فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











تبریک سال نو

اشعار بهاری زیبا و خواندنی از شعرا

 

مولانا

بنفشه پیش نیلوفر درآمد که مبارک باد / که زردی رفت و خشکی رفت و عمر پایدار آمد/ همی ‌زد چشمک آن نرگس به سوی گل که خندانی / بدو گفتا که خندانم که یار اندر کنار آمد.

بهار خوش عذار آمد


بهار آمد بهار آمد بهار خوش عذار آمد

خوش و سرسبز شد عالم، اوان لاله زار آمد

ز سوسن بشنو ای ریحان که سوسن صد زبان دارد

به دشت آب و گل بنگر که پرنقش و نگار آمد

گل از نسرین همی‌پرسد که چون بودی در این غربت

همی‌گوید خوشم زیرا خوشی‌ ها زان دیار آمد

سمن با سرو می‌گوید که مستانه همی‌رقصی

به گوشش سرو می‌گوید که یار بردبار آمد

بنفشه پیش نیلوفر درآمد که مبارک باد

که زردی رفت و خشکی رفت و عمر پایدار آمد

همی ‌زد چشمک آن نرگس به سوی گل که خندانی

بدو گفتا که خندانم که یار اندر کنار آمد

صنوبر گفت راه سخت، آسان شد به فضل حق

که هر برگی به ره بری چو تیغ آبدار آمد

ز ترکستان آن دنیا بنه ترکان زیبارو

به هندستان آب و گل به امر شهریار آمد

عید نوروز و فرارسیدن بهار دل انگیز بر همگان مبارک باد




طبقه بندی: مطالب اجتماعی،
[ چهارشنبه 26 اسفند 1394 ] [ 10:07 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

شادی زیاد باعث سکته قلبی می شود

امروز اما، دانشمندان مقاله جدیدی را در نشریه قلب اروپا منتشر کرده اند که براساس آن، قلب انسان می تواند از خوشی و شادی زیاد نیز دچار این تجربه شود. دانشمندان برای انجام تحقیقات خود، 1750 بیمار مبتلا به این سندروم را در ایالات متحده آمریکا و 8 کشور اروپایی مورد بررسی قرار دادند.
 مریم موسوی: در اوایل دهه 1900 میلادی زن سیاه پوستی که پوست اندک روشنی داشت خانه اش را ترک کرد تا برای خود جائی در جوامع سفید پوست آمریکا پیدا کند. مادر سالخورده اش که به شدت به خاطر این اقدام دختر دلشکسته شده بود، چند روز بعد جانش را از دست داد و ادامه داستان.

شادی زیاد باعث سکته قلبی می شود
این اتفاق البته نمونه های واقعی زیادی دارد اما در اصل به رمانی به نام محدودیت های زندگی مربوط می شود که در سال 1933 میلادی منتشر گردید و یک سال بعد هم فیلمی از روی آن ساخته شد.

حتما برایتان پیش آمده که از شنیدن خبری به شدت احساساتی شده باشید و این حس و آنچنان بر شما مستولی شده که «قلبتان را از کار انداخته». البته معمولا این عبارت را برای ابراز احساساتی به کار می بریم که ما را به شدت متاثر می کنند و یقینا در واقعیت چنین مساله ای رخ نمی دهد. با این همه، دانشمندان چندین دهه هست که اعلام نموده اند، در برخی موارد نادر، استرس زیادی می تواند به مرگ ناگهانی انسان بیانجامد.

این حمله که با نام سندروم قلب شکسته از آن یاد می شود نخستین بار در دهه 1990 میلادی توسط محققان ژاپنی کشف شد و در نتیجه آن، بخشی از بافت عضلانی قلب دچار نوعی ضعف ناگهانی می شود که این اتفاق نیز به انبساط سریع و یکباره بطن چپ آن می انجامد.

عواملی نظیر استرس فیزیکی، دلهره و یا استرس حسی حاد از مواردی به شمار می روند که می توانند به بروز این اتفاق بیانجامند. سندروم قلب شکسته علائمی نظیر درد، قطع تنفس، حملات قلبی و حتی مرگ فرد را می تواند به دنبال داشته باشد.

امروز اما، دانشمندان مقاله جدیدی را در نشریه قلب اروپا منتشر کرده اند که براساس آن، قلب انسان می تواند از خوشی و شادی زیاد نیز دچار این تجربه شود. دانشمندان برای انجام تحقیقات خود، 1750 بیمار مبتلا به این سندروم را در ایالات متحده آمریکا و 8 کشور اروپایی مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که 485 بیمار به واسطه یک رویداد حسی دچار آن سندروم شده اند که بیشتر از همه نیز در زنان یائسه مشاهده شد و جالب است بدانید که 95 درصد از افرادی که این سندروم را داشتند در گروه زنان بودند.

اما 96 درصد از رویدادهای حسی تجربه شده توسط این افراد به اتفاقات ناراحت کننده و مملو از استرس مربوط می شده (مثلا مرگ همسر یا حضور در مراسم خاکسپاری یک عزیز) با این همه، 4 درصد موارد نیز بعد از بروز رویدادهای خوشحال کننده نظیر جشن تولد یا تولد نوه اتفاق افتاده بودند.

البته این 4 درصد تنها معادل با 20 نفر از افراد حاضر در تحقیقات را تشکیل می دادند اما باز هم یافته بسیار مهمی به حساب می آید. حالا این آمار را همراه با تحقیقی در نظر بگیرید که در سال 2006 میلادی انجام گرفت و براساس آن، احتمال آنکه انسان در جریان تولد خود دچار حمله قلبی عروقی شود، 27 درصد بیشتر است. [پس با این حساب شاید برگزاری یک جشن تولد غافلگیر کننده چندان هم ایده خوبی نباشد].

به گفته دکتر یلنا قدری، پژوهشگر ارشد این تحقیق افرادی که چنین حمله ای را تجربه می کنند دیگر در گروه سندروم «قلب شکسته» جای نمی گیرند چراکه این بیماری از طریق احساسات مثبت نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

خانم قدری در ادامه گفته است: متخصصان حوزه سلامت باید از این مساله آگاه باشند و در نظر داشته باشند بیمارانی که با علائم حمله قلبی از یک میهمانی شاد به اورژانس آورده می شوند (نظیر درد در قفسه سینه و اختلال در نفس کشیدن) درست به اندازه افرادی که یک خبر ناخوشایند را شنیده اند ممکن است که به این سندروم مبتلا شده باشند.
وب‌سایت دیجیاتو



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 19 اسفند 1394 ] [ 09:38 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

هدف گرفتن شهاب‌سنگ‌ها از فاصله سه میلیون کیلومتری

دانشمندان معتقدند که می‌توان با استفاده از سامانه دفاع لیزری در فضا از نزدیک‌شدن شهاب‌سنگ‌های بزرگ و خطر به دام افتادن آنها در گرانش زمین جلوگیری کرد.

 سامانه دفاع فضایی مجهز به لیزری با قطر حدود 100 متر است و طبق محاسبات دانشمندان قادر است تا یک شهاب‌سنگ متوسط را از فاصله بیش از سه میلیون کیلومتر از مسیر اصلی منحرف کند.

نمونه آزمایشی سامانه دفاع لیزری زمین موسوم به طرح De-Star هم‌اکنون در مرکز تحقیقاتی "سانتا باربارا" در حال ساخت است.

محققان معتقدند که فناوری مورد نیاز برای ساخت این سامانه هم‌اکنون موجود است، اما مشکل اصلی محدودیت امکانات برای افزایش مقیاس آن در ابعاد عملیاتی است.

پروفسور فیلیپ لوبین، متخصص فناوری پلی‌تکنیک از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در مورد فناوری سامانه دفاع لیزری زمین عنوان کرد: ساخت چنین سامانه‌ای از مدت‌ها قبل در دست بررسی بود و خوشبختانه فناوری ساخت آن در مقیاس آزمایشگاهی موجود است، اما چالش اصلی ساخت نمونه واقعی و از همه مهمتر نحوه ارسال آن به فضا است.

وی افزود: اولین نمونه آزمایشی سامانه دفاع لیزری حدود 15 سال قبل با قدرت 20 کیلووات ساخته شد که قادر بود سنگ‌های آسمانی با قطر 304 متر را در فاصله 12 هزار کیلومتری از مسیر برخورد به زمین منحرف کند.

دانشمندان با آزمایش این سامانه در آزمایشگاه دریافتند که با تابش لیزر به سنگ فرایند تبخیر‌شدن مواد به گاز انجام شده و در نتیجه با تغییر در جرم، مسیر سنگ آسمانی منحرف می‌شود.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 15 اسفند 1394 ] [ 09:11 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
ستاره ای عظیم در انتظار ِ مرگ!

تلسکوپ هابل ناسا یک ستاره ی عظیم الجثه بنام WR 31a را شکار کرده که توسط ابری از گرد و غبار احاطه شده است. این ساختار آسمانی درخشان و زیبا تنها ۲۰ هزار سال قبل پدیدار شد و در حال حاظر نیز با سرعت ۱۳۶۷۰۰ مایل بر ساعت در حال گسترش است.

این عکس خارق العاده ستاره WR 31a است که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

این عکس خارق العاده ستاره WR 31a است که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

 ستاره WR 31a یک نوع ستاره ی ولف-رایه(Wolf-Rayet) است که در فاصله حدود ۳۰ هزار سال نوری از زمین قرار دارد. این نوع ستاره ها به طور خاصی عظیم هستند و جرمی دارند که عموما به ۲۰ برابر جرم خورشید خودمان میرسد. حباب آبی مشخصی که اطراف این ستاره را احاطه کرده، یک توده ابر ولف-رایه است که متشکل از گرد و غبار هیدروژن، هلیم و گازهای دیگر است. این مواد، که اکثرا حلقه ای یا کروی هستند، هنگامی ظاهر میشوند که بادهای شدید و پرسرعت ستاره ای با هیدروژن فوران کرده از ستاره های ولف-رایه، برخورد میکنند.

ستاره های ولف-رایه تنها چند هزار سال زنده میمانند که در استاندارد کیهانی این مدت کوتاه به اندازه ی یک چشم بر هم زدن است. برای مثال، خورشید ما ۴٫۵ میلیارد سال عمر دارد و انتظار میرود که ۵ میلیارد سال دیگر نیز عمر کند. ستاره های ولف-رایه معمولا نیمی از جرمشان را در کمتر از ۱۰۰ هزار سال از دست میدهند. سرانجام این ستارگان به یک ابرنواختر(ستاره ای دارای نور متغیر که روشنی آنها صد هزار برابر نور خورشید است) تبدیل میشود و مواد ستاره ای خود را در کیهان پخش می کنند، جایی که شرایط درست شدن نسل بعدی ستاره ها و سیاره ها به وجود می آید.

ترجمه: هیمن یوسفی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: gizmodo.com





طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 12 اسفند 1394 ] [ 09:37 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

قمر پلوتو احتمالا یک اقیانوس داشته است!

 

تصاویر جدید ناسا از «شارون» (Charon) یکی از قمرهای سیاره پلوتو رازهای جدیدی از این سیاره مرموز برملا کرده است. در تصاویر منتشرشده از قمر «شارون» قسمت‌های ترک‌خورده‌ای روی سطح آن مشاهده می‌شود که منجمان معتقدند این ترک‌ها احتمالا آثار به‌جامانده از یک اقیانوس روی سطح این قمر است. منجمان و دانشمندان می‌گویند که این ترک‌ها آثار به‌جامانده از یخ‌زدگی اقیانوس‌های روی سطح این قمر است که با منبسط شدن سطح سیاره، ترک و شکست ایجاد کرده‌اند.

charon

همچنین تصویری که در عمق 1100 مایلی از منطقه‌ای به نام Serenity Chasma  منتشر شده است؛ ترک‌های بسیار بزرگی را در استوای کارن نشان می‌دهد، ترک‌هایی که میزان ارتفاع آن‌ها به نوعی طولانی‌ترین دره‌های منظومه‌ شمسی به‌حساب می‌آیند.

«شارون» یکی از قدیمی‌ترین قمرهای پلوتو است که مدت‌زمان زیادی از تشکیل آن در منظومه شمسی می‌گذرد. کارشناسان درباره این قمر و نحوه شکل‌گیری اقیانوس‌ها در سطح آن احتمال می‌دهند که گرمای حاصل از فعالیت‌های رادیواکتیوی هسته این قمر و برخورد سنگ‌های کوچک،  این اقیانوس را به‌صورت مایع نگه‌داشته است. بااین‌حال به‌مرورزمان آب‌های این اقیانوس به دلیل دمای بسیار پایین سطح قمر و فاصله بسیار زیاد با خورشید یخ‌زده‌اند و بر اثر منبسط شدن سطح سیاره ترک‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

عمر این ترک‌ها و اقیانوس‌های یخ‌زده بر روی قمر پلوتو «شارون» بیش از چند صد میلیون سال تخمین زده شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ دوشنبه 10 اسفند 1394 ] [ 09:39 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

انتشار تصویر شگفت‌انگیزی دیگر از درخشش شفق قطبی

پیک تیم، فضانورد بریتانیایی دومین تصویر بی‌نظیرش از شفق قطبی درخشان را از ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیک از آژانس فضایی اروپایی (اِسا) این تصویر تحسین‌برانگیز از شفق قطبی را 23 فوریه 2016 گرفته است.

پیک در ماه ژانویه نیز یک سری تصاویر از شفق قطبی تهیه کرده و آنها را در صفحه توئیتر خود با کپشن شفق جادویی- کلاس عکاسی استاد اسکات کلی نشر داده بود.

شفق قطبی یکی از اثرات ذرات پرانرژی است که از خورشید نشات گرفته و به شکل جریان ثابتی با نام باد خورشیدی حاصل از فوران‌های عظیم یا خروج جرم از تاج خورشیدی ایجاد می‌شود.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 8 اسفند 1394 ] [ 12:08 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

دستکاری ژنتیکی گیاهان؛ چالش پیش روی علمی

دستکاری ژنتیکی گیاهان؛ چالش پیش روی علم

دستکاری ژنتیکی خوراکی ها و گیاهان یکی از مسایل مناقشه برانگیز زندگی اجتماعی امروز است. این موضوع؛ مصداق بارزی است از اینکه چگونه تحولات علمی ؛ چالش های اخلاقی؛ اجتماعی یا حتی فلسفی به همراه خود می آورند. چالش هایی که پیش از آن وجود نداشته اند. مساله تغییر ژنتیکی هم یکی از این موارد علوم جدید است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد و بحث های داغی پیرامون آن در جریان است.
در مطالعه ای که در آگوست سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده انجام شده بود؛ تنها ۲۴ درصد از افراد در پاسخ به این سوال که “آیا تا به حال خوراکی هایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند خورده اید؟” پاسخ مثبت دادند. البته آنها اطلاعی از اینکه کدام خوراکی ها دستکاری ژنتیکی شده یا نشده اند نداشته اند. چرا که طبق آمارها تقریبا دو سوم خوراکی های فرآوری شده در این کشور اساسا از نظر ژنتیکی تغییر یافته محسوب می شوند. (راب دوسال؛ ۲۰۰۵).
طبق آمارهای همین سال ۲۰۰۳؛ ۸۱ درصد سویا ها؛ ۴۰ درصد ذرت ها و ۷۳ درصد پنبه ها در این کشور از نظر ژنتیکی دستکاری شده بودند. اداره تغذیه و دارو زدن برچسب خاص بر روی اغلب خوراکی هایی که دستکاری ژنتیکی شده اند را ضروری نمی دانست. به همین جهت تشخیص اینکه کدامیک از خوراکی ها تغییر ژنتیکی یافته اند عملا غیر ممکن بود. البته سالها پیش از اینکه انسان از ژنتیک و مفهوم آن اطلاعی داشته باشد ؛ روشهای کشاورزی وجود داشته که طی آن با پرورش انتخابی؛ اصلاح نژاد انجام می شده است.
مثلا ذرت های امروزی محصول ۵۰۰۰ سال پرورش انتخابی است و نیای آن یک علف وحشی مکزیکی به نام Teosint  بوده که فقط چند دانه خوراکی داشته و اصلا شبیه به ذرت امروزی نیست! این فرایند پرورش انتخابی توسط کشاورزان به گونه ای انجام شده که  ذرت های دارای دانه های بیشتر؛ بازده بیشتر؛ مقاوت بیشتر در برابر آفات و … انتخاب می شدند و بدین ترتیب حتی قبل از عصر ژنومیک نیز این دستکاری با دخالت انسان و به روش پرورش انتخابی انجام می شده موضوع جدیدی نیست. اما در نظر بسیاری ؛ کاربرد بیوتکنولوژی در کشاورزی؛ دخالت انسان در کار خداوند محسوب شده و نادرست است. پرنس چارلز ولیعهد انگلستان یکی از مخالفان دستکاری ژنتیکی گیاهان است و می گوید: ٬ من اعتقاد دارم که اقدام به دستکاری ژنتیکی؛ انسان را به حیطه ای وارد می کند که فقط و فقط متعلق به خداوند است٬ . البته این استدلال نمی تواند صحیح باشد چون انسان هزاران سال است که ژنوم منابع غذایی را دستکاری کرده است. سوزان مک کاچ  Susan R. McCouch متخصص برنج در دانشگاه کورنل Cornell می گوید: هر محصولی که ما امروزه می خو ریم از نظر ژنتیکی دستکاری شده و تغییر یافته است. انسان ها با پرورش انتخابی این تغییر را به گیاهان و مواد خوراکی تحمیل کرده اند. مهمترین استدلالها علیه این تغییرات ژنتیکی نگرانی از تبعات و پیامدهای آن در سالهای آینده است. هر ساله آفت ذرت سوراخ کن بیش از یک میلیارد دلار به مزارع ذرت خسارت وارد می کند.  پژوهشگران بیوتکنولوژی با دستکاری ژنتیکی توانستند این بحران را تا حد زیادی حل کنند. اما مخالفان دستکاری ژنتیکی بیم آن را دارند که ذرت مقاوم به آفت ممکن است لارو پروانه ها (مثلا مونارچ Monarch) رااز بین ببرد و چرخه غذایی را تغییر دهد. مثلا تصور کنید با از بین رفتن علف ها در مزارع کشاورزی؛  دانه این علف ها که منبع غذایی مهمی برای چکاوک ها و برخی پرندگان دیگر است نیز از بین می رود و این نگرانی وجود دارد که دستکاری ژنتیکی ؛ چرخه غذایی را تغییر داده و بنابراین مثلا منجر به کاهش جمعیت پرندگان نغمه خوان شود یا بسیاری از پیامد های دیگر.
در ژاپن و استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی برچسب زدن به خوراکی های تغییرژنتیکی یافته الزامی است.  راب دسال  Rob DeSalle در کتاب به ژنوم خوش آمدید Welcome to the Genome می نویسد: غذاهای حاصل از ارگانیسم های تغییر ژنتیکی یافته ؛ برای  سلامت انسان خطری بیشتر از سایر غذاها ندارند. اگرچه که مصرف کنندگان هنوز نگران این موضوع اند.

منبع:http://elmna.com




طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ سه شنبه 4 اسفند 1394 ] [ 11:29 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

موتور پلاسمایی تازه ترین ایده ناسا برای سفر به مریخ

 سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در جریان بررسی گزینه های سفر به مریخ، ایده هایی را مد نظر دارد که از جمله آنها ساخت موتور پلاسمایی با مصرف 100 میلیون برابر سوخت کمتر از راکت های شیمیایی است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی دیلی میل اعلام کرد که ناسا در حال تامین بودجه ساخت پیشرانه های پلاسمایی است که می توانند با صرف 100 میلیون برابر سوخت کمتر انسان را به مریخ ببرند.
موتور پلاسمایی به عنوان جدیدترین فناوری ساخت موتور موشک، موتور یونی است که از حالت چهارم ماده یعنی پلاسما بهره می برد.
براساس این گزارش، ناسا می خواهد تا سال 2025 انسان را به یک سیارک و در دهه 2030، به مریخ اعزام کند و در این راستا، در حال تامین بودجه ساخت موتورهای پلاسمایی است که می تواند ستاره شناسان را با سوخت بسیار کمتر به این سیاره سرخ فام برساند.
نمونه اول این پیشرانه که X3 نامیده می شود، از جریان پلاسما برای پیش بردن فضاپیما به جلو با سرعت 45 هزار مایل در ساعت استفاده می کند.
از آنجا که این موتور 100 میلیون برابر سوخت کمتری نسبت به راکت های شیمیایی متعارف مصرف می کند، استفاده از این پیشرانه برای انجام اکتشافات در مریخ، سیارک ها و لبه منظومه خورشیدی مطلوب است.
این موتور بخشی از سیستم پیش رانش Aerojet Rocketdyne's XR-100 است که می تواند در 10 سال بعد یک سفینه فضایی را به مریخ برساند.
ناسا برای اجرای طرح Aerojet Rocketdyne به منظور ساخت این سیستم پیش رانش، به نام XR-100، 6.5 میلیون دلار در طول سه سال آتی تخصیص داده است.
X3 که توسط پروفسور 'آلک گالیمور' ابداع شده، بخش اصلی این سیستم است و گروه وی یک میلیون دلار جایزه برای کار روی این پیشرانه دریافت خواهند کرد.
علاوه بر این، گروهی از فیزیکدانان کالیفرنیایی نیز روی یک کاوشگر کار می کنند که می تواند به ابداع فناوری برای سفر به مریخ با سرعت هایی بسیار بیشتر از سرعت های امروزی منجر شود.
این محققان برای این منظور در حال بررسی نیروی محرکه فتونیک هستند، روشی که در آن از نور ناشی از لیزرها به منظور تولید نیرو برای حرکت فضاپیما استفاده می شود.
گرچه این فناوری ابداعی کاوشگرهای بسیار کوچک را هدف قرار خواهد داد، اما می توان روزی از آن برای ساخت فضاپیماهای بزرگتر برای سفر سریعتر به مریخ استفاده کرد.
پروفسور فیلیپ لوبین و گروه وی از دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا، سرگرم کار روی برنامه Directed Energy Interstellar Precursors هستند.
هدف از این برنامه، ساخت کاوشگرهایی است که می توانند به سرعت های نسبی برسند و به نزدیکترین ستاره ها سفر کند.
این تئوری ساده است؛ نیروی فشار حاصل از فوتون های ساطع شده از یک مجموعه نور لیزر، برای حرکت یک فضاپیما مورد استفاده قرار می گیرد.
تمام فضاپیماها با شلیک نیروی محرکه خود در جهت مخالف مسیری که می خواهند سفر کنند، حرکت می کنند.
این نیروی محرکه، بعه طور سنتی سوخت است که باید توسط فضاپیما حمل شود و باعث می شود که فضاپیما سنگین تر شده و سرعت آن کاهش یابد.
اما نیروی محرکه فوتون ها از مجموعه ای از لیزرها استفاده می کند که هیچ وزنی به فضاپیما اضافه نمی کند و فضاپیما را قادر می سازد که برای مدت طولانی تری شتاب بگیرد و به سرعت های بالاتر برسد.
در تئوری این موضوع به فضاپیما کمک می کند تا به سرعت های نسبی برسد. کارشناسان می گویند: این فناوری کاملا مقیاس پذیر است بنابراین می تواند هم برای فضاپیماهای کوچک و هم برای فضاپیماهای بزرگ که می توانند انسان را حمل کنند، استفاده شود.
این همه در حالی است که ناسا امروز آمار متقاضیان ثبت نام در کلاس های آتی فضانوردی این سازمان را تاکنون حدود 18 هزار و 300 مورد اعلام کرد.
این تعداد بیش از دو برابر هشت هزار درخواستی است که برای اولین کلاس فضانوردی شاتل فضایی در سال 1978 ثبت شد.
فضانوردان آینده برای پرواز به ایستگاه بین المللی فضایی و برای پرواز با فضاپیمای اریون (Orion) ناسا که به مریخ خواهد رفت، آموزش خواهند دید.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 2 اسفند 1394 ] [ 10:06 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic