فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











کشف کرمی که پیر نمی شود

محققان آمریکایی کرمی کشف کرده اند که می تواند خود را در وضعیتی نگاه دارد که پیر نشود.

به گزارش ایرنا از ساینس، این کشف بارقه امیدی است برای ابداع دارویی که خاصیت ضد پیری برای انسان ها داشته باشد.

قرن ها مطالعه دانشمندان برای کشف منبع جوانی آنها را به کشف این کرم گرد کوچک سوق داد.

محققان دانشگاه دوک در آمریکا در مطالعه بر روی کرم سی.الگانس متوجه شدند که این کرم می تواند خود را در وضعیت گرسنگی قرار دهد و در این وضعیت از لحاظ سنی تغییری نکند.

به گفته محققان ، این کشف می تواند آنها را به ابداع داروهای جوانی برای انسان ها سوق دهد.

دیوید شروود استاد یار زیست شناسی در دانشگاه دوک که ریاست این تحقیق را بر عهده دارد، می گوید: استفاده از رژیم های غذایی که مواد غذایی کمی دارند مسیر مشابهی را در انسان ها ایجاد می کند و سلول های ما در یک وضعیت خفته نگاه می دارند.

محققان می خواهند از ویژگی های این کرم دارویی بسازند تا انسان ها بتوانند بدون درد و محدودیت های رژیم غذایی از فواید ضد پیری آن بهره ببرند.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که دور کردن غذا از کرم سی. الگانس رشد و تکامل سلول های این کرم را متوقف می کند بطوریکه در حالی که این اورگانیسم همچنان به لولیدن و جستجوی غذا ادامه می دهد اما سلول ها و ارگان های آن در یک وضعیت خفته قرار می گیرند.

اما زمانی که این کرم در معرض مواد غذایی قرار می گیرد دوباره سلول های آن طبق برنامه رشد می کنند.

محققان متوجه شدند که این وضعیت باعث می شود که این کرم دو برابر حد عادی عمر کند.

این مطالعه که در مجله PLOS Genetics منتشر شده است نشان می دهد که کرم های سی. الگانس می توانند دست کم دو هفته غذا نخورند و زمانی که غذا خوردن را از سر می گیرند دوباره بطور عادی رشد کنند.

این محقق گفت: مطالعه آنها دارای مفاهیمی برای پیری و سرطان است.

یکی از بزرگترین اسرار در مورد سرطان کشف چگونگی گسترش اولیه سلول های سرطانی و خفته ماندن آنها برای چند سال قبل از بروز علائم آن است.

محققان حدس می زنند که روش موجود در این کرم ها که این سلول ها را خفته نگاه می دارند و دوباره آنها را فعال می کنند همان مسیری است که در گسترش سلول های سرطانی در انسان ها صورت می گیرد.




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ شنبه 31 خرداد 1393 ] [ 04:20 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

علایم و نشانه های ویروس کرونا یا مرس (MERS)

با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا ویروس یا مرس (MERS)، سرویس ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی در تلاش برای تعیین احتمال تغییر الگوی های انتقال هستند. ارزیابی میزان خطر بر اساس اطلاعات و دانش موجود صورت می گیرد و این اطلاعات در هر لحظه به روز می شوند.

به گزارش پزشکان بدون مرز، پژوهشگران علوم پزشکی می گویند در گزارش ابتلا به ویروس کرونا یا مرس (MERS) هفتاد و پنج درصد از مبتلایان جدید، مربوط به افرادی است که این ویروس را از افراد دیگر دریافت کرده اند.

در لیست این افراد، پرستاران، خدمه بیمارستان و بیمارانی هستند که به دلایل دیگر به بیمارستان مراجعه کرده اند. این امر لزوم مراقبت و کنترل این بیماری در اماکن عمومی را بار دیگر روشن می کند.

بیشتر موارد گزارش شده از این سندرم، بدلیل تماس با حیوانات است. گرچه شتر به عنوان منبع اصلی این ویروس شناخته شده است ولی هنوز عامل اصلی ویروس MERS و راه های مبارزه با آن در پرده ای از ابهام وجود دارد.

● علایم و نشانه های بیماری

علایم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می شود.

همزمان با پیشرفت بیماری، نارسایی کلیه نیز دیده می شود و عفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، منجر به فوت می شود.

● توصیه های بهداشتی

مهمترین راه مبارزه با تمامی عوامل بیماری زا، رعایت نکات بهداشتی، بخصوص در اماکن عمومی است. بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی مهمترین رکن این مبارزه محسوب می شوند چرا که انواع ویروس ها، بیماران و افراد سالم در کنار یکدیگر زیر یک سقف جمع می شوند و هریک با خانواده خود ارتباط نزدیک دارند؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس، مهمترین قدم در راه پیشگیری است.

● برخی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از گسترش سندرم تنفسی خاورمیانه عبارتند از :

• اتخاذ اقدامات احتیاطی مناسب در مزارع، انبارها، طویله ها و مناطقی که در آن شتر وجود دارد.

• آگاه کردن افراد جامعه؛ بخصوص مسافران

• اجتناب از نوشیدن شیر خام

• پختن، پوست کندن و شستن محصولاتی که با ترشحات حیوانات در تماس هستند

• شستن دست پس از ارتباط با حیوانات

• اجتناب از تماس با حیوانات بیمار

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که برای جلوگیری از گسترش بیماری، مهمترین عامل آگاهی مسافرانیست که به کشورهای مشکوک به وجود ویروس مسافرت می کنند یا از آن باز گشته اند.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 25 خرداد 1393 ] [ 03:19 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

آموزش زبان جدید باعث رشد مغز می شود

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند افرادی که به فراگیری زبان جدید مشغولند تحولاتی در مغزشان رخ میدهد که باعث رشد مغز آنها میگردد بر اساس مطالعه آنان، دو زبانه‌ بودن مغز را هشیار می‌کند.

به گزارش پزشکان بدون مرز، مطالعه دکتر «توماس بک» از مرکز «اپیدمولوژی شناختی و پیرشدن شناختی» دانشگاه ادینبورگ و همکارانش نشان می‌دهد دوزبانه‌بودن حتی زمانی که در بزرگسالی کسب می‌شود، ممکن است به مغز در حال پیرشدن کمک کند.

با این حال، دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا افرادی که پیش‌تر دارای ذهن‌های تیزی هستند بیشتر احتمال دارد دو زبانه شوند یا این که آن‌ها کارکردهای شناختی‌شان را از طریق یادگیری زبان‌های جدید ارتقا می‌بخشند.

جزئیات این مطالعه در مجله Annals of Neurology منتشر شد.




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ یکشنبه 25 خرداد 1393 ] [ 03:15 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کهکشان راه‌شیری، میزبان 100 میلیون سیاره قابل سکونت!

 

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، کهکشان راه‌شیری احتمالا سکونتگاه 100 میلیون سیاره با قابلیت میزبانی از اشکال پیچیده حیات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان یک روش محاسباتی جدید را برای بررسی داده‌های سیارات فراخورشیدی توسعه داده‌اند که نخستین برآورد کمی از تعداد سیارات با قابلیت میزبانی از حیات بالاتر از سطح میکروبی را ارائه می‌کند.

به گفته محققان، این مطالعه عنوان نمی‌کند که اشکال پیچیده حیات در سیارات مختلف وجود دارند، بلکه شرایط سیاره‌ای ‌آنها امکان میزبانی از حیات احتمالی را تقویت می‌کند.

اشکال پیچیده حیات به معنای موجودات هوشمند فرازمینی نیست، بلکه شامل ارگانیسم‌هایی بزرگتر و پیچیده‌تر از میکروب است که احتمالا در اشکال متفاوت در سیارات فراخورشیدی وجود دارند.

محققان بیش از 1000 سیاره را مورد بررسی قرار داده و از یک فرمول برای سنجش چگالی، دما، بستر (مایع، جامد، گاز)، شیمی، عمر و فاصله سیاره تا ستاره مرکزی استفاده کردند؛ با این اطلاعات، یک شاخص پیچیدگی زیستی (BCI)‌ تولید شد.

محاسبات BCI نشان داد که یک تا دو درصد سیارات از نسبت بالاتر BCI در مقایسه با اروپا – قمر سیاره مشتری – برخوردار هستند که احتمالا دارای اشکالی از حیات در اقیانوس زیر سطحی است.

با در نظر گرفتن وجود 10 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری و بازده BCI، حدود 100 میلیون سیاره از قابلیت میزبانی از حیات برخوردار هستند.

یکی از نزدیک‌ترین و امیدوار کننده‌ترین سیستم های فراخورشیدی، Gliese581 است که در فاصله 20 سال نوری از زمین واقع شده و با 2 سیاره آشکار، از ظرفیت میزبانی از حیات پیچیده احتمالی برخوردار است.

نتایج مطالعه محققان دانشگاه‌های ایالتی واشنگتن، تگزاس و پورتو ریکو در آرسیبو در مجله Challenges منتشر شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 21 خرداد 1393 ] [ 08:34 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

سفر به کشور مالدیو

مالدیو کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس هند واقع در در جنوب غربی هند. مردم بومی مالدیو مسلمان سنی هستند. مجمع الجزایر مالدیو را 1200 جزیره روی اقیانوس هند تشکیل می‌دهند که به شکل یک پرنده در حال پرواز دیده می‌شوند که البته از میان این همه جزیره، تنها 202 جزیره از آنها مسکونی است. برخی از جزایر مالدیو برای گردشگری اختصاص یافته‌اند. در این جزایر هتل‌هایی برای اقامت گردشگران ساخته شده که بیشتر کارمندان آن از مهاجران کشورهای همسایه هستند. گردشگران مستقیما از فرودگاه بین‌المللی ماله به این جزایر می‌آیند. سواحل زیبای مرجانی با آب زلال و درختان سرسبز، از مالدیو بهشتی ساخته که سفر به آن، آرزوی هر توریستی ا‌ست.

هر هتل برروی جزیره ای قرار گرفته که به نوبه خود یک شهر کوچک محسوب میگردد و تمام امکانات رفاهی در آن یافت میگردد. شما می توانید از کلک سواری، موزیک زنده و غذاهای بین المللی و محلی و... لذت ببرید.

مرداب های صاف و زلال و کم عمق فیروزه ای، سواحل زیبا با شنهای سفید و درختان نارگیل و ماهیهای رنگارنگ، سفر با قایقهای تفریحی و هواپیماهای دریایی، ورزشهای آبی و ... محیط مناسبی را برای  تجربه یک مکان رویایی و  استراحت و آرامش اعصاب و روان فراهم می آورد.

هشتاد و هشت جزیره این کشور به اقامت گردشگران اختصاص یافته و بین جزایر را معمولا" با قایق های پرسرعت می پیمایند که خود نیز یکی از جاذبه های مالدیو می باشد. در این مسیر می توانید شنای ماهی های پرنده و دلفین ها را از نزدیک ببینید. مسافت های طولانی تر را می توان با هواپیماهای دریایی طی کرد و از مناظر شگفت انگیز و حیرت آور اقیانوس هند لذت برد.


علاوه بر آن، به خاطر سهولت سفر و عدم نیاز به ویزا برای اتباع ایرانی، این مجموعه جزایر در میان مسافران ایرانی هم طرفداران زیادی دارد. دمای هوا تقریباً در تمام طول سال برای غواصی مناسب است.

آب و هوای مالدیو گرمسیری است و در طول سال، یا گرم و خشک است، یا گرم و مرطوب. فصل خشک از دسامبر (آذر) تا مارس (فروردین) است و بین ماه‌های آوریل (اردیبهشت) تا اکتبر (مهر)، باران‌های موسمی می‌بارد و بادهای شدید می‌وزد. آوریل به خاطر هوای صاف‌اش معروف است و دمایی حدود ٣٠ درجه‌ی سانتی‌گراد دارد.

بهترین وقت رفتن به مالدیو: بهترین وقت رفتن به مالدیو و استفاده از آفتابش، فصل زمستان است.

زبان رسمی این کشور دیوهی نام دارد که زبانی هندواروپایی است
پایتخت: ماله
بزرگترین شهر: ماله
منطقه زمانی: ساعت جهانی + 5
واحد پول: روفیا مالدیو (MRF)



طبقه بندی: مطالب جغرافیائی،
[ یکشنبه 18 خرداد 1393 ] [ 10:37 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

زندگی نامه آذری طوسی

آذری طوسی ٬ فخرالدین حمزه اسفراینی ٬ نویسنده ٬ عارف و شاعر پارسی گوی در سال 761 -784 هجری - دیده به جهان گشود  

دولتشاه نام پدر وی را علی ملک و هدایت ٬ وی را عبدالملک و اسماعیل پاشا بغدادی ٬ علی بن ملک آورده اند اماآقابزرگ نام او را نورالدین محمد بن عبدالملک آورده و در کنزالسالکین به خط خودش به صورت نورالدین محمد دیده است .

آذری در اسفراین زاده شد و از آنجا که چندی در طوس زیست « طوسی »  نیز شهرت یافت و چون ولادتش در ماه آذر بود ٬ آذری خوانده شد

وی از آغاز جوانی به سرودن شعر پرداخت و پس از چندی آوازه ای یافت. نخست در

ستایش میرزا شاهرخ ٬ پسر تیمور ٬ اشعاری سرود و پس از چندی ملک الشعرای دربار او گردید. اما تحولات روحی وی سبب شد که به عرفان روی آورد و به خدمت

محیی الدین طوسی درآمد . آذری ٥ سال نزد وی به تحصیل علم حدیث و تفسیر پرداخت و در زیارت خانه خدا همراه شیخ بود. پس از درگذشت او ٬ در زمره مریدان شاه نعمت الله ولی درآمد و پس از چندی از وی اجازه ارشاد و خرقه گرفت و دوبار پیاده حج گزارد. سپس به شبه قاره رفت و به دربار سلطان احمد شاه اول بهمنی  در دکن پیوست و ملک الشعرای وی شد و به دستور همو بود که سرودن بهمن نامه را آغاز کرد. چون به داستان احمدشاه رسید ٬ از او برای بازگشت  به اسفراین اجازه خواست ٬ اما به خواهش وی منصرف شد و فرزندانِ خویش را از اسفراین به شبهقاره فراخواند . سرانجام ٬ به وساطت شاهزاده علاءالدین و تعهد به اتمام بهمن نامه اجازه بازگشت یافت و عازم خراسان شد آذری پس از بازگشت به اسفراین به سیر و سلوک پرداخت و تألیف کتاب و سرودن شعر را ادامه داد ٬ و در طول این ایام غالباً امیران و بزرگان به خدمت وی می رسیدند و از وی طلب ارشاد می کردند. او پس از بازگشت از شبه قاره ٣٠ سال زیست و در اسفراین در سال 840 - 866 هجری -  درگذشت و همان جا در قسمت شمالی شهر به خاک سپرده شد و به سبب اعتقادی که مردم به وی داشتند ٬ آرامگاهش زیارتگاه شد

آثار :

  1. بهمن نامه :  از آثار منظوم آذری است که به سبک شاهنامه فردوسی و اسکندرنامه نظامی ٬ در بحر متقارب ٬ در شرح  سلطنت سلاطین بهمنی دکن ٬ به درخواست احمدشاه ٬ سروده و بدو تقدیم کرده است. چنان که گفته شد ٬ بخشی از این منظومه  که تا دوران سلطنت احمدشاه می رسد  در دکن و بخش پس از آن ٬ در اسفراین سروده شد و آذری از اسفراین سروده های خویش را به دکن می فرستاد
  2.  مرآت (عجائب الغرائب ٬ عجائب الاعلا ٬ عجائب الدنیا) ٬  در قالب مثنوی در عجایب و شگفتیهای شهرها ٬ چشمه ها ٬  بناها ٬ جانوران و جز آنها ٬ همراه با استنتاجهای عرفانی که در  در مراتب عالم « الطامة الکبری » باب تدوین شده است. باب اول علوی و سفلی و نحوه به وجود آمدن دنیا و حکمت وجود آدمی در شگفتیهای جهان؛ باب « غرائب الدنیا » و چون آن؛ باب دوم ٬ در شگفتیهای عالم بالا؛ باب چهارم ٬ « عجائب الاعلی » سوم ٬ در تاریخ مکه و مناسک حج. این کتاب در فهرستها « سعی الصفا » به صورتهای مختلف آمده و گاه نام یکی از بخشهای کتاب را بر تمام آن اطلاق کرده اند؛ ولی آذری ٬ خود در مقدمه نام کتاب را مرآت گفته است. مأخذ اصلی این مجموعه ٬ عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات زکریای قزوینی است
  3. جواهرالاسرار ٬ اثر دیگرآذری که در علوم قرآنی و صنایع که « اسرار کلام الله » ادبی در ٤ باب نگارش یافته است:
  1. اسرار کلام الله : که درباره حروف مقطع آغاز سوره های قرآن است
  2. اسرار احادیث نبوی : که در ٩ سرّ تدوین یافته و تفسیر عرفانی برخی  از احادیث نبوی است
  3. اسرار کلام اولیاء  :
  1.  اسرار کلام شعرا : در یک مقدمه در بیان صنعت شعر و شاعری  و ١٠ فصل درباره انواع قالبهای شعری معمیات و لغز
  2.  
  3.   عروجیه ٬ رساله ای منظوم از آذری
  4. دیوان آذری ٬ این اثر دربردارنده قصاید ٬ غزلیات ٬ترجیع بندها ٬ مقطعات ٬ رباعیات و انواع دیگر سروده های اوست
  5. طغرای همایونی
  6. سعی‌الصفا

 

منّت خدای را که مطیع پیمبرم                   فرمانبرِ قضای خداوند اکبرم

توحید بحرواین تن من همچو کشتی است       جان ناخدای کشتی و عقل است لنگرم

تا از سواد وجه شدم سرخ روی فقر            روشن شده است معنی گوگرد احمرم

معنی حل طلق حلول قنات است                این نکته یاد گیر که من کیمیاگرم

دنیا چو یفه طالب آن سگ شمرده اند          لیکن من این گرئه به سگ نیز نشمرم

از آفتاب مت من مهر ذره نیست               گر ذره ای بدانمش از ذره کمترم




طبقه بندی: تذکرةالعرفاء،
[ شنبه 17 خرداد 1393 ] [ 10:12 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
روغن گل مغربی و کاربردهای درمانی آن
مقدمه
گل مغربی(evening primrose) با نام علمی Oenothera biennis ، بومی آمریکای شمالی است و روغن آن که معمولا با روش فشردن سرد استخراج میشود، دارای مقادیر قابل توجهی گاما لینولنیک اسید(GLA) است. این روغن به طور تقریبی 72% لینولئیک اسید و 13% گاما لینولنیک اسید دارد.GLA پیش ساز حد واسط ایکوزانوئیدهای مشخصی است که برای اعمال فیزیولوژیک طبیعی ضروری هستند وکمبود آنها میتواند به بیماریهای مختلف التهابی، اتوایمیون و نئوپلاستیک منجر گردد. (1)
فرآورده های حاوی این روغن به عنوان درمان كمكی در نوروپاتی دیابتی (5- 2)، آرتریت روماتوئید (8-4و2)، بیماری اسكلروز متعدد (MS) (6-5و2)، سندرم پیش از قاعدگی(PMS)، درد پستان پیش از قاعدگی و درمان اختلال نعوظ، خصوصاً ناشی از دیابت و اختلالات میكرووسكولار دیابت تجویز میشوند.

نتایج مطالعات فارماکولوژیک و بالینی
كارآزماییهای بالینی فوائد روغن گل مغربی(EPO)، را در مواردی مانند نوروپاتی دیابتی، هایپرتانسیون، درد پستـان،‌ سندرم پیش از قاعدگی، اوستئوپروز و زوال عقلی (dementia) نشان داده اند. روغن گل مغربی دارای اثرات ضد التهاب؛ تصحیح كمبود اسید چرب ضروری omega-6؛ بهبود سنتز ایكوزانوئیدهای متسع كننده عروق (vasodilator)؛ تصحیح جریان خون اعصاب و نقائص سرعت هدایت عصبی در بیماران دیابتی است. GLA یكی از اسیدهای چرب ضروری است كه بدن قادر به تولید آن نیست و مانند ویتامینها باید از طریق غذا و مكملهای غذایی به بدن برسد. بخشی از خصوصیات مفید این فرآورده ناشی از افزایش تولید پروستاگلاندین E1 می‌باشد که دارای اثرات ضدالتهابی است. در ذیل به نتایج چند كارآزمایی بالینی اشاره میشود:
طی 17 سال تا 1992 در كلینیك درد پستان كاردیف (Cardiff Mastalgia Clinic)، 324 بیمار مبتلا به درد دوره‌ای و 90 بیمار مبتلا به درد غیر دوره‌ای پستان؛ درمانهای دارویی مختلفی را در كارآزماییهای بالینی دریافت نمودند. در بیمارانی كه به درمان پاسخ دادند، دانازول مؤثرترین دارو بود (تقریباً 70%) و بروموكریپتین و روغن گل مغربی تأثیر یكسانی داشتند (تقریباً 45%). همچنین بیماران دریافت كننده روغن گل مغربی عوارض جانبی كمتری گزارش نمودند. (9)
در كارآزماییهای موازی، راندوم، دو سو بیخبر و كنترل شده با پلاسبو در 7 مركز انگلستان و فنلاند، 111 بیمار مبتلا به نوروپاتی خفیف دیابتی، GLA (480 میلیگرم در روز) یا پلاسبو را طی مدت 1 سال دریافت نمودند و بوسیله تستهای استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفتند. در گروه درمانی تغییر مطلوب قابل توجه در 13 پارامتر از 16 پارامتر مورد پژوهش مشاهده شد كه نشانگر اثربخشی مفید آشكار روی سیر نوروپاتی خفیف دیابتی بود. جنس،‌ سن، نوع دیابت، سن شروع یا دوره دیابت اثر شایان توجهی روی نتیجه نداشت. با اینحال، درمان در بیمارانی كه دیابت آنها نسبتاً ‌خوب كنترل شده بود، اثر بیشتری داشت. بیماران می توانستند كارآزمایی را برای مدت 12 ماه دیگر ادامه دهند و به تمامی كسانیكه در این دوره شركت كردند GLA (به مقدار نامشخص) داده شد و بهبودی طی این دوره نیز ادامه یافت. (9)
22 بیمار مبتلا به پلی نوروپاتی دیستال دیابتی كه در یك مطالعه دو سو بیخبر با كنترل پلاسبو شركت كرده بودند؛ روزانه 360 میلی‌گرم GLA یا كپسولهای پلاسبو را برای مدت 6 ماه دریافت نمودند. بیماران گروه درمانی بهبودی قابل توجه در نشانه های پلی‌نورپاتی دیستال دیابتی را نشان دادند. (9)
در یك كارآزمایی راندوم، دوسو بیخبر با كنترل پلاسبو در مدت 24 هفته، 37 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید و سینوویت فعال روزانه 4/1 گرم GLA یا پلاسبو دریافت نمودند. در مقایسه با گروه دریافت كننده پلاسبو كه در آنها علائم و نشانه های فعال بودن بیماری تغییری نكرده یا بدتر شده بود، درمان با GLA منجر به كاهش قابل‌توجه در علائم و نشانه های فعال بودن بیماری گردید.(P<0.05) (9) در یك كـارآزمایی بـالینی دو سو بیخبر بـا كنترل پلاسبو، 56 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید فعال، GLA (8/2 گرم در روز) یا پلاسبو (روغن گل آفتابگردان) را بمدت 6 ماه دریافت نمودند. بدنبال این مرحله، به تمامی بیماران به صورت یك سو بیخبر برای مدت 6 ماه GLA داده شد. درمان با GLA منجر به كاهش قابل توجه در علائم ونشانه های فعال بودن بیماری شد. در مقایسه با 4 نفر از 19 نفر در گروه پلاسبو، برای بیشتر بیماران گروه درمانی (14 نفر از 22 نفر) حداقل 25 درصد بهبودی در 4 پارامتر اندازه‌گیری شده ایجاد گردید. طی 6 ماهه دوم، هر دو گروه بهبود در فعالیت بیماری را نشان دادند. (9)
در یك كارآزمایی بالینی اجرا شده ‌در خانه سالمندان، 40 خانم مبتلا به اوستئوپروز تأیید شده به 4 گروه تقسیم شدند و برای گروهها روغن ماهی، ‌EPO، روغن ماهی بعلاوه EPO یا روغن زیتون (كنترل) ‌برای مدت 16 هفته تجویز گردید. سطوح آلكالن فسفاتاز سرم در گروه دریافت كننده روغن ماهی و گروه دریافت كننده روغن ماهی بعلاوه EPO كاهش یافت كه نشانگر افزایش دانسیته مواد معدنی استخوان میباشد. مقادیر اوستئوكلسین كه شاخص رشد استخوانی است در گروه دریافت كننده روغن ماهی و به طور قابل توجه تری در گروه دریـافت كننده روغن ماهی بعلاوه EPO افزایش یافت. اگرچه EPO بـه تنهایی اثری نداشت، ‌اثر روغن ماهی روی شاخصهای تشكیل استخوان را احتمالاً بعلت تعادل بیشتر میزان اسید چرب پلاسما، افزایش داد. (9)
در یك كارآزمایی بالینی كنترل نشده، 12 بیمار مبتلا به هایپرلیپیدمی بمدت 4 ماه روزی 3 گرم GLA دریافت نمودند. بعد از درمان؛ مقادیر تری گلیسیرید پلاسما 48 درصد كاهش (P<0.001)، مقادیر HDL 22 درصد افزایش (P<0.01) و مقادیر كلسترول تام و LDL به طور قابل توجهی كاهش یافت. (9)


کپسول نرم 1000 میلی گرمی EPO باریج
دانستن اطلاعات زیر برای تجویز علمی و منطقی دارو ضروری به نظر میرسد:

موارد مصرف :
درمان كمكی در نوروپاتی دیابتی (5- 2)، آرتریت روماتوئید (8-4و2)، بیماری اسكلروز متعدد (M S) (6-5و2)، سندرم پیش از قاعدگی(PMS)، درد پستان پیش از قاعدگی و درمان اختلال نعوظ، خصوصاً ناشی از دیابت و اختلالات میكرووسكولار دیابت.

مقدار مصرف:
2 بار در روز هر بار 2-1 کپسول نرم یا طبق دستور پزشک

موارد منع مصرف:
وجود حساسیت شناخته شده نسبت به اجزاء فراورده
برخلاف گزارشات اولیه در اوایل دهه 80 میلادی مبنی بر دخالت احتمالی روغن بذر گل مغربی در کاهش آستانه تشنج و بروز اپی‌لپسی تمپورال به خصوص در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یا بیمارانی که مبتلا به صرع هستند و از داروهای ضد صرع مانند فنوتیازین ها استفاده می‌کننـد، مشخص شده است که مصرف لینولئیک اسید و گاما لینولنیک اسید نه تنها در اپی لپسی خطری ندارد بلکه مصرف طولانی مدت خوراکی لینولئیک اسید و آلفا لینولنیک اسید( در ترکیب 4 به 1) موجب محافظت از رت ها در ابتلا به تشنج در 4 مدل مختلف اپی لپسی میشود لذا تشنج به عنوان عارضه یا مورد منع مصرف روغن گل مغربی مطرح نیست.‌‌‌‌‌‌‌ (10)

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:
مثل همه داروها، در ارتباط با استفاده از این فرآورده در طول سه ماهه اول بارداری، رعایت احتیاط توصیه می‌شود. مصرف این دارو در دوران شیردهی بی خطر است زیرا شیر مادر دارای لینولئیك اسید و گاما لینولنیك اسید می باشد.

عوارض جانبی:
هیچ گونه واکنش جانبی مهمی گزارش نشده است.

تداخلات دارویی:
هیچ گونه تداخل دارویی مهمی گزارش نشده است.

نکات قابل توصیه:
فرآورده را از دید و دسترس اطفال دور نگهدارید.
بلافاصله پس از مصرف، در ظرف را محکم ببندید و دور از نور، در دمای 30-15 درجه سانتی‌گراد نگهداری نمایید.
در بیماران مبتلا به درد پستان، قبل از درمان با این دارو باید تشخیص سرطان پستان رد شده باشد.
به پزشكان توصیه میشود در بیماران تحت درمان با داروهای ضدتشنج یا دارای سابقه تشنج، اثرات این دارو را به دقت پایش نمایند.



References:
1.N. A. Michael Eskin. Borage and evening primrose oil. Eur. J. Lipid Sci. Technol. 2008, 110, 651–654
2.Ara DerMarderosian, The Review of Natural Products, Fact & Comparison, 6th ed.2010:517-520
3.Keen H, et al. Treatment of diabetic neuropathy with gamma-linolenic acid. The gamma-Linolenic Acid Multicenter Trial Group. Diabetic Care, 1993;vol 16. No 1.pages 8-15
4.PDR for Herbal Medicine.3rd Edition,2004, 309-314.
5.J.Barnes, L.Anderson, J.Phillipson. Herbal medicine 3rd ed. Pharmaceutical press,2007:251-255
6.Martindale, The complete drug references, 36th ed., 2009:2302
7.Belch J J F, et al. Effect of altering dietary essential fatty acids on requirements for non-steroid anti-inflammatory drugs in patients with rheumatoid arthritis: a double blind placebo controlled study. Annals of the rheumatic Diseases, 1988; 47, 96-104.
8.Soeken K.L., et al. Herbal medicines for the treatment of rheumatoid arthritis: a systematic review. Rheumatology 2003; 42,652-659.
9. بخردی رضا. گیاه درمانی نوین. قم. چاپ دفتر تبلیغات اسلامی. 185:1383-163
10.B.K. Puri. The safety of evening primrose oil in epilepsy. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids, 77(2007) 101–103

دکتر رضا بخردی
 
منبع مقاله : http://www.salamaneh.com/mybb/showthread.php?tid=14968



طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 13 خرداد 1393 ] [ 09:42 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اسرار زیبائی در رقص  سماع چیست ؟

اگر دراویش را در حال سماع دیده باشید، احتمالا مسحور الگوهای سه بعدی پیچیده تولید شده در اثر چرخش دامن‌های آنها شده‌اید. اکنون آشکار شده که این الگوی زیبا در اثر نیروی کوریولیس ایجاد می‌شود که عامل شکل گیری توفان‌های سهمگین نیز محسوب می‌شود.

به گزارش نیوساینتیست، دراویش، مسلمانانی صوفی مسلک هستند و سماع یا رقص‌های مذهبی آنها که ریشه‌اش به ایران قرن هفتم هجری بر می‌گردد، در زمان حال به جاذبه توریستی مکان‌هایی همانند استانبول ترکیه تبدیل شده است. این نوع رقص فیزیکدانانی همچون جیمز هانا در دانشگاه صنعتی ویرجینیا در بلکسبورگ، جمال گوون در دانشگاه ملی آتونوموس مکزیک و مارتین مولر در دانشگاه لورایئن در متز را چنان مجذوب خود ساخت که تصمیم به تحقیق روی فیزیک این چرخش دامن گرفته‌اند.

آنها به ویژه می‌خواستند به توضیحی برای این سوال برسند که چرا برخی مواقع، دامن رقصنده حالت یک هرم با پایه مثلثی که راس آن زیر قفسه سینه  قرار دارد، به خود می گیرد. این شکل خاص سه وجه با تقعری کم دارد که با سه برامدگی تیز که از کمر درویش آغاز می‌شوند، از هم جدا شده‌اند. هانا می‌گوید: «ما یک مدل ساده می‌خواستیم که بتواند ویژگی‌های کیفی دامن را بازتولید کند».

این خواسته بدان معنی بود که می‌شد از پیچیدگی‌هایی همچون تاثیر گرانش، سختی پارچه دامن و برهمکنش آن با محیط اطراف چشم‌پوشی کرد. در مقابل، آنها تنها اینرسی دامن و کشش داخل پارچه تشکیل دهنده آن را در مدل خود در نظر گرفتند.

دانشمند دریافتند که با چشم پوشی از همه موارد فوق، باز هم می‌توانند اشکال سه وجهی را در مدل خود بازتولید کنند؛ اما تنها در صورتی که اثر نیروی کوریولیس را در محاسبات خود وارد کنند.

این نیرو بر روی اجسامی که روی سطح یک جرم در حال چرخش حرکت می‌کنند، اثر می‌گذارد. مهم‌ترین نمود آن، اثر این نیرو بر اتمسفر زمین است، که برخی اوقات، در دل بادهایی که به دور سیاره در حال چرخش زمین، می‌چرخند، منجر به طوفان‌های سهمگین می‌شود. 

چرخش، آشکارا مهم‌ترین بخش سماع دراویش است: رقصنده و دامن لباسش، در هر ثانیه یک دور کامل می‌چرخند. و این شکل هرمی ناشی از چرخش دامن هم می‌چرخد؛ اما با سرعتی کمتر از سرعت خود دامن. این بدان معنی است که پارچه دامن، به آهستگی روی هرم می‌چرخد، درست مثل اتمسفر سیاره زمین که با سرعتی بیشتر از چرخش زمین، جریان می‌یابد. در نتیجه؛ به رغم این که این هرم بیشتر یک شکل فضایی است تا یک ماده جامد؛ پارچه دامن هم همانند اتمسفر، نیروی کوریولیس را تجربه می‌کند.

پژوهشگران هچنین دریافته‌اند که این عامل کوریولیس در صورتی برای مدل آنها ضروری بود که می‌خواستند از همان ابتدا یک هرم در حال چرخش تولید کنند؛ و اگر این عامل از مدل ساده آنها حذف می‌شد، دیگر الگوی هرمی ظاهر نمی‌شد. هانا می‌گوید: «چرایش را اما، نمی‌دانیم».

باید امکان استفاده از این مدل به عنوان پایه‌ای برای نوع پیچیده‌تر آن که عواملی چون گرانش را نیز دربر گیرد، وجود داشته باشد. در صنعت هم استفاده از چنین مدل‌هایی می‌تواند برای محاسبه فشار وارد شده به اجزای متحرک ماشین‌ها، مفید و موثر باشد. اما این کاربردهای عملی برای هانا در درجه اول اهمیت قرار ندارند. او می‌گوید: «علت اصلی انجام این آزمایش، تنها کنجکاوی بود».




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ یکشنبه 11 خرداد 1393 ] [ 08:49 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
غفلت ازیار،گرفتارشدن هم دارد                     ازشمادور شدن، زار شدن هم دارد
هرکه ازچشم بیفتاد، محلش ندهند                    عبد آلوده شدن ،خوارشدن هم دارد
عیب از ماست که هرصبح ،نمی بینیمت            چشم بیمارشده ،تار شدن هم دارد
آنقدرحرف در این سینه ما،جمع شده                 این همه ،عقده تلمبار شدن هم دارد
ازکریمان ،فقرا جود وکرم می خواهند               لطف بسیار، طلبکارشدن هم دارد
دلم جز هوایت، هوایی ندارد                          لبم غیر نامت ،نوایی ندارد
وضو و اذان و نمازو قنوتم                           بدون ولایت صفایی ندارد
دلی که نشد، خانه ی یاس نرگس                     خراب است و ویران ،بهایی ندارد
بیا تا جوانم ،بده رخ نشانم                            که این زندگانی ،وفایی ندارد 



طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ یکشنبه 11 خرداد 1393 ] [ 08:36 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

قدرت شفا بخش عشق

بخشی از بهار به رعایت روزه اختصاص داده شده که با گیاهخواری ، دعا و عبادت همراه است و نماد دوران رستاخیز زندگی و زیبایی تازه ی در دنیای شخصی خویش است . روزه ای که باید بگیریم پرهیز از خاطرات منفی گذشته و کینه ها ، بخل ، رشک ، نفرت ، انزجار، انتقاد ، احساس بی عدالتی ، آزار و هر گونه نا هماهنگی دیگر است . راه های معین ساده یی برای فروباراندن قدرت شفابخش عشق بر خاطرات منفی وجود دارد ،که می توانید برای ابد از شر آن خلاص شوید . وقتی از شر این عواطف و هیجانات مخرب خلاص شوید از تصلیب خویشتن و دیگران دست بر می دارید و آنگاه برای رستاخیزموهبت های خود آماده می شوید .
برای پرهیز از گرایشهای منفی دو راه وجود دارد که موجب می شود قدرت شفابخش عشق  در ذهن ، تن و امورتان به کار افتد . این دو عمل عبارتند از : پالایش و بخشایش . شاید به شگفت در آیید که دو عمل بخشی از عشق است . هرگاه دیدید سایر جنبه های عشق پاسخگو نبوده اند و اوضاع دشوار زندگیتان را شفا نبخشیده اند ،   شاید هنوز به پالایش و بخشایش نپرداخته اید .
قانون معنویت حکم می کند که اگر می خواهید مشکلاتتان خاتمه یابند و به راستی در زندگی پیشرفت کنید ، ببخشایید . بسیاری از مردم واژه بخشایش را دوست ندارند . بخشایش یعنی آزاد و رها کردن و چیزهای مثبت را جایگزین چیزی منفی ساختن . پالیش نیز نوعی بخشایش است و همه ما به آن نیاز داریم . اگرچه فکر می کنیم که وابستگی عاطفی یکی از والاترین چهره های عشق است ،کاملا خلاف آن صادق است . پالایش عاطفی یکی از والاترین صور محبت است . دلبستگی به وابستگی و اسارت می انجامد . حال آنککه شیوه عشق راستین ، آزاد کردن آن چیز یا آن شخصی است که دوست می دارید . اگر پالایش را در پیش گیرید ، هرگز چیزی را از دست نمی دهید . به عکس برای پرورش عشقی آزادانه تر و رضایت بخش تر راه می گشایید، تا همه آنانکه از این خوان نعمت بهره یی دارند ، بتوانند هماهنگ تر محبت کنند و محبت ببینند .
آزاد کردن دیگران به معنای آزاد کردن خودتان است . هرگاه نسبت به دیگران : به گرایش ها و رفتار و شیوه زندگی آنها احساس دلبستگی می کنید ، شاید به این دلیل است که نا خودآگاه احساس وابستگی می کنید ؛ و از اسارتی که خود آفریده اید ، خراشیده و ساییده می شوید . وقتی شخص یا اوضاع و شرایطی را که احساس می کنید شما را در فشار قرار داده است رها می کنید ،کلید را به سوی آزادی می چرخانید . یادتان باشد شما حاکم موقعیت ها هستید ، نه برده آنها .
وقتی در کمال جرات و شهامت ، شخص یا چیزی که شما را به اسارت در می آورد رها می کنید ، به جای اینکه قربانی باشید قادر می شوید . اگر توانسته اید خود را به اسارت درآورید ، پس می توانید خود را از اسارت برهانید و آزاد سازید .
خلیل جبران درباره عشق می گوید: ((به یکدیگر عشق بورزید ، اما عشق را به بند نکشانید . بگذارید میان با هم بودنتان فضایی و فاصله ای باشد . با یکدیگر بخوانید و برقصید و شادمان باشید ، اما بگذارید هر یک از شما تنها باشد . در کنار هم بمانید اما نه چسبیده به هم .))
اگر می خواهید خود را از هرگونه مشکل ذهنی و جسمی برهانید و در زندگی با کوچکترین مساله نا خوشایند روبرو نشوید ، باید دیگران را رها کنید تا از هر راهی که دوست دارند ، به دنبال خواسته خود بروند .
بیشتر مواقعی که دعاهایتان مستجاب نمی شود ، به دلیل این است که هنوز راه پالایش : آزاد گذاشتن دیگران و رها کردن بسیاری از موقعیتها را در چیش نگرفته اید .
آن کس را که باید رها کنید و آزاد بگذارید ، معمولاً نه دشمن که یک دوست ، همسر، خویشاوند و یا فرزند است . به محض در پیش گرفتن راه پالایش ، مسأله تان حل می شود و خیر و صلاحتان پدیدار می گردد .
کنش عفو و بخشایش ، یکی از مهمترین انواع پالایش و یکی از ارزشمندترین صور عشق است . اگر به عفو و بخشایش بپردازید ، قدرت شفابخش عشق را تجربه خواهید کرد . باید زخم ها و آزارهای گذشته و حال را ببخشایید . این بخشایش ـ نه محض خاطر شخصی است که خطا از او سر زده ـ که بیشتر محض خاطر خودتان است . نفرت ، انزجار ، سرزنش و ملامت ، خشم و غضب ، میل به تسویه حساب کردن ،
مشاهدۀ این که دیگری به سزای اعمالش رسیده و کیفر دیده و مجازات شده...... اینها همه روح خودتان را می فرساید به تباهی می کشاند.
امت فاکس می گوید: ((اگر به دیگری نفرت بورزید ، با حلقه ای کیهانی به او متصل    می شوید و به بند او در می آیید : به اسارت زنجیری راستین ، هر چند ذهنی . به هر چه نفرت بورزید ، با طوقی کیهانی به بند و اسارتش در می آیید . اگر در تمام دنیا تنها یک نفر باشد که به راستی از او خوشتان نیاید ، همانا او کسی است که با حلقه ای محکمتر از فولاد ، خود را به او وصل کرده اید .))
وقتی دیگران آزارتان می دهند یا نومیدتان می کنند معنایش چیست ؟ چون دیگران نیز فرزندان پروردگارند ، نمی توانند موجب شکست ، یأس ، تحقیر ویا شرمندگی ما بشوند . شاید هنگامیکه از سرراهمان می گذشتند لغزیده باشند . اما آنها نیز فرزندان خدا هستند، فرزندانی که موقتأ راه خود را گم کرده اند . به این دلیل سر راه ما قرار گرفتند که به دعای خیر ما نیاز داشتند .
آنها هر کاری بکنند یا نکنند ، وجودشان مانع از پیشرفت و کامیابی ما نمی شود .آنها موهبت ما را از دستمان نمی گیرند ، زیرا قادر به این کار نیستند . حتی اگر چنین به نظر برسد که اندک مدتی آزارمان داده اند ، بنا به مشیت الهی بر سر راهمان قرار گرفته اند.
دلیل این که گاه مردم ما را می آزارند این است که روح آنها توجه الهی و دعای خیر ما را می جوید . اگر برای آنها برکت و آمرزش بطلبیم ، دیگر آزارمان نمی دهند . از زندگیمان بیرون می روند و خیر . صلاحشان را جایی دیگر می یابند . اگر نمی دانید کی یا چی را باید ببخشید ، هرگاه به نظرتان می رسد که برکت یا موهبت شما به سراغتان   نمی آید و از شما مضایقه می شود ، از خدا بخواهید که بر شما آشکار کند که چه یا کی را باید ببخشید ؟ شاید از کشف این که قفل یا گره کار کجا بوده است به شگفت آیید !
چارلزفیلمور : تنها علاج قطعی برای رستاخیز سلامت ، ثروت ، سعادت ، به کارگرفتن قدرت شفابخش محبت ، از راه بخشایش و پالایش است . او می گوید مشکل خود را ـ هرچه که هست  ـ  با اندیشه ای از این دست متبرک کنید :

(( من اکنون تو را متبرک ، اما رها می کنم . عشق الهی ، زندگی من را نورانی می سازد و مشکلاتش را برطرف می کند . با این یقین و این ایمان ، خود در آرامش به سر می برم . ((هرکس که با عشق الهی متحد شود ، اندکی از بهشت را روی زمین می آفریند . ))

نویسنده: کاترین پاندر
ترجمه:گیتی خوشدل
 معجزه عشق




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ چهارشنبه 7 خرداد 1393 ] [ 08:46 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic