فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











دربیان عشق

هزاران پرده بر قانون عشق است

به هر یک نغمه‌ها ز افسون عشق است

به هر دم عشق پر افسون و نیرنگ

ز هر پرده نوایی دارد آهنگ

ز هر یک پرده‌ای عشق فسون ساز

به قانونی برآرد هردم آواز

ولی داند کسی کاهل خطا نیست

که هر یک نغمه زان قانون جدا نیست

یکی میخانه باشد عشق دلکش

در او می‌ها همه صافی و بی‌غش

چه از خم چه سبو چه شیشه چه جام

دهد مستی به رندن می‌آشام

اگر در ظرف ان می فرق باشد

میان باده‌ها کی فرق باشد

کسی کش دیده بر خم یا سبو نیست

و را در وحدت می گفتگو نیست

به جام و شیشه کی پابست گردد

ز هر جامی خورد سرمست گردد

اگر گوش تو بر اسرار عشق است

همه گفتارها گفتار عشق است

مرا ز افسانه گفتن نیست کامی

که بر نظم کسان بد هم نظامی

سری دارم سراسر شور و سودا

به مشغولی دهم خود را دل آسا

ندارم ننگ از این گر گفت دشمن

گل از باغ کسان داری به دامن

هجوم عشق دل را تنگ دارد

کجا پروای نام و ننگ دارد

به شیرینم نیازی نیست دانی

که بس شیرین لبان دارم نهانی

هزاران بکرها در پرده دارم

که خاطرها فریبم گر برآرم

پی مشغولی این جان غمگین

به بکر دیگران می‌بندم آیین

چه حاجت گستراندن خوان خود را

خورم بر خوان مردم نان خود را

غرض عشق است و اوصاف کمالش

اگر وحشی سراید یا وصالش




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ] [ 10:12 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
احتمال نابود شدن سیاره ای فرا خورشیدی به اندازه عطارد

همیشه گفته شده عالم بسیار عجیب تر از آن است که ما گمان می کنیم و این در مورد سیاره فرا خورشیدی تازه کشف شده صدق می کند که دور ستاره ای که حدود 1500سال نوری دورتر از زمین است می گردد . محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر چیزی کشف کرده ا ند که به نظرمی رسد سیاره ای به اندازه عطارد باشد که در حال تبدیل شدن به غبار است . یک دنباله بلند تقریبا شبیه دم دنباله دار ، در امتداد سیاره کشیده می شود و این سیاره دور ستاره KIC12557548 می گردد دانشمندان فکر می کنند که سیاره می توانسته تحت گرمای شدید ستاره اش بخار شده باشد و با تجزیه غبار، آنها توانستد تاریخچه سیاره  را کشف کنند . مطابق محاسبات تیم ، سیاره کاملا ظرف مدت 100میلیون سال تجزیه می شود .دکتر دن فابریک عضو تیم علمی تلسکوپ کپلر می گوید : "ممکن است این روش نیز راهی برای نابودی سیاره ها باشد . این سیاره کوچک به ستاره مادرش بسیار نزدیک است دوره گردش آن 15ساعت است یکی از کوتاه مدت ترین دوره گردش سیاره ای . تیم تحقیق در ابتدا الگوهای عجیب و نا مرتب نور را از ستاره دریافت کردند و در آزمایش انحنای نور ستاره آنها دریافتند که هر 15ساعت یکبار تحت نیرویی که علتش مشخص نیست از میزان نور ستاره کاسته می شود و نور با درجات متفاوت شدت و ضعف میابد . حدس تیم وجود سیاره بود دو سیاره با هم ، در هر دور گرفت مقداری از نور را سد می کنند اما داده ها نتوانست این فرضیه را تایید کند . فرضیه ای دیگر عنوان شد بدنه ای بی نظم حول ستاره وجود دارد که منجربه تغیرات نورمی شود . آنها دریافتند ممکن است سیاره ای باشد که براثر گرمای ستاره مادر که 3600 درجه است تحت تاثیر واقع شود . محققان فکر کردند که جسمی سنگی در سطح سیاره ذوب شده و در درجه بالا بخار گشته مثل بادی که گاز و غبار را در فضا حمل می کند . ابرهای متراکم زمانی که سیاره به سرعت اطراف ستاره اش می گردد به شکل غباری در امتدادش ایجاد می شوند سائول راپا پرت پروفسور فیزیک MIT می گوید : "آن جرم باید چیزی می بود که اساسا در حال تغییر بود .غباری که از سیاره خارج شده و پیوسته شکلش تغییر می یابد از ذرات کوچکتر از میکرون درست شده مثل خاکستری که از سطح آتشفشان ها خارج می گردد. محاسبات نشان داد که با این میزان ذوب سیاره در طی چندین سال کاملا تجزیه می شود . دانشمندان مدل کامپیوتری سیاره ای را که دور ستاره اش می گردد و دنباله ای طولانی از غبار دارد ارائه دادند .غبار اطراف سیاره را پوشاند و دمی در امتداد داشت و تاثیر آن برروی ستاره به گونه ای بود که زمانیکه سیاره و ابر غباری دنباله اش از جلوی ستاره عبور می کردند الگوهای نور، منحنی های نوری نامرتبی ارائه می داد همان چیزی که از تلسکوپ کپلر دیده شد . تحقیقات متعدد نشان داده که سیاره ها جرمهایی ابدی نیستند .آنها می توانند مرگهای عجیب و غریب و فو ق العاده ای داشته باشند ممکن است هر سیاره ای و در هرکجا که باشد روزی نابود گردد . "

 

 

 

برگرفته از : universetoday




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ] [ 10:15 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

عشق درنهاد انسان

عشق در حقیقت آن نیروی شورانگیز است که در نهاد هر انسان به طور فطری وجود دارد و انسان را به سوی خیر و کمال و جمال می کشاند. قدرت این نیرو با توجه به استعدادها و نحوه پرورش در انسانهای مختلف، متفاوت است. گاه در نهاد یک انسان مستعد چنان شوری و در دل او چنان جوششی ایجاد می کند که آتش شوق وصال محبوب اعماق دل را می سوزاند و هستی عاشق را به تاراج می برد. براساس این مطلب می توان ادعا کرد که منشأ محبت و عشق، معرفت است. بدین معنی که انسان کامل هنگامی که مراتب ترقی و تعالی روحی را پیمود و در طریق سیر و سلوک مرتبه ای یافت گاهی حالتی به او دست می دهد که در آن حالت از هر چیز حتی از خود بیگانه و از جسم و جان، ناآگاه می گردد و از زمان و مکان فارغ می شود و از فکر و نفس و عقل وارسته می گردد.

در آن هنگام مست عشق شده و میان خود و معشوق واسطه نمی بیند و تفاوت نمی گذارد و این همان عشق حقیقی است که در این همه در باب آن سخن گفته می شود. درست است که در عالم عشق سخن از شناخت و معرفت به میان نمی آید در این مساله نیز تردید نیست که زبان عشق غیر از زبان حکمت و معرفت است ولی با این همه عشق بدون نوعی از معرفت جایگاه درستی نداشته و از معنی محصلی نیز برخوردار نیست.

در نظر شیخ شهاب الدین سهروردی که خود هم اهل عشق است و هم اهل معرفت، مقام معرفت قبل از محبت است. در نظر او راه رسیدن به عالم عشق، همان راه محبت و معرفت است. محبت چون به غایت رسد آن را عشق خوانند و عشق خاص تر از محبت است زیرا که همه عشقی محبت باشد اما همه محبتی عشق نباشد و محبت خاص تر از معرفت است زیرا که همه محبتی معرفت باشد اما همه محبتی معرفت نباشد و از معرفت دو چیز متقابل تولد یابد که آنها را محبت و عداوت خوانند زیرا که معرفت یا به چیزی خواهد بود مناسب و ملایم جسمانی یا روحانی که آن را خیر محض خوانند و کمال مطلق خوانند و نفس انسان طالب آن است و خواهد که خود را بدانجا رساند و کمال حاصل کند یا به چیزی خواهد بود که نه ملایم بود و نه مناسب خواه جسمانی و خواه روحانی که آن را شر محض خوانند و نقص مطلق دانند و نفس انسانی دائم از آن گریزان است و از آن نفرتی طبیعی حاصل شود.

از اول محبت خیزد و از دوم عداوت. پس اول پایه معرفت است و دوم پایه محبت و سوم پایه عشق و به عالم عشق که بالای همه است نتوان رسیدن تا از معرفت و محبت دو پایه نردبان نسازد و معنی «خطوتین و قدوصلت» این است و همچنان که عالم عشق منتهای عالم معرفت و محبت است اصل و منتهای علمای راسخ و حکمای متأله نیز باشد.»

همانسان که مشاهده می شود در نظر سهروردی رسیدن به مقام عشق بدون برداشتن دو گام اساسی یعنی معرفت و محبت امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر می توان گفت عشق اگر مسبوق به نوعی معرفت نباشد معنی محصل و توجیه پذیری نداشته و تا سرحد یک نوع غریزه حیوانی تنزل خواهد کرد.

وقتی سهروردی عشق را مسبوق به محبت و محبت را مسبوق به معرفت می داند، معنی سخن وی این است که عشق صورتی از صور معرفت و جلوه ای از تجلیات آن به شمار می آید البته معرفت دارای صورتها و تجلیات دیگری نیز هست که عشق عرفانی عالی ترین و لطیف ترین صورت آن شناخت می شود.




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 ] [ 12:08 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

ارائه جزئیات بی‌سابقه از یک قمر سیاره مشتری

«رصدخانه تلسکوپ دوربین شکاری عظیم» (LBT) از طریق تصویربرداری تداخل‌سنجی، نخستین مشاهدات دقیق از یک دریاچه مواد مذاب موجود بر روی یکی از قمرهای مشتری را ارائه داده است.

به گزارش  ایسنا، قمر «آیو»، داخلی‌ترین قمر از چهار قمر مشتری است که در سال 1610 توسط گالیله کشف شد و تنها اندکی بزرگ‌تر از ماه زمین است.

صدها ناحیه آتشفشانی بر روی سطح این قمر وجود دارند و سطح آن عمدتا از سولفور و دی‌اکسید سولفور پوشیده شده است.

بزرگ‌ترین این نواحی، آتشفشان Loki نام دارد که به نام یکی از ایزدان اسطوره‌ای اسکاندیناوی نامگذاری شده است. لوکی ایزد ناهنجاری و آتش بوده است.

قطر آتشفشان لوکی فقط 199.6 کیلومتر گزارش شده و این جرم کیهانی دست کم 600.3 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. این نقطه تا پیش از این برای رصدشدن توسط تلسکوپ‌های نوری/مادون‌قرمز زمینی بیش از اندازه کوچک بوده است.

تلسکوپ LBT دارای دو آینه هر کدام به عرض 8.4 متر است و تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه آریزونا و با کمک تداخل‌سنج این تلسکوپ، توانستند جزئیات بی‌سابقه‌ای از دریاچه لوکی را که تا پیش از این برای زمینیان قابل‌مشاهده نبود، رصد کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در Astronomical Journal ارائه شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 ] [ 02:10 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
رمزگشایی از مغز با کاوشگرهای عصبی
در تحولی بی سابقه در علم پزشکی محققان دانشگاه MIT کاوشگرهای عصبی ساخته اند که با نفوذ به مغز پرده از رازهای مرکز فرماندهی بدن بر می دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این فناوری جدید ترکیبی از سه فاکتور نور، الکترونیک و دارو را در خود دارد تا دانشمندان با استفاده از آن بتوانند به طرز بی سابقه ای ابعاد مختلف مغز انسان را درک کنند. در سالهای اخیر ابزارهای نوینی برای کشف ناشناخته ها و دستکاری مغز انسان ارایه شده است.
برخی از آنها متکی بر تجهیزات الکترونیکی هستند، برخی از نور استفاده می کنند و برخی نیز بر بهره گیری از مواد شیمیایی یا همان داروها متکی هستند. اما آنچه که محققان دانشگاه MIT ابداع کرده اند تلفیقی از این سه نگرش است.
پالینا آنیکوا از دانشمندان برجسته علم مواد در دانشگاه MIT فناوری جدیدی را ابداع کرده که دربرگیرنده این سه نگرش است. کاربردی بودن این ایده جدید تا آن حد است که از آن به چاقوی معروف سوئیسی یاد می کنند، ابزاری کوچک که انبوهی از ابزارآلات را یک جا در خود دارد و برای استفاده در سفر یا موارد اضطراری کاربرد زیادی دارد.
آنچه که این محقق ارایه کرده کاوشگرهای عصبی هستند که درحالی که پرتوهای نوری را با خود حمل می کنند از تجهیزات الکترونیکی نیز استفاده کرده و در عین حال به لطف برخورداری از ریزکانالهای مخصوص می توانند داروهایی شیمیایی را به درون بخشهای مورد نظر مغز پمپاژ کنند.
این فناوری درحالی ابداع می شود که هم اکنون از سیم های فلزی یا الکترودهای سیلیکنی برای مطالعه نورونها استفاده می شود. اما این ایده جدید از هر جهت بر فناوری های فعلی برتری دارد.
کلمات کلیدی: مغز ،کاوشگرهای عصبی



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 ] [ 09:51 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
تاثیر شگفت انگیز  گیاه رزماری بر روی حافظه
مولکولهای فرار عصاره روغن ها از راه بینی جذب جریان خونی می شوند. این مواد عصب بویایی را به طور مستقیم در بینی تحریک می کند که این امر در عملکرد مغز نیز تأثیرگذار است.
 

به گزارش سرویس علمی ایران ایران، در یک سری آزمایشهای انجام شده با روغن عصاره رزماری، مشخص شده است که این گیاه شانس به خاطرآوردن انجام کارهایی را در آینده ۶۰ تا ۷۵ درصد درمقایسه با افرادی که این روغن را بو نکرده اند، افزایش داده است.

 

سایر تحقیقات نیز نشان می دهد که این روغن سطح هوشیاری را افزایش داده و به تقویت حافظه بلند مدت کمک می کند. ارتباط رزماری با حافظه از مدتها پیش مطرح شده است به طوری که شکسپیر این مسئله را در نمایشنامه هملت هم مطرح کرده است. این گیاه در علم پزشکی مدرن به عنوان مسکن خفیف و مشکلات هاضمه و میگرن به کار می رود.


یک تیم از روانشناسان دانشگاه نورثومبریا در نیوکاسل بریتانیا اثرات روغن عصاره رزماری را بررسی کردند.دکتر مارک ماس که قرار است نتایج این تحقیقات را در همایش انجمن روانشناسی بریتانیا اعلام کند گفت: مزایای استفاده از عطرها از طریق تحقیقات علمی مشخص می شود.

 

وی افزود: در این تحقیق ما روی حافظه مربوط به آینده متمرکز شدیم، حافظه ای که دربرگیرنده توانایی به خاطر آوردن رویدادهایی است که قرار است در آینده رخ دهد و کارهایی که قرار است در آینده سر وقت انجام شوند. این توانایی برای علمکرد روزانه حائز اهمیت است.

 

روغن عصاره رزماری در اتاقی آزمایش شد که در آن یک دستگاه خوشبو کننده هوا وجود داشت تا ۵ دقیقه پیش از ورود افراد مورد آزمایش روشن شد.66 نفر در این تحقیقات شرکت کردند که به طور تصادفی تعدادی از آنها در اتاقی با عطر رزماری و اتاقی بدون هیچ عطری قرار گرفتند. در هرکدام از اتاقها شرکت کنندگان آزمایشی که مربوط به ارزیابی عملکرد حافظه مربوط به آینده بود را انجام دادند.

 

این آزمایشها دربرگیرنده کارهایی چون پنهان کردن اشیاء و درخواست رای یافتن آنها در پایان جلسه آزمایشی نیز بود. همه آزمایش شوندگان سلامت و بزرگسال بودند. نتایج این آزمایشها نشان می داد که عملکرد شرکت کنندگان در اتاقی که عطر رزماری در آن به مشام می رسد درباره کارهای مربوط به حافظه آینده بهتر از عملکرد شرکت کنندگانی بوده است که در اتاق بدون عطر قرار داشتند.

 

تحقیقات پیشین نشان می دهد که مولکولهای فرار عصاره روغنها از راه بینی جذب جریان خونی می شوند. این مواد عصب بویایی را به طور مستقیم در بینی تحریک می کند که این امر در عملکرد مغز نیز تأثیرگذار است.




طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 ] [ 10:00 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مجموعه کهکشان های متفاوت در تصویر هابل

این عکس جدید از تلسکوپ فضایی هابل NASA/ESA تصویر متفاوتی از مجموعه ای از کهکشان ها را نشان می دهد.

در این تصویر بعضی از کهکشان ها روشن و نزدیک، بعضی مبهم و بعضی بسیار دور و مانند لکه های کوچک پس زمینه آسمان هستند. دو کهکشان برجسته در سمت چپ تصویر دیده می شود.

کهکشان پایین 2MASX J16133219+5103436 و کهکشان آبی رنگ و بالایی SDSS J161330.18+510335 نام دارند. کهکشان آبی نزدیک تر از شریک خود است، با این حال هراین دو کهکشان با هم در تعامل هستند. این دو جفت کهکشان با هم جفت Zw I 136 را می سازند.

هر دو این کهکشان ها حالت آشفته و مبهمی دارند و ما نمی توانیم آنها را در گروه کهکشان های معمولی قرار دهیم. بر خلاف این دو، کهکشان سمت راست یک کهکشان مارپیچی است.

ستاره شناسان کهکشان ها را بر اساس شکل ظاهری شان تقسیم می کنند. معروف ترین کاتالوگ کهکشانی به دنباله هابل معروف است که توسط ادوین هابل بوجود آمده.
یکی از پرسش های بزرگ در تحولات کهکشان ها این است که چگونه تعامل بین دو کهکشان باعث بوجود آمدن موج تشکیل ستاره ها می شود و چرا تشکیل ستاره ها ناگهان متوقف می شود. ستاره شناسان با مطالعه این جفت سعی در یافتن پاسخ این سوال دارند.

منبع: NASA-Habble



طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 5 اردیبهشت 1394 ] [ 04:47 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

هیچ روشی برای پیشگیری از بروز بیماری ام اس تایید نشده است

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر حسین پاکدامن در حاشیه یازدهمین کنگره بین المللی ام اس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عامل ایجاد کننده ام اس ناشناخته است اما در صورت بروز این بیماری می توان بین 30 تا 60 درصد از پیشرفت علایم آن جلوگیری کرد.

 

وی در مورد عامل ایجاد کننده ام اس گفت: این بیماری در پی بروز اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن در اثر یک عامل خارجی که احتمال می رود نوعی ویروس باشد، ایجاد می شود.

 

پاکدامن افزود: ام اس سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند، سبب تخریب آن می شود و اسکلروزی به صورت پلاک برجای می گذارد که با عکسبرداری به روش ام آر آی قابل رویت است.

 

وی با بیان اینکه ام اس می تواند هر قسمت از سیستم عصبی را درگیر کند، توضیح داد: بیشترین بخش سیستم عصبی را که این بیماری درگیر می کند، عصب بینایی است که با ایجاد التهاب در آن، اختلالات رنگی و کاهش دید در فرد مبتلا ایجاد می شود.

 

رییس انجمن علوم و اعصاب ایران گفت: به طور کلی بیماری ام اس سبب ایجاد اختلالات حرکتی یک یا دوطرفه، حسی، تعادلی، ادراری، سرگیجه، دوبینی می شود.

 

پاکدامن در مورد علایم اولیه ظهور این بیماری گفت: این بیماری بیشتر به صورت حمله به اعصاب بینایی بروز می کند که از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

 

وی افزود: حمله بیماری ام اس به چشم ها با درد همراه است اما پس از حدود دو هفته بهبود می یابد و اگر فرد تحت درمان قرار گیرد، این مدت نیز کاهش می یابد.

 

پاکدامن گفت: ام اس شباهت زیادی به سایر بیماری ها دارد و با مشاهده یک حمله نمی توان به طور قطع تشخیص به ام اس داد؛ بنابراین باید با بررسی های پزشکی به ترتیب سایر بیماری های مشابه را رد کرد تا به تشخیص قطعی ام اس رسید.

وی یادآور شد: هر اختلال چشمی، حرکتی، حسی و تعادلی ام اس نیست و بیماری های زیادی در ایجاد حملات ام اس ممکن است، دخیل باشند.

پاکدامن در مورد رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به ام اس گفت: این بیماری هیچ رژیم غذایی خاصی ندارد اما بهتر است مبتلایان به ام اس از مصرف زیاد روغن های حیوانی پرهیز کنند.

ام اس یک بیماری خود ایمن و یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است که قسمت های مختلف سیستم اعصاب مرکزی از جمله سیستم عصبی نخاع، مغز و چشم ها را درگیر می کند




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ] [ 10:51 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic