فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











نقش ویتامین  D  برای بر طرف کردن بیماری ام اس ( m .s )

بروز ام اس در مناطق کم آفتاب شایع است. سال هاست که متخصصان در حال بررسی نقش کمبود ویتامین D در بروز ام اس هستند؛ بیماری که به اعصاب آسیب می رساند. نتایج بررسی های جدید نقص ژنتیکی و میزان پایین ویتامین D را با خطر بروز ام اس ارتباط می دهد.

چه خوب بود اگر تنها یک ویتامین چند کاره وجود داشت که باعث تشکیل استخوان های قوی می شد و از دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی پیشگیری می کرد و حتی کاهش دهنده وزن بود و به راحتی می توانستیم آن را مصرف کنیم.

محققان امید زیادی به تولید ویتامین D با این خواص دارند. در این مطلب قصد داریم این ویتامین را که از طریق قرار گرفتن در نور خورشید و یا مصرف برخی غذاها و مکمل ها تأمین می شود، بهتر بشناسیم.

ویتامین D و نقش آن در سلامت استخوان
مصرف مواد حاوی ویتامین D از نوزادی تا پیری برای تقویت استخوان ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می کند تا کلسیم موجود در مواد غذایی را جذب کند. مصرف ویتامین D و کلسیم از شکستگی استخوان پیش گیری می کند.

برای شکل گیری استخوان های قوی و پیش گیری از نرمی استخوان کودکان به این ویتامین نیاز مبرمی دارند. افزودن این ویتامین به شیر در دهه ۱۹۳۰ باعث شد که تقریباً بیماری نرمی استخوان برطرف شود.

ویتامین D و پیش گیری از ام اس
بروز ام اس در مناطق کم آفتاب شایع است. سال هاست که متخصصان در حال بررسی نقش کمبود ویتامین D در بروز ام اس هستند؛ بیماری که به اعصاب آسیب می رساند. نتایج بررسی های جدید نقص ژنتیکی و میزان پایین ویتامین D را با خطر بروز ام اس ارتباط می دهد.

کمبود ویتامین D و ابتلا به دیابت
نتایج برخی تحقیقات بیانگر ارتباط بین کمبود ویتامین D و بروز دیابت نوع ۲ است. سوال اینجاست که آیا با تأمین این ویتامین می توان از بروز دیابت نوع ۲ پیش گیری کرد؟ هر چند دلیل کافی وجود ندارد، اما متخصصان مصرف مکمل های ویتامین D را برای پیش گیری از دیابت نوع ۲ توصیه می کنند. چربی اضافه بدن و پایین بودن میزان ویتامین D ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

ویتامین D و کاهش وزن
نتایج بررسی ها نشان می دهد، افرادی که دچار چاقی مفرط هستند اغلب با کمبود ویتامین D روبه رو هستند؛ چربی بدن این ویتامین را به دام می اندازد و این امر باعث می شود این ویتامین به اعضای بدن منتقل نشود. البته مشخص نیست که آیا چاقی مفرط باعث کاهش ویتامین D می شود یا برعکس کمبود ویتامین D در بروز چاقی نقش دارد.

کمبود ویتامین D و خطر افسردگی
ویتامین D در رشد و عملکرد مغز نقش مهمی ایفا می کند و دریافت کافی آن علایم افسردگی خفیف را برطرف می کند. اما از آن جا که نتایج بررسی های انجام شده متفاوت است، قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

نور خورشید؛ منبعی مهم برای تأمین ویتامین D
با تابش نور خورشید روی پوست، بدن ویتامین D تولید می کند. نور خورشید منبعی مهم برای تأمین ویتامین D است. افراد سفید پوست هفته ای چند روز با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ویتامین D کافی دریافت می کنند.
اما در فصل زمستان و در روزهای ابری و یا در پی استفاده از کرم ضد آفتاب تولید این ویتامین مشکل می شود. کهنسالان و آن دسته از افرادی که پوست تیره رنگ دارند نمی توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D کافی دریافت کنند. بنابراین بهتر است از مواد غذایی و مکمل ها استفاده کنند.

مواد غذایی حاوی ویتامین D
مواد غذایی کمی وجود دارد که با مصرف آن ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین می شود. با این حال مصرف یک وعده ماهی مانند سالمون و ماکرو ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می کند. ماهی تن و ساردین ویتامین D کمتری دارد. میزان کمی از این ویتامین در زرده تخم مرغ، جگر گاو و شیر غنی شده یافت می شود.

میزان نیاز بدن به ویتامین D
برای بزرگسالان تا ۷۰ سالگی، روزی ۶۰۰ واحد بین المللی، ۷۱ سال به بالا ۸۰۰ واحد بین المللی. افراط در مصرف آن مضر است.

شیر مادر و ویتامین D
اگرچه شیر مادر بهترین گزینه برای کودک است اما حاوی ویتامین D زیادی نیست. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند روزی ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند.توجه داشته باشید مصرف زیاد این ویتامین حالت تهوع، بی اشتهایی، تشنگی شدید، درد عضله یا علایم جدی دیگری ایجاد می کند.

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان
بیشتر کودکان و نوجوانان از طریق مصرف شیر ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و باید مکمل ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد بین المللی مصرف کنند.

داروهایی که با ویتامین D تداخل ایجاد می کند
مصرف برخی داروها میزان جذب ویتامین D را در بدن کم می کند و این داروها شامل ملین ها، استروئیدها، داروهای ضد صرع و ضد کلسترول است.
استفاده از داروهایی مانند دیگوزین، مصرف ویتامین D زیاد، میزان کلسیم را در خون افزایش می دهد و باعث ریتم غیرطبیعی ضربان قلب می شود. بنابراین درباره مصرف این نوع ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین D و نقش آن در پیش گیری از سرطان
نتایج بررسی های جدید نشان می دهد کافی بودن میزان ویتامین Dدر خون با خطر سرطان کولون، سینه و پروستات مقابله می کند.

ویتامین D و بیماری قلبی
کمبود ویتامین D با خطر بروز حمله قلبی، سکته و بیماری قلبی ارتباط داده شده است. از طرفی بالا بودن میزان ویتامین D در خون به دلیل افزایش یافتن میزان کلسیم در جریان خون به رگ ها و قلب آسیب می رساند.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 ] [ 11:38 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

خواص میوه ای بنام آوو کادو !

بررسی مطالعات انجام شده طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ میلادی حاکی از آن است که مصرف آووکادو به بهرمندی از یک رژیم غذایی سالم، افزایش سطح کلسترول خوب، کاهش خطر سندرم متابولیک و کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

سندرم متابولیک که خطر ابتلا به بیماری قلبی را در انسان تشدید می‌کند با علائمی همچون فشار خون بالا، افزایش قند خون و افزایش سایز دور کمر خود را شناخته می‌شود.

در این بررسی، پزشکان کیفیت رژیم غذایی ۱۷ هزار و ۵۶۷ فرد ۱۹ سال و به بالا را مورد مطالعه قرار دادند. از بین افراد شرکت کننده در این مطالعه ۳۴۷ نفر، آووکادو را در رژیم غذایی روزانه خود گنجاندند.

در این آزمایش‌ها آشکار شد افرادی که آووکادو مصرف می‌کنند تمایل بیشتری به مصرف سایر میوه‌ها و سبزیجات دارند و کمتر به مصرف مواد قندی و شیرین روی می‌آورند.

همچنین مصرف کنندگان این میوه حجم بیشتری از مواد مغذی و مفید نظیر فیبر خوراکی، ویتامین E و K، پتاسیم و منیزیم در طول روز دریافت می‌کنند.

این مطالعه تنها به رابطه بین مصرف آووکادو و نقش آن در داشتن بدنی سالم‌تر اشاره دارد و انجام بررسی‌های بیشتری برای کشف چگونگی این تاثیرگذاری لازم است.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 ] [ 11:33 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
متخصصان ایرانی به فناوری ساخت سانتریفیوژهای تولید داروهای بیوتكنولوژیك دست یافتند

مدیركل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت از تكمیل نمونه اولیه سانتریفیوژ تیوبولار جهت تخلیص پروتئین‌ها برای تولید داروهای بیوتكنولوژی تا سه ماه آینده در انستیتو پاستور ایران خبر داد.


دكتر كیوان در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار فناوری ایسنا، در خصوص ساخت سانتریفیوژ تیوبولار با تاكید بر این كه در تولید محصولات بیوتكنولوژیك در حجم انبوه نیاز به دستگاه سانتریفیوژ تیوبولار است،‌ گفت: در بسیاری از پروسه‌های زیست فناوری جهت تخلیص پروتئین‌ها برای تولید داروهای بیوتكنولوژی به سانتریفیوژ نیاز است كه در سال‌های گذشته ایران در این زمینه تحریم بوده؛ از این رو با مدیریت انستیتو پاستور و همكاری بخش‌های مختلف صنعتی و تحقیقاتی كشور با ساخت تمامی قطعات آن، نمونه اولیه این دستگاه تا سه ماه آینده تكمیل می‌شود.

مشاور رییس انستیتو پاستور ایران افزود: تمامی قطعات این دستگاه توسط محققان داخلی ساخته شده است. البته در حال حاضر نمونه‌هایی از این دستگاه در كشور وجود دارد كه وارداتی هستند اما اكثر آنها خراب شده و نیاز به تعمیرات دارند و از سوی دیگر برای پروژه‌هایی با فناوری بالا مانند تولید واكسن جوابگو نیستند.

به گفته وی نمونه اولیه سانتریفیوژ تیوبولار پس از كسب تاییدیه لازم به تولید انبوه خواهد رسید.
 
خبر گزاری ایسنا



طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 ] [ 09:03 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
تولید چمن جدید بی‌نیاز از آب و كود

یك مبتكر آمریكایی در یك رویكرد جدید و جالب برای مناطق دارای دوره‌های خشكسالی، هزینه آب بالا و شرایط زمین نامساعد، موفق به تولید نوعی چمن شده كه در زمان خشكسالی نیز سبز رنگ بوده و نیاز چندانی به آفت‌كشهای شیمیایی و كود یا چمن‌زنی برای رشد بیشتر ندارد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جكسون مدنیك از ایالت ماساچوست پس از چندین سال آزمایش و تجربه بر روی هزاران دانه، توانسته دانه «Pearl’s Premium» را كشت كند كه تركیبی از فستوك قرمز، فستوك بلند و دیگر انواع علف است.


این تركیب هنگامی كه به نسبت ویژه با تنظیماتی برای خورشید، سایه و سایه خورشیدی مخلوط می‌شود یك پوشش سبز پر رنگ تیغه‌ای نازك برای زمین ایجاد می‌كند.


به گفته مدنیك، تمام این ویژگی‌های جالب در ریشه علف قرار دارد. این گونه ابتكاری از ریشه 30 تا 35 سانتیمتری برخوردار بوده و آب مورد نیاز خود را از منابع زیر زمینی تامین می‌كند. در این حالت این گونه به یك چهارم آبیاری به نسبت چمنهای متداول نیاز خواهد داشت.


مدونیك به دلیل تمایل برای برخورداری از چمن پایدار زیستی به آزمایش بر روی علفهای مختلف پرداخت. وی با گذراندن یك دوره مدیریت آبیاری دریافت كه دشمن شماره یك بركه‌ها، كود است.

وی به دنبال یك جایگزین سلامت برای چمن حفظ شده با مواد شیمیایی بود كه به گزارش مجله بهداشت، یكی از سمی‌ترین مناطق محسوب می‌شود.


این مبتكر مشتاق چندین سال را به تركیب دانه‌های مختلف پرداخته و در آخر انتخاب خود را به هفت نمونه منحصر كرد كه یك چمن با رنگ سبز پر رنگ، نرم و مقاوم در برابر بیماری و خشكسالی تولید می‌كردند. مدونیك نام این محصول را به نام دختر خود «Pearl» گذاشت و هشت سال تا فروش اولین بسته دانه خود وقت صرف كرد.



به گفته وی، این دانه‌ها یك كار مهندسی ژنتیكی نبوده بلكه بیشتر یك سیستم همزیستی گیاهی است كه در آن گونه‌های مختلف از یكدیگر پشتیبانی می‌كنند.


از دیگر عوامل مهم در تولید این چمنها، شیوه نصب آن بوده كه به كود آلی و آبیاری اولیه كافی برای جوانه زنی نیاز دارد.



طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ شنبه 21 اردیبهشت 1392 ] [ 12:26 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
تولید رگ‌های جدید خونی در بدن با سلول‌های پوست برای نخستین بار در جهان

دانشمندان دانشگاه كینگز كالج لندن موفق به شناسایی شیو‌ه‌ای برای تولید رگهای خونی جدید در درون بدن شدند.

به گزارش جیتاک به نقل از سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دانشمندان از سلول‌های به دست آمده از پوست استفاده كردند كه در زمان تزریق تعداد زیادی از آنها به یك پای آسیب‌دیده، به شكل یك رگ كوچك خون درآمدند.

این كار عرضه خون را به ماهیچه‌های پژمرده ارتقا داده و به آنها جان تازه‌ای بخشید.

جالب این كه كل این فرایند تنها سه تا چهار هفته به طول انجامید.

تیم‌های پژوهشی زیادی در حال تلاش برای ساخت سرخرگ‌های مصنوعی در آزمایشگاه هستند اما این اولین بار است كه دانشمندان موفق به پرورش یك رگ درون بدن با استفاده از سلولهایی شده‌اند كه زندگی خود را در پوست آغاز كرده‌اند.

این كار بر روی موش‌ها انجام شده اما این دستاورد می‌تواند به یك تزریق منجر شود كه مبتلایان به دیابت با گردش خون ضعیف را از مشكل قطع پا رها خواهد كرد.

در عوض یك تكه از پوست بریده شده از پشت بازو یا دست را می‌توان برای تولید سلولهایی استفاده كرد كه جریان خون را با تزریق آنها به بدن بازیابی می‌كنند.

نیمی از قطع عضوها بر روی افراد مبتلا به دیابت انجام می‌شود كه مشكلات گردش خون و آسیب عصبی منجر به از دست دادن ‌شست یا كل پا در 100 بیمار در هر هفته می‌شود.

این شیوه همچنین می‌تواند برای ترمیم آسیبهای به وجود آمده توسط حملات قلبی مورد استفاده قرار بگیرد.

پروفسور كینگبو شو كه از طرف بنیاد قلب انگلیس حمایت شده با جمع‌آوری سلولهای پوستی كار خود را آغاز كرد.

وی با استفاده از یك تركیب ژن و مواد شیمیایی این سلولها را به شكل سلولهای ابتدایی رگهای خونی درآورد كه برای تبدیل به رگهای خونی برنامه‌ریزی شده بودند.

شو سپس نیم میلیون از این سلولها را در پای عقبی یك موش كه عضلات آن به دلیل گردش خون ضعیف آسیب دیده بود، تزریق كرد.

این سلولها یك رگ خونی كوچك را تشكیل دادند كه خون را به عضله آسیب دیده منتقل كرده و به آن اجازه داد تا عضله را ترمیم كند و حیوان بتواند مقداری از وزن خود را روی این پا قرار دهد.

وی امیدوار است كه این سلولها با تزریق به قلب بتوانند برای درمان آسیب‌های وارد شده در اثر حملات قلبی كمك كنند.

برخی بیمارستان‌ها در حال حاضر از این گونه تزریقات سلولی به بیماران حمله قلبی ارائه كرده‌اند كه با موفقیت همراه نبوده است.

شو بر این باور است كه شیوه وی موفقیت‌آمیز بوده چرا كه وی می‌تواند سلولهای مورد نیاز را در مقادیر زیاد تولید كند.

سلولهای وی همچنین عاری از خطر بروز سرطان هستند كه برخی درمانهای سلولی از آن برخوردارند.

در نهایت شو كه شیوه وی چند سالی تا آزمایش بر روی انسان فاصله دارد، امیدوار است كه بتواند رگهای آزمایشی را با قابلیت ارائه به كودكان دارای نقایص قلبی مادرزادی تولید كند.

برخلاف سلولهای خون مصنوعی مورد استفاده در حال حاضر، این رگ‌ها می‌توانند درون بدن كودك رشد كرده و نیاز به تكرار عمل جراحی را از بین ببرند.

در حال حاضر بهترین راه برای جلوگیری از قطع پا در بیماران دیابتی، مراجعه منظم آنها به پزشك برای بررسی پاهایشان است.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است.



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 ] [ 03:04 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

آتشی در خرمن هستی من افتاده بود

تا برآرد روزگار از روزگار من دمار

 

من چو غواصی که ناگه رفته در کام نهنگ

یا کسی کو خود زده ناگه به آبی ٬ بی گدار

 

تیره طوفانی که گر بر کوهساران بگذرد

باز نگذارد به جز خاکستری از کوهسار

 

غرقه ی غرقاب و دارم دست و پایی می زنم

بی فروغ از هر کران و نا امید از هر کنار

 

گه به جانم آتش تحمیل تسلیم و رضاست

گه به مغزم برق فکر انتقام و انتحار

 

سر فکندم پیش و رفتم رو به سوی سرنوشت

ورد آهم دمبدم: " ای روزگار ٬ ای روزگار"

 

تاج عشق آری به خاکستر نشینان می دهند

هر گدای عشق را حافظ نخواند شهریار

از استاد شهریار




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ شنبه 14 اردیبهشت 1392 ] [ 04:08 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

برنج قهوه‌ای برای کاهش خطر ابتلا به دیابت

برنج قهوه‌ای بهتر از برنج سفید بوده و بر اساس نتایج پژوهش‌های اخیر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
شرایطی را در نظر بگیرید که یک نفر پاکت شکر را باز کرده و در دهانش خالی کند. این تا حدودی شبیه وضعیتی است که با خوردن برنج زیاد به وجود می‌آید. یعنی آسیب شکر و برنج زیاد یکی می‌شود.
برنج سفید به این دلیل سفید رنگ است که آسیاب و تصفیه می‌شود. برای همین هم ارزش غذایی آن تا حدود زیادی از بین رفته و تبدیل به گلوسید «خالی» می‌شود.
اما شرایط برنج قهوه‌ای کاملاً متفاوت است. این نوع برنج آسیاب نشده و برای همین خواص مغذی آن حفظ شده است.
به همین دلیل جای تعجب نیست که نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد برنج قهوه‌ای قادر است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.


برنج قهوه‌ای یک جایگزین مناسب برای برنج سفید محسوب می‌شود زیرا تصفیه نشده (یا کمتر شده) و خواص مغذی و پوسته‌ی خود را حفظ کرده که حاوی فیبر نامحلول در آب است
نتایج این پژوهش اروپایی نشان می‌دهد اگر شما به جای حدود ۳۴۰ گرم برنج سفیدی که در هفته مصرف می‌کنید برنج قهوه‌ای مصرف کنید میزان ابتلا به دیابت ۱۶ درصد کاهش می‌یابد؛ و اگر به جای مصرف برنج سفید، دانه های کامل را جایگزین کنید این خطر را به میزان ۳۶ درصد بیشتر کاهش می‌دهید.
شاخص گلیسمی برنج سفید مانند شکر بالا است. برای همین مصرف زیاد برنج سفید نیز مانند مصرف شکر مشکل‌ساز خواهد شد. برنج قهوه‌ای یک جایگزین مناسب برای برنج سفید محسوب می‌شود زیرا تصفیه نشده (یا کمتر شده) و خواص مغذی و پوسته‌ی خود را حفظ کرده که حاوی فیبر نامحلول در آب است.
توجه داشته باشید که جو، جو دو سر و سبوس جزو دانه‌های دیگری هستند که خواص بیشتری از برنج سفید دارند و بهتر است در الویت قرار بگیرند.




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 ] [ 12:05 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

مردمان حاشیه رود و دره اومو در اتیوپی بسیار خاص هستند كه طی اكتشافات اروپاییان در 1895 كشف شدند. دره در سرزمین شوان قرار گرفته است و رودهای مختلف به دریاچه تركانا می ریزند. اینجا سرزمین پادشاهان جانجیرو و گارو بوده است. مناطق ماگو و اومو هنوز طبیعت وحشی خود را حفظ كرده اند و جذابیت خاصی برای خارجی ها دارد.

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

قیافه های عجیب مردمان دره اومو/ تصاویر

منبع خبر: http://www.nimrooznews.com




طبقه بندی: گالری تصاویر وب سایت،
[ یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ] [ 11:58 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی جهان به پهنای ۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر

 با اندازه‌ای پنج برابر پهن‌تر از کهکشان راه شیری، اخترشناسان حدس می‌زنند که بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی جهان احتمالا چندین میلیارد سال قبل شکل گرفته است.اخترشناسان موفق شده‌‌اند تا بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی دنیا را کشف کنند، کهکشانی که پنج برابر بزرگ‌تر از کهکشان راه شیری ماست.
به گزارش ساینتیفیک‌آمریکن، صاحب این عنوان کهکشان NGC 6872 است؛ کهکشان مارپیچی بسته‌ای که در فاصله 212 میلیون سال نوری از زمین، و در صورت فلکی طاووس قرار دارد. فاصله میان دو بازوی مارپیچی عظیم این کهکشان 522 هزار سال نوری است، که بسیار بیشتر از فاصله 100 هزار سال نوری بازوهای کهکشان ما است.
کهکشان NGC 6872 برای ده‌ها سال جزو بزرگ‌ترین کهکشان‌های مارپیچی شناخته شده دنیا رده‌بندی شده بود. اما تنها پس از مطالعه و بررسی دقیق داده‌های جمع‌آوری شده توسط گروهی از پیشرفته‌ترین ابزارهای علمی حال حاضر دنیا، از جمله فضاپیمای کاوشگر تکامل ناسا (
GALEX) بود که این کهکشان توانست این افتخار را از آن خود کند.
رافائل یوفراسیو، دانشمند ارشد مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا می‌گوید: «بدون توانایی GALEX برای شناسایی نور فرابنفش ستارگان جوان‌تر و داغ‌تر، هرگز نمی‌توانستیم وسعت کامل این سیستم فریبنده کیهانی را تشخیص دهیم.» البته یوفراسیو تاکید می‌کند که شاید کهکشان‌های مارپیچی بزرگ‌تر از NGC 6872 آن بیرون وجود داشته باشند، که هنوز منتظر هستند تا ما آنها را شناسایی و به دقت مطالعه کنیم.
اندازه عظیم NGC 6872 و ظاهر عجیب آن، نتیجه اندرکنش گرانشی این کهکشان با همسایه‌ای کیهانی به نام IC 4970 است که تنها 20 درصد NGC 6872 جرم دارد. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که IC 4970 در حدود 130 میلیون سال قبل ملاقاتی نزدیک با کهکشان NGC 6872 داشته و باعث تحریک موجی از فعالیت‌های کیهانی در بخش‌های خاصی از این کهکشان شده است.

دویلیا دی‌ملو، استاد اخترشناسی دانشگاه کاتولیک آمریکا در واشنگتن می‌گوید: «بازوی شمال شرقی کهکشان NGC 6872 آشفته‌تر است و در اثر شکل‌گیری ستارگان موج برداشته است. اما در انتهای این بازو، که تنها در نور فرابنفش قابل مشاهده است، جرمی وجود دارد که به نظر می‌رسد یک کهکشان کوتوله کشندی باشد؛ مشابه پدیده‌ای که در سایر منظومه‌های که با هم اندرکنش و تعامل دارند مشاهده می‌شود.»
میله کهکشان NGC 6872، که بازوهای کهکشان را به نواحی مرکزی آن متصل می‌کند، نیز بسیار عظیم است. با شعاعی به بزرگی 26 هزار سال نوری، این میله حدود دو برابر بزرگ‌تر از میله کهکشان‌های مارپیچی اطراف آن است. هیچ مدرکی دال بر شکل‌گیری ستارگان جدید در میله کهکشان NGC 6872 وجود ندارد، که به این معناست که این کهکشان میلیاردها سال پیش شکل گرفته است.
ماموریت 150 میلیون دلاری GALEX در آوریل سال 2003 / فروردین 1382 به فضا پرتاب شد، تا به مطالعه تاریخچه شکل‌گیری ستارگان در جهان بپردازد. ناسا تامین مالی این ماموریت را در فوریه 2011 / بهمن‌ماه 1389 متوقف کرد، و در ماه می 2012 / اردیبهشت 1391 افسار این فضاپیما را به انستیتو فناوری کالیفرنیا (کلتک) سپرد؛ که ماموریت را با استفاده از سرمایه‌گذاری خصوصی ادامه می‌دهد.

منبع خبر : به گزارش ساینتیفیک‌آمریکن




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 ] [ 10:53 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic