فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











 
 
تاثیر فناوری های جدید بر روی مغز
یافته های جدید روانشناسان از تاثیر فناوری بر حافظه نشان می دهد که فناوری جامعه بشری را تحت استعمار خود در آورده و به نوعی یک مغز جدید برای انسان رقم زده است.
تاثیر فناوری های جدید بر روی مغز
ماریا بئاتریس توگو روانشناس ایتالیایی نویسنده کتاب 'Technoliquidity' به همراه یک روان درمانگر با نام تونیو کانتلمی، این واژه را به عنوان ترکیبی از فناوری و حالت مایع ابداع کرده اند.

به گزارش عرش نیوز توگو اظهار داشت: دوران طفولیت اکنون از بین رفته و یک مقوله جدید ایجاد شده که از دوران کودکان تا سالهای 30 و 40 زندگی هر فرد و حتی 50 سالگی افراد ادامه می یابد.

وی افزود: همه ما در یک سطح قرار گرفته ایم و علت آن فناوری سرگرم کننده بوده است. درمیان این فناروی سرگرمی می توان به بازیهای ویدئویی، کنسولهای بازی و بازیها در شبکه های اجتماعی اشاره کرد که شادیها و خشنودیهای فوری و آنی چون غذاخوردن ایجاد می کنند.

توگو تصریح کرد: فناوری یک جهش تکاملی را آغاز کرده است، درست همان حالتی که 3 هزار سال پیش نوشتن برای بشر ایجاد کرد. فناوری حافظه ما را تغییر داده و مغز ما برخی ارتباطهای خود را از دست داده است. مدارهای خاصی از بین رفته اند و مدارهای دیگری که ارتباط نزدیکی با ادراک دارند ایجاد شده اند.

براساس این یافته ها مغز انسان در سطح تشریحی تغییر نکرده بلکه کارکرد آن متفاوت شده است.

وی نتیجه گیری کرده که ما اکنون یک مغز جدید داریم و پیشگامان این گام تاریخی با یک مغز جدید، کودکان و نوجوانان امروز هستند.

منبع گزارش : عرش نیوز

lkf



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ سه شنبه 28 آذر 1391 ] [ 11:25 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

فناوری غربالگری روانی برای شناسایی عاملان بالقوه کشتار جمعی

 

محققان امیدوارند با توسعه ابزارهای تکنولوژی و غربالگری روانی جانیان احتمالی، از وقوع حوادث کشتارهای جمعی پیشگیری کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وقوع حوادث خونباری مانند حادثه تیراندازی یک جوان مسلح 20 ساله در مدرسه ابتدایی در ایالت کنتیکت آمریکا که به کشته شدن 26 نفر منجر شد، بار دیگر بحث استفاده از فناوری های نوین برای پیش بینی عاملان بالقوه جنایت مطرح شده است.

روانشناسان معتقدند، پیش بینی قصد جنایتکاران برای دست زدن به کشتار جمعی، با توجه به الگوهای متفاوت جنایت بسیار دشوار است؛ اما غربالگری روانی می تواند بعنوان روشی نسبتا موثر برای شناسایی این گروه از مجرمان مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA)‌ مطالعه ای را با هدف پیش بینی حالت ذهنی یک فرد در شرایط خودکشی و ارتکاب قتل آغاز کرده اند.

این پژوهش به منظور پیشگیری از افزایش نرخ خودکشی در بین نظامیان آمریکایی صورت می گیرد و در عین حال تلاشی برای شناسایی جنایتکاران بالقوه محسوب می شود.

«کنت کیل» استادیار روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه نیومکزیکو تأکید می کند: ترکیبی از ابزار غربالگری روانی می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر خشونت منجر شده و به روانپزشکان کمک کند تا درمان زودهنگام آنها را آغاز کنند.

غربالگری های منظم با استفاده از پرسشنامه یا مصاحبه بعنوان گام نخست محسوب می‌شود و سپس افراد در معرض خطر برای غربالگری های تکمیلی با آزمون های شناختی رایانه ای و بازی مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند.

سومین مرحله غربالگری برای شناسایی افراد در معرض خطر ارتکاب جنایت، استفاده از دستگاه الکترو آنسفالوگرافی (EEG) برای اندازه گیری امواج الکتریکی مغز یا استفاده از روش های تصویربرداری مغزی مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) است.

این ابزار می توانند آنالیز دقیق تری از وضعیت مغزی این افراد در اختیار متخصصان سلامت روان قرار داده و به تسریع روند درمان بیماران منجر شود.

امکان شناسایی افراد در معرض خطر ارتکاب جنایت توسط روانشناسان، با دسترسی به سابقه زندگی خانوادگی و بررسی عواملی مانند طلاق، ورشکستگی یا بی سرپناهی افزایش پیدا می کند.

محققان تأکید می کنند، فناوری غربالگری نمی تواند بصورت قطعی منجر به پیش بینی احتمال ارتکاب جنایت توسط یک فرد شود، بلکه تنها می تواند به محققان برای شناسایی زودهنگام افراد دچار مشکلات روانی و در معرض خطر کمک کرده و از احتمال وقوع جنایات پیشگیری کند.

منبع خبر: ایسنا




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ یکشنبه 26 آذر 1391 ] [ 10:07 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مجموعه زیبا و شگفت انگیز تخت جمشید !!!
 
 

 

مجموعه تخت سلیمان در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران در یونسکو ثبت شد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از برنا، تخت سلیمان یا شهر گنجک (شیز) در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در دره سرسبز در بلندی ۳۰۰۰ متری، سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی- تاریخی واقع شده و قله ۳۲۰۰ متری بلقیس هم در آنجا قرار دارد.

 

ویرانه‌های بجا مانده از آتشکده آذرگُشنَسب؛آتشکده پادشاهان و جنگاوران در اطراف دریاچه ای همیشه جوشان و زیبا با دریاچه‌ای به عمق حدود ۱۲۰متر، روی صخره ای سنگی ناشی از رسوبات آهکی دریاچه، میان برج و باروی سنگی، آثار معماری خاص مانند چهار طاقی آتشکده و سازه های آیینی،نیایشگاه آناهیتا،کاخ‌های دوران ساسانی و ساختمان‌هایی مربوط به پادشاهان ایلخانی قرار دارد.

 

قدمت این منطقه از نظر حضور انسان‌ها در آن به ۳ هزار سال قبل می رسد.این منطقه به عنوان چهارمین اثر ایرانی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در این مجموعه بی نظیر تاریخی آثاری از اوایل دوره ساسانی تا دوره ایلخانان مغول شناسایی شده است.

روند شکل گیری کوه‌های رسوبی در منطقه تخت سلیمان روندی طبیعی،مربوط به شکل خاص زمین و نوع املاح موجود در آب چشمه های منطقه است.

این منطقه شهری است که بنا به نوشته های کهن، زادگاه زرتشت است.گیتا نویسان عرب آن را «شیز» گفته اند.گذشته نگاران رومی و یونانی «گزکا» نوشته اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان «ستوریق» نامیده است. امروزه تمام این اثر را تخت سلیمان می نامند.

آب دریاچه ی سحرآمیز و باشکوه تخت سلیمان در همه فصل‌های سال یکسان است و کسی نمی تواند به عمق آن دست پیدا کند.

مجموعه تخت سلیمان در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر باستانی ایران در یونسکو ثبت شد و پس از ثبت پرسپولیس، نیایشگاه چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در سال ۱۳۵۸ سکوت ایران را شکست.

در فاصله ۲۰ کیلومتری تخت سلیمان  دریاچه ای سحرآمیز  وجود دارد که جزیره‌ای روی آن شناور است. قطر دریاچه ۸۰ متر و قطر جزیره شناور روی آن ۶۰ متر است.وزش باد،هر روز دو بار این جزیره را از این سو به آن سو جابجا می کند؛نام این جزیره شناور «چملی» است.

در ۳ کیلومتری غرب تخت سلیمان،کوه مخروطی میان تهی وجود دارد که هزاران سال پیش، بر اثر وقوع آتش فشان شکل گرفته است. محلی‌ها این کوه زیبا را زندان سلیمان یا زندان دیو می شناسند.این افراد معتقد هستند حضرت سلیمان دیوهایی که از فرمانش سرپیچی می کردند در این کوه زندانی می‌کرده است.

برای رفتن به این منطقه می توانید از مسیرهای زنجان و تکاب حرکت کنید. اگر فقط قصد دیدن تخت سلیمان را دارید از مسیر تکاب بروید. تخت سلیمان ۲۴ کیلومتر بعد از تکاب قرار دارد.

 




طبقه بندی: طبیعت،
[ سه شنبه 21 آذر 1391 ] [ 01:24 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
احداث مزارع عمودی در میان برجها و آسمان خراشها!
طراحان متعددی از سراسر جهان به منظور تاکید به بحران کمبود منابع غذایی و انرژی که در آینده ای نه چندان دور بشر را با تهدید جدی مواجه می کند طرحهای متعددی را برای احداث مزارع عمودی در شهرها ارائه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مزرعه هرمی دانشگاه کلمبیا یکی از شیوه هایی است که نیاز به رشد گونه های نامحدودی از گیاهان را در مزارع عظیم برای مقابله با بحران کمبود غذا و منابع انرژی آینده زمین آشکار می کند. گروههای طراحی در سراسر جهان به منظور نمایش این نیاز بشر به ارائه طرحهای مختلفی در قالب برجهای عظیم گیاهی پرداخته اند که به جای اسکان انسانها، انواع گیاهان را در خود پرورش خواهند داد.

مزارع هرمی برجهایی هستند که برای رشد دادن انواع میوه و سبزیجات طراحی شده اند. این سازه ها به سیستم حرارتی و کنترل فشار مجهز بوده و قادرند هرز آبها را به آب قابل استفاده و کربن را به سوخت دستگاهها و سیستمهای روشنایی تبدیل کند.

برج مزرعه  آسمان طرحی از طراح دانشگاه واترلو است که از 59 طبقه تشکیل شده و می تواند با تولید میزان کافی از انرژی الکتریکی و کاهش هزینه های مرتبط با انرژی بر مشکلات لاینحل احداث مزارع عمودی غلبه کند. با وجود اینکه این مزرعه هیدروپونیک (استفاده از مواد مغذی به جای خاک به منظور رشد دادن گیاهان) سالانه بالغ بر 82 میلیون کیلووات بر ساعت انرژی مصرف خواهد کرد سوخت متان تولید شده از پسماندهای مزرعه می تواند در حدود نیمی از این انرژی را تولید مجدد کرده و باقی مانده انرژی مورد نیاز نیز از پسماندهای شهری تامین خواهد شد.

مزرعه عمودی آب شور طرحی دیگر به منظور پر اهمیت نشان دادن تولید مزارع عظیم در آینده است که توسط دو طراح ایتالیایی ارائه شده است. این دو طراح با ارائه طرح خود در تلاش هستند افزایش نیاز به آبیاری مزارع در مناطقی که با کمبود منابع آب پاک مواجه هستند را نمایش دهند.

راه حل ارائه شده توسط این دو طراح استفاده از آب دریا برای خنک کردن و مرطوب سازی محیط گلخانه و مزرعه است. در عین حال قسمتی از بخار آب موجود در فضا به آب پاک تبدیل شده و برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. مکان اجرای این طرح به دلیل وجود منابع آب پاک و آب دریا شهر دوبی انتخاب شده است.

طراح دانشگاه کوئینزلند با توجه به اینکه هر گیاه از ملزومات رشدی متفاوتی برخوردار است، مزرعه عمودی نوع O را طراحی کرده است. بر اساس این طرح باغستانها در قسمت همکف یا پارکینگ برج رشد داده خواهند شد که از طریق پلی به مزرعه عمودی اتصال دارد. این پل از ساختاری شبکه مانند برخوردار است تا بتوان درختان انگور را بر روی آن رشد داد. در عین حال این پل به عنوان اتصال تجهیزات الکترونیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت معماری سیاتل نیز برجی 12 طبقه و پیچیده را به منظور پرورش انواع سبزیجات ارائه کرده است که در عین حال امکان سکونت انسانها نیز در آنها وجود دارد. بر اساس تخمینهای این شرکت فروش سیب زمینی ها و سبزیجات دیگر این مزرعه هیدروپونیک می تواند سالانه یک میلیون دلار بازدهی مالی داشته باشد که به گفته طراحان همین توجیه اقتصادی می تواند این طرح را به عملی شدن نزدیکتر سازد. این برج می تواند نیازهای غذایی ساکنین اطراف خود را نیز تامین سازد.

برج قابل سکونت طراح دانشگاه ایلینویز به گونه ای است که قسمتهای زراعی آن در حاشیه مناطق مسکونی قرار گرفته است. برخی طبقات این برج به صورت مطلق به تولیدات زراعی سالانه تعلق دارد و در برخی بالکنها تنها محصولات فصلی کشت داده خواهند شد. طبقه همکف در عین حال به فروشگاهی برای فروش محصولات کشاورزی  به ساکنین برج و دیگر افراد جامعه اختصاص یافته است.

به گزارش مهر، به گفته متخصصان مزارع عمودی باید متناسب با موقعیت قرار گیری به کشت محصولات مختلف اختصاص داده شوند. برای مثال ساختن مزرعه ای عمودی در شهر تنها به منظور پرورش گندم در حالی که کاشت این محصول در خارج از شهر بازدهی بیشتری خواهد داشت، کاری بیهوده به حساب می آید.

آخرین طرحی که به منظور توسعه مزارع عمودی شهری ارائه شده است به دانشگاه کلمبیا تعلق دارد. این مزرعه به توربینهای بادی و صفحات خورشیدی متحرک مجهز است که با حرکت به سوی نور خورشید می تواند حداکثر انرژی مورد نیاز برج را تامین کند. همچنین پنجره های این برج به گونه ای طراحی شده اند که از ورود آلودگی ها جلوگیری کرده و مانع از خروج آب می شود و در عین حال می تواند میزان دریافت نور را به منظور کمک به رشد گیاهان افزایش دهد.

منبع خبر: خبر گزاری مهر


طبقه بندی: طبیعت،
[ یکشنبه 19 آذر 1391 ] [ 10:06 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

حکایتی از اسرارالتوحید

شیخ ابوسعید ابوالخیر، با مریدان از جایى مى‏گذشت . چاه خانه‏اى را تخلیه مى‏كردند .
كارگران با مشك و خیك، نجاسات را از اعماق چاه بیرون مى‏كشیدند و در گوشه‏اى
 مى‏ریختند . شاگردان شیخ، خود را كنار مى‏كشیدند و لباس خود را جمع مى‏كردند
 كه مبادا، به نجاست آلوده شوند، و به سرعت از آن جا مى‏گریختند .
 ابوسعید، آنان را صدا زد و گفت بایستید تا بگویم این نجاسات، به زبان حال،
 با ما چه مى‏گویند:
میگویند: (( ما همان طعام‏هاى خوشبو و خوش طعمیم كه شما دیروز، ما را به
 قیمت‏هاى گزاف مى‏خریدید و از بهر ما جان و مال خود را نثار مى‏كردید و
 هر سختى و مشقتى را در راه به دست آوردن ما تحمل مى‏كردید. ما را
كه طعام‏هایى خوش طعم و بو بودیم، به خانه هایتان آوردید و به یك
 شب كه با شما هم صحبت و هم نشین شدیم، به رنگ و بوى شما در آمدیم .
حال از ما مى‏گریزید؟!بر ما است كه از شما بگریزیم .))
                                           برگرفته از: اسرار التوحید، ص 19



طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 13 آذر 1391 ] [ 04:03 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
حج بایزید بسطامی

 

نقل است که گفت مردی در راه حج پیشم آمد.
گفت: «کجا می روی؟»
گفتم: «به حج.»
گفت: «چه داری؟»
گفتم: «دویست درم.»
گفت: «بیا به من ده که صاحب عیالم و هفت بار گرد من در گرد که حج تو این است.»
گفت: «چنان کردم و باز گشتم.»



طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 13 آذر 1391 ] [ 04:00 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کشف جت پرتو ایکس مربوط به دوران پیدایش عالم

تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا جت پرتو ایکسی را آشکارسازی کرد که از سیاه‌چاله‌ای ابرپرجرم در فاصله‌ی ۱۲/۴ میلیون سال نوری از زمین گسیل می‌شود. این جت پرتو ایکس دورترین جتی است که تاکنون ستاره‌شناسان توانسته‌اند رصد کنند و اطلاعات بسیار خوبی درباره‌ی چگونگی رشد سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم در آغاز پیدایش عالم از آن به‌دست آورند.

عامل پدید آمدن این جت، کوازاری به‌نام GB 1428+4217 یا به اختصار GB 1428 است. سیاه‌چاله‌های غول‌آسا در مرکز کهکشان‌ها مواد را با سرعت بسیار زیادی به درون خود می‌کشند و به‌این ترتیب پدیده‌ی کوازار را به‌وجود می‌آورند. انرژی‌ای که در هنگام سقوط ذرات به‌درون سیاه‌چاله آزاد می‌شود، تابش‌های شدید و پرتوهای نیرومندی از ذرات پرانرژی تولید می‌کنند که با سرعتی نزدیک به سرعت نور سیاه‌چاله را ترک می‌کنند. این ذرات در اثر برهمکنش با میدان‌های مغناطیسی یا فوتون‌هایی که در فضای پیرامون سیاه‌چاله وجود دارند، جت‌هایی از تابش پدید می‌آورند.

“تِدی چونگ” از آکادمی ملی علوم، مقیم آزمایشگاه پژوهش‌های دریایی در واشنگتن دی‌سی و سرپرست نویسندگی مقاله‌ای که این نتایج را در آن توصیف کرده‌اند، در این‌باره می‌گوید: “این پدیده نه‌تنها به علت اطلاعاتی که از سیاه‌چاله به ما می‌دهد شگفت‌انگیز است، بلکه به این علت که جت‌های اشعه‌ی ایکس بسیار کمی از دوران آغازین پیدایش عالم تاکنون شناسایی شده‌اند بسیار قابل توجه است.”

الکترون‌های درون جت که از کوازار بیرون می‌روند، از درون دریایی از پروتون‌های زمینه‌ای به‌جا مانده از انفجار بزرگ حرکت می‌کنند. هنگامی که الکترون پرسرعتی با یکی از این به‌اصطلاح فوتون‌های زمینه‌ی مایکروویو کیهانی برخورد می‌کند، می‌تواند پروتون را به تراز انرژی تابش ایکس برساند.

“لوکاس اِستوارز” از آزانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و همکار این پروژه می‌گوید: “از آن‌جایی که درخشندگی این جت پرتو ایکس علاوه بر چیزهای دیگر به سرعت الکترون‌هایی که سیاه‌چاله را ترک می‌کنند نیز بستگی دارد، کشف‌هایی همانند GB 1428 اطلاعاتی درباره‌ی محیط پیرامون سیاه‌چاله‌های ابرپرجرم و کهکشان‌های میزبان آن‌ها مدت اندکی پس از انفجار بزرگ برای ما فراهم می‌آورند.”

از آن‌جایی که آن‌چه که ما از این کوازار می‌بینیم مربوط به زمانی است که عالم تنها ۱/۳ میلیارد سال سن داشته است (کمتر از ۱۰ درصد عمر کنونی‌اش)، تابش زمینه‌ی کیهانی هزار برابر شدید‌تر از مقدار کنونی‌اش است. این سبب می‌شود جت بسیار درخشنده‌تر دیده شود و تا اندازه‌ای اثر کاهش نور به سبب فاصله را جبران می‌کند.

“آنِتا سیمینُوِسکا” از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اِسمیتسونین در دانشگاه کمبریج و یکی دیگر از همکاران این پروژه می‌گوید: “ما بسیار خوش‌شانسیم که عالم چنین تقویت‌کننده‌ی طبیعی‌ای را به ما ارزانی کرده است تا بتوانیم با اندکی نوردهی از آن عکس‌برداری کنیم. در غیر این‌صورت احتمالاً از دیدن فرایندهای فیزیکی مهمی هم‌چون GB 1428 که در فاصله‌های دوری از زمین رخ می‌دهند، ناتوان بودیم.

در حالی‌که گزینه‌ی دیگری هم برای منبع احتمالی تابش پرتوهای ایکس این جت وجود دارد (تابش ناشی از الکترون‌هایی که در راستای خطوط میدان مغناطیسی درون جت می‌چرخند)، نویسندگان این مقاله پشتیبان این ایده‌اند که تابش زمینه‌ی کیهانی به سبب درخشندگی بسیار جت، در حال تقویت شدن است.

پیش از کشف جت GB 1428، دورترین جت پرتو ایکس شناخته شده جتی بود که در فاصله‌ی ۱۲/۲ میلیارد سال نوری و جت دیگری در فاصله‌ی ۱۲ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد. هر دو این جت‌ها را نویسندگان این مقاله کشف کرده‌اند. جتی بسیار شبیه به GB 1428 هم در طول موج رادیویی با بهره‌گیری از آرایه‌ی بسیار بزرگ (آرایه‌ی تلسکوپ‌های رادیویی VLA متعلق به مؤسسه‌ی علوم ملی) کشف شده است.

ذراتی که این سه جت پرتو ایکس بسیار دور را پدید آورده‌اند، به نظر می‌رسد کمی آرام‌تر از جت‌هایی که در کهکشان‌های نه‌چندان دوردست وجود دارند، حرکت می‌کنند. این رویداد شاید به این علت باشد که جت‌ها هنگامی که از سیاه‌چاله به بیرون تابش کردند، انرژی کمتری داشتند یا شاید محیط پیرامون سرعت آن‌ها را کم کرده است.

پژوهشگران بر این باورند که درازای جت GB 1428 دست‌کم ۲۳۰۰۰۰ سال نوری، یا حدود دو برابر قطر کهکشان راه شیری است. در داده‌های به‌دست آمده از چاندرا و VLA این جت تنها در یک سوی کوازار دیده می‌شود. پس از ترکیب این دااده‌ها با مدارک دیگر، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که این جت تقریباً در راستای ما قرار گرفته است. این پیکره‌بندی تابش پرتو ایکس و سیگنال‌های رادیویی را برای این جت تقویت می‌کنند و احتمالاً همین نکته سبب ناپدید شدن تابش‌های جت در خلاف جهت زمین باشد.

رصدهایی که با مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی در دیگر نقاط زمین صورت گرفته است، امکان دسترسی به جزییات در مقیاس فوق‌العاده کوچک را نیز فراهم کرده است. این مشاهدات وجود جت بسیار کوچک‌تری به درازای ۱۹۰۰ سال نوری را که در همان راستای جت پرتو ایکس قرار دارد، آشکار کرده‌اند.

این نتایج در روز ۱ سپتامبر ۲۰۱۲ در مجله‌ی Astronomical Journal Letters به چاپ رسیدند. دیگر همکاران این مقاله عبارتند از “دوگ کوبیل” از دانشگاه فلوریدای جنوبی در تامپا، “جان واردِل” از دانشگاه برَندیز در والتهام و “دَن هَریسون” و “دَن شوارتز” از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اِسمیتسونین بودند.

منبع:NASA.gov



طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 11 آذر 1391 ] [ 10:14 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
عکسهایی از معجزات خداوند

 

 

allah1.jpg

 

allah2.jpg

allah3.jpg

allah4.jpg

allah6.jpg

 

allah7.jpg

 

allah8.jpg

allah9.jpg

 

allah11.jpg

منبع : www.takkhal.com




طبقه بندی: گالری تصاویر وب سایت،
[ سه شنبه 7 آذر 1391 ] [ 11:54 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]


کشف یک سیاهچاله عجیب

 

سیاه چاله عجیب , کهکشان

 

تلسکوپ فضایی بزرگ «هابل» اخیرا یک سیاهچاله عظیم را که در حاشیه یک کهکشان بزرگ در حرکت است کشف کرده است.

 

موقعیت این سیاهچاله بسیار عجیب به نظر می رسد چون معمولا این حفره ها در مرکز کهکشانها قرار دارند و نه در حاشیه آنها. این نکته باعث شده که برخی از دانشمندان به این نتیجه برسند که احتمالا این حفره تاریک تنها بخش به جا مانده از کهکشانی است که در گذشته تجزیه شده است.

 

ابعاد این سیاهچاله که  HLX-۱ نامگذاری شده تقریبا بیست هزار برابر خورشید است و در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از کهکشان ESO۲۴۳-۴۹  قرار دارد.

 

تلسکوپ فضایی « هابل » ابتدا توده عظیمی از نور آبی رنگ و مملو از انرژی را که از این حفره تاریک متصاعد می شد تشخیص داد که دربرگیرنده حجم زیادی از گاز و غبار بود. اما در مرحله بعد دانشمندانی که اطلاعات ضبط شده توسط این تلسکوپ را بررسی کردند، وجود نور قرمز رنگ و سردتری را کشف کردند که قاعدتا نباید در یک چنین حفره ای وجود داشته باشد.

 

دانشمندان حدس می زنند که این نور قرمز رنگ به خاطر وجود ستاره های جوان تری با عمر تقریبی ۲۰۰ میلیون سال است که در مدار این حفره تاریک در حال گردش هستند. همین ستاره ها نکته کلیدی و مهم در تشخیص موقعیت تاریخی عجیب این حفره تاریک و عظیم الجثه است.

 

یکی از فرضیه های موجود معتقد است که احتمالا این حفره بزرگ در یک مقطعی به دور کهکشان همسایه خود در حال گردش بوده است. ولی تحت تاثیر تغییراتی که معمولا در فضا صورت می گیرد کهکشان های بزرگتر کهکشان های کوچک را می بلعند. بنابراین احتمالا کهکشان ESO بخش اعظم ستاره های این کهکشان را به خود جذب کرده و آنچه که از آن باقی مانده است فقط حفره تاریک و بزرگی است که امروزه توسط تلسکوپ «هابل» رصد شده است.

 

این سیاهچاله که HLX-۱ نامگذاری شده ممکن است به سرنوشت کهکشانی دچار شود که درگذشته بخشی از آن بوده و به مرور توسط کهکشان بزرگ و همجوار خود بلعیده شود. اما دانشمندان هنوز جزییات مربوط به مدار گردش این حفره بزرگ را تشخیص نداده اند. بنابراین ممکن است که این حفره تاریک و عظیم همچون تنها بازمانده از یک کهکشان نابود شده کماکان به گردش مستقل خود در مدار کهکشان همجوار ادامه دهد.

 

منبع : iranvij




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 1 آذر 1391 ] [ 01:32 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic