فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











 

رازی که در چرخ‌های مریخ‌نورد ناسا نهفته است، 1.24 میلیون نام زمینی بر مریخ


ناسا رازی که در چرخ‌های مریخ‌نوری Curiosity (کنجکاوی) نهفته و از خود بر روی خاک سرخ مریخ ردی به جا می‌گذارد را آشکار کرد.

مهندسان ناسا تایید کردند برای ساخت این مریخ‌نورد از چرخ‌های ویژه کدگذاری شده‌ای استفاده کرده‌اند. مهندسان برای ساخت این چرخ‌ها از کد‌های مورس استفاده کرده‌اند تا بر روی آن نام لابراتوار JPL را حک کنند. به این شکل ردی که از مریخ‌نورد Curiosity بر روی خاک سرخ مریخ به جا می‌ماند تکرار نام این لابراتوار به زبان مورس است.

این مریخ‌نورد روباتیک 6 چرخه روز 22 آگوست اولین قدم‌های آزمایشی خود را پس از گذشت دو هفته از زمان رسیدنش به سیاره مریخ، برداشت. رانندگان مریخ‌نورد از روی زمین به روبات دستور دادند که در حدود 4.5 متر به سوی جلو حرکت کند، به سمت راست پیچیده و سپس 2.5 متر به عقب بازگردد، به شکلی که پس از توقف متمایل به چپ و در مقابل نقطه‌ای باشد که در آن فرود آمده‌است.

مریخ‌نورد

رد به جا مانده از چرخ‌های Curiosity بر روی خاک مریخ علاوه براینکه نشان می‌دهند حرکت اولیه این مریخ‌نورد موفقیت‌آمیز بوده‌است، موضوعی دیگر که برای مهندسان ناسا موضوعی شخصی به حساب می‌آید را نیز در بر دارد.

الگوی رد چرخ‌ها، نقطه-خط تیره-خط تیره-نقطه-نقطه، نقطه-خط تیره-نقطه-نقطه (..-..--.---.) به زبان مورس نشان دهنده واژه JPL یا Jet Propulsion Lab است. کد‌های مورس حروف و اعداد را به تعدادی نقطه و خط تیره ترجمه می‌کنند. ماتیو هورلی یکی از مهندسان پروژه Curiosity می‌گوید این حفره‌ها و شیار‌ها به عمد بر روی چرخ‌های مریخ‌نورد ایجاد شده‌اند تا ردپای آن بر روی مریخ منحصر به خودش باشد. به این شکل در مناطقی که نشانه‌های محیطی چندانی نداشته و تپه‌های شنی همه‌جا را فراگرفته‌اند، می توان از این ردپای منحصر به فرد برای محاسبات بصری استفاده کرد.

از دیگر شگفتی‌های ناسا درباره این مریخ‌نورد امکان استفاده از کد‌های چرخ‌های Curiosity در اسمارت‌فون‌ها است اما ناسا هنوز اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از این کد‌ها و یا زمان فعال‌سازی برنامه مرتبط با آن را که بر روی سایت ناسا قرار خواهد گرفت، اعلام نکرده‌است. ناسا تنها اعلام کرده این کدها به همه فرصت تجربه کشفیاتی که در مریخ صورت می‌گیرند را همزمان با وقوع آنها خواهد داد.

مریخ‌نورد

مریخ‌نورد ناسا همچنین به یک ساعت خورشیدی مریخی مجهز است که مهندسان ناسا با استفاده از آن می‌توانند موقعیت خورشید را بسنجند، بر روی این ساعت پیام "به سوی مریخ برای اکتشاف" به 16 زبان مختلف نوشته شده‌است. این کتیبه‌ پس از پایان یافتن ماموریت مریخ‌نورد، به عنوان بنای یادبود به‌کار گرفته خواهد شد.

تراشه‌ای کوچک نیز در این مریخ‌نورد کارگذاشته شده که اسامی 1.24 میلیون نفر از ساکنان زمین که از طریق وب‌سایت ناسا ثبت‌نام کرده‌اند، در آن حک شده‌است. ناسا در زمان ساخت این مریخ‌نورد از طریق اطلاعیه‌ای آنلاین اسامی 1.24 میلیون نفر را جمع‌آوری کرده و بر روی این تراشه ثبت کرد. به گفته ناسا این تراشه امیدها و آرزوهای زمینیان را به مریخ انتقال می‌دهد.

از دیگر موارد جالبی که در بدن مریخ‌نورد Curiosity وجود دارد یک سکه یک پنسی است که برای تنظیم دوربین مریخ‌نورد بر روی بدنه آن نصب شده‌است. این سکه در سال 1909 ضرب شده است و پس از 103 سال حضور بر روی زمین، اکنون به مریخ سفر کرده است.

همشهری آنلاین




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 29 شهریور 1391 ] [ 09:09 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اشکال کروی عجیب در مریخ

 مریخ‌نورد "فرصت" ناسا تصاویری از اشکال کروی عجیب و غریب در نزدیکی لبه غربی دهانه اندیور به زمین مخابره کرده است

به گزارش ایسنا، این اشکال کروی تفاوت چشمگیری با گوی‌های غنی از آهن با نام مستعار "بلوبری" دارند که مریخ نورد فرصت سال 2004 در نزدیکی محل فرود و در مناطق مختلف مریخ شناسایی کرده است.

تجزیه و تحلیل‌های اولیه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا(JPL) نشان می‌دهد که این اجسام کروی به قطر سه میلی‌متر مانند گوی‌های بلوبری حاوی آهن نیستند.

استیو اسکویرز، از محققان دانشگاه کورنل و سرپرست مأموریت مریخ نورد تأکید می‌کند: این داده‌ها عجیب‌ترین تصاویری است که در طول هشت سال حضور فرصت در سیاره مریخ بدست آمده است.

به گفته اسکویرز در نگاه اول این اشکال کروی شباهت زیادی با بلوبری‌ها دارند، اما ماهیت آنها کاملا متفاوت است و تاکنون تجمع انبوهی از آنها در هیچ منطقه دیگری از مریخ دیده نشده است.

گوی‌های بلوبری که در مناطق مختلف سیاره سرخ دیده شده‌اند، در اثر فعالیت آبهای معدنی درون سنگ‌ها شکل گرفته‌اند که نشانه‌ای از محیط مرطوب در مریخ باستانی است.

مریخ نورد فرصت با استفاده از یک تصویرساز میکروسکوپی که در بازویش تعبیه شده است، در حال تحقیق و بررسی دقیق منطقه Kirkwood در لبه غربی دهانه اندیور است و محققان برای بررسی ترکیب و ماهیت این اشکال از ابزاری به نام طیف سنج اشعه ایکس ذره آلفا بر روی بازوی "فرصت" استفاده می‌کنند.

گزارش ایسنا




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 29 شهریور 1391 ] [ 09:02 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

كشورمالدیو +عکس

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

مجمع الجزایر مالدیو را 1200 جزیره روی اقیانوس هند تشکیل می‌دهند که به شکل یک پرنده در حال پرواز دیده می‌شوند که البته از میان این همه جزیره، تنها 202 جزیره از آنها مسکونی است.

مالدیو هم از نظر جمعیت و هم مساحت کوچک ترین کشور قاره آسیاست و زمین های این کشور به طور میانگین 1/5 متر از سطح دریا ارتفاع دارند، بنابراین کم ارتفاع ترین کشور جهان به شمار می‌آید به طوری که بلندترین نقطه این کشور تنها 2/4 متر ارتفاع دارد.

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

سواحل زیبای مرجانی با ماهی های رنگارنگ آن و مرداب های صاف و زلال و درختان نارگیل، محیط مناسبی برای تجربه یک مکان جدید است. برخی از جزایر مالدیو ویژه گردشگری اختصاص یافته اند. در 88 جزیره این کشور هتل هایی برای اقامت گردشگران ساخته شده که بیشتر کارمندان آن از مهاجران کشورهای همسایه هستند.

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

گردشگرران مستقیم از فرودگاه بین المللی ماله به این جزایر می‌آیند و مردم عادی مالدیو، ارتباط چندانی با گردشگران خارجی ندارند. گردشگران با سوار شدن بر قایق های تندرو میان جزایر زمان زیادی را برای دیدن ماهی هایی می‌گذرانند که از سطح آب پیدا هستند. به همین دلیل جزایر مالدیو از مکان های جذاب برای غواصان است و ایستگاه های غواصی زیادی در این جزایر وجود دارد.

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

غواصی در این کشور به اندازه ای مهم است که نخست وزیر مالدیو به هیات دولت دستور داد تا غواصی یاد بگیرند! البته فقط یکی از جنبه های این حرکت بحث گردشگری و جذب توریست آن بود چرا که در اصل غرق شدن مالدیو در آب های اقیانوس بر اثر گرم شدن زمین واقعیتی است که به حقیقت خواهد پیوست. به دلیل ارتفاع کم این جمع الجزایر، پدیده بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و گرم شدن زمین آن را غرق خواهد کرد.

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

مسجد جامع ماله

 

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

 

مسجد السلطان بزرگ ترین مسجد کشور مالدیو است که در پایتخت آن بنا نهاده شده است. سال ساخت آن به 1656 میلادی بازمی‌گردد. این مسجد شامل یک مرکز اسلامی‌بزرگ نیز هست و نزدیک 5000 نفر می‌توانند در آن همزمان نماز بخوانند. گلدسته های طلایی و زیبای این مسجد بر زیبایی های شهر ماله افزوده است. بسیاری از قهرمانان و افراد معروف و شخصیت های تاثیرگذار مالدیو در این مسجد دفن شده اند.

 

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

موزه ملی

 

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری مالدیو این موزه است. این موزه در پارک سلطان واقع شده است. موزه مجموعه ای ارزشمند از اشیای قیمتی و عتیقه است که در آن تاریخ و فرهنگ این کشور نمایان است. تاریخ گشایش این موزه 19 نوامبر 1952 است و در هنگام افتتاح دو هدف را برای این کار بیان کردند؛ حفظ و نگهداری از فرهنگ ملی و بومی‌و همچنین برانگیختن حس ملی و میهنی.

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

از اشیای مهمی‌که در این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به جواهرآلات گرانبهای سلطنتی، لباس های تاریخی و ارزشمند و سنگ های قیمتی اشاره کرد.

مولی آگه

 

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

این مکان در سال 1906 ساخته شده و ساخت آن قبل از شروع جنگ جهانی اول پایان یافته است. مدتی به عنوان مقر حکومتی مالدیو بوده است. در سال 1953 پس از اعلام جمهوری در این کشور این مکان به دفتر ریاست جمهوری تبدیل شد و تا سال 1986 هم به همین عنوان بود. این مکان زیبا با معماری شگفت انگیز و قدیمی‌محلی برای بازدید گردشگران است.

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

شرایط تور

سه شب و چهار روز اقامت در هتل چهار ستاره در مالدیو در اتاق دو تخته یک میلیون و 115 هزار تومان به علاوه 920 دلار و اقامت در اتاق یک نفره یک میلیون و 115 هزار تومان به علاوه 1370 دلار می‌شود. اگر بچه زیر 12 سال هم داشته باشید قیمت تورش برایتان 900 هزار تومان به علاوه 720 دلار می‌شود.

از خدمات این تور هم رزرو بلیت هواپیما با پرواز خارجی، اخذ ویزای مالدیو، رزررو هتل و اقامت در هتل با صبحانه، ناهار، شام، جابه جایی فرودگاهی و حضور تورلیدر انگلیس زبان است. پروازها چارتر و غیرقابل استرداد است و هیچ مبلغی استرداد نمی‌شود. همچنین بیمه برای مسافران بالای 60 سال اجباری بوده و مبلغ 30 هزار تومان جداگانه مازاد بر مبلغ تور اخذ خواهد شد. برای ثبت نام تور نیز تنها پول و گذرنامه با اعتباری بیش از هفت ماه نیاز است.

 

منبع: روزنامه هفت صبح




طبقه بندی: مطالب جغرافیائی،
[ یکشنبه 26 شهریور 1391 ] [ 08:58 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
 


آبشار شاهان‌دشت

آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران است.و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است.این آبشار در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند. که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین میریزد.

آبشار شاهان‌دشت,آبشار شاهان‌دشت مازندران

در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

 

آبشار شاهان‌دشت,آبشار شاهان‌دشت مازندران

منبع:asemoni




طبقه بندی: طبیعت،
[ یکشنبه 26 شهریور 1391 ] [ 08:56 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

برای کاهش درد قهوه بنوشید

 

خوردن قهوه می‌تواند میزان درد فیزیكی ناشی از انجام فعالیت‌ها را كاهش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران محققان مؤسسه ملی بهداشت و دانشگاه اسلو با انجام مطالعات خود بر روی 48 داوطلب كه به انجام وظایف كامپیوتری 90 دقیقه‌ای و دادن قهوه به 19 نفر از آنها قبل از گرفتن آزمون دریافتند كه نوشیدن قهوه می‌تواند از شدت درد به وجود آمده در اثرانجام این آزمون بكاهد.
 
براساس این گزارش محققان با تجزیه و تحلیل افراد مورد مطالعه دریافتند كه نوشیدن قهوه میزان درد در نواحی مثانه و گردن و دیگر قسمت‌های درد اندازه‌گیری شده در نواحی بدن این افراد را در مقایسه با كسانی كه قهوه نخوردند، كاهش داده است كه این كاهش درد بدون در نظر گرفتن داشتن درد مزمن در افراد بوده است.
 
به گفته محققان مطالعات قبل نیز مزایای دیگر استفاده از قهوه را نشان داده‌اند كه شامل كمك به كاهش وزن، كاهش پیشرفت بیماری آلزایمر یا زوال عقل، افزایش رشد عضلانی، محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان‌ها و غیره بوده است.
 
محققان در عین حال توصیه می‌كنند مصرف قهوه را با همه فوایدی كه دارد محدود نگه دارید و بهتر است حتی اگر قهوه برای كسی ضرر ندارد روزانه بیشتر از 4 لیوان نوشیده نشود.

 

منبع : باشگاه خبر نگاران




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 21 شهریور 1391 ] [ 08:52 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

ترمیم سلول‌های قلب انسان با بهره‌گیری از مواد غیرانسانی

ترمیم سلول‌های قلب انسان با بهره‌گیری از مواد غیرانسانی و استفاده از سلول‌های قلب موش امكان‌پذیر شد.
به گزارش گروه علمی، پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه كالج آمریكایی قلب و عروق محققان دانشگاه هاروارد توانستند با استفاده از سلول‌های بافت قلب موش و یك ماده پلیمری خاص، نوعی عروس دریایی مصنوعی را ابداع نمایند كه می‌تواند جایگزین مناسبی برای پمپاژ قلب انسان باشد.

نتایج این گزارش حاكی از آن است كه بازوهای این عروس دریایی تولید شده در یك مخزن مایع الكترولیتی از آب‌های شور می‌تواند به طور ریتمی حركت كرده و منقبض شود و تولید ضربان نماید.

براساس این گزارش محققان همچنین افزودند: شدت حركات ریتمی این عروس دریایی مصنوعی با تغییر ولتاژ جریان الكتریسیته مایع الكترولیتی قابل تغییر و تنظیم است.

نتایج دیگر این مطالعه افزود: از این موجود مصنوعی ساخته شده می‌توان برای ایجاد ضربان‌سازهایی بدون استفاده از علائم الكتریكی پس از سكته‌های قلبی نیز بهره برد.

به گفته محققان امید است این تحقیقات جدید بتواند منجر به ایجاد پیشرفت‌های عظیمی درخصوص احیای سلول‌های عضله قلب برای بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب شود.

گفتنی است: نارسایی احتقانی قلب به معنی ناتوانی نسبی قلب در پمپ كردن خون به درون سیستم گردش خون است كه موجب كمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بیحالی می‌شود و از طرفی باعث تجمع خون در سیستم وریدی شده كه در نهایت، اندام‌ها به خصوص پاها دچار ورم می‌شوند.
منبع : باشگاه خبر نگاران

[ سه شنبه 21 شهریور 1391 ] [ 08:44 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

کدام یک اول بوجود آمد؟ کهکشان یا سیاه چاله؟

آیا اول کهکشان بوجود آمده و بعد یک سیاه چاله در مرکز آن جوانه زده و یا اینکه کهکشان بدور یک سیاه چاله از قبل موجود تشیکل شده؟ این درست شبیه قضیه پیدایش تخم مرغ و مرغ است که اخترشناسان تلاش در حل آن دارند. به نظر میرسد که نخست سیاه چاله ها بوجود آمدند و بعد کهکشان ها بدور آنها در گردش شدند. به گفته کریس کاریلی از رصد خانه ملی اخترشناسی رادیویی  "شواهد در این رابطه بسیار زیاد است. پژوهشگران با رصد توسط تلسکوپ رادیویی بسیار بزرگ و تداخل سنج پلاتو ده بور در فرانسه با وضاحت زیر کیلوپارسک، کهکشان های اولیه را، یعنی آنهایی که طی یک میلیارد سال بعد از بیگ بنگ بوجود آمدند، "وزن" نمودند.

 

 

مطالعات قبلی در مورد کهکشان ها و سیاه چاله های مرکزی آنها در فضای نزدیک یک ارتباط عجیبی را میان جرم سیاه چاله ها و "برآمدگی" مرکزی ستاره ها و گاز ها در این کهکشان ها آشکار ساخت. تناسب سیاه چاله و جرم برآمدگی در اکثر کهکشان ها با میزان گاز ها و اندازه کهکشان ها یکسان می باشند. اما سیاه چاله های مرکزی چند میلیون یا چند میلیارد برابر جرم خورشید ما، جرم شان حدود یک هزام جرم برآمدگی اطراف شان است.

 

این تناسب دائمی نشان می دهد که سیاه چاله و برآمدگی بر همدیگر تأثیر گذاشته و در یک رابطه تعاملی متقابل با هم رشد می کنند. اما سوال عمده این است، که آیا یکی زودتر و دیگری بعد تر رشد نموده و یا اینکه هر دو با رشد همزمان تناسب جرم شان را در سراسر این پروسه حفظ نموده اند؟

 

دومینیک ریچیرز از مرکز اخترشناسی کالتیک می گوید، ما بلاخره توانستیم تا جرم سیاه چاله و برآمدگی کهکشان های را که در چند میلیارد سال اول بعد از بیگ بنگ بوجود آمده اند، اندازه گیری کنیم و شواهد نشان می دهد که این تناسب دائمی شاید در کائنات اولیه وجود نداشته. سیاه چاله ها در این کهکشان های جوان در مقایسه با برآمدگی های که در فضای نزدیک دیده شده، به مراتب حجیم و بزرگ اند.

 

اعتقاد بر این است که سیاه چاله ها اول آغازبه رشد  کردند.

 

چالش بعدی در برابر اخترشناسان مشخص نمودن چگونگی تأثیر گذاری سیاه چاله و برآمدگی در رشد همدیگر است. ما تا هنوز نمی دانیم که چه میکانیزمی و چه علت در این پروسه دخیل است، اما باید گفت که در جریان تحقیقات "معیار" تناسب میان جرم ها را تعیین نمودیم.

 

تلسکوپ های تازه که در حال ساخت اند، ابزار مهمی برای حل این معما می باشند. آرایه بسیار عظیم بسط یافته و آرایه بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری آتاکاما می تواند باعث پیشرفت ما در درک این حساسیت شود و توانایی لازم برای تصویر برداری از گاز ها را در مقیاس های بسیار کوچک و لازم برای مطالعه جزئیات و پویایی در این کهکشان ها فراهم نماید.

 

برای درک اینکه کائنات چگونه به این حد رسیده، ما باید اول بدانیم، زمانیکه کائنات جوان بود، اولین ستاره ها و کهکشان ها چگونه بوجود آمدند. رصد های که در چند سال آینده خواهیم داشت، فرصت مطالعه جزئیات بسیار مهم دوره نو پایی یا کودکی کائنات را برای ما فراهم می سازد. 

نوشته آسمان کابل از سایت universetoday.com

 




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 19 شهریور 1391 ] [ 01:48 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
در یک تحقیق جدید معلوم شد؛ ویتامین C می‌تواند تولید سلولهای بنیادی را تقویت کند.
‌محققان در این پژوهش دریافته‌اند که ویتامین C می‌تواند نقش اساسی در تولید سلولهای بنیادی برای درمان بیماریهای انسان ایفا کند. بر اساس این تحقیق،‌ ویتامین C برنامه‌ریزی مجدد سلولهای بالغ را تقویت می‌کند و به آنها خاصیت سلولهای بنیادی جنینی را می‌دهد.
دانشمندانی که این کشف را انجام داده‌اند، معتقدند؛ کشف تازه به آنها کمک خواهد کرد به موانع طولانی مدت بر سر راه تولید سلولهای برنامه‌ریزی کننده موسوم به سلولهای «ipscs» غلبه کنند. سلولهای ipsc راه‌حلی را برای مشکلات اخلاقی در زمینه تولید سلولهای بنیادی جنینی ارائه می‌کنند؛ چون قابلیت آن را دارند که به هر نوع بافت انسانی از استخوان گرفته تا مغز تبدیل شوند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که سلولهای ipsc آینده طب سلولهای بنیادی هستند؛ چرا که این سلولها به شیوه مشابه سلولهای بنیادی جنینی رفتار می‌کنند و هم چنین قادر به تبدیل شدن به طیف متنوعی از بافت‌ها هستند.
به گفته پژوهشگران،‌ تبدیل سلولهای معمولی به سلولهای ipsc شیوه‌ای بسیار غیرموثر و دستیابی به آن دشوار است. اغلب این سلولها زود پیر می‌شوند، تقسیم آنها متوقف شده و می‌میرند، ‌فرایندی که به فرایند «سالخوردگی» موسوم است.
اما محققان دریافته‌اند؛ با افزودن ویتامین C به کشتهای سلولی می‌توان فرایند سالخوردگی را متوقف و وارونه کرد و به این ترتیب امکان برنامه ریزی مجدد سلولی را به شیوه‌ای موثرتر فراهم ساخت. آزمایش‌های اخیر که هم روی سلولهای موش و هم سلولهای انسانی انجام شده نشان داد که این ویتامین تغییرات ژنتیکی را تشدید کرده و انتقال به یک وضعیت برنامه ریزی مجدد را تقویت می‌نماید. این یافته حاصل مطالعات محققان آکادمی علوم چین است.
دانشمندان معتقدند؛ خواص آنتی اکسیدانی قوی ویتامین C می‌تواند دلیل کمک به برنامه ریزی مجدد سلولی باشد.



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 15 شهریور 1391 ] [ 09:22 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

آسمان‌ عجیب چین با ابرهای بشقاب‌پرنده و خورشید كاذب

مردم چین هفته گذشته شاهد اشكال جالبی از ابرهایی شبیه به بشقاب پرنده بودند كه در آسمان آبی شناور بوده و همچنین در روزهای بعدی به تماشای یك هاله نشستند كه در اطراف خورشید برای چند ساعت پدیدار شده بود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هر دو مورد تنها پدیده‌های هواشناسی ساده محسوب می‌شوند اما شكل عجیب آنها بسیاری از مشاهده‌كنندگان را به تعجب واداشت.

ابر عدسی به شكل یك بشقاب پرنده بر فراز استان جیلین چین

ابر عجیب به شكل بشقاب پرنده كه در حقیقت یك ابر عدسی بوده، بر فراز استان جیلین در چین شكل گرفته بود. این ابرها بیشتر روی كوهها شكل می‌گیرند اگرچه ممكن است ندرتا توسط بادهای برشی ایجاد شوند.

این ابرها عموما هنگامی كه هوای ثابت در بالای یك كوه به جریان در می‌آید، شكل می‌گیرند. قطرات مرطوب در یك شیب تند به بالا رانده شده و در مسیر خود به شكل ابر متراكم می‌شوند كه در نهایت یك شكل مارپیچی را در بالای كوه تشكیل می‌دهند.

برای افرادی كه در دانه كوهستانها زندگی می‌كنند، این منظره بسیار رایج است اما مشاهده یكی از آنها بخصوص در جایی دور از كوهها می‌تواند منظره جالبی باشد.

خطوط صاف در طبیعت به ندرت شكل می‌گیرند از این رو دیدن چنین شكل متراكمی یك پدیده جالب محسوب می‌شود.

یك هاله خورشیدی یا خورشید كاذب بسیار نادرتر است. این رویداد جالب سماوی در آسمان تبت شكل گرفته بود.

خورشیدهای كاذب عموما از بلورهای یخ شش ضلعی صفحه‌ای شكل در ابرهای ارتفاع بالای سیروس ساخته می‌شوند. این بلورها مانند منشور عمل كرده و پرتوهای نور عبوری از میان خود را خم می‌كنند.

این پدیده بیشتر زمانی قابل مشاهده بوده كه خورشید در ارتفاع پایینی قرار داشته و در وسط روز رخ نمی‌دهد.

خورشید كاذب در آسمان تبت

خورشید كاذب در آسمان تبت
منبع : خبر گزاری ایسنا




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 15 شهریور 1391 ] [ 09:16 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد !


در یك پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز انسان‌ها ببینند.


به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان، با تحلیل دقیق روی فعالیت مغز می‌توانند بگویند كه فرد مورد نظرشان دقیق چه شماره‌ای را دیده است.


در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی كرده اند كه با شماره‌ها ارتباط دارند.


هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان شناسایی كرده‌اند، اما تاكنون ثابت شده بود كه الگوهای فعالیت مغزی مرتبط با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.


دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه كرده و اعداد یا نقطه‌ها را روی یك صفحه نمایش در حالی مشاهده می‌كردند كه بخشی از قشر مخ این افراد در حال اسكن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.





دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها كم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج و با روندی طبیعی تغییر می‌كند كه قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود، این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و كار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.


به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه كافی برای تشخیص این پیشرفت مغزی، حساس و كارآمد نیستند و كدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از تصور دانشمند‌ان است.


محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان كردند: ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز كرده‌ایم و هنوز هیچ ایده آشكاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و تركیب آنها با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم، اما امیدواریم با مطالعات بیشتر به این الگوها و عملكردها دسترسی و آگاهی پیدا كنیم.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 12 شهریور 1391 ] [ 09:33 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic