشکیل پوست، تاندون ها، رباط ها، عروق خونی و نیز در ترمیم بافت ها شرکت می کند.

این ماده مغذی یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن است.

بر اساس این گزارش، ویتامین ث فواید بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتامین ث اگر چه در پیشگیری از سرماخوردگی نقش ندارد اما طول دوره بیماری را کوتاه کرده و عوارض این بیماری را کاهش می دهد.

مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود و برای افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می شود در صورت مصرف کردن ویتامین ث بدن می تواند عفونت را از بین ببرد.این ویتامین سبب افزایش استحکام لثه ها و دندان ها می شود.همچنین در بهبود بیماری های قلبی و عروقی موثر می باشد.

از طرفی دیگر، کمبود ویتامین ث سبب ایجاد مشکلاتی در بدن می شود که موارد زیر از جمله این  مشکلات هستند: خشکی و شکنندگی موها، التهاب و خونریزی لثه ها-خشک و فلس فلس شدن پوست، کاهش سرعت التیام زخم ها، خون مردگی آسان، خون ریزی بینی، درد و التهاب مفاصل کاهش قدرت غلبه بر عفونت و نیز افزایش وزن به دلیل کاهش سرعت سوخت و ساز بدن.

گفتنی است، کمبود ویتامین ث علاوه بر مشکلات جسمی علائمی مثل افسردگی، خستگی بیش از حد، بروز ناگهانی رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد را بروز می دهد.

فهرست مواردی که سرشار از ویتامین ث می باشند: آب پرتقال، گل کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، برگ شلغم، طالبی، اسفناج، گوجه فرنگی، آناناس، نخود فرنگی، جگر گوساله، نارنگی، کیوی ، سیب زمینی ، فلفل دلمه ای، کدو حلوایی، کلم چینی و بروکلی.ده ارسال نشد.

منبع : سلامت




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ دوشنبه 18 خرداد 1394 ] [ 10:05 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کشف عمیق‌ترین گودال حرارتی اقیانوس آرام

محققان امریکایی با کمک روبات زیردریایی موفق به شناسایی عمیق ترین گودال آب جوشان با دمای ۳۵۰ درجه شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روبات زیر دریایی متعلق به موسسه تحقیقاتی آکواریوم مونتربی Monterey Bay Aquarium's Research Institute مخفف MBARI در تحقیقات جدید خود موفق به شناسایی عمیق ترین چشمه آب جوشان و پر حرارت در عمق اقیانوس آرام با دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد شد.

این روبات زیردریایی به همراه یک کنترل از راه دور موفق به شناسایی و همینطور فیلمبرداری از منطقه ای شده که در حدود ۱۲۵۰۰ فوت زیر عمق آب های منطقه ماهیگیری مکزیک بوده و از آن به عنوان عمیق ترین منطقه آب پر حرارت و جوشان شناخته شده در اقیانوس آرام یاد می شود.

کشف این روبات زیر دریایی بسیار حائز اهمیت است زیرا پیش از این هیچ ماهواره یا تجهیزات دریایی و ... نتوانسته بود این منطقه را کشف کند. از سوی دیگر، گرمای بیش از حد این منطقه نیز اجازه دسترسی به هیچ انسانی را نمی داد. اما اکنون با کمک فناوری و این روبات دسترسی به این نقطه ساده و سهل شده است. علاوه بر گرمای این ناحیه، فشاری که در عمق ۳۸۰۰ متری زیر آب های اقیانوس جاری است به حدی بالاست که هیچ زیر دریایی نمی تواند به این نقطه وارد شود.

موجودات دریایی که در این نقطه زندگی می کنند نیز به دلیل داشتن شرایط سخت و دشوار زندگی تبدیل به موجودات خشنی شده اند تا قادر به زندگی و سازگاری با چنین محیطی باشند.

آب در داخل این شکاف ها به ماگمای جوشان می رسد و پس از آنکه دمای آب تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد افزایش یافت همراه با مواد معدنی ماگمایی به بیرون می ریزد که باعث ایجاد رسوب مواد معدنی و فوران آب جوشان در اعماق کمتر را به دنبال دارد.




طبقه بندی: مطالب شنیدنی و خواندنی.،
[ یکشنبه 17 خرداد 1394 ] [ 09:29 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

به گزارش خبرگزاری فارس ، گروهک تروریستی داعش، زندان مهور تدمر سوریه را با مواد منفجره به طور کامل تخریب کرد.
 
تروریست‌های داعش دو هفته پیش توانستند با تسلط بر شهر تدمر سوریه، زندانیان خود را از زندان این شهر فراری دهند.
 
گفتنی است این گروهک تروریستی بعد از تسلط بر این شهر تا کنون صدها نفر از جمله زنان و کودکان مظلوم این شهر را اعدام کرده است و ده‌ها هزار نفر از جمعیت 200 هزار نفری این شهر نیز مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند.
 
سرقت مغازه‌ها، آتش زدن خانه‌ها و تخریب آثار باستانی بسیار ارزشمند این شهر از دیگر جنایات داعش است.
 
در ادامه تصاویری را از جنایات داعش در تدمر مشاهده می‌کنید:

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس

تداوم جنایات داعش در تدمر+ عکس



طبقه بندی: مطالب اجتماعی،
[ دوشنبه 11 خرداد 1394 ] [ 08:54 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اگر باده خوری باری ز دست دلبر ما خور

ز دست یار آتشروی عالم سوز زیبا خور

نمی‌شاید که چون برقی به هر دم خرمنی سوزی

مثال کشت کوهستان همه شربت ز بالا خور

اگر خواهی که چون مجنون حجاب عقل بردری

ز دست عشق پابرجا شراب آن جا ز بی‌جا خور

اگر دلتنگ و بدرنگی به زیر گلبنش بنشین

وگر مخمور و مغموری از این بگزیده صهبا خور

گریزانست این ساقی از این مستان ناموسی

اگر اوباش و قلاشی مخور پنهان و پیدا خور

حریفان گر همی‌خواهی چو بسطامی و چون کرخی

مخور باده در این گلخن بر آن سقف معلا خور

برو گر کارکی داری به کار خویشتن بنشین

چو بر یوسف نه‌ای مجنون غم نان زلیخا خور

کسی دکان کند ویران که بطال جهان باشد

چو نربودست سیلابت تو آب از مشک سقا خور

بگرد دیگ این دنیا چو کفلیز ار همی‌گردی

برون رو ای سیه کاسه مخور حمرا و حلوا خور

در این بازار ای مجنون چو منبل گرد تن پرخون

چو در شاهد طمع کردی برو شمشیر لالا خور

اگر مشتاق اشراقات شمس الدین تبریزی

شراب صبر و تقوا را تو بی‌اکراه و صفرا خور

مولانا




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ یکشنبه 10 خرداد 1394 ] [ 09:27 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

رو چشم جان را برگشا در بی‌دلان اندرنگر

قومی چو دل زیر و زبر قومی چو جان بی‌پا و سر

بی‌کسب و بی‌کوشش همه چون دیگ در جوشش همه

بی‌پرده و پوشش همه دل پیش حکمش چون سپر

از باغ و گل دلشادتر وز سرو هم آزادتر

وز عقل و دانش رادتر وز آب حیوان پاکتر

چون ذره‌ها اندر هوا خورشید ایشان را قبا

بر آب و گل بنهاده پا وز عین دل برکرده سر

در موج دریاهای خون بگذشته بر بالای خون

وز موج وز غوغای خون دامانشان ناگشته تر

در خار لیکن همچو گل در حبس ولیکن همچو مل

در آب و گل لیکن چو دل در شب ولیکن چو سحر

باری تو از ارواحشان وز باده و اقداحشان

مستی خوشی از راحشان فارغ شده از خیر و شر

بس کن که هر مرغ ای پسر خود کی خورد انجیر تر

شد طعمه طوطی شکر وان زاغ را چیزی دگر

مولانا




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ یکشنبه 10 خرداد 1394 ] [ 09:24 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

نخستین پمپ مولکولی تمام مصنوعی جهان ساخته شد

دانشمندان موفق به ساخت نخستین پمپ مولکولی تمام مصنوعی جهان شدند، اقدامی که می تواند راه را برای تولید ماهیچه های مصنوعی هموار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بدن تمامی ارگانیسمهای زنده مولکولها در اطراف سلولها حرکت می کنند. این یک مکانیسم حیاتی برای ادامه حیات سلول است و از این طریق پروتئینهای لازم برای رشد و سالم ماندن سلول به آن می رسد.

اکنون تیمی از دانشمندان دانشگاه نورث وسترن آمریکا ماشینی ساخته اند که از همین مکانیسم طبیعی پمپاژ تقلید می کند.

پمپ مولکولی ساخته شده در این دانشگاه نخستین نوع در جهان محسوب می شود که تمامی آن بر مبنای مهندسی شیمی در آزمایشگاه ارایه شده است.

دانشمندان امیدوارند که این فناوری جدید در آینده به عنوان سنگ بنای ماهیچه های مصنوعی و سایر ماشین آلات مولکولی به شمار آید.

یکی از محققان این پروژه می گوید: آنچه که ما ساخته ایم سیستمی مبتنی بر طبیعت است که در آن امکان انتقال انرژی از مولکولی به مولکولی دیگر فراهم می شود و این همان فرآیندی است که در طبیعت شاهد آن هستیم.

این پمپ از مولکولهای کوچک تولید شده در آزمایشگاه استفاده می کند که عملکرد آنها دقیقا مشابه پروتئین های حامل بار در سلولهاست.

در سالهای گذشته مفهوم ماهیچه مصنوعی به شدت مورد توجه دانشمندان قرار است اما نحوه توانمندسازی آن همواره یکی از مباحث چالش برانگیز بوده است. اکنون این امیدواری به وجود آمده که نیروی لازم برای عملکرد ماهیچه های مصنوعی از طریق این پمپ مولکولی تأمین شود.




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ یکشنبه 3 خرداد 1394 ] [ 10:08 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic