فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











بنزینی که از هوا تولید می شود!

تولید بنزین از هوا
در پارك صنعتی بریتانیا و درست در نزدیكی جایی كه جورج استیون حدود 190 سال پیش نخستین قطار بخار را به راه‌انداخت، انقلابی دیگر در صنعت حمل و نقل جهان در حال وقوع است.


هر روز ماشین‌آلات موجود در كارخانه‌ای در این مكان، نیم لیتر بنزین خالص تولید می‌كنند. البته شاید تولید بنزین در چنین حجمی كم اهمیت و بی‌ارزش به نظر برسد، اما نكته شگفتی‌ساز این داستان این است كه ماده اولیه ساخت این بنزین، هواست.

شركت AFS كه در شهری در 350 كیلومتری لندن فعالیت می‌كند خبر از كاربردی ساختن ایده‌ای داد كه سابقه چند دهه‌ای دارد.

حدود 40 سال پیش و در اوج بحران انرژی و نفت بود كه برای اولین‌بار ایده جدا كردن كربن، هیدروژن و اكسیژن از گاز دی اكسیدكربن و بخار آب موجود در هوا و تبدیل آن به متانول و سپس بنزین مطرح شد.

با این كه رسانه‌ها كاربردی ساختن این ایده نه چندان جدید را با خوشبینی زیادی بازتاب دادند، اما یك مساله كلیدی در این میان مورد غفلت قرار گرفت و آن این كه بازدهی كل انرژی این فرآیند بسیار پایین بود. این مساله از آن روی اهمیت دارد كه در این فرآیند از جریان الكتریسیته برای انجام مراحل اصلی استفاده می‌شود.

در واقع اگر در این فرآیند انرژی ورودی بیشتری از میزان انرژی آزاد شده توسط سوختن آن مصرف شود، تردیدهایی جدی در مورد امكان گسترش و صنعتی‌شدن این فرآیند مطرح خواهد شد.

ویژگی ارزشمندی كه دراین فرآیند وجود دارد این است كه گاز دی‌اكسیدكربن موجود در هوا مورد استفاده قرار گرفته و لذا پس از مصرف این سوخت و تولید مجدد گاز دی‌اكسیدكربن، این گاز گلخانه‌ای مضر وارد چرخه‌ای كوتاه می‌شود و از تولید حجم بیشتری از آن جلوگیری می​شود.

در واقع تا وقتی كه از منابع تجدیدپذیر (مانند انرژی خورشید یا باد) برای تولید الكتریسته مورد نیاز این فرآیند استفاده می​شود، می‌توان همچنان اطمینان داشت كه مجموع كربن تولیدی توسط این چرخه صفر خواهد بود.

فرآیند تبدیل هوا به بنزین

در حال حاضر در این مركز از یك تانكر گاز دی‌اكسیدكربن جذب‌شده از هوا و نیز تانكر دیگری كه مواد اولیه در آن به متانول بدل می‌شود استفاده می‌شود. همچنین از یك پالایشگاه بنزین در ابعاد كوچك نیز برای تبدیل متانول تولیدشده به بنزین بهره‌گیری می‌شود.

ابتدا هوای معمولی از بخار كربنات سدیم عبور داده می‌شود و در نتیجه دی‌اكسیدكربن موجود در آن جذب می‌شود. سپس یك واحد چگالنده بخار آب موجود در هوا را جمع‌آوری می​کند. با الكترولیز کردن آب، هیدروژن مورد نیاز برای ساخت اتانول تولید می‌شود.

كربن و هیدروژن مورد نیاز نیز از الكترولیزكردن كربنات سدیم حاصل می‌گردد و در نهایت نیز متانول تولیدی به بنزین تبدیل می‌شود.

پس از سه ماه اجرای آزمایشی مشخص شد كه این مجموعه می‌تواند هر روز نیم لیتر بنزین تولید كند. این طرح با سرمایه‌ای بالغ بر 1.2 میلیون پوند راه‌اندازی شده كه این سرمایه توسط چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین شده است. هدف اصلی از این سرمایه‌گذاری، طراحی روشی نوین برای تولید بنزین بود.

در واقع نگرانی‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از افزایش آلاینده‌های كربنی از اولویت‌های اولیه این طرح نوآورانه نبوده است.

با این كه ایده تولید متانول از دی‌اكسیدكربن موجود در هوا برای بسیاری از دوستداران محیط زیست بسیار جذاب است، اما بسیاری از كارشناسان در مورد بازدهی هزینه آن تردیدهایی جدی دارند البته مسئولان این شركت بر این باورند كه صحبت در مورد بازدهی اقتصادی این شیوه كمی زود هنگام است.

بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی آنها با استفاده از یك كانتینر بزرگ می‌توان در هر روز تا 1200 لیتر بنزین تولید كرد و این هنگامی است كه می‌توان بهتر در مورد بازدهی هزینه در این روش اظهارنظر كرد.

هدف نهایی این شركت، ساخت تاسیساتی در حجم و اندازه یك پالایشگاه معمولی بنزین است كه این كار نیاز به حدود 10میلیارد پوند سرمایه‌گذاری دارد و بی‌شك در این صورت به دریافت تسهیلات دولتی نیاز خواهد بود. برای مشاركت بخش دولتی در این طرح نیز باید بازدهی مطلوب انرژی این شیوه اثبات شود.

آن چه مسلم است این كه تنها پس از برداشتن این گام می‌توان به تجاری‌سازی این روش خوشبین بود. همچنین از نظر زیست‌محیطی هم بازدهی این روش در برابر سایر رویكردهای موجود برای دفع دی‌اكسیدكربن مثل دفن آن در زمین، ‌باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
منبع : کنجکاو


طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ دوشنبه 23 بهمن 1391 ] [ 09:16 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اسپیس لاینر با سرعت اروپا تا استرالیا را در ۹۰ دقیقه خواهد پیمود

 

اسپیس لاینر با سرعت  اروپا تا استرالیا را در 90 دقیقه خواهد پیمود

اختصاصی سایت صنعت – محققان در مرکز هوافضای آلمان اسپیس لاینر (Spaceliner) مافوق صوتی را دارند ایجاد می کنند که با سرعت و انرژی زیاد نیمی از مسیر جهان را در مدت ۹۰ دقیقه خواهد پیمود. این هواپیمای ۵۰ نفره بر پشت یک راکت سوار شده است تا سرعت آن حدود ۲۴ برابر سرعت صوت می رسد. این اسپیش لاینر امیدوار است بسیار سریع مسافران را در آینده تا سال ۲۰۵۰ به جلو حرکت می دهند که تا حدودی انرژی خود را از طریق اکسیژن مایع و هیدروژن به دست می آورد که تنها بخار آب و هیدروژن را در اتمسفر از خود باقی می گذارند.

از راکت به عنوان حامل، اسپیس لاینر تجاری می تواند به بالای اتمسفر زمین برود به منظور اینکه به سرعت های بهینه برسد بدون اینکه به ترافیک هوایی معمول آسیب برساند. مسافران با سرعتی به اندازه ۲۴ برابر صوت حرکت می کنند و سپس پیش از زمین نشستن به سرعت های هواپیمای معمول می رسند.

کل سفر در دو مرحله خواهد بود که با حرکت راکت تقویت شده شروع می شود که حدود هشت دقیقه می شود. ارتفاع آن به مدت ۵۰ مایل می رسد و آهسته تر، مرحله مدارگرد است که مسافران را به مقصد دیگر با سرعتی حدود ۱۵۰۰۰ مایل در هر ساعت منتقل می شود. اسپیس لاینر شبیه تر به شاتل فضای نسل دوم نسبت به هواپیماهای سنتی است و به فضا احتمالا با قیمت شاتل فضایی می روند.

طرح و شکل این حامل مسافر هنوز دارد  مورد آزمایش و طراحی است اما محققان به شکلی پی برده اند که می توانند گرمای سرعت های مافوق صوت را تاب بیاورند. این پروژه دنبال سرمایه گذار نیزخواهد گشت.

اسپیس لاینر با سرعت  اروپا تا استرالیا را در 90 دقیقه خواهد پیمود

منبع: سایت صنعت www.sanat.me




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ چهارشنبه 18 بهمن 1391 ] [ 09:25 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

آیا فلوکستین تنها یک داروی ضدافسردگی ست؟!

از جمله داروهای ضد افسردگی که مصرف آن در موارد متعدد افزایش یافته است ،داروی فلوکستین است،که متاسفانه این روزهای مصرف خودسرانه آن زیاد مشاهده میشود. اما باید بدانید که این داروها حتماً باید توسط یك پزشك یا روانپزشك تجویز شوند.

آیا فلوکستین تنها یک داروی ضدافسردگی ست؟!

از جمله داروهای ضد افسردگی که مصرف آن در موارد متعدد افزایش یافته است ،داروی فلوکستین است،که متاسفانه این روزهای مصرف خودسرانه آن زیاد مشاهده میشود. اما باید بدانید که این داروها حتماً باید توسط یك پزشك یا روانپزشك تجویز شوند.
         

توصیه هایی که در زمان مصرف فلوکستین باید در نظر داشت:

1-مصرف این داروو تجویز دوز باید با تجویز پزشک صورت پذیرد.

2-اگر تشنجات صرعی با مصرف این دارو بدتر شدند، مصرف دارو باید قطع شود.
3-از قطع ناگهانی این مصرف این دارو باید اجتناب شود.

4-مصرف این دارو حداقل دو هفته پس از مصرف داروهای مهار‌كننده آنزیم مونوآمین‌اكسیداز باید صورت پذیرد.

5-این دارو دارای نیمه‌عمر طولانی‌می‌باشد و در تنظیم مقدار مصرف یا در حالات مصرف بیش از حد این مسئله را باید مد‌نظر داشت.

6- مصرف این دارو در كودكان توصیه نمی‌شود.

7-دوره درمان با این دارو باید كامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه ‌شده مصرف شود.
8-برای درمان افسردگی ممكن است حداقل 4 هفته و برای درمان اختلالات وسواس ممكن است حداقل 5 هفته زمان لازم باشد.

9-درصورت فراموش كردن یك نوبت مصرف دارو از مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر كردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری‌شود، درمان باید مطابق برنامه ادامه یابد.

از جمله موارد مصرف فلوکستین یا پروزاک در بهبود علایم سندرم پیش از قاعدگی (pms) است ، فلوکستین باعث بهبود هم علایم خلقی و هم علایم جسمانی pms می گردد و هم چنین باعث بهبود عملکرد فرد در این دوره می شود.

به نظر می رسد با توجه به میزان بهبود و در دسترس بودن دارو،فلوکستین یکی از قدم های درمانی اول درخانم های مبتلا به pms است ،شاید بهترین دوز و نوع مصرف آن به صورت 20 میلی گرم در روز و می باشد .


آیا مصرف فلوکستین باعث لاغری می شود؟!!
به گزارش سلامت نیوز گروهی از داروها روی هورمون اشتها یا همان سروتونین تاثیر گذاشته و سبب تغییر اشتها می شوند. گروهی از داروهای ضدافسردگی مثل سیتالوپرام یا فلوکستین باعث مهار جذب

مجدد سروتونین شده و با بالا نگه داشتن میزان آن اشتهای فرد کم می شود. ولی این سوال مهم است که آیا می توان به یک فرد سالم داروی اعصاب تجویز کرد که از عوارض جانبی دارو در جهت کاهش اشتها استفاده شود؟ آیا خود شما به عنوان یک فرد سالم حاضر هستید داروی اعصاب بخورید؟ !!

 

اثر فلوکستین بر روی جنین
هرماده ای که زن حامله می خورد یا با آن تماس پیدا می کند ، می تواند بر روی جنین اثر بگذارد.
فلوکستین و دیگر داروهای سه حلقه ای در افسردگی با اختلال در تطابق نوزاد ( شامل دشواری تنفس ، سیانوز در هنگام شیر خوردن و لرزش ) همراه هستند.

 موضوع مطرح دیگری که در رابطه با فلوکستین ،اثر این دارو بر کاهش میل جنسی است، این دارو در عرض 6 - 8 ساعت به حداكثر غلظت خود در پلاسما می رسد ودر كبد متابولیزه می گردد،این دارو مانند داروی كلومی پرامین باعث افزایش آستانه حسی عضو تناسلی می شود.


فلوكستین معمولا توسط بسیاری از بیماران به خوبی تحمل می شود و عوارض آن نظیر گیجی، بی خوابی، اضطراب، تهوع، كاهش میل جنسی و مشكلات انزال به ندرت دیده می شود. قطع كامل انزال یك عارضه جانبی این داروست كه به مقدار مصرف آن بستگی دارد و حتی چند هفته پس از قطع دارو نیز ممکن است ادامه پیدا كند.

گزارش های محدودی در مورد پریاپیسم ( نعوظ طولانی مدت بدون تحریك جنسی) و یا ارگاسم غیر اختیاری در افراد مصرف کننده دارو منتشر شده است.


كشف اثرات ضد ویروسی داروی فلوكستین
به نقل از مجله شیمی درمانی محققان بتازگی موفق به كشف اثرات ضد ویروسی داروی «فلوكستین» یا«پروزاك» شدند.دانشمندان دریافتند كه داروی «فلوكستین» می‌تواند به طور بالقوه بیماری‌های حاصل از ویروس‌ها را درمان كند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد: فلوكستین دارای یك اثر مهاركنندگی قوی از تكثیر كوكساكی ویروس است كه وجود این ویروس در دستگاه گوارش موجب بروز بیماری‌هایی از قبیل فلج اطفال، عفونت‌ها و بیماری‌های فرصت طلب دیگر می‌شود.

محققان با اشاره به یافته‌های حاصل از این تحقیق افزودند: در حالی كه واكسیناسیون توانسته است ویروس فلج اطفال را كنار بزند، ولی هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان عفونت‌های ویروسی كه اغلب شدید هستند و بصورت بالقوه می‌توانند باعث مرگ شوند، وجود ندارد.


نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد: درك مكانیسم اثر عمل «فلوكستین» و «نورفلوكستین» در برابر كوكساكی ویروس منجر به درك چگونگی تكثیر ویروس‌ها و ارزیابی ابزارهای بالقوه بالینی برای درمان عفونت‌های ویروسی در آینده می‌شود.

به گفته محققان، ویروس‌های انسانی حاوی بیش از 100 نوع ویروس متفاوت RNA هستند كه اغلب باعث ایجاد عفونت‌های تهدیدكننده مانند فلج اطفال یا انسفالیت (التهاب مغزی) می‌شوند.

 اگر داروی فلوکستین مصرف می کنید باید بدانید که : این دارو اثر وارفارین را افزایش می دهد .این دارو با افزایش آستانه تشنج و نیز با افزایش غلظت پلاسمایی کاربامازپین و فنی توئین اثر داروهای ضد صرع را تغییر می دهد .


این دارو غلظت پلاسمایی هالو پریدول را افزایش می دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای دو پامینرژیک موجب تحریک سیستم اعصاب مرکزی ( CNS) وافزایش فشار خون می گردد.

نیمه عمر آلپرازولام همزمان با مصرف این دارو افزایش می یابد. در مواردی این دارو باید با احتیاط مصرف شود مثل: بیماری قلبی ،صرع ( در صورت وقوع حملات صرعی ،مصرف دارو باید قطع شود.) درمان همزمان با الکتروشوک سابقه مانیا، نارسایی کبدی و کلیوی.


در صورتی که فرد قصد باردار شدن یا شیر دادن دارد باید با پزشک مشورت نماید.

دارویی كه وارد بدن می‌شود در حقیقت به دنیایی پیچیده پای می‌گذارد كه پزشك و داروساز سعی می‌كنند براساس اطلاعات علمی موجود و تجربیات و مهارت‌های خود آنچه روی خواهد داد را تا حدودی پیش‌بینی نمایند.

در بسیاری از موارد نتایجی مطلوب از درمان دارویی حاصل می‌شود. با این حال گاهی ناشناخته‌های این دنیای پیچیده بر دانش بشری غلبه می‌كند.

پس پیچیدگی‌های موجود در اثرات متقابل بدن و داروها را نباید دست كم گرفت و براساس اطلاعات اندك و تجربیات شخصی نباید اقدام به دارودرمانی نمود. به گزارش سلامت نیوز از جمله موارد مصرف


داروفلوکستین برای درمان افسردگی ،نوعی اختلال تغذیه ای ( bulimia nervosa)، وسواس جبری ، سندرم پیش از قاعدگی، اختلال هراس اختلال اضطراب فراگیر، اختلال پانیک، جمع‌هراسی، اختلال استرس پس از آسیب پذیرفته شده است.


فلوکستین از راه از راه خوراکی بخوبی جذب می شود.

فلوکستین هم مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی می باشدکه شامل تهوع ،استفراغ ،سوء هاضمه ، درد شکم ، اسهال ، یبوست شایع است .بی اشتهایی همراه با کاهش وزن و تغییر احتمال در قند خون ،واکنش های افزایش حساسیت ،خشکی دهان ،اضطراب ،سر درد، بی خوابی، تپش قلب

،لرزش دست و پا ،توهم ،گیجی ،کاهش فشار خون ،هیپو مانیا یا مانیا ،خواب آلودگی ،تشنج ، تب ،اختلالت خونی ،اختلال عملکرد جنسی ، تعریق ، اختلال حرکتی و کاهش سدیم خون ،سندرم شبیه آنفلونزا،التهاب مثانه ،تغییرات بینایی،تر از نور، وز وز گوش از عوارض جانبی دارو هستند.هم چنین قابل ذکر است که مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین می تواند باعث پوکی استخوان بشود.


 نحوه اثر داروهای ضدافسردگی


داروهای ضدافسردگی برای درمان افسردگی بسیار موثر می‌باشند، وقتی كه پزشكان این داروها را تجویز می‌نماید، آنها می‌توانند در عرض دو هفته علایم بیمار را بهبود بخشند، گرچه برای رسیدن به اثرات كامل این داروها، اغلب حدود شش هفته وقت لازم است.


 بعد از اینكه افسردگی شما برطرف شد، بطور طبیعی حداقل باید شش ماه دیگر نیز از این داروها استفاده نمایید تا مطمئن شوید كه افسردگی بر می‌گردد و سپس به تدریج مصرف آن را متوقف نمایید.

داروهای ضدافسردگی داروهای پر قدرتی هستند و بعضی از افرادی كه مصرف این داروها را به طور ناگهانی قطع می‌كنند احساس ناخوشی و بیماری می‌كنند.


در افسردگی، تغییراتی در نحوه كاركرد بدن ایجاد میشود و داروهای ضدافسردگی باعث میشوند كه این تغییرات به وضعیت طبیعی خود برگردد.

بعضی از علایم افسردگی مثل بیدار شدن از خواب در صبحهای خیلی زود، افسردگی‌هایی كه درهنگام صبح بدتر میشود، كاهش اشتها و كاهش وزن و از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی كه قبلاً از آنها لذت می‌بردیم، نشان‌دهنده این موضوع هستند كه افسردگی شما به احتمال خیلی زیاد به داروهای ضدافسردگی پاسخ می‌دهد.


فلوکستین در سال ۱۹۸۶ در شرکت الی لیلی ساخته شد و اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا‏ در ۱۹۸۷ سودمندی آن را برای درمان افسردگی تأیید کرد. برخلاف باور رایج فلوکستین اولین داروی سه حلقه ای ها نیست و پیش از آن زیملدین و ایندالپین و فلووکسامین ساخته شده بودند که دو تای اولی به دلیل عوارض نامطلوب‌شان به سرعت از بازار خارج شدند.
 
منبع:سلامت نیوز




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ یکشنبه 15 بهمن 1391 ] [ 10:10 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
دانشمندان اعتقاد دارند کشف مواد معدنی در زیر سطح سیاره سرخ قویترین دلیل برای وجود حیات در مریخ است.

برخلاف آنچه که تصور می شد همسایه آسمانی ما سرزمین انسانهای کوچک اندام سبز و یا آبی رنگ نیست و به نظر می رسد که تنها شکل حیات در این سیاره میکروارگانیسمهای ساده هستند.



دهانه برخوردی بزرگ مک لاگلین که توسط یک خرده سیاره به وجود آمده و سطح مریخ را خورد کرده، این دهانه برخوردی نشانه هایی از حیات را در خود داشته است

دانشمندان دانشگاه ابردین با بررسی اطلاعات مدارگرد اکتشافی مریخ و فضاپیمای مریخ اکسپرس سازمان فضایی اروپا و همچنین تحلیل سنگها به این نتیجه رسیدند که سطح مریخ دربرگیرنده خاک رس و مواد معدنی که ساختار شیمیایی آنها به وسیله آب تغییر کرده است

تصویر ارائه شده توسط ناسا که سایه های ساعات پایانی روز را در مریخ نشان می دهد

تحقیقات جدید که با همکاری موزه تاریخ طبیعی و دانشگاه ابردین انجام شده نشان می دهد تمام عوامل حیات طی دوره طولانی از تاریخ این سیاره در زیر سطح آن قرار داشته اند.

وقتی که شهاب سنگها به سطح مریخ برخورد کردند آنها چون کاوشگران طبیعی عمل کردند و سنگهایی را از پوسته زیرین مریخ به روی سطح آوردند.

دانشمندان دانشگاه ابردین با بررسی اطلاعات مدارگرد اکتشافی مریخ و فضاپیمای مریخ اکسپرس سازمان فضایی اروپا و همچنین تحلیل سنگها به این نتیجه رسیدند که سطح مریخ دربرگیرنده خاک رس و مواد کانی که ساختار شیمیایی آنها به وسیله آب تغییر کرده، است.

درحالی که نیمی از حیات روی زمین از میکروارگانیسمهای ساده تشکیل شده که زیر سطح زندگی می کنند، دانشمندان پیشتر اعتقاد داشتند که همین وضعیت برای مریخ نیز صدق می کند.

جان پارنل 55 ساله زمین شناس دانشگاه ابردین که عرصه تحقیقات وی مطالعه ترکیب و تغییرات شیمیایی پوسته زمین است، یکی از نخستین متخصصانی است که از شواهد حیات در مریخ پرده برداری کرده است.

دکتر جوزف میشالسکی نویسنده این تحقیق و زمین شناس سیاره ای در موزه تاریخ طبیعی اظهار داشت: تمام عوامل حیات در مریخ وجود دارند اما در این شرایط تنها ارگانیسمهای تک سلولی می توانند زنده بمانند.

وی افزود: اگر هیچ گونه حیاتی در مریخ کشف نمی شد، من تعجب می کردم، حتی بیشتر از آنکه روزی کشف شود که شکل ساده حیات در محیط وجود دارد و باید گفت که اگر حیات در این سیاره وجود داشته است، این احتمال وجود دارد که امروز نیز وجود داشته باشد.

برخی از دهانه های برخوردی عمیق در مریخ نیز به عنوان حوضچه یا آبگیر عمل می کند که در آنها کانیهای کربنات وجود دارد. جریانهایی که این کانیها را شکل داده اند روزی می توانستند به ما اطلاعات بیشتری درباره حیات زیر سطح مریخ بدهند و همچنین سرنخهایی از چگونگی شکل گیری حیات در زمین ارائه کنند.

منبع :خبرگزاری مهر




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 15 بهمن 1391 ] [ 09:43 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

سم عقرب بافت سرطانی مغز را متمایز می‌کند

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آلاباما نشان می‌دهد، ترکیب مشتق از سم عقرب می‌تواند به تشخیص بافت‌های سالم از بافت تومور مغزی کمک کند

به گزارش خبر گزاری ایسنا، بافت سرطانی و سالم با چشمان غیرمسلح یکسان به نظر می‌رسند و متخصصان به دنبال ابداع روشی مؤثر برای ایجاد تمایز بین بافت سالم و سرطانی مغز هستند.

متخصصان مغز و اعصاب در بیمارستان کودکان سیاتل با هدف برجسته کردن سلول‌های سرطانی در هنگام عمل جراحی، از پروتئین سم عقرب استفاده کردند که با اتصال به تومورهای سرطانی، تمایزی بین سلول‌های سالم و درگیر ایجاد می‌کند.

محققان با ایجاد ارتباط نسخه ترکیبی این پروتئین با یک مولکول که در نور نزدیک به مادون قرمز می‌درخشد، به روش احتمالی "رنگ کردن تومور" دست پیدا کرده اند.

در نخستین مرحله تست، این ترکیب به ورید دم یک موش با پیوند تومور سرطانی انسان تزریق شد و ظرف 15 تا 20 دقیقه بافت تومور به حالت درخشان،‌ روشن و کاملا متمایز از سایر بافت ها درآمد.

هرالد زونتیمر، متخصص عصب شناسی دانشگاه آلاباما تأکید می‌کند: پپتیدها تنها با اتصال به یک ترکیب خاص می‌توانند وارد مغز شوند و ترکیب پروتئین مشتق از سم عقرب با ید رادیواکتیو برای استفاده در بیماران تقریبا ایمن به نظر می‌رسد.

سم عقرب علاوه بر خاصیت اتصال به سلول‌های تومور، قادر به عبور از سد جریان خون مغز بوده و می‌تواند مانع از ورود اغلب ترکیبات به مغز شود.

تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد، روش درخشان کردن بافت تومور سرطانی علاوه بر تومورهای مغزی بر روی سلول‌های سرطان پروستات، سرطان روده، پستان و سایر سرطان‌ها نیز کاربرد دارد.

شرکت Blaze Bioscience‌ مجوز این فناوری را از مرکز تحقیقات سرطان "فرد هاچینسون" دریافت کرده و آزمایش بالینی این ترکیب بر روی انسان از سال 2013 میلادی آغاز می‌شود.




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 11 بهمن 1391 ] [ 11:29 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

ساخت نخستین "تراشه مغزی جهان"

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


دانشمندان آی‌بی‌ام اعلام کردند که توانسته‌اند گامی اساسی در ترکیب دنیای رایانه و مغز بردارند. این شرکت فناوری موفق به تولید دو پیش‌ساخت تراشه شده که به گفته محققان می‌توانند اطلاعات را شبیه مغز پردازش کنند. این تراشه‌ها نتیجه شش سال تلاش ۱۰۰ محقق بوده که حدود ۴۱ میلیون دلار برای سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا هزینه دربرداشته است.

این پیش‌ساخت‌ها، شواهد بیشتری را از اهمیت روزافزون پردازش همزمان یا انجام همزمان چند وظیفه توسط رایانه‌ها نشان می‌دهد. این کار از اهمیت زیادی برای نمایش گرافیکی و تجزیه مقادیر زیاد اطلاعات برخوردار است. کاربری‌های کنونی از این تراشه در سطح بسیار ساده مانند فرمان دادن به خودرو برای عبور از پیچ یا بازی‌هایی مانند پینگ‌پونگ است.

به گفته محققان برای ورود این تراشه‌ها به آزمایشگاه و بعد در محصولات بیش از یک دهه زمان لازم است. به گفته دانشمندان آنچه در این بین مهم است نه کار این تراشه‌ها که چگونگی انجام آن است. قابلیت این تراشه‌ها برای انطباق با گونه‌های اطلاعاتی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی نشده بودند، بسیار قابل توجه است.

محققان فناوری از مدت‌ها پیش به دنبال ساخت رایانه‌هایی با توانایی یادگیری انسانی بودند اما شیوه‌های اکتشافی شرکت آی‌بی‌ام و سایر شرکت‌ها در مورد "محاسبات شناختی" می‌تواند به ساخت تراشه‌هایی با قابلیت انطباق‌پذیری بهتر به اطلاعات دور از انتظار منجر شود. این تراشه‌ها می‌توانند به صورت بالقوه به پردازش علائم دنیای واقعی مانند دما یا صوت یا حرکت کمک کرده و آن‌ها را برای رایانه‌ها قابل احساس کنند. به گفته سازندگان، این تراشه از بخش‌هایی تشکیل شده که مانند نورون‌ها و سیناپس‌های دیجیتالی رفتار کرده و آن‌ها را از سایر تراشه‌ها متفاوت می‌کند.



طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ دوشنبه 9 بهمن 1391 ] [ 10:26 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic