فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











عجیب ترین موجودات پرنده +عکس

اگر تصور می کنید که تنها پرندگان توانایی پرواز دارند باید بگوییم که اشتباه می کنید. برای پی بردن به اشتباه خود این مطلب را مطالعه کنید.

 

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، شاید برای بسیاری منظور از حیواناتی با قابلیت پرواز به معنی " پرندگان" باشد. اما باید گفت که در کره زمین جانوران دیگر نیز وجود دارند که با وجود عدم شباهت به پرندگان توانایی پرواز کردن را دارند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از جانوران پرنده آشنا کنیم.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

سنجاب پرنده

 

این حیوان کوچک از نظر ظاهری شبیه به یک سنجاب و یا همستری است که بسیار کشیده شده است. بدن نازک این جانور به او این اجازه را می دهد تا در میان درختان و در جنگل به پرواز درآید. سبکی به همراه شکل خاص بدن به این جانور این امکان را میدهد تا در هر پرش در حدود 87 متر پرواز کند.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

موش خرمای پرنده

 

این گونه از موش خرما بیشتر در کشور استرالیا زندگی می کند و از جمله گونه های جانوری است که از سالهای دور در این جزیره ساکن بوده است. این جانور می تواند در هر پرش خود مسیری در حدود 40 تا 50 متر را طی کند و در زمان پرواز صدایی به مانند مگس را تولید می کند.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

میمون لمور

 

این گونه دارای بدنی بسیار خاص است که به این جانور کمک می کند تا به راحتی هوا را شکافته و به پیش برود . همان طور که در تصویر مشخص است دستها و پاهای این جانور به وسیله یک باله ظریف پوشیده شده است. این نوع خاص اندام باعث شده است تا این جانور بتواند به راحتی هوا را شکافته و با سرعت به جلو برود. این جانور می تواند در هر پراوز خود مسافتی در حود 3230 متر را در یک پرش طی کند. این جانوران به دلیل ظاهر خود ترسناک هستند و در قصه های به عنوان میمون های پرنده ای که کودکان را می ربودند از آنان یاد شده است.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

مارمولک پرنده

 

این گونه خاص از مارمولکهای برخلاف بعضی از جانوران پستاندار پرنده که از بدنی کشیده برخوردار هستند دارای دمی پهن هستند که به آنان کمک می کند تا در هر پرش خود مسافتی در حدود 60 متر را طی کنند. نکته جالب در مورد این گونه خاص از مارمولک این است که آنان در ناحیه جلویی بدن یعنی سر، گردن و دستان به مانند سایر مارمولکها هستند اما این انتهای بدن آنها است که با سایر مارمولکها متفاوت است.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

Mobula Ray

 

این آبزی بزرگ که شبیه به یک خفاش است به راحتی چیزی در حدود 5.2 متر پهنا دارد و می تواند تا 2 متر از آب خارج شود. این ماهی بزرگ می تواند تا 1 تن نیز وزن بگیرد.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

ماهی پرنده

 

ظاهر این آبزی واقعا با نام آن هم خوانی دارد. این ماهی کوچک دارای دو بال زیبا است و زمانی که از آب خارج می شود می تواند با کمک این بالها مسافتی در حدود 396 متر را با سرعتی در حدود 18 متر بر ثانیه طی کند. این ماهی می تواند در زمان پرواز خود تا 6 متر از سطح آب فاصله بگیرد.

 

پرنده های عجیب , موجودات پرنده

 

ماهی مرکب پرنده

 

این گونه از آبزیان یکی از عجیب ترین گونه ها در بین غیر پرندگانی هستند که توانایی پرواز را دارند. با توجه به تصاویر بدست آمده از این آبزی می توان گفت که اندام خاصی بر روی بدن این جانوران برای انجام عمل خروج از آب و پرواز کردن وجود دارد و در عین حال با وجود تصاویر و مدارک موجود می توان گفت که شکی در قابلیت پرواز این موجود وجود ندارد. بحث توانایی های این پروازی این آبزی از جمله موارد مورد مناقشه در بین دانشمندان است.

منبع : باشگاه خبر نگاران

 




طبقه بندی: مطالب شنیدنی و خواندنی.،
[ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 ] [ 10:30 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
آكنه و جوش غرور جوانی مختص چه سنی است؟

 

 

 

جوش غرور جوانی,آكنه و جوش غرور جوانی

 

تصور اینكه آكنه یا جوش غرور جوانی مختص سنین جوانی است اشتباه بوده و ممكن است تا 50سالگی هم دیده شود.

 

دكتر علی رمضانی در حاشیه برگزاری دوازدهمین كنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست در هتل المپیك با بیان اینكه گروهی از مردم فكر میكنند كه آكنه یا جوش غرور جوانی فقط در دوران جوانی ایجاد می شود گفت: در این مورد فكر می كنند این آكنه ها نیازی به درمان نداشته و خود به خود خوب می شود در صورتی كه ممكن است آكنه چندین‌ سال به طول انجامیده و در ارتباطات اجتماعی فرد تاثیر منفی ‌گذارد.

 

وی تصریح كرد : آكنه درمان‌های بسیار مختلفی داشته و در برخی از موارد درمان‌های جوش غرور جوانی شامل محلول‌ها یا پمادهای حاوی آنتی‌بیوتیك و در مواردی پمادهای لایه‌برداری، شوینده‌های مختلف، محلول‌های شستشو تجویز می شود.

 

این متخصص پوست ادامه داد: در صورت موثر نبودن این داروها و در صورت نیاز بیمار باید از داروهای هورمونی استفاده شود كه در صورت موثر نبودن از داروی آكوتان استفاده می شود كه حتما باید قبل از تجویز آزمایش خوب انجام شود چرا كه مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشك عوارض بسیاری به جا می گذارد.

 

دكتر رمضانی در پایان با بیان اینكه در صورت اقدام به موقع آكنه درمان پذیر خواهد بود خاطر نشان كرد : اگر جای آكنه روی صورت باقی بماند امكان دارد جوشگاه‌ها به طور صددرصد درمان نشوند علاوه بر آن درمان آنها مشكل‌تر و هزینه‌ برتر نسبت به درمان آكنه است و ممكن است حتی بیمار نیاز به برش پوست و لیزر داشته باشد.

منبع : Salamatnews.com




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 ] [ 10:23 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
آكنه و جوش غرور جوانی مختص چه سنی است؟

 

 

 

جوش غرور جوانی,آكنه و جوش غرور جوانی

 

تصور اینكه آكنه یا جوش غرور جوانی مختص سنین جوانی است اشتباه بوده و ممكن است تا 50سالگی هم دیده شود.

 

دكتر علی رمضانی در حاشیه برگزاری دوازدهمین كنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست در هتل المپیك با بیان اینكه گروهی از مردم فكر میكنند كه آكنه یا جوش غرور جوانی فقط در دوران جوانی ایجاد می شود گفت: در این مورد فكر می كنند این آكنه ها نیازی به درمان نداشته و خود به خود خوب می شود در صورتی كه ممكن است آكنه چندین‌ سال به طول انجامیده و در ارتباطات اجتماعی فرد تاثیر منفی ‌گذارد.

 

وی تصریح كرد : آكنه درمان‌های بسیار مختلفی داشته و در برخی از موارد درمان‌های جوش غرور جوانی شامل محلول‌ها یا پمادهای حاوی آنتی‌بیوتیك و در مواردی پمادهای لایه‌برداری، شوینده‌های مختلف، محلول‌های شستشو تجویز می شود.

 

این متخصص پوست ادامه داد: در صورت موثر نبودن این داروها و در صورت نیاز بیمار باید از داروهای هورمونی استفاده شود كه در صورت موثر نبودن از داروی آكوتان استفاده می شود كه حتما باید قبل از تجویز آزمایش خوب انجام شود چرا كه مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشك عوارض بسیاری به جا می گذارد.

 

دكتر رمضانی در پایان با بیان اینكه در صورت اقدام به موقع آكنه درمان پذیر خواهد بود خاطر نشان كرد : اگر جای آكنه روی صورت باقی بماند امكان دارد جوشگاه‌ها به طور صددرصد درمان نشوند علاوه بر آن درمان آنها مشكل‌تر و هزینه‌ برتر نسبت به درمان آكنه است و ممكن است حتی بیمار نیاز به برش پوست و لیزر داشته باشد.

منبع : Salamatnews.com




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 ] [ 10:23 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مناطق زیبا ودیدنی کشورهای دنیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




طبقه بندی: گالری تصاویر وب سایت،
[ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ] [ 10:11 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مناطق زیبا ودیدنی کشورهای دنیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




طبقه بندی: گالری تصاویر وب سایت،
[ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ] [ 10:11 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

فیزیكدانان راه نامرئی کردن را کشف کردند

الگ گادومسکی" دانشمند روسی و پروفسور بخش ذرات بنیادی و الکترونیک نوری دانشگاه دولتی اولیانوفسک به نوعی ایده ایجاد "کلاه- نامرئی کننده" را به نام خود ثبت کرده است. البته فعلا فقط اشیاء ساکن را می توان از نظرها ناپدید کرد. مرکز روابط عمومی دانشگاه دولتی اولیانوفسک اطلاع داد که فرکانس تابش در حین حرکت تغییر می کند و حفظ اثر نامرئی بودن امکان پذیر نیست. اما بزودی می توان هم "کلاه- نامرئی کننده" و هم عبای "هری پوتر" را تهیه کرد.
اثر "گادومسکی" در ثبت به شکل "روش تبدیل تابش اپتیکی" تشریح می شود. خود دانشمند آن را این طور توضیح می دهد : "در حین ایجاد لایه بسیار نازکی از ذرات طلایی کلوئیدی جسمی که در پشت آنها قرار گرفته ناپدید می شود. دلیل آن هم است که این ذرات نور را منعکس نمی کنند و این بدان معنا است که سطح جسمی که آغشته به این محلول (کلوئیدی) شده باشد از نظرها محو می شود. چرا که ما تمام اجسام را از طریق انعکاس نور رویت می کنیم.
کشف گادومسکی فعلا تئوری است هر چند که با فرمول و معادله ثابت شده است. وی مطمئن است که ذرات طلایی کلوئیدی می توانند نه تنها برای محو کردن اجسام بلکه در پزشکی هم مفید واقع شوند.
تاکنون کسی در عمل از "کلاه- نامرئی کننده" بر خلاف عبای نامریی استفاده نکرده است. تلاش برای ساختن عبای سحر آمیز بارها صورت گرفته و برخی اوقات هم با موفقیت هایی همراه بوده است. در سال 2002 یکی از مخترعان به نام "ری آلدن" روش "استتار سه بعدی" اجسام مختلف را طراحی کرد. اختراع وی شبیه عبای سحرآمیز بود اصول کار این دستگاه مانند اصول استتار "chameleon" می مانند یعنی خودش را به رنگ محیط اطراف خود در می آورد.
این در حالیست که نیمی از عبای سحر آمیز که بخش عقبی جسم را می پوشاند از تعداد بی شماری سنسور شدت روشنایی تشکیل شده است.آنها طول موج، شدت تابش و جهت تابش اشعه های نورانی تابیده شده در پشت جسم را اندازه می گیرند. در سمت جلوی عبا نیز تعداد بیشماری دستگاه های تابنده قرار دارند که دقیقا همان اشعه های را که در پشت جسم قرار دارند از خود تولید می کنند. با نگاه به جسمی که استتار شده می توان دید که چه چیزی در پشت آن قرار گرفته است.
البته چنین سیستم استتاری کمبود های بسیاری دارد. اگر به جسم استتار شده بطور مستقیم نگاه نکنیم یعنی از پهلو و یا از عقب به آن نگاه کنیم پیدا کردن آن سخت نیست چرا که سنسورهای نوری که در قسمت عقب آن قرار گرفته اند نامرئی نیستند.
در آینده نه تنها انسان های و یا البسه بلکه هواپیماها هم نامرئی خواهند بود. در لندن راز وجود برنامه ایجاد هواپیمای نامرئی "استلس" فاش شد. انگلیسی ها کار مربوط به ایجاد هواپیمای نامرئی "استلس" خودی را از سال 1994 آغاز نمودند. آنها برنامه ایجاد هواپیماهایی که از دید رادارها مخفی می مانند را تحت عنوان " Replica"نامیدند. ارزش این برنامه 20 میلیون پوند انگلیس ارزیابی می شود.
بنیان گذاران "استلس" انگلیسی فقط یک سری از جزئیات کار خویش را فاش نمودند. از جمله آنها گزارش هایی درباره " آزمایش برنامه جدید" با استفاده از رادار می باشد. نتایج این آزمایشات به دانشمندان اجازه می دهد که به نامرئی بودن پروژه خود واقف شوند. البته نمایندگان " BAE Systems" هیچگونه اطلاعاتی در چارچوب برنامه " Replica" در مورد استفاده از سیستم های کاهش دهنده توان سیگنال های مادون قرمز، آکوستیکی و نوری منتشر نکردند.
شرکت کنندگان برنامه " Replica" اعلام کردند که هیچگاه هدف دستیابی به سطح نامرئی شدن مانند هواپیماهای بسیار گران قیمت F-117 و یا B-2 آمریکایی در برابر خود نگذاشته بودند. البته کارشناسان انگلیسی معتقدند که به وظیفه خود در مورد دستیابی به تراز مطلوب میان نامرئی بودن هواپیما و بهای تمام شده آن دست پیدا کرده اند.

منبع : اینترنت




طبقه بندی: مطالب شنیدنی و خواندنی.،
[ سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 ] [ 10:30 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

ای صبح زانتظارمه با مشک تربگو

ازپرنیان سبز زمین درسفر بگو

تاراز دار درد دل من ترانه بود

لنگرنداشت زورق بخت وظفر بگو

شایدنبود طاقت پنهان یا سکوت

این راز سربه مهرکه شد پرده در ، بگو

پنهان چه گونه کرد توان درد خویشتن

یپیغامم ای هری تو به بحر خزر بگو

مظلوم را همیشه شکسته است استخوان

گرک شبان نما که نکرده ضرر، بگو

تقدیر گشته شام غریبان بیا ببین

مارا، برو وراز مرا با سحر بگو

خواب وخیال غنچۀ بشگفته دربهار

بانوگل تپیده زضرب تبر بگو

ازچهچۀ چکاوکی اندر فراق گل

وقتی که رفته ازدل سوسن شرر بگو

ازسحرکوهسارتوبا بلبل ضعیف

هجران آشیانه به جادوی پر بگو

بازخمهای ناخن دهقان کوژ پشت

رویای بوستان رسیده ثمر بگو

بادختران گیسو پریشان آریا

ازچادر مزّین گل، روی سر بگو

ازچارسوی شهر خیالات بختها

باکودک نشسته به سوگ پدر بگو

مشفق اگرچه قامت شعرت خمیده است

ازبارش ستم برو با کوزه گر بگو 




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ] [ 04:42 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

نگویم کعبۀ دلها بتا هستی ، ولی هستی

نگویم محور عرش خدا هستی، ولی هستی

زچه نشناسمت جانامگر پنهانی ازچشمم؟

نگویم ظاهر اندردیده ها هستی ، ولی هستی

زچه پرسوختن پروانه را ای رونق هستی ؟

نگویم بی وفااصل وفا هستی ، ولی هستی

به طوفان حوادث من غریق ازچه تو درساحل

نگویم ذورقم را نا خدا هستی ، ولی هستی

زملک آرزو برقلب یارت ژاله می بارد

نگویم شیشۀ دل را جلا هستی ، ولی هستی

زمشفق کرده ای تسخیردل ای عشوه گرجانا

نگویم یوسفا حسن خدا هستی ، ولی هستی




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 ] [ 04:40 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

درختانی که وسایل اطراف خود را خورده‌اند

رسانه‌های رسمی انگلیس تصاویری از درختانی که وسایل اطراف خود را خورده‌اند، منتشر کردند!

بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی انگلستان این تصاویر که از مناطق مختلف جنگلی این کشور تهیه شده‌اند نشان می‌دهد که درختان هر چیزی را که سر راهشان قرار داشته خورد و از میان آنها عبور کرده‌اند.
در برخی از این تصاویر جالب نشان داده شده که درختان حتی سیم‌های خاردار، ‌صندوق‌های پست، دوچرخه و خودرو را رد کرده و از میان آنها رشد کرده‌اند. علت این پدیده هنوز نامشخص است. البته در برخی از موارد دانشمندان معتقدند که درختان در طول مدت ۳۰ سال این اشیا را بلعیده و از میان آنها راهی برای رشد ایجاد کرده‌اند.

 

 عکس   درختانی که هر چیزی را در اطرافشان می خورند! +عکس

 عکس   درختانی که هر چیزی را در اطرافشان می خورند! +عکس

 عکس   درختانی که هر چیزی را در اطرافشان می خورند! +عکس

 عکس   درختانی که هر چیزی را در اطرافشان می خورند! +عکس

 عکس   درختانی که هر چیزی را در اطرافشان می خورند! +عکس

منبع : فان خونه




طبقه بندی: اخبار سایت،
[ چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 ] [ 02:00 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

غم مخور ای دل که رنج شام هجران بشکند

غصه هارا بحر امید خروشان بشکند

گرچه دنیا گشته محبس گاه مردان خدا

غم مخور آخر قفس برمرغ حیران بشکند

گاهی بارانی سرشک بیوه زن بینی اگر

دانه ها برگونه چون لعل بدخشان بشکند

گویتیمی را که بردل می خلد خارزمان

گریه کم کن ، چونکه روزی این مغیلان بشکند

آن که ازخون یتیمان قصراخضر ساخته

قلب اش ازبار عمل چون بید لرزان بشکند

غم مخور ای رنجبر گرخواجه خون ات می مکد

آهی شبهای توزنجیر غلامان بشکند

کی خبردارد زشبهای ستمکش ظالمان

ورنه رنگ زرد مظلوم قلب سندان بشکند

هرنفس کزسینۀ خشکیده میارد برون

عقده ها باشدکه هردم قلب بریان بشکند

نیست آتش آنچه اندر کلبۀ بیچاره است

آهی دل باشد که سرمای زمستان بشکند

سوزد ار پروانه را پر شعلۀ سوزان شمع

می رسد صبحی که این شمع فروزان بشکند

شیخ درمیخانۀ همت کند تزویرها

همچو شاگردی که قانون دبستان بشکند

می فریبد بینوایان را به دلق خویشتن

خود نهان این توبه ازچشم مریدان بشکند

جرم پندارد اگر زاهد شعار عشق را

خود چرا ازخالق خود امر وفرمان بشکند

همدلی وهمت ازاوصاف هر دلباخته است

لعن برآنکس که اجلال نیاکان بشکند

زنده آن یاری که بایارش نهد سرپیش پا

بشکند دستی که قول وعهد وپیمان بشکند

عاقلان خندد بردیوانگی هایم ولی

خود زافعال عجیبش ارج انسان بشکند

پرتگاه زندگی را گرنه تدبیری شود

ساق پای پویه گر در گاه جولان بشکند

مشفقا گر آرزویت حبس درکنج دل است

می رسد روزی کزین دل "قفل زندان بشکند




طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ یکشنبه 10 اردیبهشت 1391 ] [ 03:33 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic