فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











آب یخ زده در قطب جنوب ماه

دانشمندان دهانه برخوردی شاکلتون در سطح ماه که به صورت مستقیم روی قطب جنوبی ماه قرار دارد را بررسی کرده اند. نام این دهانه به احترام ارنست شاکلتون کاشف قطب جنوب گذاشته شده و عرض آن 19 کیلومتر و عمق آن 3 کیلومتر است که می توان گفت عمق آن هم اندازه عمق اقیانوسهای زمین است.

داخل این دهانه های قطبی ماه تقریبا تاریکی همیشگی وجود دارد که آنها را به گودالهای سرد تبدیل کرده که مدتها است دانشمندان تصور می کنند در اعماق این گودالها آب یخزده وجود دارد و از این رو کاندیدای اکتشافهای آتی انسان هستند.

این درحالی است که رصدخانه های مداری یا مستقر در سطح زمین برای شناسایی دهانه های برخوردی تفاسیر مختلفی درباره محتوای این دهانه ها و وجود یخ در داخل آنها دارند.

برای مثال کاگویا فضاپیمای ژاپنی هیچ نشان قابل تشخیصی از یخ داخل دهانه شاکلتون نیافته است اما رصدخانه دهانه های قمری ناسا با بررسی دهانه برخوردی کابوس در نزدیکی قطب جنوب ماه به این نتیجه رسیده است که 5 درصد آن را آب تشکیل داده است.

اکنون دانشمندان با بررسی دهانه شاکلتون با جزئیات بی سابقه شواهدی از وجود یخ در داخل این دهانه در اختیار دارند.

مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا با نور لیزری مادون قرمز مشخص کرده است که داخل این دهانه آب وجود دارد. سطح این دهانه نیز انعکاسی تر از سایر دهانه های اطراف خود است که این امر القا کننده این مفهوم است که داخل این دهانه یخ وجود دارد.

ماریا زوبر متخصص ژئوفیزیک در موسسه فناوری ماساچوست به عنوان محقق اصلی این تحقیق اظهار داشت: میزان آب تا بیش از 20 درصد قابل مشاهده است. این درحالی است که میزان یخ دهانه شاکلتون می تواند حتی کمتر یا صفر باشد.

این امر تا حدی به چیزی ارتباط دارد که محققان در سایر دهانه ها مشاهده کرده اند. نکته عجیب این است که درحالی که سطح سایر دهانه ها نسبتا روشن بوده است زوبر و همکارانش مشاهده کرده اند که دیواره های آن منعکس کننده تر به نظر می رسد.

 

عرض دهانه شاکلتون 19 کیلومتر و عمق آن 3 کیلومتر است که می توان گفت عمق آن هم اندازه عمق اقیانوسهای زمین است

 

پیشتر دانشمندان تصور می کردند که اگر یخ درهرکجای دهانه باشد در سطح قرار می گیرد اما در مقام مقایسه، نور روز اغلب به دیواره های دهانه شالکتون می رسد که می تواند هرگونه یخی را در آن تبخیر کند.

محققان فکر می کنند که انعکاس دیوارهای این دهانه در اثر یخ نیست بلکه به تکانها و لرزشها ارتباط دارد. هراز گاهی ماه لرزشهایی را تجربه می کند که توسط برخوردهای شهاب سنگها یا نیروی کشش زمین ایجاد می شود. این ماه لرزه ها ممکن است که دیوارهای دهانه شالکتون را پوسته پوسته کند و خاک روشن تر را از زیر آن نمایان سازد.

در ستاره‌شناسی به حفره یا گودالی در خاک اجرام آسمانی که در اثر برخورد شهاب ‌سنگ پدید آمده باشد دهانه برخوردی گفته می ‌شود. گونه‌ ای دیگر از دهانه در خاک سیارات نیز وجود دارد که بر اثر فوران آتشفشانی پدید می‌آید.

در یک میلیارد سال نخست تاریخ سامانه خورشیدی، بمباران بزرگی از شهاب‌سنگها در همه سیاره‌ها رخ داد. دهانه‌های برخوردی نتیجه این بمباران هستند.

نتایج تحقیق دانشمندان درباره وجود یخ در دهانه های برخوردی ماه روز پنجشنبه 1 تیرماه در مجله نیچر منتشر شد.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 24 تیر 1391 ] [ 10:39 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

نخستین ستاره‌های کیهانی

بر اساس دانش فعلی ما کیهان 13.7 میلیارد سال پیش با انفجار بزرگ پدید آمد و نخستین ستاره در جهان گفته می شود که تا 100 میلیون سال پس از آن روشن بوده است و در نهایت گازها به طور متراکم جمع شده اند و گداز هسته ای رخ داده است.

البته تشخیص اینکه به طور دقیق چه زمانی این ستاره ها متولد شده اند یا کسب اطلاعات درباره آنها تاکنون بسیار دشوار بوده است چرا که نور بسیار دور آنها به طورعمده توسط منابع نزدیک تر جذب می شود.

نخستین ستارگان زمانی شکل گرفتند که ابرهایی از گاز به یکدیگر گره خوردند که این اتفاق نه تنها به علت کشیده شدن نیروی گرانشی آنها صورت گرفته بلکه در این میان نمی توان از وجود ماده تاریک نیز چشم پوشی کرد. این ماده نامرئی که ظاهراً پنج ششم از ماده کیهان را تشکیل داده است و جاذبه گرانشی آن چیزی است که کهکشانها را درکنار هم نگاه داشته است.

 

به نظر می رسد که ماده تاریک تاحد زیادی نامرئی باشد، به این معنا که نور و هرچیز دیگر به ندرت از آن عبور می کند. از آنجا که برخورد ذرات نور با ذرات ماده عادی درحرکت آنها نقش دارد، ماده عادی با سرعتی متفاوت از ماده تاریک در دوران اولیه کیهان حرکت می کرده است.

محققان براساس این تفاوتها در سرعت بین ماده تاریک و ماده عادی و همچنین چگونه تشعشع نخستین ستاره‌ها بر تشکیل ستاره های پس از آنها  تأثیرگذار بوده به محاسبه محلی پرداخته اند که ستاره ها برای نخستین بار در نخستین 180 میلیون سال کیهان در بزرگترین مقیاس زمان کیهانی ظاهر شده اند.

 

براساس گزارش اسپیس، دانشمندان یک الگوی مشخص را در شناسایی این ستاره ها یافته اند که با استفاده از تلکسوپهایی چون مورچیسون وایدفیلد در استرالیا به عنوان یک رصدخانه رادیویی که درحال ساخت است، می توانند ستاره ها را شناسایی کنند. این نشانه ها حتی بزرگتر از چیزی است که پیشتر تصور می شد.

تلسکوپهای رادیویی کنونی چندان واضح نیستند که بتوان نمونه ای از نخستین ستاره ها پیدا کرد. درحال حاضر دانشمندان می توانند این ستاره ها را چون یک توده مشاهده کند. اما با ساخت این تلسکوپ می توان اطلاعات و آماری درباره آنها ارائه داد.

نتایج تحقیق این محققان در مجله نیچر منتشر شده است.

 

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ شنبه 24 تیر 1391 ] [ 10:36 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
امواج ماهواره‌ای چه تأثیری بر انسان دارد۰
یک متخصص ایمونولوژی گفت: امواج ماهواره‌ای و پارازیت هیچ‌گونه تأثیری بر بدن انسان ندارد.
به گزارش افکارنیوز به نقل از سیتنا، جواد محمدی درباره اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه پارازیت و امواج ماهواره‌ای بر روی بدن انسان تأثیر می‌گذارد و موجب بیماری‌ها می‌شود، گفت: در منابع معتبر علمی مطلبی که ثابت کند پارازیت و امواج ماهواره‌ای تأثیری بر بدن انسان داشته باشد وجود ندارد.

فارس گزارش داد: وی با اشاره به اینکه امواج الکترومغناطیسی و موبایل یکسری بیماری‌ها ایجاد می‌کند بیان داشت: امواج ماهواره‌ای هیچ‌گونه تأثیری بر روی بدن انسان ندارد.

این متخصص با بیان اینکه اظهار نظر درباره اینگونه مباحث بدون منبع علمی معتبر موجب ایجاد نگرانی در بین مردم می‌شود بیان داشت: در ۵۰ سال اخیر هیچ‌گونه موردی مبنی بر تأثیر امواج ماهواره‌ای و پارازیت بر بدن انسان نداشته‌ایم.



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ سه شنبه 20 تیر 1391 ] [ 11:37 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

كشف 5 حقیقت مرموز درباره مغز نوجوانان!


رفتار نوجوانان اغلب احساسی، غیر منطقی و گاهی همراه با تظاهر است و بطور همزمان به استقلال و مراقبت‌های دوستانه والدین نیاز دارند.

رفتار نوجوانان اغلب احساسی، غیر منطقی و گاهی همراه با تظاهر است و بطور همزمان به استقلال و مراقبت‌های دوستانه والدین نیاز دارند.

 
 نتایج پژوهش «سارا جانسون» از پژوهشگران علوم اعصاب دانشگاه جان هاپكینز نشان می دهد: مغز همواره در طول زندگی در حال تغییر است، اما مهیج ترین جهش و رشد ناگهانی مغز در دوران نوجوانی و زمان بلوغ روی می دهد.
 
اگرچه نفوذ بداخل مغز یك نوجوان بعید به نظر می رسد، اما دانشمندان موفق شده اند حقایق مرموزی از ساختار پیچیده نوجوانان ارائه كنند.
 
مهارت های تفكر جدید
 
با توجه به افزایش ماده مغزی، مغز نوجوانان از پیوستگی و قدرت پردازش بیشتری برخوردار است. در صورتیكه نوجوانان از فرصت كافی و دسترسی به اطلاعات برخوردار باشند می توانند مهارت های محاسباتی و تصمیم گیری خود را ارتقاء دهند.
 
بیشتر تصمیم گیری نوجوانان بصورت لحظه ای و بیش از حد تحت تأثیر احساسات است، چراكه تكیه بیشتر مغز بر روی سیستم لیمبیك (سامانه عصبی احساسی) است.
 
 
بروز احساسات شدید
 
بلوغ (puberty) مرحله آغاز تغییرات عمده در سیستم لیمبیك است و بخشی از مغز در كنار تنظیم ضربان قلب و سطح قند خون، كار تشكیل احساسات و خاطرات را نیز بر عهده دارد.
 
این بخش از سیستم لیمبیك به نام آمیگدالا (بادامه مغز) وظیفه برقراری ارتباط بین حسگرهای اطلاعاتی را برعهده دارد. توسعه این بخش با تغییرات هورمونی همراه است كه منجر به تجربه های تازه احساسی مانند ترس، خشم، هیجان و جذابیت جنسی می شود.
 
سیستم لیمبیك در نوجوانان تحت كنترل كورتكس پری فرونتال مغز است كه در ارتباط با برنامه ریزی، كنترل رفتار و تفكر است.
 
حس لذت بردن
 
سنین نوجوان بهترین زمان برای شكل گیری و تقویت مهارت های اجتماعی بزرگسالی است. نوجوانان در این مرحله نحوه تفكر اطرافیان در مورد خودشان را مورد بررسی قرار می دهند.
 
دوستان همسال نیز شرایطی را برای یك نوجوان فراهم می كنند كه تا مهارت های جدید مانند مذاكره، برنامه ریزی گروهی و سازش را فرا بگیرد. تمرین مهارت های اجتماعی برزگسالی در محیط امن خانواده و معاشرت با دوستان به كسب توانایی های اساسی زندگی كمك می كند.
 
اندازه گیری خطر
 
همزمان با توسعه بخش كورتكس پری فرونتال و سیستم لیمبیك مغز، میزان خطر پذیری نیز افزایش می یابد كه باعث تجربه هایی مانند رفتن به سمت مواد مخدر، درگیری یا حتی شنا در یك منطقه خطرناك می شود.
 
در این حالت نوجوان در معرض آسیب پذیری بالایی قرار می گیرد و نقش والدین در كنترل رفتارهای ماجراجویانه فرزندان بسیار ضروری است.
 
نوجوان در مركز جهان
 
تغییرات هورمونی شدید در دوران بلوغ تأثیر بسزایی بر روی مغز نوجوان می گذارد كه یكی از آنها افزایش ترشح هورمون اكسیتوسین است.
 
این هورمون بر سیستم لیمبیك اثر گذاشته و باعث ایجاد حس خودآگاهی شده و نوجوان احساس می كند كه در مركز توجهات همه قرار گرفته است. در این مرحله نوجوان احساس استقلال بیشتری پیدا كرده و در خصوص آینده تفكر می كند.  
منبع : زلال نیوز
 



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ سه شنبه 20 تیر 1391 ] [ 11:31 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

بهداشت دهان و دندان مانع بروز بیماری‌های ریوی می‌شود

گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که نشستن دندان به‌ویژه قبل از خواب منجر به بروز بیماری‌های ریوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تحقیقات علمی مختلفی تاثیرات بهداشت دهان و دندان را در سلامت بدن به اثبات رسانده بودند اما اکنون گروهی از دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه ییل دریافتند که حفظ سلامت دهان می‌تواند از بیماری‌هایی که به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند به ویژه ذات‌الریه جلوگیری کند.

به گفته این محققان مسواک زدن صحیح دندان‌ها مانع عفونت حفره دهان می‌شود و با جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها در داخل دهان از توسعه بیماری‌های ریوی التهابی پیشگیری می‌کند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج 37 بیمار بستری شده در بیمارستان این دانشگاه را به مدت بیش از یک‌ماه رصد کردند.

این مشاهدات نشان داد تمام کسانی که به ذات‌الریه مبتلا شدند یک تغییر قابل ملاحظه از ترکیبات باکتریایی را در دهان به ثبت رسانده بودند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "این نتایج می‌تواند روش پیشگیری از ذات‌الریه را در آینده بهتر کند و با این کار بتوان باکتری‌های خوبی که حضور آن‌ها در دهان مثبت است را حفظ کنیم."

این پژوهشگران افزودند: "در طول ماه‌های زمستان همه ما به دلیل کاهش دما در معرض سرماخوردگی، سرفه و ویروس‌ها قرار داریم. اما مردم به ویژه افراد نفوذپذیر باید به خاطر بسپارند که در این دوره سال حفظ سلامت حفره دهان می‌تواند واقعاً به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند."

بر اساس گزارش تلگراف، به گفته این دانشمندان، کافی است که به مدت دو دقیقه، دو بار در روز دندان‌ها را با دقت مسواک زد و برای حفظ بهداشت فواصل میان دندان‌ها حداقل یک‌بار در روز از نخ‌دندان استفاده کرد و مصرف غذاها و نوشیدینی‌های شیرین را کاهش داد.

خبر گزاری مهر



طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ یکشنبه 18 تیر 1391 ] [ 09:41 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

رادیوگرافی دندان و خطر ایجاد تومورهای مغزی

رادیوگرافی دندان و خطر ایجاد تومورهای مغزی
یک مطالعه نشان می‌دهد، افرادی که هر سال در معرض پرتو رادیولوژی دندان قرار می‌گیرند بیشتر احتمال دارد که به تومورهای مغزی مبتلا شوند

به گزارش ایرنا، این مطالعه توسط 'ایزابت کلوس' از 'دانشگاه ییل' و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از هزار و 433 بیمار آمریکایی 20 تا 79 ساله که به تومورهای مغزی مانند مننژیوم مبتلا بودند، انجام شده است.

بر اساس این مطالعه، بیمارانی که هر سال در معرض آزمایشات رادیوگرافی دندان قرار می‌گرفتند و خود را در معرض اشعه ایكس قرار می‌دادند نسبت به افراد سالمی که در گروه کنترل قرار داشتند، 4/1 تا 3 برابر بیشتر احتمال داشت که به مننژیوم مبتلا شوند.

با این حال میزان شیوع به نوع آزمایش دندانی که انجام می‌شود، اشعه ایکسی که در روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سن بیمار بستگی دارد.

مننژیوم توموری است که در غشای اطراف مغز و ستون فقرات تشکیل می‌شود. در بیشتر موارد این تومورها خوش خیم است و تا حدودی سریع‌تر رشد می‌کنند اما این تومورها می‌تواند باعث ایجاد خطرات معلولیت و مرگ و میر ناشی از برخی شرایط شود.

افرادی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنند اکنون در معرض پرتویی کم توان‌تر از قبل قرار می‌گیرند.

با این حال این مطالعه به دندانپزشکان و بیماران توصیه می‌کند که دلایلی که آنها را به رادیوگرافی دندان ارجاع می‌دهد، به دقت بررسی کنند.

خبرگزاری ایرنا



طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ یکشنبه 18 تیر 1391 ] [ 09:36 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

گل میمونی با نام علمی Antirrhinum majus

 

گل میمونی

 

روشهای نگهداری از گل میمون:گل میمون برای رشد و گلدهی به نور کافی احتیاج دارد . بنابراین بایستی در محل آفتابگیر در باغچه کاشته شود. خاک باغچه باید بایستی قوی و دارای زهکشی خوبی باشد.

 

 

فاصله کاشت نسبت به طول گیاه فرق می‌کند معمولا فرم‌های کوتاه را با فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتری و فرم‌های بلند را با فاصله ۵۰-۴۰ سانتیمتری می‌کارند.برای طولانی شدن طول گلدهی گلها را می‌برند و از آن به عنوان گل بریده استفاده می‌کنند و یا بعد از پژمرده شدن و قبل از تشکیل بذر آنها را قیچی می‌کنند.زمانی که گیاه بعد از مدتی گل دادن فرم شاداب و جوان خود را از دست داد آنرا از محل نزدیک به زمین قیچی کرده و سپس با یک کود مایع آنرا کودپاشی می‌کنند. در این صورت گیاه از نو شروع به رشد و فعالیت کرده و گلهای خوبی خواهد داد.گل میمون را در گلدان نیز می‌توان پرورش داده و نسبت به زمان کاشن بذر در فصول مختلف در گلخانه به گل می‌نشیند.

 

 

بهترین روش تکثیر کاشت بذر است که آنرا به دو صورت می‌توان انچام داد:

 

۱- در فصل پاییز بذرها را در ترکیبی خاکی که نصف ماسه و نصف پیت یا خاک برگ است در گلخانه بکارند . بذرها معمولا” بعد از ۲۰-۱۰ روز سبز می‌شوند . بعد از اینکه نشاء‌ها باندازه کافی رشد کردند در گلدانهای کوچک کاشته می‌شوند و در گلخانه سرد یا شاسی قرار می‌گیرند. این گیاهان در فصل بهار به باغچه منتقل شده و گیاهانی که بدین ترتیب پرورش یافته‌اند زودتر از سایرین به گل می‌نشینند و در واقع با این روش گلهای زودرس بدست می‌آیند . در صورتیکه فرم‌های بلند آن برای گل بریده پرورش داده شده باشند، می‌توان بعد از جابجا کردن نشاها آنها را در گلخانه‌ای که حداقل درجه حرارت آن بین –۷و ۴ درجه سانتیگراد باشد قرار داد و در فصل زمستان از گلهای آن استفاده کرد.

۲- طریقه دیگر کاشت مستقیم بذر است یعنی می‌توان بذر را در بهار مستقیما در خاک باغچه پاشید. در آبیاری آن دقت شود که بطور یکنواخت با آبپاش که سوراخهای ریز دارند آبیاری شوند و بعد از سبز شدن بذرها آنها را تُنُک نموده و فاصله مناسب را رعایت می‌کنند.

 

 

بیماری و آفت های گل میمون:یکی از بیماریهای رایج در گل میمون بیماری قارچی زنگ است که بسرعت در گیاه پیشرفت می‌کنند. لکه‌های قهوه‌ای رنگ پودر مانند که درزیر برگ و در روی ساقه ظاهر می‌شود از علائم بیماری هستند.آفت شته نیز معمولا روی شاخه‌های جوان بچشم می‌خورد که می‌توان با استفاده از سم‌هایی که در بازار موجود است نسبت به سمپاشی اقدام کرد.

منبع : بیتوته




طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ سه شنبه 13 تیر 1391 ] [ 04:23 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
نگهداری گل برگ انجیری

 

نگهداری گل,گل برگ انجیری

 

از مواد براق کننده استفاده نکنید چون باعث ایجاد لکه های قهوه ای میشود گیاهچه ظاهر شده گیاه را به یک طرف می کشاند و باید گلدان را عوض کرد .

 

برگ های پهن و بزرگ بر گ انجیری در بین گیاهان زینتی کاملا مشخص است. در برخی گونه ها بر گها کامل و بدون بریدگی است .و در برخی از گونه ها برگ ها دارای برش های عمیق هستند .

 

این گونه شکل بالارونده داشته 7 تا 8 متر بالا می رود به مونسترا شهرت دارند.

 

در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود و ابیاری زیاد برای گیاه مضر است.خاک مناسب:

 

ترکیبی از خاک برگ کود الی و خاک یاغچه است.

 

نور مستقیم باعث سوختگی برگ میشود. در زمستان در صورت افت دما اگر به گیاه خیلی کم آب بدهیم مقابل سرما مقاومت میکند . در تابستان احتیاج به غبار پاشی دارد .

 

تکثیر این گیاه از طریق گرفتن قلمه است. قلمه ها را از روی پایه مادری که در۱۸ درجه سانت گراد نگه داری میشوند هر ۲ تا ۳ ماه یک بار برداشت میشود. قلمه ها به صورت زیر گرفته می شوند:

 

- قلمه های انتهایی دارای ۲ تا ۳ برگ می باشند، این قلمه ددر ظرف ۳ تا ۴ هفته در گلخانه ریشه دار میشوند.

-قلمه های از قطعه از ساقه با یک برگ، این قلمه در ظرف مدت ۷ تا۸ هفته ریشه دار میشوند.

اگر پایه های مادری در محلی روشن و سایه افتاب  پروش یابند میتوان تمامی مدت سال از روی انها قلمه گرفت.

در طول مدت بهار و تابستان پاییز میتوان ار روی هر پایه ۲ قلمه ساقه گرفت .

 

منبع : pstoos




طبقه بندی: مطالب گوناگون،
[ سه شنبه 13 تیر 1391 ] [ 04:20 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

 گلبرگی از عرفان مولانا

هر که اندر وجه ما باشد فنا

کل ّ شی ء هالک ٌ نبود جزا

هر که در حق فانی باشد ،به حق باقی است .

درباره فنا بیان شده که فنا نهایت سیر الی الله است. در هفت وادی

منطق الطیر عطار هم آخرین وادی ،وادی فنا است.

بعد از این وادی فقر است و فنا

کی بود اینجا سخن گفتن روا

عین وادی فراموشی بود

گنگی و کری و بیهوشی بود

و آن رها کردن شخصیت خویش است در برابر پروردگار ،یعنی انسان

در مقابل خدا نیست شود و در وجه الله محو شود .

سعدی در بوستان در حکایت :

یکی قطره باران ز ابری چکید      خجل شد چو پهنای دریا بدید

در پایان داستان به این معنی اشاره دارد

بلندی از آن یافت ،کو پست شد

در نیستی کوفت تا هست شد

اما اگر انسان دعویی من و مایی کند ،نیست و نابود شود همچنانکه پسر نوح

فرمان پدر نشنید و غرق شد.

کاشکی او آشنا ناموختی    تا طمع در نوح و کشتی دوختی

و یا در داستان نحوی و مرد کشتی بان دقیقا به این مساله اشاره دارد

محو می باید نه  نحو  اینجا   بدان

گر تو محوی بی خطر در آب ران




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 12 تیر 1391 ] [ 04:17 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

حكایت حضرت موسی و عزرائیل

موقعی که عزرائیل(ع) برای گرفتن جان حضرت موسی(ع)

 به بالین او آمد، موسی(ع) به عزرائیل گفت: اول برو به

 خداوند عرض کن که موسی گوید: آیا هیچ دوستی جان

دوست خود را می گیرد؟

عزرائیل نزد حضرت احدیت رفت و پیغام حضرت موسی(ع)

را عرض کرد، خداوند فرمود: به موسی بگو هیچ دیده ای

 دوستی دیدار دوست خود را نخواهد؟




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ دوشنبه 12 تیر 1391 ] [ 04:14 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic