فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











   تـوصیه چـهل گانه بـرای داشتن خـانواده ای بـی نظیر

1. در هر شرایطی آرامش خانواده را حفظ کنید.

۲.
سعی کنید غیر از روابط خانوادگی، دوست، همکار، همکلاسی، مشاور و حامی برای یکدیگر باشید.

۳.
بیماری، درد یا ناراحتی خود را پنهان نکنید.

۴.
روز را با دعای کوتاه شروع کنید.

۵.
القاب خوب و جدید برای یکدیگر انتخاب کنید.

۶.
حدافل هفته ای یک بار تمام اعضای خانواده به مناسبتی دور هم جمع شده، دستان یکدیگر را بگیرد و تک تک با صدای بلند برای همدیگر دعا کنید.

۷.
افسانه ها و داستان های کهن سرزمین مادرتان را با یکدیگر بخوانید و یا برای هم تعریف کنید.

۸.
حداقل هر سه ماه یکبار مهمان عزیز خانه خود باشید.

۹.
ماجراهای دوران کودکی خود را برای فرزندانتان تعریف کنید.

۱۰.
حداقل یک وعده غذای روزانه را در کنار یکدیگر باشید.

۱۱.
حداقل هر ۲ ماه یک بار یک فیلم با اعضای خانواده ببینید.

۱۲.
کمک های اولیه را یاد بگیرد تا در شرایط ضروری بتوانید جان فردی از خانواده خود را نجات دهید.

۱۳.
خیلی ها صمیمیت را با بی ادبی اشتباه می گیرند. فراموش نکنید هر چه باهم صمیمانه و دوستانه تر باشید احترام یکدیگر را بیشتر دارید.

۱۴.
همیشه یکدیگر را به خوردن غذاهای سالم و خام تشویق کنید.

۱۵.
یکدیگر را همان گونه که هستید با تمام ویژگی های جسمانی و روانی بپذیرید.

۱۶.
همه اعضای خانواده نحوه درست استفاده از اینترنت را یاد بگیرید.

۱۷.
تمام اعضای خانواده را تحت پوشش بیمه درمانی و بیمه عمر قرار دهید.

۱۸.
سنجش بینایی و شنوایی را بطور منظم انجام دهید.

۱۹.
هرگز یکدیگر را تهدید نکنید.

۲۰.
به دنبال کشف نهفته در بین خانواده باشید.

۲۱.
روز مادر وپدر را با زیبایی هرچه تمامتر جشن بگیرید.

۲۲.
نسبت به همسایه ها مهربان باشید و حقوق آنها را رعایت کنید.

۲۳.
حداقل سالی یکبار با اعضای خانواده به زادگاه پدری و مادر خود بروید.

۲۴.
وقتی بزرگی وارد خانه میشود جلوی او بلند شوید و این عمل را به اعضای خانواده یاد بدهید.

۲۵.
به مناسبت های مختلف دسته جمعی به فروشگاه های خیریه بروید و از آنجا خرید کنید.

۲۶.
سعی کنید هدایای خود را با خانواده سهیم شوید.

۲۷.
هرچندوقت یکبار آلبوم خانوادگیتان را نگاه کنید.

۲۸.
هرگز از نقاط ضعف یکدیگر استفاده نکنید.

۲۹.
درباره باورها و عقاید مذهبی خود با یکدیگر گفت و گو کنید.

۳۰.
به یکدیگر کتاب هدیه بدهید.

۳۱.
به تیم های ورزشی مورد علاقه یکدیگر احترام بگذارید.

۳۲.
در بازی های خانوادگی تقلب نکنید.

۳۳.
با تشکر از یکدیگر فرهنگ سپاسگذاری را ترویج دهید.

۳۴.
از صحنه های خوب و به یاد ماندنی خود عکس بگیرید.

۳۵.
هرگز بازی های کامپیوتری خشن نگیرید.

۳۶.
یکدیگر را تشویق کنید تا خودشان باشند نه نسخه ای از دیگران.

۳۷.
استفاده درست را از آب، برق، گاز، تلفن را جدی بگیرید.

۳۸.
در شب یلدا و امثال آن تمام افراد خانواده دور هم جمع شوید.

۳۹.
شب هایی که برق می رود شمع روشن کنید و به شعر خوانی بپردازید.

۴۰.
قوانین ویژه ای برای خانواده تان وضع کنید و نسبت به آنها پیمان ببندیم. مثلا :

الف. در پذیرایی از مهمان، همه با هم همکاری داشته باشید.
ب. صبح ها همه با خوشرویی به یکدیگر سلام کنید.
ج. پدر و مادر، باید تاخیر خود را به سایر اعضای خانواده اطلاع دهند




طبقه بندی: مطالب اجتماعی،
[ سه شنبه 30 مهر 1392 ] [ 01:58 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کاهش بیماری کبد چرب با نوشیدن چای و قهوه

این پژوهشگران با آزمایش بر روی موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، کشف کردند که کافئین باعث تحریک متابولیسم لیپیدهایی می‌شود که در سلول‌های کبد ذخیره شده‌اند و این امر باعث کاهش خطر ابتلا به کبد چرب می‌شود.

نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در ابتدای صبح، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یک گروه بین المللی از پژوهشگران به رهبری دانشگاه پزشکی دوک نوس دریافتند که افزایش مصرف کافئین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب افراد غیر الکلی را کاهش دهد.

این پژوهشگران با آزمایش بر روی موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، کشف کردند که کافئین باعث تحریک متابولیسم لیپیدهایی می‌شود که در سلول‌های کبد ذخیره شده‌اند و این امر باعث کاهش خطر ابتلا به کبد چرب می‌شود.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، مصرف کافئین روزانه برابر با چهار فنجان قهوه یا چای می‌تواند خطر ابتلا به کبد چرب در انسان‌ها را هم کاهش دهد.

دکتر پال ین استاد این دانشگاه گفت: نوشیدن قهوه و چای در بین مردم رواج بسیار دارد و یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که این نوشیدنی‌ها می‌توانند فواید درمانی مفیدی داشته باشند. بنا بر آمار تخمینی، حدود ۷۰ درصد از مردم جهان که مبتلا به چاقی و دیابت هستند، دارای بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز می باشند. این بیماری در بین مردم آمریکا شیوع ۳۰ درصدی دارد.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ شنبه 27 مهر 1392 ] [ 02:52 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کشف ماده ای بنام کاربین

کاربین زنجیره ای از اتم های کربن است که با پیوندهای شیمیایی دو تایی یا تکی و سه تایی به طور متناوب به یکدیگر متصل شده اند.

به گزارش خبر گزاری مهر،  دانش پژوهان مدعی کشف ماده جدیدی به نام کاربین هستند که حتی از گرافن و الماس نیز مستحکم تر و قدرتمندتر است.

 بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بوریس یاکوبسن و همکارانش در دانشگاه رایس در هوستون که ویژگی های این ماده را محاسبه کرده اند، توانایی و قدرت کششی کاربین برای مقاومت کردن در برابر کشش از هر ماده شناخته شده دیگری پیشی می گیرد.

این مطالعه همچنین نشان می دهد قدرت کاربین دو برابر قدرت و استحکام گرافن -  یک ورقه مسطح از اتم های کربن - است که اغلب آن را به اسم ابرماده می شناسیم.

کاربین زنجیره ای از اتم های کربن است که با پیوندهای شیمیایی دو تایی یا تکی و سه تایی به طور متناوب به یکدیگر متصل شده اند.

دانشمندان مدعی هستند که سختی کششی کاربین دو برابر گرافن و نانو لوله های کربنی و حدود سه برابر الماس است.

این دانش پژوهان می گویند این ماده می تواند به یک نیمه رسانای مغناطیسی تبدیل شده و به عنوان حسگری برای تشخیص چرخش به کار گرفته شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

 




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ دوشنبه 22 مهر 1392 ] [ 10:44 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
شهر قدیمی پوکت
یکی از جاذبه های اصلی شهر قدیمی پوکت، معماری و نوع ساخت خانه های آن است که از معماری شهرهای اروپایی همچون انگلیس و پرتغال الهام گرفته اند. قدم زدن در خیابان های این منطقه حس و حال صدها سال پیش را به گردشگران القا می کند.
یکی از سبک های معماری این منطقه چین و پرتغالی است که طبقه اول به عنوان مغازه و و طبقه دوم محل زندگی ساکنین است. این ساختمان ها سالن های بزرگی برای پذیرایی از مهمانان دارند. سبک دیگر معماری شهر قدیمی پوکت، چینی است که به عنوان خانه های بزرگ با صندلی های قرمز شناخته می شوند.

   پوکت,جزیره پوکت




طبقه بندی: مطالب جغرافیائی،
[ سه شنبه 16 مهر 1392 ] [ 04:02 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

خلیج مایا، بهشت اسرارآمیز تایلند

خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

خلیج مایا یک خلیج زیبا و شگفت انگیز در جزیره کوه فی فی له، در تایلند است که بخشی از مجمع الجزایر کوه فی فی است و از 6 جزیره تشکیل شده است. این ناحیه از تایلند بهشتی واقعی روی زمین است که هنوز دست انسان به آن نرسیده و تقریباً بکر مانده است. جایی که بهترین تفریح گردشگران شنا کردن، ساختن قلعه های شنی، شیرجه زدن در آب یا اردو زدن با دوستان است.

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 سفر به خلیج مایا یک ماجرای واقعی است، زیرا فرصت تماشای جزایر زیبا را خواهید داشت و می توانید با قایق از آنها بازدید کنید.

  خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

خلیج مایا از سه طرف با سه صخره به ارتفاع 100 متر محاصره شده است. داخل خلیج چند ساحل پنهان وجود دارد که اکثر آنها کوچکند و بعضی از آنها وقتی مد از بین می رود ظاهر می شوند. ساحل اصلی حدود 200 متر طول دارد که از شن های سفید و نرمی پوشیده شده است.

 

 مرجان های رنگارنگ زیر آب و ماهی های استوایی که در آب زلال شنا می کنند کاملاً پیدا هستند.

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 خلیج مایا بعد از فیلمبرداری صحنه های فیلم "The Beach” با بازی لئوناردو دی کاپریو، یکی از جاذبه های گردشگری اصلی فی فی محسوب می شود.

  خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

بهترین زمان برای سفر به خلیج مایا در فصل اوج توریست ها یعنی از نوامبر تا آوریل است که دریای اندامان آرام است و دسترسی به خلیج آسان می شود.

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 محبوب ترین فعالیت این منطقه زیرآبی رفتن و غواصی در خلیج است که به توریست ها فرصت مشاهده حیوانات و گیاهان زیبا و شگفت انگیز زیر دریا را می دهد.

  خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 مهمترین مکان های غواصی آن عبارتند از: لوه ساماه (Loh Samah)، ورودی خلیج مایا و خلیج پالونگ.

  خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

کایاک کردن هم یکی دیگر از ورزش های محبوب است. اگر به تحقیق و پژوهش تاریخی علاقه مندید می توانید نقاشی های آنتیک مختلف را در منطقه غار وایکینگ مشاهده کنید.

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

  خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

 خلیج مایا,تایلند,جاهای دیدنی تایلند

  منبع:bartarinha.ir




طبقه بندی: مطالب جغرافیائی،
[ سه شنبه 16 مهر 1392 ] [ 03:55 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

نخستین ماده نیمه‌رسانای پلاستیکی ساخته شد

اسپاکویتز به همراه دو دستیار خود در دانشگاه UC Berkeley موفق شدند به صورت تئوری سطح ملکولی پلیمرها را به گونه‌ای مدیریت کنند که بتوان از آن برای ساخت مواد نیمه‌رسانای پلاستیکی استفاده کرد.
اسپاکویتز به همراه دو دستیار خود در دانشگاه UC Berkeley موفق شدند به صورت تئوری سطح ملکولی پلیمرها را به گونه‌ای مدیریت کنند که بتوان از آن برای ساخت مواد نیمه‌رسانای پلاستیکی استفاده کرد.

به گزارشخبر گزای فارس و به نقل از سلولار – نیوز، قطعات الکترونیکی از جمله تراشه‌ها، نمایشگرها و سیم‌ها در حالت کلی از فلز و مواد نیمه‌رسانای غیراورگانیک ساخته می‌شوند. مواد نیمه‌رسانای غیراورگانیگ مجهز به سیستم‌های فیزیکی پیچیده به صورت سفت و شکننده ساخته می شوند.

آن دسته از کاربران امروزی که عادت دارند گوشی هوشمند خود را در جیب پشتی شلوار بگذارند، آرزو می‌کنند که این محصول به یک دستگاه الکترونیکی انعطاف‌پذیر تبدیل شود. سیستم‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر این روزها نسل جدیدی از محصولات از جمله لباس‌های هوشمند مجهز به سیستم‌های گرم‌کننده و خنک‌کننده، رایانه‌های لوحی با قابلیت تا شدن شبیه روزنامه و ... را روانه بازار کرده‌اند.

تاکنون دانشمندان بسیاری برای انعطاف‌پذیر شدن این مواد تلاش کرده‌اند و سعی داشته‌اند سیستم‌های نیمه‌رسانا را از جنس پلاستیک یا انواع پلیمرها تولید کنند تا امکان خم شدن و کش آمدن آن‌ها فراهم شود.

"اندرو اسپاکویتز"(Andrew Spakowitz) از پروفسرورهای مهندسی شیمی در دانشگاه استنفورد آمریکا در این خصوص توضیح داد: «سطح ملکولی پلیمرها شبیه به یک کاسه اسپاگتی است. این سطح ساختار غیریکسان دارد و از آن می‌توان برای ساخت مواد هادی و در نهایت محصولات نیمه‌رسانای پلیمری استفاده کرد».

اسپاکویتز به همراه دو دستیار خود در دانشگاه UC Berkeley موفق شدند به صورت تئوری سطح ملکولی پلیمرها را به گونه‌ای مدیریت کنند که بتوان از آن برای ساخت مواد نیمه‌رسانای پلاستیکی استفاده کرد.

این محققان بر این باورند که در آینده نزدیک می‌توان از این محصولات نیمه‌رسانای پلاستیکی در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر استفاده کرد.



طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ یکشنبه 14 مهر 1392 ] [ 11:16 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

سرعت سالخوردگی از مادر به ارث می‌رسد

خوب غذاخوردن، خوب خوابیدن و ورزش کردن ممکن است قلب افراد را جوان نگه دارد، اما انتقال ژن جهش یافته مادر به فرزند سرعت روند پیری را مشخص می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، پیری با بروز انواع بیماری‌های مرتبط و تغییر ظاهر جسمانی با سرعت متفاوت در افراد مختلف نمایان می‌شود. در گذشته دانشمندان آسیب‌های وارد شده به سلول‌ها در طول زندگی را علت این امر می‌دانستند، اما آن زمان تاثیر وراثت بر این روند به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته بود.

در حال حاضر محققان موسسه کارولینسکا در سوئد و موسسه زیست‌شناسی پیری ماکس پلانک در آلمان دریافتند آسیب DNA در میتوکندری که معروف به موتورخانه سلول، مکانی که مواد قندی را به انرژی مصرفی تبدیل می‌کند تا حدودی سرعت روند پیری در موش‌های آزمایشگاهی را کنترل می‌کند. DNA میتوکندری فقط شامل ژن‌های انتقال یافته از مادر است.

نیلز گوران لارسون، محقق این تحقیق از موسسه ماکس پلانک اظهار کرد: در گذشته اثبات شد آسیب وارده به میتوکندری موجب پیری در حیوانات می‌شود، اما درحال حاضردریافتیم این آسیب‌ها از زمان تولد موجود و از مادر به فرزند انتقال یافته ‌است.

DNA میتوکندری با آنچه در هسته سلول از والدین به فرزند انتقال یافته متفاوت است و با گذشت زمان آسیب می‌بیند و انرژی تولیدی سلول‌ها به تدریج غیرفعال شده و پیری آشکارمی‌شود. این تیم تحقیقاتی دریافتند افزایش میزان آسیب در موش‌ها با کاهش میزان آمادگی جسمانی مرتبط است.

وی افزود: با وجود اینکه این نتایج برسرعت روند پیری در انسان نیز دلالت می‌کند، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ سه شنبه 9 مهر 1392 ] [ 03:35 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

الماس چگونه تشکیل می شود؟

الماس,ساخت الماس,روش ساخت الماس مصنوعی 

الماس از واژه ادَماس (به یونانی|ἀδάμας}و به معنای نشکن) گرفته شده‌است. الماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپهای کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد.الماس در حالت پایدار دارای ساختار بلندروی (مکعبی) است. الماس ساختار منشوری نیز دارد که این ساختار بصورت شبه‌پایدار در طبیعت به صورت کانی لونسدالنیت وجود دارد.


الماس‌ها از کربن تشکیل می‌شوند- کربن کاملا سازمان‌یافته.
بر اساس تحقیق جدیدی که در نشریه Nature  منتشر شده است، دانشمندان حدس می‌زنند الماس‌ها درون کره زمین از یک تا سه میلیارد سال قبل تولید شده‌امند.

آنها فکر می‌کنندکه دستورالعمل ساخته‌شدن الماس این‌گونه است:
1.دی‌اکسید کربن را در 180 کیلومتری عمق زمین دفن کنید.
2.آن را تا بیش از 1200 درجه حرارت دهید.
3. آن را زیر فشار بیش از 50000 کیلوگرم نیرو بر سانتی‌متر مربع قرار دهید.
4.به سرعت آن را به سطح زمین بیاورید تا به سرعت سرد شود.


اگر این فرآیند کمی مشکل به نظر می رسد، از تولیدکنندگان الماس مصنوعی تشکر کنید،اکنون دو  راه برای ساختن الماس در آزمایشگاه وجود دارد:

 

الماس,ساخت الماس,روش ساخت الماس مصنوعی


اولین روش مصنوعی روش "فشار بالا، حرارت بالا"  (HPHT) نامیده می‌شود:
این روش بیشترین شباهت را با نحوه تشکیل الماس درون کره زمین دارد و در آن گرافیت (یعنی همان کربنی که در مداد  به کار می‌رود) تحت فشار و گرمای شدید قرار می‌گیرد‌.


سندان‌های کوچک در ماشین HPHT در حالی که الکتریسیته شدید از گرافیت عبور می‌کند، بر روی آن فشار می‌‌آورد، و تنها پس از چند روز  یک الماس با کیفیت جواهر به وجود می‌آورد.
البته این الماس‌ها به اندازه الماس‌های طبیعی خالص نیستند، زیرا یک محلول فلزی با گرافیت مخلوط می‌شوند.

 

روش دیگر تولید الماس- رسوب بخار شیمیایی نامیده می شود:

که بر مبنای فشار شدید عمل می‌کند، اما الماس‌هایی بی‌‌نقص‌تر از طبیعت می‌تواند تولید کند.یک قطعه الماس درون یک محفظه کاهش فشار قرار داده می‌‌شوند، سپس گاز طبیعی با یک تابش مایکروو‌یو به درون این محفظه فرستاده می‌شود.هنگامی گاز تا تقریبا 2000 درجه حرارت داده می‌شود، اتم‌های کربن روی الماس درون محفظه "می بارند" و به آن می‌چسبند، و غلاف کاملی شبانه دور الماس رشد می‌کند.


این الماس‌های مصنوعی بیش از هر چیز به درد تولیدکنندگان کامپیوتر می‌خورند :‌ در درجه حرارت‌هایی که در آن تراشه‌های سیلیکونی ذوب می شوند، غلاف های الماس مصنوعی مثل سنگ سخت باقی می‌مانند.


خواص متمایز الماس
-الماس در بین جامدات در دمای ۲۵ درجه بالاترین رسانایی گرمایی را دارد. (هدایت گرمایی آن ۵ برابر مس است)
-الماس مادهٔ نوری ایده‌آلی است که توانایی انتقال طیف نوری فروسرخ تا فرابنفش را دارا است.
- شاخص بازتابش بسیار بالایی دارد.
-خواص نیمه‌رسانایی قابل توجهی دارد. شکست الکتریکی آن بطور متوسط ۵۰ برابر نیمه‌رساناهای متداول است.
-در برابر تابش نوترونی به‌شدت مقاوم است.
-سخت‌ترین مادهٔ شناخته شده‌است.
-در مجاورت هوا روانی طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد (مانند تفلون)
-استحکام و صلبیت بسیار بالایی دارد.
منبع:

hamshahrionline.ir
fa.wikipedia.org

http://www.beytoote.com




طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ شنبه 6 مهر 1392 ] [ 03:20 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کشف ماهی بسیار عجیب که میتواند راه برود +عکس
به تازگی سازمان پژوهش‌ های علمی و صنعتی کشورهای مشترک المنافع در استرالیا اعلام کرده که موفق به کشف گونه‌ ای از ماهیها شده که میتوانند کف دریا راه بروند.
این ماهی به ماهی صورتی دست دار معروف شده و از گونه ماهی‌ های دست‌ دار به شمار می‌ آید که برای اولین بار در سال 1999 توسط دانشمندان کشف شدند.

 ماهی,انواع ماهی,گونه های جدید ماهی,مطالب علمی

نکته قابل توجه درباره این ماهی استفاده آن از باله‌های خویش برای راه رفتن در کف دریاها و اقیانوس‌های به جای شنا کردن است.
دانشمندان برآورد کرده‌اند که این ماهی از 50 میلیون سال پیش در دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کرده است، اما هم اکنون فقط در جنوب شرقی استرالیا گونه‌هایی از آن کشف شده است.

منبع:flashkhor.com

 




طبقه بندی: اخبار سایت،
[ شنبه 6 مهر 1392 ] [ 03:15 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اولیاء الله

انسان مسلمان بر این باور است كه خداوند متعال از میان بندگان خود برخی را برای عبادت خالصانه و فرمانبرداری فروتنانه و خلعت محبت و كرامت برگزیده و از دوستان نزدیك خویش قرار داده است. خداوند آنان را دوست می دارد و هر چه بیشتربه خود نزدیكشان می گردند، و آنان نیز خداوند را دوست می دارند، همه بزرگواریها و برتریها را ناز آن او می دانند، به دستوراتش گردن می نهند، و دیگران را به پیروی از آن دستورات سفارش می نمایند، و از هر آنچه او نهی نموده پرهیز می نمایند و دیگران را به پرهیز از آن تشویق می كنند.

آنچه را كه خداوند دوست داشته باشد دوست می دارند، و هر چیزی را كه موجب خشم خداوند می باشد، آنان نیز مورد خشم قرار می دهند. هرگاه دست نیاز به سوی خاوند بی نیاز دراز نمایند، خداوند دست رد بر سینه آنها نخواهد نهاد، و هر زمان كه ندای كمك سر بدهند خداوند یاریشان خواهد فرمودو آنان را در پناه خویش قرار خواهد داد.

اولیاء داوند همان اهل”ایمان و تقوا”و اهل كرامت و منزلت و سربلند دنیا و سعادتمند عقبی می باشند. و هر انسان مؤمن و پرهیزكاری  - به اندازه ایمان و پرهیزكاریش - ولی  و دوست خداوند است، و درجات آنها بر اساس میزان ایمان و پرهیزكاریشان با یكدیگر متفاوت می باشد. هر یك از آنان از درجات ایمان  و تقوای برتری برخوردار باشند، از منزلت و جایگاه بلندتری نزد خداوند برخوردارند.

پیامبران و انبیاء در پیشاپیش اولیاء خداوند و پس از آنان همه اهل ایمان و تقوا قرار دارند. و همه آن كراماتی كه توسط آنان انجام گرفته مانند: بیشتر گردانیدن غذای اندك، بهبودی درد و بیماری و گذر از دریا و نسوختن به وسیله آتش و... همه از جنس امور خارق العاده بوده اند، و با این ملاحظه كه معجزه در راستای عاجز گردانیدن و اقناع مخالفان صورت می گیرد. در صورتی كه اهل كرامت چنان ادعایی را ندارند. و لازم به یادآوری است كه مهمترین كرامت و منزلت برای انسان پایبندی به عبادت و پیروی از دستورات شریعت و پرهیز از گناهان و نافرمانیهاست. در مورد مسایل بیان شده دلایل زیر را ملاحظه فرمایید:

۱-خداوند متعال در مورد کرامت و منزلت دوستان خود می فرماید:«الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون الذین آمنوا و کانوا یتقون لهم البشری فی الحیاة وفی الآخرة لا تبدیل لکلمات الله ذلک هو الفوز العظیم » (یونس: 62)

“هان! بیگمان دوستان خداوند ترسی بر آنان نیست،و غمین نمی گردند، (دوستان او)کسانی هستند که ایمان آورده اند و تقوا را پیشه خویش نموده اند. برای آنان در دنیا و آخرت بشارت (به سعادت)است.

 کلمات وسخنان خدا تغیر ناپذیرند، و این رسیدن به آرزو و رستاگاری بزرگی است”. و می فرماید:

« الله و لی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور » (البقره: 257)

"خداوند دوست و سر پرست کسانی است که ایمان آورده اند، آنها را از تاریکیها خارج می کند و به سوی نور رهنمایی می نماید”. همچنین می فرماید: « ام حسبت ان اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا، اذ أوی الفتیة الی الکهف فقالوا ربنا آتنا من لدنک رحمة، و هیئ لنا من امرنا رشدا، فضربنا علی اذانهم فی الکهف سنین عددا، ثم بعثناهم » (الکهف: 9- 11)

“آیا گمان می کنی که (خواب چندین ساله)یاران غار و رقیم در میان (این همه)عجایب (پراکنده در گستره هستی)ما چیز شگفتی است؟  (به یاد بیاور)زمانی را که آن نوجوانان به غار پناه بردند (و خطاب به خداوند)گفتند: خداوندا ما را از رحمت خویش بهره مند ساز و راه نجاتی را برایمان فراهم نما. پس از آن (دعای آنان را استجاب کردیم)و سالهای زیادی آنان را درخواب فروبردیم، و پس از آن دوباره آنها را بیدار کردیم”.

و در مورد حضرت ابراهیم خداوند متعال می فرماید:

« قلنا: یا نارُ کونی برداً و سلاما علی ابراهیم و ارادوا به کیدا فجعلناهم الاخسرین» (الانبیاء: 69 – 70)
“آتشی را برافروختند و ابراهیم را در آن انداختند و)ما به آتش گفتیم: که برای ابراهیم سرد بشو و او را سالم نگاه دار! آنان می خواستند بانیرنگ ابراهیم را از میان بردارند، ما آنان را زیان بارترین مردم گردانیدیم”.
2. رسول خدا صلی الله علیه وسلم در مورد اولیاء خداوند و کرامت و منزلت آنان، حدیثی قدسی را از خداوند متعال نقل می نماید که:

“هر کس با یکی از دوستانم دشمنی ورزد، با او اعلان جنگ می نمایم، هیچ چیز نیست که به اندازه توسل بنده ام به آنچه بر او واجب گردانیده ام برای نزدیکی به من، مرا بیشتر خوشحال نماید، همچنان که بنده ام به وسیله عبادتها و کارهای مستحب برای تقرب به من تلاش می می نماید، من نیز هر چه بیشتر او را دوست می دارم، هر گه او را دوست داشتم گوشی می شوم که با آن می شنود و چشمی که با آن می بیند و دستی که به وسیله آن کارهایش را انجام می دهد و پایی که به وسیله آن راه می رود. هرگاه چیزی را از من بخواهد به او خواهم بخشید و اگر به من پناه برد حتماً او را پناه خواهم داد”.

همچنین ماجرای سه مؤمن نیکوکاری که در غاری گرفتار گردیده و با توسل به کردارهای نیک خود نجات یافتند، و ماجرای مشهور نوجوان و پادشاهی که با استفاده از شیوه های مختلفی مانند پایین انداختن از کوه و انداختن در دریا نتوانست او را از پای دربیاورد.  گواهی بر درستی وعده خداوند راجع به پشتیبانی از بندگان پاک سیرتش می باشد. 


منبع : http://www.eshteyagh.blogfa.com




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ چهارشنبه 3 مهر 1392 ] [ 10:06 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic