فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











عید نوروز و بهار دل انگیز سال 1394 برهمگان مبارک باد

بهار آمد بیا تا داد عمر رفته بستانیم
به پای سرو آزادی سر و دستی برافشانیم
به عهد گل زبان سوسن آزاد بگشاییم
که ما خود درد این خون خوردن خاموش می دانیم
نسیم عطر گردان بوی خون عاشقان دارد
بیا تا عطر این گل در مشام جان بگردانیم
شرار ارغوان واخیز خون نازنینان است
سمندر وار جان ها بر سر این شعله بنشانیم
جمال سرخ گل در غنچه پنهان است ای بلبل
سرودی خوش بخوان کز مژده ی صبحش بخندانیم
گلی کز خنده اش گیتی بهشت عدن خواهد شد
ز رنگ و بوی او رمزی به گوش دل فروخوانیم
سحر کز باغ پیروزی نسیم آرزو خیزد
چه پرچم های گلگون کاندر آن شادی برقصانیم
به دست رنج هر ناممکنی ممکن شود آری
بیا تا حلقه ی اقبال محرومان بجنبانیم
الا ای ساحل امید سعی عاشقان دریاب
که ما کشتی درین توفان به سودای تو می رانیم
دلا در یال آن گلگون گردن تاز چنگ انداز
مبادا کز نشیب این شب سنگین فرومانیم
شقایق خوش رهی در پرده ی خون می زند ، سایه
چه بی راهیم اگر همخوانی این نغمه نتوانیم

هوشنگ ابتهاج




طبقه بندی: مطالب فرهنگی و ادبی،
[ سه شنبه 26 اسفند 1393 ] [ 10:18 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

بهبود عملکرد مغز با گوش دادن به موسیقی کلاسیک

پژوهش صورت گرفته توسط محققان فنلاندی نشان می‌دهد، گوش دادن به موسیقی کلاسیک فعالیت ژن‌های مرتبط با ترشح نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی موسوم به سروتونین را افزایش داده و همچنین ژن‌های دخیل بر زوال عصبی را خاموش می‌کند.

پژوهش صورت گرفته توسط محققان فنلاندی نشان می‌دهد، گوش دادن به موسیقی کلاسیک فعالیت ژن‌های مرتبط با ترشح نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی موسوم به سروتونین را افزایش داده و همچنین ژن‌های دخیل بر زوال عصبی را خاموش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه اصفهان، گوش دادن به موسیقی دارای عملکرد پیچیده شناختی بر مغز انسان بوده و تغییرات فیزیولوژیکی و عصبی را در پی دارد.

محققان دانشگاه هلسینکی در یک پژوهش جدید، تأثیر گوش دادن به موسیقی کلاسیک را بر پروفایل‌های بیان ژن در دو گروه شرکت‌کنندگان آشنا و ناآشنا با موسیقی مورد بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش بمدت 20 دقیقه به کنسرت ویولون موتسارت گوش دادند؛ نتایج بدست آمده نشان داد که گوش دادن به موسیقی، فعالیت ژن‌های مرتبط با ترشح و انتقال سروتونین، عملکرد سیناپسی، یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین ژن‌های فعال موسوم به SNCA، ژن شناخته شده برای بیماری پارکینسون است که در قوی‌ترین منطقه مغزی برای استعداد موسیقی قرار گرفته است. این ژن در یادگیری آواز در پرندگان نیز نقش دارد؛ روشن شدن چندین ژن مسئول یادگیری آواز در پرنده‌های آوازخوان نشانگر نوعی پیش‌زمینه مشترک تکاملی درک صدا بین پرنده‌های آوازخوان و انسان‌ها است.

در مقابل گوش دادن به موسیقی، ژن‌های مرتبط با زوال عصبی را خاموش می‌کند؛ این امر نشانگر تأثیر محافظتی موسیقی بر اعصاب است.

به گفته محققان، این تأثیر تنها در افراد آشنا به موسیقی مشاهده شد که نشانگر اهمیت آشنایی و تجربه موسیقی برای بهره‌گیری از تاثیرات آن است.

نتایج این پژوهش در مجله "PeerJ" منتشر شده است.

 




طبقه بندی: مطالب موسیقی،
[ یکشنبه 24 اسفند 1393 ] [ 09:08 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

سیاره های کشف شده عجیب در بیرون از منظومه شمسی

اخبار,اخبار علمی ,منظومه شمسی

با پیشرفت تکنولوژی انسان ها توانایی بیشتری در کشف آسمان پیدا کرده اند و چند سالی است که سیاره های مختلفی در خارج از منظومه شمسی پیدا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، منظومه شمسی پذیرای چندین سیاره است که هر کدام داستان خاص خود را داند اما در خارج از این منظومه چه خبر است که شاید عده ای از ما از آن بی خبر باشیم. اگر می خواهید با جالب ترین سیاره های خارج از منظومه شمسی آشنا شوید با ما همراه باشید.

PSR B1620-26 b
یکی از عجیب ترین سیاره هایی که در آسمان و خارج از منظومه شمسی وجود دارد با نام " PSR B1620-26 b" معرفی می شود. این سیاره عمری برابر با 13.1 بیلیون سال دارد. این سیاره از نظر اخترشناسان به عنوان قدیمی ترین سیاره آسمان انتخاب شده است زیرا شواهدی دال بر نقض این موضوع تا به حال بدست نیامده است. برای اولین بار در سال 2003 این سیاره کشف شد و از آن زمان تا به حال تحقیقات گسترده ای روی آن انجام گرفه است. بخشی از این تحقیقات نشان می دهد که احتمال پیدا شدن سیاره های قدیمی تر نیز وجود دارد.

Epsilon Eridani
نزدیک ترین منظومه به ما که تنها دارای دو سیاره کوچک است"Epsilon Eridani" نام دارد. این منظومه دارای یک سیاره تایید شده با همین نام و یک سیاره تایید نشده است. این منظومه در سال 2000 کشف شد و نزدیک ترین منظومه به منظومه شمسی است. فاصله ما تا این سیاره ها تنها 10 سال نوری است.

91 Aquarii b
شاید وقی ما اسمی از سیاره می بریم شما به یاد منظومه خودمان می افتید اما اینگونه نیست. بسیاری از ستاره هایی که در آسمان می بینیم منظومه هایی هستند که ستاره ها که در هاله های گاز قراردارند. "91 Aquarii b" یکی از پرنور ترین این منظومه هاست که در سال 2003 برای اولین بار دیده شد. این منظومه دارای چند سیارک کوچک است و از زمین فاصله بسیار زیادی دارد.

55 Cancri
این مورد نیز بسیار به مورد قبلی شباهت دارد چرا که چندین ستاره در یک منظومه جمع شده اند و همه آن ها به دور "55 Cancri" می چرخند. این سیاره دارای پنج سیاره کوچک در سطح نپتون است و این نشان می دهد که منظومه ما با چندین سیاره اصلا چیز منحصر به فردی به حساب نمی آید. این منظومه در سال 2006 برای اولین بار مشاهده و ثبت شد.

HD 209458 b
این سیاره عظیم که در فاصله 150 سال نوری در صورت فلکی اسب بالدار قرار گرفته است در واقع سیاره بسیار داغی به بزرگی سیاره مشتری است که در فاصله ای نسبتا نزدیک از ستاره مادرش در حرکت است.

 

این سیاره مشابه عطارد و ماه در دام نیروهای کششی افتاده است. به بیانی دیگر یک رخ این ستاره برای همیشه به سوی خورشیدش قفل شده است و در نتیجه حرارت روزهای HD 209458b هرگز کمتر از 982 درجه سلسیوس نخواهد بود در حالی که شبهای این سیاره حرارتی چند صد درجه کمتر از حرارت روزها دارند. در این سیاره بادهایی داغ از مونوکسید کربن با سرعتی برابر 10 هزار کیلومتر بر ساعت در جریان است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ سه شنبه 19 اسفند 1393 ] [ 11:48 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تولید اکسیژن بر روی مریخ با ابزار ابداعی دانشمندان

تیمی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در حال ساخت دستگاهی هستند که قادر به تولید اکسیژن بر روی مریخ باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وجود اکسیژن در سفرهای فضایی از اهمیت بسزایی برخوردار است و انسان‌ با کمک این عنصر می‌تواند زنده بماند و از آن در سوخت موشکی برای پروازکردن استفاده کند.

سامانه ابداعی دانشمندان می‌تواند در ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده بر روی مریخ نقش مهمی ایفا کند.

جو مریخ حاوی 96 درصد دی‌اکسیدکربن و کمتر از 0.2 درصد اکسیژن است، این در حالی است که جو زمین حاوی 21 درصد اکسیژن است. در صورتی که فضانوردان هوای مریخ را تنفس کنند، به سرعت می‌میرند.

اما بردن تانک‌های اکسیژن به مریخ نیازمند فضایی قابل‌توجه است که در صورت تولید اکسیژن در مریخ، می‌توان از این تانک‌ها برای حمل تجهیزات علمی و غذا استفاده کرد.

ناسا اعلام کرده ماشین اکسیژن‌ساز MOXIE به همراه شش ابزار علمی دیگر در مأموریت مریخ در سال 2020 حاضر خواهد بود.

مأموریت Mars 2020 شامل ارسال یک مریخ‌نورد دیگر مشابه کنجکاوی است؛ این کاوشگر نیروی الکتریسیته تولید می‌کند که MOXIE و شش ابزار موجود را نیرودهی می‌کند.

هزینه کامل این مأموریت، 130 میلیون دلار برآورد شده و در صورت دریافت بودجه کامل، بین ماه‌های ژوئیه و سپتامبر سال 2020 رهسپار مریخ خواهد شد و بین 150 تا 300 روز بعد به مقصد می‌رسد.

این نخستین‌باری است که انسان قادر به تولید اکسیژن بر روی سطح مریخ خواهد بود و در صورت موفقیت آن، مأموریت‌های آتی می‌توانند نسخه‌های بزرگ‌تر را به مریخ منتقل کنند.

تولید اکسیژن بر روی مریخ به جای بردن آن به این سیاره از زمین، هزینه‌های سفرهای آینده به این سیاره را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

دانشمندان تخمین زده‌اند که اندازه ماشین تولیدکننده اکسیژن با اندازه 100 برابر MOXIE در آینده می‌تواند میلیاردها دلار در مأموریت‌های آینده به مریخ صرفه‌جویی کند.

این سامانه مقادیر فراوان دی‌اکسیدکربن موجود در جو مریخ را جذب می‌کند؛ این دی‌اکسیدکربن از یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است. این ابزار یکی از اتم‌های اکسیژن را ایزوله و اتم‌های اکسیژن را برای تشکیل O2 با یکدیگر ترکیب می‌کند. این همان اکسیژنی است که بر روی زمین تنفس می‌شود.

پس از تولید اکسیژن و منوکسیدکربن، این دو گاز دوباره به جو مریخ بازگردانده می‌شوند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 16 اسفند 1393 ] [ 09:49 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
 
برای کاهش این بیماری آب گوجه فرنگی بخورید
تحقیقات نشان می دهد که خوردن روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی،سبب کاهش وزن می شود.

به گزارش جام نیوز، گوجه فرنگی یک ابرغذا محسوب می شود که دارای خواص فراوانی است.

خوردن آب گوجه فرنگی باعث کاهش کلسترول،ریسک بیماریهایی چون سرطان ،بیماریهای قلبی و افسردگی می شود.

گوجه فرنگی منبع خوب "لیکوپین" (آنتی اکسیدانی که دلیل رنگ قرمز گوجه فرنگی است.)است که ریسک بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.نوشیدن آب گوجه فرنگی بهترین راه دریافت لیکوپین است.

 

بریتانیایی ها بیشترین مصرف کننده گوجه فرنگی در دنیا هستند و هر نفر در سال هشت و نیم کیلوگرم گوجه مصرف می کند.

در آخرین تحقیقات که در دانشکده پزشکی تایوان انجام شده،25 خانم داوطلب 20 تا 30 سال به مدت دو ماه هر روز یک لیوان آب گوجه فرنگی نوشیدند،پس از آن میانگی 6 سانت کاهش سایز و بیش از یک پوند کاهش چربی داشته اند.

 

قرص گوجه فرنگی

سال گذشته دانشمندان موفق به تولید قرص های گوجه فرنگی برای کاهش بیماریهای قلبی شدند.البته این قرص جایگزین کامل دیگر داروها نیست و به عنوان یک مکمل می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
دیگر مواد غذایی حاوی لیکوپین:هویج،هندوانه،فلفل قرمز و گریپ فروت است.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 12 اسفند 1393 ] [ 09:21 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کشف نورون‌های پیشگو در مغز

همه رفتارهای اجتماعی انسان‌ها نیازمند پیش‌بینی قصد و رفتار فرد مقابل است و اکنون محققان دانشکده پزشکی هاروارد توانسته‌اند سلول‌های خاص مغزی مسئول این کار را در میمون‌ها شناسایی کنند.

به گزار ایسنا، محققان به آموزش میمون‌ها برای انجام یک بازی مشارکتی پرداختند که طی آن، حیوانات کنار هم قرار گرفته و در مورد همکاری با حریف خود با حرکت دادن یک اهرمک تصمیم‌گیری می‌کردند.

حرکت دادن اهرمک به سمت یک دایره نارنجی به معنی موافقت و به سمت مثلث آبی به معنی مخالفت آن‌ها بود. هیچکدام از میمون‌ها نمی‌توانستند صورت دیگری را دیده یا هیچ نشانه‌ای در مورد عمل برنامه‌ریزی شده آن‌ها دریافت کنند.

در صورت موافقت میمون‌ها، هر دو چهار قطره آب‌میوه دریافت می‌کردند. اگر یکی از طرفین موافقت و دیگری مخالفت می‌کرد، میمون موافق یک قطره و دیگری شش قطره آب‌میوه دریافت می‌کرد و در صورت مخالفت هر دو، به هر کدام از آن‌ها دو قطره آب‌میوه داده می‌شد.

همچنین این حیوانات پس از انتخاب خود می‌توانستند از انتخاب حریف خود و همچنین میزان آب‌میوه‌ای که دریافت می‌کرد، آگاه شوند. میمون‌ها نیز مانند انسان‌ها بیشتر با کسانی همکاری می‌کردند که در آزمایشات دیگر با آن‌ها همکاری کرده بودند.

محققان در این تحقیق به ثبت فعالیت مغزی سلول‌های ناحیه کمربندی قدامی پرداختند که تصور می‌شود در تصمیم‌گیری نقش دارد. آن‌ها دریافتند که فعالیت مجموعه خاصی از نورون‌ها با تصمیم‌گیری میمون‌ها در هر بازی ارتباط دارد.

این در حالیست که پیش‌بینی عمل حریف بر پایه رفتار قبلی، کلید دریافت جایزه بزرگتر در معضل میمون‌های زندانی محسوب می‌شد. محققان دریافتند که مجموعه دیگری از نورون‌ها در همین ناحیه عقل مسئول پیش‌بینی رفتار و قصد حریف میمون‌ها پیش از تصمیم‌گیری آن‌ها بود.

به گفته محققان، برخلاف نورون‌های آینه‌ای که بنظر می‌رسد در زمان مشاهده یک عمل توسط انسان و حیوان یا اجرای عمل مشابه فرد دیگر فعال می‌شوند، این نورون‌ها به پیش‌بینی قصد دیگران می‌پردازد.

آن‌ها برای تائید یافته‌های خود، به تکرار آزمایشات خود بر روی همین میمون‌ها پرداختند، اما این بار بجای میمون دیگر، از حریف رایانه‌ای استفاده کرد. میمون‌ها این بار تمایل کمتری را برای همکاری با حریف خود نشان دادند.

به گفته محققان، نورون‌های مسئول انتخاب میمون در این آزمایش بیشتر از زمانی که به پیش‌بینی تصمیمات می‌پرداختند، فعال می‌شدند. این امر شاید بتواند رفتار خودخواهانه میمون‌ها را در این شرایط توضیح دهد.

آن‌ها سپس پالس‌های الکتریکی ضعیفی را در زمان بازی میمون‌ها در کنار یکدیگر به مغز آن‌ها وارد کردند که باعث کم شدن تمایل آن‌ها برای همکاری با حریفشان شد.

به گفته محققان، این کشف می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید برای بیماری‌هایی مانند اوتیسم و اختلالات ضداجتماعی کمک کند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ یکشنبه 10 اسفند 1393 ] [ 08:30 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

دریائی بودن و دل را درئی کردن

کی باشد من با تو باده به گرو خورده تو برده و من مانده من خرقه گرو کرده

در می شده من غرقه چون ساغر و چون کوزه با یار درافتاده بی حاجب و بی پرده

صد نوش تو نوشیده تشریف تو پوشیده صد جوش بجوشیده این عالم افسرده

از نور تو روشن دل چون ماه ز نور خور وز بوی گلت خوشدل چون روغن پرورده

تا خود چه فسون گفتی با گل که شد او خندان تا خود چه جفا گفتی با خارک پژمرده

یک لحظه بخندانی یک لحظه بگریانی ای نادره صنعت ها در صنع درآورده

عاقل ز تو نازارد زان روی که زشت آید ظلمت ز مه آشفته خاری ز گل آزرده

بس غصه رسول آمد از منعم و می گوید ده مرده شکر خوردی بگذار یکی مرده

پس فکر چو بحر آمد حکمت مثل ماهی در فکر سخن زنده در گفت سخن مرده

نی فکر چو دام آمد دریا پس این دام است در دام کجا گنجد جز ماهی بشمرده

پس دل چو بهشتی دان گفتار زبان دوزخ وین فکر چو اعرافی جای گنه و خرده




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ چهارشنبه 6 اسفند 1393 ] [ 08:44 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
 وجود دایناسور در مریخ +تصاویر
این روزها کاوشگر رباتیک «کنجکاوی» ناسا چیزهای عجیب‌وغریب و شگفت‌انگیزی را در مریخ کشف می‌کند که دانشمندان در توضیح آنها دچار چالش‌ شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ان بی سی( NBC ) ،حدود یک ماه پیش، شبحی مرموز در تصاویر فضایی پشت مریخ نورد کنجکاوی در حال تنظیم آن در سیاره مریخ دیده شد. در تصاویر به دست آمده جدید از مریخ نورد کنجکاوی که در حال حفاری برای پیدا کردن نشانه‌های حیات در سطح سیاره مریخ است، سایه‌ای در پشت آن دیده می‌شود که شبیه به سایه یک انسان است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، این سایه تیره انگار که در حال تنظیم مریخ نورد و اصلاح زاویه حفاری آن است. این تصاویر توسط دوربین ناسا گرفته شده و شکل پشت مریخ نورد مانند شکل یک انسان است. نظریه‌پردازان فرضیه‌های موجودات فضایی از کشفی باور نکردنی در سیاره مریخ سخن می‌گویند که کارشناسان ناسا هنوز در برابر آن سکوت کرده‌اند. براساس ظاهر این سایه فرد انسانی حتی دارای کلاه ایمنی و مخزن هوا در پشت کمر خود و حتی لباس کار است.

 

 

این ربات کنجکاو در ماه ژوییه 2013 تصاویری را به زمین فرستاده بود که به تازگی دانشمندان با بررسی آنها به عکسی از شکل‌گیری صخره‌ها در مریخ رسیده‌اند که در آن اسکلت یک دایناسور دیده می‌شود.

 

 

این عکس در منطقه‌ای از مریخ با نام «گلنلگ» (Glenelg)‌ گرفته شده که اولین بررسی‌های اصلی علمی خود را در آنجا انجام شده است. دانشمندان معتقدند که این منطقه از مریخ، در زمان تاریخ باستان شکل گرفته است. دلیل این تفکر سنگ‌ریزه‌های گرد و پهنی است که این منطقه را پوشانده است.

 

 

به گزارش آنا، در این تصویر، سوراخ‌های بینی، فک پایین و فک بالا و همچنین مفصلی که فک‌ها را به هم متصل می‌کند دیده می‌شود. به گفته محققان ناسا، دندان‌های این دایناسور نیز در عکس کامالا قابل مشاهده‌اند. حتی فاصله میان دندان‌ها نیز به خوبی دیده می‌شوند. محققان می‌گویند این تصویر کاوشگر کنجکاوی بار دیگر آنها را با چالش کشف حقیقت مواجه کرده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ دوشنبه 4 اسفند 1393 ] [ 09:12 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

دستیابی به یک روش جدید برای درمان ام اس

 محققان مرکز اعتیاد و سلامت روان (CAMH) در تورنتوی کانادا موفق به شناسایی یک هدف بیولوژیکی جدید برای درمان ام اس شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری ساینس، در این روش با تولید یک پپتید (peptide) جدید، عملکرد سیستم عصبی بهبود می یابد. پپتید به ترکیب دو یا چند اسید آمینه که از طریق یک زنجیره به هم متصل می شوند، گفته می شود.

در بیماری ام اس، یک پروتئین با یک گیرنده سلولی به نام glutamate ترکیب می شود و عملکرد نخاع را تغییر می دهد. پپتید جدید تولید شده قادر است عملکرد این پروتئین را مختل کند و عملکرد سیستم عصبی را بهبود ببخشد.

آزمایش های اولیه این دستاورد، در مدل های حیوانی موفقیت آمیز بوده است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد و فقط می توان با استفاده از داروی های مختلف، روند پیشرفت بیماری را کند کرد.

مولتیپل اسکلروزیس یا MS، یک بیماری مزمن عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. ام اس بر اثر پاسخ سیستم ایمنی بوجود می آید و باعث التهاب در سیستم عصبی مرکزی می شود. التهاب، باعث نابود شدن میلین می شود. میلین یک بافت چربی است که از رشته های عصبی محافظت می کند.

تحقیقات نشان می دهد که این پپتید جدید با حفاظت از میلین، به بقای رشته های عصبی کمک می کند.

سن ابتلا به این بیماری معمولا بین 20 تا 50 سالگی است و احتمال بروز آن در زنان دو برابر مردان است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر بیش از 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند؛ همچنین در آمریکا بین 250 هزار تا 350 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند و هر هفته حدود 200 مورد جدید ابتلا به ام اس در آمریکا تشخیص داده می شود.

مهمترین علایم بیماری ام اس، ضعف، سفت شدن عضلات، سوزن سوزن شدن و بی حسی اندام ها، دوبینی، سرگیجه، اختلال در تعادل و خستگی مزمن است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شده است.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ شنبه 2 اسفند 1393 ] [ 10:20 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic