فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











آمپول جدید ABT-981 می تواند پیشرفت آرتروز را متوقف سازد

پژوهشگران علوم پزشکی در کشورانگلیسی می گویند موفق به کشف داروی جدیدی شده اند که می تواند موجب توقف پیشرفت آرتروز شود.

به گزارش پزشکان بدون مرز، آزمایشات اولیه بر روی حیوانات نشان داده است که این آمپول می تواند پیشرفت آرتروز را متوقف سازد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که این داروی جدید یک نوع آنتی بادی است که با خود این بیماری و نه فقط علائم آن مبارزه می کند.

آمپولABT-981 که بر اساس آنتی بادی های ناشی از سیستم ایمنی بدن ساخته شده است، بر روی یکی از مولفه های اصلی ابتلا به این بیماری یعنی ماده ای به نام Interleukin-1 یا IL-1 اثر می گذارد.

IL-1 یک پیام رسان شیمیایی (سایتوکاین) برای سیستم ایمنی بدن است که در بروز التهاب نیز نقش دارد.

تصور می شود که IL-1 در نتیجه پیشرفت آرتروز در اطراف مفصل جمع می شود و باعث بروز التهاب و صدمه به غضروف می شود؛ بنابراین IL-1 نقش مهمی در ابتلا به آرتروز دارد.

همچنین تصور می شود کهIL-1 در افزایش میزان درد ناشی از آرتروز دخالت دارد.این آمپول که در منطقه مفصل تزریق می شود فعالیت سایتوکاین مضر را متوقف می کند.

آرتروز شایع ترین نوع آرتریت در انگلیس به شمار می رود. آرتروز یا استئوآرتریت (osteoarthritis) شایع ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است.

در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم کم از بین می رود؛ آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می کنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند.

زانوها از آسیب پذیرترین مفاصلی هستند که تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند بطوریکه از هر پنج بزرگسال بالای ۴۵ سال یک نفر به درد زانوی ناشی از آرتروز مبتلا است.

به گفته پزشکان علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست ولی چند عامل مانند افرایش سن،جنسیت و برخی از ناهنجاری های مادرزادی استخوانی را در ابتلا به این بیماری موثر می دانند.

آرتروز در زنان بیشتر از مردان بروز می کند ولی دلیل آن هنوز به درستی مشخص نشده است. همچنین این بیماری در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر دیده می شود.

متاسفانه این بیماری با گذشت زمان بدتر می شود و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است اما با کمک برخی روش های درمانی می توان درد ناشی از این بیماری را کاهش داد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.

مسکن ها و فیزیوتراپی فقط می توانند علائم این بیماری را کنترل کنند اما نمی تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 30 شهریور 1393 ] [ 10:26 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

حل اسرار درخشان‌ترین اجرام کیهان

کوازارها بعنوان درخشان‌ترین اجرام کائنات، یک تنوع مرموز ظاهری از خود به نمایش می‌گذارند که طی بیش از دو دهه اخترشناسان را با چالش مواجه ساخته بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوازارها سیاهچاله‌های ابرپرجرمی هستند که جرم آنها میلیاردها برابر جرم خورشید بوده و در قلب کهکشان‌های دوردست قرار دارند؛ این اجرام درخشان مقادیر فوق‌العاده‌ای از نور را منتشر می‌کنند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که خواص فیزیکی کوازارها روند منظم و منطقی را طی می‌کند، بعنوان مثال اندازه کوازار در ارتباط با جرم آن است؛ با این حال کوازارها از تنوع ظاهری متفاوت در نور مرئی و فرابنفش برخوردار هستند.

محققان در تحقیقات اخیر خود دریافته‌اند، اسرار کوازارها از طریق بررسی دو ویژگی ساده شامل نحوه سرعت تزریق ماده به کوازارها و جهتی که کوازارها از آن دیده می‌شوند، قابل حل هستند.

محققان رصدخانه‌های کارنگی، بزرگترین نمونه رصد کوازارها شامل داده‌های بیش از 20 هزار کوازار رصد شده را مورد بررسی قرار دادند.

تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد، ظاهر کوازارها با دو عامل پایه قابل توضیح هستند؛ عامل اول نسبت ادینگتون - درخشندگی یک کوازار در مقایسه با جرم – است؛ این نرخ پیش‌بینی می‌کند که با چه سرعتی ماده به کوازار تزریق می‌شود.

عامل دوم جهتی است که از آن اخترشناسان یک کوازار را رصد می‌کنند؛ این مسئله میزان ابرهای گازی در نزدیک سیاهچاله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«یو شین» نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: موفق به حل اسرار 20 ساله کوازارها شدیم که این نتایج، مسیر جدیدی برای درک بهتر چگونگی یکی شدن سیاهچاله‌های پرجرم با ماده و اثر متقابل با محیط ارائه می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ سه شنبه 25 شهریور 1393 ] [ 09:28 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

پس از ۶۰ سالگی احتمال ابتلای زنان به آلزایمر بیشتر از سرطان سینه است

پژوهشگران علوم پزشکی در مرکز آلزایمر آمریکا نشان می دهد که احتمال ابتلای بانوان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی، دو برابر سرطان سینه است.

به گزارش پزشکان بدون مرز، بیماری آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. عوامل موثری در بروز این بیماری نقش دارند ولی مهمترین عامل آن شیوه زندگی است.

در حال حاضر بیش از ۵ میلیون نفر در آمریکا به آلزایمر مبتلا هستند و طبق آمار هزینه نگهداری این بیماران در سال حدود ۲۴۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

در ادامه تحقیقات آمده است که احتمال ابتلای زنان به آلزایمر پس از ۶۰ سالگی ۱ به ۶ است؛ در حالیکه این رقم در مردان ۱ به ۱۱ است.

بیماری آلزایمر بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می کند و به این ترتیب انتقال پیام های عصبی مختل می شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می توانند منجر به این بیماری شوند.

مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که مهمترین دلیل بروز بیماری آلزایمر، عوامل ژنتیکی است




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 23 شهریور 1393 ] [ 09:51 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

محرک های الکتریکی کوچک می تواند موجب درمان برخی از ضایعات نخاعی شود

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند با استفاده از محرک های الکتریکی کوچک موفق به درمان برخی از ضایعات نخاعی شدند.

به گزارش  پزشکان بدون مرز، این روش بر پایه یک دستگاه نیمه رسانای کوچک قرار دارد و باعث می شود که بیماران نخاعی برخی از قابلیت های حرکتی را بازیابی کنند.

انرژی مورد نیاز برای این محرک توسط باریکه مادون قرمز از طریق فیبر نوری که بیرون از نخاع قرار دارد تامین می شود.

محرک الکتریکی کوچک با استفاده از این انرژی سلول های عصبی واقع در ناحیه صدمه دیده را فعال کرده و اجازه می دهد که از ماهیچه هایی که بر اثر صدمه از کار افتاده اند استفاده شود.

لازم است بیماران قبل از استفاده از این دستگاه چند جلسه فیزیوتراپی شوند تا توان کششی ماهیچه ها تقویت شود.

این دستگاه هیچ عارضه جانبی به دنبال ندارد.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 23 شهریور 1393 ] [ 09:49 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تصاویر برخورد یک شهاب سنگ با زمین

پایگاه اینترنتی شین هوا تصاویری را از برخورد یک شهاب سنگ به زمین که در آخرین ساعات شنبه در نیکاراگوئه رخ داد منتشر کرده است.

به گزارش ایرنا، برخورد این شهاب سنگ به زمین باعث ایجاد گودالی به قطر 12 متر و عمق پنج متر در نزدیکی فرودگاه بین المللی ماناگوا شد.

«روساریو موریلو» سخنگوی دولت نیکاراگوئه گفت: به نظر می رسد این شهاب سنگ قطعه ای از یک سیارک باشد که به تازگی از کنار زمین گذشت.

طبق این گزارش، برخورد این شهاب سنگ به زمین به کسی صدمه ای نزده است.

به گفته کارشناسان، این شهاب سنگ ممکن است از سیارک «2014 آر.سی» جدا شده باشد که همان موقع از کنار زمین رد شد.

سیارک 2014 آر.سی که به اندازه یک خانه بود در ساعت 18:18 دقیقه روز یکشنبه به وقت گرینویچ از نقطه ای در فضای بالای نیوزلاند به فاصله 40 هزار کیلومتری از کنار زمین گذشت.

انتظار می رود این سیارک در آینده باز هم از کنار زمین عبور کند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 19 شهریور 1393 ] [ 09:25 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کنجکاوی در تعقیب ابرهای مریخی 

کاوشگر کنجکاوی در ماموریت جدید خود روی مریخ به تعقیب ابرها پرداخته است.

به گزارش پایگاه فضائی ناسا، کاوشگر کنجکاوی در تاریخ پنجم اوت (14 مرداد) سال جاری میلادی دومین سالگرد حضورش در مریخ را جشن گرفت و به کشفیات خود در سطح این سیاره ادامه می‌دهد.

برنامه کنونی این کاوشگر سفر به دامنه‌های کوه Sharp اعلام شده و در حال حاظر نیز عازم تپه‌های Pahrump است.

کنجکاوی نخستین آزمایشگاه کاوشگر تحلیلی روی مریخ به شمار می‌آید و طی دو سال گذشته در حال حفاری صخره‌ها، خاک‌ها و عکسبرداری از برونزدهای لایه‌بندی سراسر سیاره سرخ بوده است. داده‌های ارسالی این سامانه برای دانشمندانی که در تلاش برای تفسیر شرایط آب‌و‌هوایی مریخ هستند، بسیار ارزشمند است.

ابرها نیز بخشی از سیستم آب و هوایی سیاره سرخ را تشکیل می‌دهند و رفتار آن‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره بادها و دماهای این سیاره ارائه می‌دهد. مطالعه‌ آب‌و‌هوا و ابرها روی مریخ اطلاعاتی درباره فرآیندهای شکل‌دهنده اقلیم مریخ با گذر زمان در اختیار می‌گذارد.

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد ابرهای موجود در گذشته مریخ احتمالا از طریق اثر گلخانه‌ای، سیاره را تا حد قابل‌توجهی گرم کرده‌اند و محیط گرم برای بروز حیات را فراهم کرده‌اند.

ابرها همچنین با باد و الگوهای آب‌و‌هوایی مرتبطند و مطالعه آب‌و‌هوا گامی مهم برای تفسیر چگونگی شکل‌گیری صخره‌ها، تپه‌ها و توسط فرآیندهای طبیعی مریخ است. بادها ساز و کار اولیه برای شکل‌دهی سطح سیاره طی سه تا چهار میلیارد سال گذشته بوده‌اند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 19 شهریور 1393 ] [ 09:20 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

شخصیت قابل‌ پذیرش مردان، نقش کلیدی‌ درازدواج پایدار دارد

بر اساس مطالعه جدید صورت گرفته توسط پژوهشگران گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو، شخصیت قابل‌پذیرش مردان و سلامتی آن‌ها نقش کلیدی در جلوگیری از بروز تنش در زندگی‌های مشترک و ایجاد یک ازدواج پایدار ایفا می‌کند.

به گزارش  پزشکان بدون مرز، دانشمندان معتقدند همین ویژگی در زنان نقش کمتری در محدودکردن تنش بین زوج‌هایی بازی می‌کند که به مدت طولانی با یکدیگر بوده‌اند.

جیمز ایونیوک، از گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو، با ابراز این موضوع که چنانچه مرد بیمار باشد، زنان تنش‌های بیشتری را گزارش می‌کنند، گفت: در صورتی که زن از سلامتی ضعیفی برخوردار باشد، به نظر می‌رسد تفاوتی در کیفیت ازدواج برای مرد وجود نخواهد داشت.

این مطالعه بر اساس همه‌پرسی‌ انجام شده که در آن، ارتباط‌های بین ۹۵۳ زوج تحلیل شد؛ شرکت‌کنندگان حاضر از سنین ۶۳ تا ۹۰ سال بودند و طول مدت زمان متوسط روابط آن‌ها ۳۹ سال اعلام شده است.

در این تحقیق که در قالب «پروژه ملی پیرشدن و سلامت زندگی اجتماعی» انجام شد، ویژگی‌های شوهران با مشخصه‌های زنان آنها مورد مقایسه قرار گرفت و از تمامی سوژه‌ها خواسته شد خودشان را توصیف کنند.

ایونیوک و همکارانش تفاوت‌های جنسیتی فراوانی را هنگام بررسی مشخصه‌های شخصیتی شرکت‌کنندگان، شامل رک‌بودن، تجربه، باوجدان‌بودن، قابل‌پذیرش‌بودن و اضطراب مشاهده کردند.

در این مطالعه مثبت‌بودن، یعنی تمایل کلی فرد برای مثبت جلوه‌کردن نیز ارزیابی و مشخص شد زنانی که همسرانشان سطوح بالاتری از این ویژگی را از خود بروز می‌دهند، تنش کمتری را گزارش کردند؛ با این حال، مثبت‌بودن زنان ارتباطی با گزارش شوهران از تنش روابط نداشت.




طبقه بندی: مطالب اجتماعی،
[ شنبه 15 شهریور 1393 ] [ 11:38 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مصرف الکل موجب تغییر ملکولی در سلول های عصبی ناحیه جلوی مغز می شود

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه ایالت ˈباسکˈ اسپانیا می گویند نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که مصرف الکل موجب آسیب های ساختاری در سطح مولکولی کسلولهای مغزی می شود .

به گزارش  پزشکان بدون مرز، دانشمندان که این تحقیقات را در مجله ˈپلاس وانˈ منتشر کرده ا ند در این رابطه، تغییراتی که در سلول های عصبی ناحیه جلوی مغز که پیشرفته ترین منطقه از نظر تکاملی است صورت می گیرد و کنترل عملکرد های اجرایی از جمله برنامه ریزی و طرح استراتژی ها ، حافظه کاری ، توجه انتخابی یا کنترل رفتار را کنترل می کند را بر عهده دارد را توضیح دادند .

محققین برای این کار، مغز ۲۰ جسد که در آنها سو استفاده یا وابستگی الکل در آنها تشخیص داده شده بود و مغز ۲۰ تن دیگر که سالم بودند را مورد آزمایش قرار دادند . در مطالعه قشر جلوی مغز ، دانشمندان تغییرات اسکلت عصبی، پروتئین های آلفا و اسپکترین بتا ۲ در مغز بیماران الکلی یافتند .

دانشمندان از روش های میکروسکوب نوری برای دیدن سلول های عصبی جلوی مغز استفاده کردند و پس از آن از فنون پروتئوم برای پیدا کردن پروتئین های این سلول های عصبی استفاده و به این نتیجه رسیدند که عناصر تغییر یافته متعلق به خانواده پروتین های توبولین و اسپکترین هستند .

به گفته دانشمندان اسپانیایی، توبولین ها اسکلت ساختمانی سلول های عصبی را تشکیل می دهند و اسپکترین ها نیز عملکرد حفظ شکل سلولی را بر عهده دارد .بدین ترتیب هر دوی آنها رابطه و فعالیت بین اجزای شبکه عصبی مغز را تسهیل می بخشند .

تغییرات در ساختار عصبی ناشی از اتانول می توانند بر روی سازماندهی ، توانایی ارتباط و عملکرد شبکه سلول عصبی تاثیر بگذارد و می توانند بخش بزرگی از اختلالات رفتاری و شناختی و یادگیری که به افراد معتاد به الکل نسبت داده می شود را توضیح دهند .

دانشمندان اعلام کردند که شرح آسیب و اختلالات که برای نخستین بار در سطح مولکولی در ناحیه جلوی مغز یافته شده ، نخستین گام برای تحقیق در زمینه های دیگر است .

محققان گفتند :از جمله اهدافی که دنبال می کنیم ، تلاش برای روشن شدن مکانیسم خاص که بر مبنی آن الکل این تغییرات را ایجاد می کند ، یافت تغییرات ممکن در آنزیم های تنظیم عملکرد پروتئین های مذکور و اینکه آیا این پروسه ها در دیگر نقاط مغز نیز اتفاق می افتند ، هستند .




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 11 شهریور 1393 ] [ 11:14 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

پایان آتشین اولین ماهواره ناظر بر بارش‌های استوایی

یک ماهواره ناسا که در سال 1997 برای اندازه گیری میزان بارش در مناطق استوایی به فضا پرتاب شده بود، به زودی در زمین سقوط خواهد کرد.

به گزارش  خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان ناسا در بیانه‌ای اعلام کرد که سوخت ماهواره «ماموریت سنجش بارش مناطق استوایی» (TRMM) به پایان رسیده و راهی برای احیای سوخت این فضاپیمای مدارگرد وجود ندارد، از این رو مهندسان این سازمان به دنبال برنامه‌ریزی یک سقوط تدریجی به عنوان یک پایان آتشین برای ماهواره مذکور هستند.

این ماهواره به تدریج به مدارهای پایین‌تر سقوط کرده تا در نهایت با ورود به جو زمین، سوخته و به قطعات بسیار کوچکتر تقسیم شود.

اسکات براون، دانشمند پروژه TRMM در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: ماهواره TRMM بیش از هدف اولیه خود برای ارتقای درک ما از توزیع بارش‌های استوایی و ارتباط آن با چرخه‌های آب و انرژی جهانی کار کرده است.

این ماهواره که پروژه مشترک ناسا و سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن است، به عنوان یک فضاپیمای پیشگانه برای نظارت بر آب و هوا از فضا تاریخ‌ساز شد و «اولین رادار مداری بارش در زمین» نام گرفت.

داده‌های TRMM اهمیت بسیاری در پیگیری تغییرات آب‌وهوایی داشته و از اطلاعات آنها برای گردبادهای گرمسیری، سیل، رانش زمین و خشکسالی استفاده شده است.

این ماهواره ابتدا قرار بود برای سه سال به ماموریت خود ادامه دهد اما اکنون 17 سال از کار آن در مدار زمین می‌گذرد.

رصدخانه هسته اندازه‌گیری بارش جهانی (GPM) به عنوان جانشین این ماهواره در روز 27 فوریه (هشتم اسفند 1392) به مدار پرتاب شد.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ دوشنبه 10 شهریور 1393 ] [ 03:17 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

هم‌زدن سوپ کهکشانی توسط هابل

تلسکوپ فضایی هابل در تصویری تعدادی از کهکشان‌های رنگارنگ و دارای اشکال مختلف را نمایش داده که برخی از آن‌ها نزدیک و شفاف و تعدادی به اندازه‌ای دور هستند که مانند نقاط کوچکی در پس‌زمینه آسمان به نظر می‌رسند.

به گزارش  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کهکشان‌ها به همراه یکدیگر نوعی سوپ کهکشانی را تشکیل داده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی‌های این سوپ وجود دو کهکشان به نام‌های 2MASX J16133219+5103436 و SDSS J161330.18+510335 است. کهکشان اولی نسبت به کهکشان دومی اندکی به زمین نزدیک‌تر است و این دو به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک‌اند که با هم تعامل دارند.

اجرام کیهانی مزبور به همراه یکدیگر زوجی کهکشانی به نام Zw I 136 را تشکیل داده‌اند. هر دوی این کهکشان‌ها دارای اشکال به هم‌ریخته و هاله‌های نرم گسترده هستند و با ایده‌های دانشمندان درباره ویژگی‌های کهکشان نوعی مطابقت ندارند.

منجمان کهکشان‌ها را بر اساس شکل و ظاهرشان گروهبندی می‌کنند و مشهورترین طرح گروهبندی «توالی هابل» نام دارد که توسط «ادوین هابل» طراحی شده است.

هم‌اکنون، یکی از پرسش‌های مهم در تکامل کهکشانی این است که چگونه تعاملات بین کهکشان‌ها امواج شکل‌گیری ستاره‌ای را ایجاد می‌کنند و این که چرا بعدها فرآیند تشکیل این ستاره‌ها به صورت ناگهانی متوقف می‌شود. زوج‌های در حال تعامل مانند دو کهکشان‌ موردمطالعه فرصت‌های مهمی برای پاسخ به این پرسش‌ها در اختیار منجمان می‌گذارند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 8 شهریور 1393 ] [ 10:55 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic