فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











ماهی بخورید تا آلزایمر نگیرید

گروهی از پژوهشگران دانشگاه مسی در نیوزیلند به مدت شش ماه ۱۷۶ نفر را که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های ساردین، سالامون و ماکرل مصرف می کردند، بررسی کردند.
ماهی دشمن آلزایمر

فارس به نقل از نشریه دیلی میل انگلیس، این تحقیقات حاکی است: خوردن ماهی به ویژه ماهی های دارای میانگین بالای روغن نظیر ماهی‌های تن برای سلامتی انسان بسیار مفید است.


گروهی از پژوهشگران دانشگاه مسی در نیوزیلند به مدت شش ماه ۱۷۶ نفر را که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های ساردین، سالامون و ماکرل مصرف می کردند، بررسی کردند.

نتایج روشن کرد که بهبود محسوسی در توانمندی‌های ذهنی اکثر شرکت کنندگان در این تحقیقات وجود دارد.
ویل ماستون هوس، استاد تحقیق دانشگاه مسی گفت: دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) موجود در ماهی ها به میزان زیاد یکی از انواع اسیدهای چربی است که به فعال کردن مداوم ذهن کمک می کند و این بدان معناست که پیروی از رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسبی ماهی به تقویت حافظه کمک می کند و از ابتلای انسان به بیماریهای مربوط به پیری و ضعف حافظه می کاهد.

خبر گزاری مهر




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 31 مرداد 1391 ] [ 12:43 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تصویر جدید فیزیکدانها از فرجام کیهانی/ گسست بزرگ زودتر فرا می‌رسد

نویسنده : فائزه زمانی


 

بسیاری از فیزیکدانها اعتقاد دارند که کیهان به واسطه ایجاد شکاف از هم گسسته می شود، اما اکنون به نظر می رسد این امر زودتر از چیزی که پیشتر پیش بینی شده بود رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان ابتدا پیش بینی کرده بودند که گسست بزرگ (BIG Rip) در کیهان بین 20 تا 22 میلیارد سال دیگر رخ می دهد اما اکنون به نظر می رسد که پایان کیهان قوی تر از ایده مرگ حرارتی کیهان است که تاکنون دانشمندان انتظار آن را داشتند.

کشف نیروی دافعه گرانشی که از آن با عنوان انرژی تاریک یاد می شود، در دهه 1990 برای کیهان شناسان توضیحی از چرایی حرکت کهکشانها و فاصله گرفتن آنها از یکدیگر با یک نرخ پیشرونده فراهم کرد. اگرچه مفهوم شگفت انگیز این نظریه تشخیص این امر بود که همین نیرو در نهایت می تواند به گسست کیهان منتهی شود و هرچه بیشتر درباره این نیروی اسرار آمیز اطلاعات به دست می آوریم به نظر می رسد که این اتفاق سرعت می گیرد.

تراکم اعداد برای پیش بینی گسست

انرژی تاریک یک عامل کیهان شناختی است که به دانشمندان کمک می کند نوع رفتار کیهان را توضیح دهند. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که انرژی تاریک چرا و چگونه وجود دارد و حتی به این اتفاق نظر هم نرسیده اند که ماهیت دقیق این انرژی چیست، اما تنها چیزی که می دانند این است که کیهان بدون آن بی معنا می شد.

در حقیقت دانشمندان اعتقاد دارند که انرژی تاریک 70 درصد از محتوای کیهان را تشکیل داده و در بازی کیهانی این انرژی بازیکن اصلی محسوب می شود، نیرویی که چرخه رشدی و پایانی کیهان را تعیین می کند.

دانشمندان حرف "w" را برای زمانی که با انرژی تاریک کار می کنند درنظر گرفته اند، شیوه ای که از نظر ریاضیات نسبت فشار و چگالی انرژی تاریک را توصیف می کند. اگرچه تنها مشکل این است که آنها مطمئن نیستند که چه ارزشی باید برای این حرف درنظر گرفت. مسئله ای که مشخص شده این است که اگر آنها به حرف "w" ارزشی کمتر از منفی یک (1-) بدهند، در آن صورت محاسبات آنها نشان می دهد که انرژی تاریک درنهایت به بینهایت می رسد، به این معنا که رویدادهای کیهانی موجب می شود، همه چیز در کیهان از یکدیگر جدا شوند که در آن میان می توان به ذرات کوچک و سنگ بناهای کیهان اشاره کرد.

نکته مهم اینجاست که کیهان شناسان نسبتاً اطمینان دارند که ارزش انرژی تاریک کمتر از منفی یک (1-) است.

براساس تحقیقات اخیری که در مجله ساینس فیزیک، مکانیک و نجوم چین منتشر شده، این مسئله مورد تصدیق قرار گرفته است، اما محاسبات آنها نشان می دهد که وقتی ارزش حرف "w" را منفی یک و نیم (-1.5) درنظر بگیریم تاریخ انقضای کیهانی به 6 میلیارد سال می رسد.

تخمینهای پیشین که از یک روش مشابه استفاده می کردند نشان می دهد که "گسست بزرگ" بین 20 تا 22 میلیارد سال دیگر رخ نمی دهد، یک تیم چینی به ریاست زانگ شین و لی میائو پس از استفاده از تکنیک جدید اظهار داشتند که این تاریخ می تواند 16.7 میلیارد سال از حالا حساب شود، نشانه ای که اظهار می دارد کیهان 2 میلیارد سال از میانسالی خود فاصله دارد. دانشمندان اطمینان 95 درصدی برای این پیش بینی قائل شده اند.

آنها برای رسیدن به این نتیجه یک شیوه جدیدی برای رسیدن به پارامترهای مورد نیاز خود ایجاد کرده اند. تخمینهای گذشته با استفاده از روش پارامترسازی Chevallier-Polarski-Linder انجام شده بود اما زانگ و لی احساس می کردند که این روش به علت ناتوانی آن برای رویارویی با واگراییها، روش نارسایی است. آنها به نوبه خود یک فرایند پارامتر سازی بدون واگرایی با عنوان ما- زانگ (MZ) ارائه دادند.

فرجام نهایی کیهان

ارائه جدول زمانی و تصور گسست بزرگ به عنوان یک نظریه محکم، ارزش چندانی ندارد. کیهان به فاز مرگ حرارت که تخمین زده شده بود 10100 سال دیگر رخ می دهد، نخواهد رسید. این رویداد کیهانی به قدری بزرگ خواهد بود که کلمات نمی توانند آن را توصیف کنند.

کیهان شناسان وقتی اطلاعات خود را بررسی می کنند، با اطمینان اظهار می دارند که " w" همچنان کمتر از منفی یک (-1) خواهد بود و این مسئله در آینده هم ادامه می یابد، براساس اظهارات نویسندگان این تحقیق انرژی تاریک آینده عجیبی را برای کیهان رقم می زند. تصویری که دانشمندان طراحی کرده اند، در حقیقت بسیار عجیب است.

کیهان شناسان اظهار می دارند که دافعه گرانشی انرژی تاریک تا زمانی که بر تمام نیروهای اجسام غلبه کند ادامه خواهد یافت، این غلبه موجب می شود که هرساختاری در کیهان از یکدیگر گسسته شود.

منبع=هوپا




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 25 مرداد 1391 ] [ 10:42 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
[ چهارشنبه 25 مرداد 1391 ] [ 10:31 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تولید قرص هوشمند برای مهار التهاب مفاصل

محقق دانشگاه «دوسلدورف» آلمان موفق به تولید قرص جدیدی شده كه از توانایی طبیعی مهار التهاب مفاصل با كمترین عوارض جانبی برخوردار است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ آرترید روماتوئید یك بیماری مزمن خود ایمن است كه در زمان حمله سیستم ایمنی به مفاصل ایجاد شده و باعث بروز دردهای شدید مفاصل، درد و تورم ، خستگی و از دست دادن قدرت تحرك می شود.

از هر چهار بیمار یك نفر ظرف مدت سه سال پس از تشخیص بیماری دچار ناتوانی كامل حركتی می شود و سه چهارم نیز ظرف 20 سال آینده به مشكلات حاد حركتی دچار خواهند شد.

متوتروكسات (MTX) یك داروی استاندارد درمان این بیماری است كه در برخی بیماران با عوارض جانبی از جمله تهوع، اسهال و ریزش مو همراه است، اما قرص هوشمند ابداعی دكتر «اولریش فلوگل» از بدن خود بیمار برای مبارزه طبیعی با آرتریت روماتوئید استفاده كرده و از كمترین میزان عوارض جانبی برخوردار است.

داروی هوشمند chet-AMP بدون كاهش میزان فشار خون بیمار باعث تسكین التهاب مخرب مفاصل به عنوان یكی از اصلی ترین مشكلات بیماران می شود.

این دارو از مولكول CD73 كه بدن به طور طبیعی برای مبارزه با التهاب مورد استفاده قرار می دهد، بهره برداری می كند.

داروی chet-AMP تنها زمانی فعال می شود كه سلول های ایمنی پوشیده شده با CD73 در مفاصل ملتهب وجود داشته و از بافت های مجاور محافظت می كنند.

این دارو در مراحل تحقیق قرار دارد، اما می تواند به ایجاد درمان های نتیجه بخش تر برای آرتریت روماتوئید منجر شود.

نتایج این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

خبر گزاری ایسنا




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ یکشنبه 22 مرداد 1391 ] [ 12:48 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
چه عواملی باعث سرگیجه می‌شوند؟
سرگیجه واقعی یا vertigo حالتی است که فرد احساس می کند محیط اطراف به دور سرش می چرخد، و یا خودش در حال چرخش است. این نوع سرگیجه با احساس گیجی dizziness متفاوت است . در گیجی فرد احساس سیاهی رفتن چشم را می کند، اما حس چرخش ندارد.

چه بیماری هایی سبب بروز سرگیجه می شوند؟

سرگیجه به دلیل بروز مشکلاتی در مغز یا گوش به وجود می آید.

1- سرگیجه BPPV (سرگیجه وضعیتی خوش خیم)

این سرگیجه یکی از شایع ترین انواع سرگیجه است که فرد مبتلا حس می کند یا خودش به دور محیط می چرخد و یا محیط به دور سرش می چرخد. این حس زمانی به فرد دست می دهد که سرش را تکان می دهد. این نوع سرگیجه به ندرت خطرناک و جدی است و قابل درمان است.

علت سرگیجه وضعیتی خوش خیم

علت این سرگیجه را باید در گوش داخلی جستجو کرد. مجاری نیم دایره ای در گوش داخلی به حرکت حساس اند و هر گونه تغییر وضعیت را متوجه می شوند. در برخی افراد قطعه کوچکی از استخوان شکسته شده و در مجاری نیم دایره ای شناورمی ماند. در این صورت مغز پیام های نامفهوم و گیج کننده ای را به دلیل شناور بودن این اجزای کوچک به بدن می فرستد و فرد با هر گونه تغییر وضعیت در سر خود احساس سرگیجه می کند.
علت اصلی بروز این مشکل می تواند به دلیل ضربه به سر و یا عفونت گوش داخلی باشد.

علایم سرگیجه وضعیتی خوش خیم

احساس تهوع و استفراغ
کاهش شنوایی
عدم تعادل
مشکلات بینایی مثلا اشیاء در جلوی چشم ها حرکت می کنند یا می پرند.
این سرگیجه به طور ناگهانی شروع می شود و برای مدت کمی طول می کشد.

درمان سرگیجه وضعیتی خوش خیم

فرد باید به پزشک مراجعه کند و یک سری داروهای خاصی که پزشک تجویز می کند را مصرف کند.
درمان قطعی این بیماری توسط مانوری به نام اپلی Eply بوسیله شنوایی‌سنج انجام می گیرد.
سرگیجه به دلیل بروز مشکلاتی در مغز یا گوش به وجود می آید
2- بیماری منییر (Meniere's Disease)
بیماری منیر نوعی اختلال در گوش داخلی است که سبب بروز سرگیجه می شود.

علایم بیماری منییر

- حملات مکرر سرگیجه : حملات سرگیجه بدون هیچ زمینه و هشداری رخ می دهد و حداقل 20 دقیقه طول می کشد و ممکن است تا دو ساعت و یا بیشتر هم ادامه داشته باشد.
- ممکن است همراه با تهوع و استفراغ باشد.
- کاهش شنوایی: کاهش شنوایی در بیماری منییر متغیر است، به ویژه در اوایل بیماری این تغییرات کاملا مشهود است.
- وزوز گوش: وزوز گوش در افراد مبتلا به منیر، صدای با فرکانس پایین است، مثل صدای هوهوی باد. همچنین احساس پری در گوش احساس می شود.

علت بیماری منییر

- عدم تخلیه کامل مایع از گوش به دلیل انسداد یا اختلال ساختاری گوش
- آلرژی
- عفونت های ویروسی
- زمینه ژنتیکی و ارثی
- برخورد ضربه به سر

3- تومور عصب شنوایی

عصب شنوایی عصبی است که از گوش به مغز می رود و شامل قسمت شنوایی و قسمت تعادلی است.
تومور عصب شنوایی بسیار آهسته رشد می کند و می تواند اعصاب دیگر را درگیر کند و آنها را تخریب کند، اما به دیگر مناطق بدن نمی رود و آنها را سرطانی نمی کند.

علت تومور عصب شنوایی

علت تومور عصب شنوایی ناشناخته است و آن را مربوط به بیماری ژنتیکی خاصی می دانند.


علایم تومور عصب شنوایی

احساس سرگیجه
کم شنوایی در یک گوش
سخت شنیدن کلمات
احساس وزوز در یک گوش
سردرد
عدم تعادل
بی حسی در صورت یا گوش
درد گوش یا درد صورت
احساس خواب رفتگی بدن
ضعف عضلات صورت
مشکلات بینایی

4- بیماری مالتیپل اسکروزیس یا MS

بیماری ام اس، بیماری مربوط به اعصاب است که طی آن میلین (لایه محافظ سلول عصبی) تخریب می شود و پیام عصبی آهسته منتقل می شود و یا اصلا منتقل نمی شود. شروع MS ناگهانی است.

علت بیماری MS

- ویروس
- نقص ژنتیکی
- عوامل محیطی

علایم بیماری MS

عدم تعادل
گرفتگی عضلات
احساس خواب رفتگی در برخی نقاط بدن
بروز مشکل در حرکت دادن دست و پا
بروز مشکل در حین راه رفتن
ایجاد لرزش در دست و پا
احساس ضعف در دست و پا
تصلب شرایین در دیابت منجر به کاهش جریان خون به سمت مغز شده و علایم سرگیجه را تشدید می کند
5- ضربه به سر
ضربه به سر و یا گردن می تواند منجر به بروز سرگیجه شود.

6- میگرن

سردرد بسیار شدید را میگرن می گویند که می تواند منجر به سرگیجه شود.

7- دیابت

عوارض ناشی از دیابت، تصلب شرایین (سخت شدن دیواره سرخرگ ها) می باشد که منجر به کاهش جریان خون به سمت مغز شده و علایم سرگیجه را تشدید می کند.
منبع : www.gtalk.ir



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 4 مرداد 1391 ] [ 11:45 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
پژوهشگران: ضعف حافظه از چهل و پنج سالگی شروع می‌شود

به گزارش جی تاک به نقل از بی بی سی، در این تحقیقات که ده سال به طول انجامیده و نتیجه آن اخیرا در نشریه پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر شده است، بیش از هفت هزار کارمند دولت بریتانیا در سنین چهل و پنج تا هفتاد سالگی شرکت داشتند.

در تحقیقات پزشکی از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۷، در مجموع ۵۱۹۸ نفر کارمند دولت مرد و ۲۱۹۲ نفر کارمند زن (مجموعا ۷۳۹۰ نفر) مورد پژوهش محققان دانشگاه لندن (UCL) قرار گرفتند.

آزمایشات انجام گرفته شامل حافظه، دامنه لغت و درک مطلب دیداری و شنیداری می شد. اختلاف در سطح تحصیلات این افراد نیز در رسیدن به نتایج تحقیق مورد توجه محققان گرفته است.

نتیجه به دست آمده نشان می دهد که حافظه، قدرت استدلال و مهارت درک مطلب افراد بین سنین چهل و پنج و چهل و نه سالگی کاهشی مشخص و حدود ۳.۶ درصد بروز می کند در حالیکه تا پیش از این، توجه پژوهشگران عارضه از دست دادن حافظه عمدتا معطوف به افراد شصت سال به بالا بود.

در میان مردان شصت و پنج تا هفتاد ساله، این کاهش ۹.۶ در صد بود و در میان زنان در همان سن، ۷.۴ در صد.

بدین ترتیب، کاهش فعالیت مغزی روندی تدریجی دارد که به موجب نتیجه این تحقیقات، در طول دو یا سه دهه نمایان می شود.

دکتر سایمون ریدلی، مسوول واحد تحقیقات در بنیاد تحقیقات آلزایمر بریتانیا می گوید که تغییر شیوه زندگی در کاستن ریسک ابتلای آثار کاهش فعالیتهای مغزی بسیار موثر است.

محققان می گویند که سیگار نکشیدن، کنترل فشار خون و کلسترول، افزایش فعالیت بدنی و خوردن غذاهای سالم به جای غذاهای چرب و یا غذاهای فرآوری شده همگی در کاهش ریسک ابتلا به آثار از دست دادن حافظه موثر هستند.



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 4 مرداد 1391 ] [ 11:43 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

معنا و مفهوم درویشی در كلام عرفان.

ای عزیزدانی كه سالك طریقت كیست؟آنكس داند كه درویشی چیست. درویش خاكی است بیخته،وآبی بر او ریخته ؛ نه كف پا را ازاو دردی ونه پشت پا را ازاو گردی درویشی چیست ظاهری پرننگ وباطنی بی جنگ،نه نام دارد نه ننگ ،نه صلح دارد نه جنگ. درون كسی نخراشد وزنده جاوید باشد، درویش آب درچاه داردونان درغیب،نه تنما درسردارد نه در جیب.این منزلت نه پوشش خرقه وكلاه است ، این سعادت به كوشش دل آگاه است.تاكسی ازغرورجهل دنیوی روی برنتابد درسلك اهل علم ودرویشی در نیاید.

بینایان درویشانند ودرویش آن كسانند كه اگر فوت شود از ایشان گنجها وبدیشان رسد رنجها ، هریكی را سجودی وشهودی ونازی ونیازی . نه بشهر شادمانیشان توقفی ونه برفوت كامرانیشان تاسفی ،اگر محنت دهد صبر جویند واگر منت نهد شكر گویند غنی دلان تنگدستند وراه كوبان هوپرستند.پاكانندكه از نیستی وهستی رستند وازقفس هوس برجستند وقرابه ی حب جاه شكستند ودرحرم لی مع الله نشستند.

شبها برفلك طاعت ماهند وروزها برسریر قناعت شاهند . همه شمعند وایشان را پشت نیست كارشان همه نیكو وهیچ زشت نیست . دل ایشان ازغم الوهیت خون والف قامت ایشان از بیم قیامت چون نون ، با آنكه هریك قطب راهند ازیكدیگر دعای خیر خواهند.

مرحبا قومی كه دادبندگی سر داده اند

ترك دنیــا كـرده اند و از همـــه آزاده اند

روزهاباروزه ها بنشسته اندرگوشه ای

باز شب ها درمقام بندگی استاده اند

پیشه ایشان ذكر دائم واكثر اوقات دردنیا صائم وآسمان به بركت ایشان قائم وزمین ازسعت دل ایشان هائم. دراین دنیا از خود گذشتن وبا دوست پیوستن مردانگیست ، دوستی اورا شاید كه دروقت خشم ببخشاید.

اگر بر روی آب روی خسی باشی واگر بهوا پری مگسی باشی دل بدست آر تا كسی باشی.

(مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری)

قابل توجه دراویش عزیز آنانی كه این نام مقدس را به یدك می كشند وخودم كه : مقام درویشی بسی بلند است.

 حضرت مولانا می فرماید:

شدم مجنــون وسرگردان من ازسودای درویشـان

ندانـــم تـا كجـا باشـد مقــــام و جـــای درویشــان

ز درویشــی سـر مویــی نصیب خود نمــی بینــم

ولـــی غافل نیم یك دم من از ســودای درویشتان

دران مجلس كه درویشان شراب از شوق مینوشند

در آیـــد خضــــر پیغمبـــر شـــود ساقی درویشــان

 درآن مجلس كه درویشان به ذكر حق می جوشند

خــــدا آید درآن مجلس شــود میهمـــان درویشــان

امیــر المـــــومنین حیـــــدر كه بود دامـــــاد پیغمبر

كمر میبست وخوش میگفت منم مولای درویشان

الا ای شمس تبــــریـــزی تو یادی كن زدرویشــــان

حیـــــات جــــاودان یابــــــی تو از دلهای درویشان

 و حافظ می گوید:

 روضـــه ی خلــد برین خلـوت درویشانست  

مایـه ی محتشمـی خدمت درویشـانست

گنـــــج عزلت که طلسمــات عجــایب دارد  

فتــــــح آن در نظـر رحمت درویشــــانست

قصـــر فردوس که رضوانش بدربانـــی رفت 

منظـــــری از چمـن نزهت  درویشــانست

آنچه زر می شود از پرتو آن قلب سیــــاه 

کیمیا نیست که در صحبت درویشانست

 آنکـه پیشش بنهـد تاج تکبـــر خـورشیـد

کبریا نیست که در حشمت درویشانست

دولتی ر ا که نباشد غـــم از  آسیب زوال

بی تکلف بشنــــــود دولت  درویشانست

خســـــروان  قبله ی حاجات جهاننـد ولی  

سببش بندگــــی حضـــــرت درویشانست

روی مقصود که شاهان بدعا می طلبنـد 

مظهـرش آینــــــه ی طلعت درویشـانست

از کران تا به کران لشـکــــــر ظلـمت ولی  

ز  ازل تا به  ابد فـــــرصت  درویشــانست

ای توانگر مفروش این همه نخوت که ترا

ســــــر و زر در کنف همت  درویشانست

گنج قـــارون که فرو می شود از قهر هنوز

خوانده باشی که هم ازغیرت درویشانست

حافظ ار آب حیـــــات  ازلی می خواهــی

منبعش خــــاک در خلوت درویشــــانست

مــــن غلام نظـــــر آصف عهــــــــدم کــورا

صورت خواجگی وسیرت درویشـــــانست 

 پس مواظب باشیم  همچنانكه مقام درویشی بلند است ، لغزش هم هر آن ممكن است اتفاق بیافتد. فقط كافیست لحظه ای از یاد خدا غافل باشیم . كافیست كه یك بار امر شیطان را اطاعت كنیم.كافیست غرور وتكبر را دردرون خود جای دهیم و . . .

 خداوند متعال به همه ما توفیق دهد در راهی قدم نهیم كه رضای او درآنست.


 




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 2 مرداد 1391 ] [ 03:37 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مراقبه در عرفان اسلامی .

 مراقبه به معنای حضور دل است با خداوعبارت است از یقین بنده به اینکه خداوند درجمیع احوال عالم بر قلب وضمیر واز رازهای درونی آگاه است.

اصل مراقبه آن است که بداند خداوند تبارک وتعالی مطلع است بر او درهر آنچه که می کند ومی اندیشد .اگر خلق ظاهر او را می بینند خدا بیننده ظاهر وباطن وحاضر وناظر بر اعمال اوست.خداوند می فرماید:"اَ لَم یَعلَم بِاَنَّ الله یَری"نمی دانی که خدا تورا می بیند؟

ایمان اصحاب مثال زدنیست: یکی از صحابه به پیغمبر( ص) عرض کردگناه بسیار کرده ام آیا خداوند توبه مرا می پذیرد؟ فرمود آری می پذیرد. عرض کرد آیا خدادرموقعی که گناه می کردم می دید؟ فرمود آری می دید. صحابه از شرم خداوند تبارک وتعالی تنها یک آه کشید ویک نعره زده ودردم جان سپرد.

پیغمبر(ص) می فرماید: خدای را چنان پرستش کن که گویا اورا می بینی واگر نمی توانی این حس را درخود ایجاد کنی به حقیقت بدان که او تو را می بیند.

یکی از پیران طریقت را مریدان فراوان بود که دربین همه به یک نفر بیشتر توجه داشت ومراعات او را می کرد. مریدان دیگر غیرتشان به جوش آمد وبه پیر اعتراض کردند. به هرکدام از آنان یک مرغ داد وگفت بروید درجاییکه کس نباشد وکس نبیند مرغ را سرببرید و نوش جان کنید. مریدان هریک رفتند وجایی خلوت را یافتند ومرغ را کشتند وتناول نمودند اما آن مرید که مورد نظر شیخ بود مرغ را زنده برگرداند شیخ گفت فرزندم چرا مرغ را سر نبریدی؟ گفت هرچه گشتم جای خلوتی که کس نباشد وکس نبیند نیافتم چون به هرجا که رفتم خدا حاضر بود. به این صورت شیخ درجه مرید را به دیگران نشان داد که وی دائم درحال مراقبه ومشاهده است وبه کسی دیگر التفاتی نمی کند.

هنگامی که زلیخا یوسف را به نزد خود دعوت کرد قبل از آن روی بت خود را که خدایش بود با پارچه ای پوشاند واز یوسف تقاضای آن کار را کرد. یوسف فرمود تواز سنگی شرم می کنی ومن از آفریدگار هفت آسمان شرم نکنم که هم می شنود وهم می بیند؟

مراقبت بر دو وجه است: مراقبت صدیقان ومراقبت پارسایان

1- مراقبت صدیقان:

دل آنان به عظمت وبزرگی حق تعالی مستغرق است ودرآن جای التفاط وفکر کردن به غیر حق نیست. اگر باآنان سخن بگویی صدایت را نمی شنوند و اگر درجلوی آنان ردشوی تورا نمی بینند.یکی از عرفا از راهی می گذشت که مسیر آن از بازار بود ازاو پرسیدند در راه چه کسی را دیدی گفت کسی را ندیدم. شیخ ابوبکر شبلی به نزد شیخ ابوالحسن نوری رفت واورا دید در حال مراقبه .چنان مستغرق بود که حتی یک تار مو ازبدن وی تکان نمی خورد. گفت این مراقبه به این نیکویی را از چه کسی آموخته ای گفت از گربه که دیدم بر در سوراخ موش چنان به انتظار نشسته وحواسش جمع است که از این طرز مراقبه ای که ازمن دیدی بهتر بود.

 2-مراقبت پارسایان:

این افراد می دانند که خدای متعال براحوال دل ایشان مطلع است واز او شرم دارند .اما چنان مدهوش ومستغرق درعظمت حق تعالی نیستند که از خود واز احوال عالم بی خبر شده باشند. در این وجه از مراقبه آدمی باید احوال وخواطر وحرکات خود را مواظبت نماید ودرقصد برای انجام هرکاری دو نظر داشته باشد:

 نظر اول قبل از انجام هرکاری خدای را بیاد بیاورد وببیند آیا این کارکه انجام می دهد مورد تایید خداست یا درموافقت هوای نفس است.

نظر دوم مراقبت است دروقت عمل که این سه حالت دارد:یا طاعتیست یا معصیتی ویا مباحی.

مراقبت درطاعات آن است که با اخلاص وبا حضور دل باشد وآداب را نگاه دارد.

مراقبت درمعصیت آن است که شرم داردوتوبه کند وبه کفارت مشغول شود.

مراقبت درمباح آن است که با ادب باشد واحساس کند که درهمه وقت درحضور خداست .مثلاً درهنگام نشستن با ادب بنشیند وبه هنگام خوابیدن روبه قبله وبر دست راست بخوابد وهنگام خوردن طعام از تفکر فارغ نباشد.

اگر آدمی شناخت این را نداشته باشد که آنچه که از ذهنش می گذرد وآن کاری که انجام می دهد آیا در موافقت حق تعالی است یا درموافقت هوای نفس،باید همیشه تحت نظر عالمی وارع باشد واین علم وارع باید یکی از مشایخ وعرفا باشد تا انوار او بر وی سرایت کند .انسان باید از علمایی که بر دنیا حریص هستند حذر کند چون شیطان نیابت خود را به آنان داده است.

پیغمبر(ص)می فرماید:خداوند دوست دارد کسی را که در وقت شبهت تیزبین ودروقت غلبه ی شهوت کامل عقل باشد.

 منبع : کیمیای سعادت




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 2 مرداد 1391 ] [ 03:32 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
رباتی که قابلیت تکامل دارد



نمی‌دانم چه عنوانی را می‌توان به آن اطلاق كرد؟ رشد و پیشرفت سیری‌ناپذیر علم و تكنولوژی؟ تبلور هوش و خرد انسانی؟ به كارگیری دانش بشری در شبیه‌سازی سیستمی تحت عنوان هوش مصنوعی یا توسعه علم رباتیك یا در قالبی دیگر دخالت در خلقت الهی با ساخت موجودی شبیه انسان؟ موجودی كه قادر است مانند انسان حركت كند، حرف بزند، بخندد، فكر كند و حتی حس كند...


ربات‌های انسان‌نما نوع جدیدی از ربات‌ها هستند كه می‌توانند فعالیت‌هایی را مشابه انسان‌ها انجام دهند، حتی بعضی از این ربات‌ها می‌توانند در برابر شرایط مختلف از خود واكنش نشان دهند. اگرچه بسیاری از آنها در ظاهر ساده هستند اما ریزپردازنده‌هایی كه در آنها وجود دارد شبیه به مغز انسان كار می‌كند. به طور كلی یك ربات باید دارای حركت و پویایی باشد و قابلیت برنامه‌ریزی برای انجام كارهای مختلف را داشته باشد و همچنین بتواند براساس برنامه‌ریزی انجام شده وظایف مختلفی را انجام دهد. با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در ساخت ربات‌های انسان‌نما ممكن است در آینده‌ای نه‌چندان دور ربات‌ها بتوانند در انجام بسیاری از كار‌ها جان انسان‌ها را در مقابل خطرات محافظت كنند.بعلاوه در تازه‌ترین و جالب‌ترین اخبار رسیده خواندیم كه محققان رباتی شبه‌انسانی ساخته‌اند كه قابلیت تكامل دارد.
ربات‌ها از تولد تا تكامل
واژه ربات نخستین بار در سال 1920 توسط یك داستان‌نویس اهل چكسلواكی در یك نمایشنامه مورد استفاده قرار گرفت. این كلمه در اصل از كلمهRobata در زبان چك گرفته شده كه به معنی كار بدنی سخت و خسته‌كننده است. از آن زمان تاكنون ربات به عنوان كلمه‌ای برای توصیف موجودات مكانیكی كه قادر به انجام كارهای زیادی مانند انسان‌ها هستند به كار برده می‌شود. شاید باورش سخت باشد ولی در سال 1250 برای نخستین بار یك مهمانی برگزار شد كه در آن میزبان‌های آهنی از مهمان پذیرایی می‌كردند. دكارت در سال 1640 ماشین اتوماتیكی را طراحی كرد كه برخی از فعالیت‌های ساده را انجام می‌داد.
نخستین اردك مكانیكی نیز در سال 1738 ساخته شد كه بیش از 4 هزار قطعه داشت. در سال 1805 هم عروسكی ساخته شد كه به زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌كرد و حتی نقاشی می‌كشید. در اوایل دهه 1950 میلادی فناوری رایانه پیشرفت كرد و توانست بسیاری از جنبه‌های مختلف صنعت را تحت تاثیر خود قرار دهد و در نتیجه رایانه به عنوان یك ربات غیرمتحرك مطرح شد. بسیاری از محققان شروع عصر ربات‌ها را سال 1954 كه اولین ربات انسان‌نما ساخته شد، دانسته‌اند. در گذشته بیشتر ربات‌ها در كارخانه‌های خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروز ورود ربات‌ها در تمام ابعاد زندگی انسان‌ها در حال گسترش است.
نخستین رباتی كه به تنهایی توانایی راه رفتن داشت در سال 1985 ساخته شد. در سال 2000هم ربات انسان‌نمای معروف یعنی آسیمو متولد شد. از زمان ساختن اولین ربات‌ها تاكنون ربات‌ها بتدریج هوشمندتر شده و توانسته‌اند انجام بسیاری از كارهای سخت را نیز به عهده گیرند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط محققان تا سال 2020 ربات‌ها می‌توانند حتی در اعمال جراحی و تزریقات و پانسمان جایگزین انسان‌ها شوند.
آسیمو، همچنان در صدر
بسیاری از محققان و دانشمندان آسیمو را پیشرفته‌ترین ربات جهان می‌دانند. این ربات تنها رباتی است كه بدون كمك راه می‌رود و چندین فرمان گفتاری را به زبان ژاپنی به راحتی می‌فهمد. همچنین مانند انسان‌ها، صورت اشخاص را تشخیص می‌دهد و با كمك دست‌هایش كلید چراغ را روشن و خاموش می‌كند، در را می‌بندد و حتی اشیا را جابه‌جا می‌كند. اندازه ربات نیز طوری در نظر گرفته شده است كه می‌تواند آزادانه در محیط زندگی ما انسان‌ها حضور داشته باشد و مردم براحتی با او ارتباط برقرار كنند. ارتفاع 120 سانتی‌متری ربات این امكان را برای او فراهم می‌كند تا بتواند در كنار میزهای معمولی كار كند و چشمان او نیز در سطحی قرار دارد كه وقتی فردی بزرگسال روی صندلی نشسته باشد روبه‌روی چشمان فرد قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این ربات چرخش دست‌ها و آزادی حركت است.
بعلاوه دست‌های آسیمو شباهت زیادی به دست‌های انسان دارد و بر اساس فناوری جدیدی كه استفاده از هوش مصنوعی را برای ربات‌ها در نظر گرفته است، این ربات در هر لحظه از مسیر حركت، حركت بعدی خود را پیش‌بینی می‌كند و برای حفظ تعادل مركز جرم خود را در جهت مناسبی تغییر می‌دهد و جابه‌جا می‌كند. آسیمو با استفاده از حسگرها نسبت به محیط اطراف خود اطلاعات را به دست می‌آورد. حسگرهای بینایی در سر، بررسی سطح زمین در كف پا، تشخیص فشار در دست‌ها و انگشتان و كارت ارتباطی تعامل از راه دور ابزارهای پیشرفته‌ای هستند كه برای كسب آگاهی و شناخت از محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ربات می‌تواند از مهمانان پذیرایی كند، به افراد خوشامد بگوید، از پله‌ها بالا برود، چراغ‌ها را خاموش كند و خلاصه این‌كه همراه انسان در زمینه‌های مختلف همكاری داشته باشد. یكی از جدیدترین ویژگی‌های نسل جدید ربات‌های آسیمو این است كه با استفاده از فناوری بیومتریك و براساس مشخصات فیزیولوژی یا رفتاری، هویت افراد تشخیص داده می‌شود. این ربات نیز در برخورد با انسان‌ها هوشمندانه رفتار می‌كند و پس از هر بار ملاقات با افراد مختلف از چهره او عكس گرفته و صدایش را ضبط می‌كند و در دیدار بعدی براساس اطلاعات ثبت‌شده فرد را شناسایی كرده و اسمش را خطاب می‌كند. در این ربات حسگرهایی وجود دارد كه براساس موقعیت‌های مختلف، سرعت حركت او را در رایانه مركزی پردازنده و كنترل‌كننده حركات مختلف، تنظیم می‌كنند. این حسگرها همانند گوش درونی ما انسان‌ها كه در حفظ تعادل نقش مهمی دارد، عمل می‌كنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های حركتی ربات‌های انسان‌نمای امروزی، قابلیت چرخش آنهاست كه بسیار شبیه انسان است.
قابلیت انطباق یك ربات با تغییرات
گویا دانشمندان انگلیسی در آخرین دستاورد خود موفق شده‌اند با استفاده از یك ربات كوچك رباتی كامل و قابل انطباق بسازند كه قادر به تطبیق یافتن با تغییرات ایجادشده روی بدن خود است و نسبت به تغییرات، نرم‌افزار آن نیز گسترش خواهد یافت. در واقع این دانشمندان موفق به ابداع رباتی شده‌اند كه می‌تواند راه رفتن را به خود آموزش داده و سیر تكامل جانوران را شبیه‌سازی كند. این دستگاه بی‌جان حتی هنگامی كه عضوی جدید به آن افزوده می‌شود با آن عضو انطباق پیدا می‌كند.
جالب است بدانید فرآیند تكامل جانداران از آبزی به چهارپا میلیون‌ها سال به طول انجامیده است. در حالی كه این ربات تنها در عرض چند ساعت قادر به انجام این روند است. به طوری كه نرم‌افزار موجود روی این ربات همزمان با گسترش فیزیكی و افزایش قطعات اتصال‌یافته به ربات به صورت خودكار گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. مسلما ساخت یك ربات بسیار پیچیده و شبه‌انسانی كه از رفتارها و حسگرهای بسیار متنوع و پیچیده‌ای برخوردار است، نیازمند ایجاد توانایی انطباق و رشد طی زمان در این دستگاه‌هاست، درست مانند آنچه جانداران در طول زمان انجام می‌دهند.
این نكته را نیز بدانید كه از یك ربات كوچك در ابعاد یك كتاب جیبی كه به دو پای قابل چرخش تا زاویه 180 درجه مجهز بود در تولید این ربات قابل انطباق استفاده كردند. سپس به این ربات سیستم‌های متعددی افزوده شد كه با افزوده شدن هریك، نرم‌افزار آن نیز نسبت به این تجهیزات گسترش یافت.



طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ یکشنبه 1 مرداد 1391 ] [ 03:13 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
ربات‌هایی كه از مغزشان فرمان می‌گیرند

محققان در تحقیقات جدید خود به یافته‌هایی درباره چگونگی عملكرد مغز دست یافته‌اند. این گروه از دانشمندان رباتی را طراحی كرده‌اند كه توسط یك مغز بیولوژیكی متشكل از سلول‌های عصبی كنترل می‌شود. با استفاده از این ربات می‌توان اطلاعاتی را درباره چگونگی ذخیره و بازیابی اطلاعات در مغز به دست آورد.
یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح تحقیقاتی این است كه بر اساس نتایج به دست آمده از آن، بررسی وضعیت بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پاركینسون، سكته مغزی و هرگونه اختلال ایجاد شده در مغز انسان امكان‌پذیر خواهد بود. این مغز بیولوژیكی از مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی ساخته شده است كه در شرایط آزمایشگاهی كشت داده شده و در بستری از حدود 60 الكترود كه قادر به دریافت پیام‌های الكتریكی صاد شده از سلول‌ها هستند، قرار گرفته‌اند. این مجموعه حركات ربات را تحت كنترل قرار می‌دهد. هر گاه این ربات به جسمی نزدیك می‌شود، علائم دریافت شده توسط الكترودها سبب تحریك مغز خواهد شد.

واكنش مغز در برابر این تحریك به حركت درآوردن چرخ‌های ربات به سمت چپ و راست خواهد بود كه مانع از برخورد آن با موانع خواهد شد. در این ربات‌ها كه مجهز به نوعی مغز با ساختار بیولوژیكی هستند، هیچ گونه كنترلی توسط انسان یا دیگر ابزارهای جانبی مانند رایانه‌ها انجام نخواهد شد؛ چرا كه این ربات قادر است از طریق فرامین دریافت شده از مغز نسبت به محیط اطراف خود اطلاعاتی را به دست آورد و بر اساس آن نسبت به قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف تصمیم‌گیری كند.

محققان در تلاش هستند با استفاده از ارسال علائم مختلف به مغز در حین حركت ربات به طرف موقعیت‌های از پیش تعریف شده او را وادار به یادگیری كنند. آنها امیدوارند با دستیابی به این موفقیت بتوانند چگونگی بازیابی اطلاعات در مغز هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های مشابه را مورد بررسی قرار دهند.
Last edited by Hasan.M; 20-06-2011 at 20:13.



طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ یکشنبه 1 مرداد 1391 ] [ 03:09 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic