فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











از دادن عسل به کودکان کمتر از ۴ سال خودداری کنید

تغذیه کودکان
  

 

 

 

 

یک متخصص تغذیه:

آفتاب و گرما خاصیت ضد میکروبی عسل را کم می‌کند
از دادن عسل به کودکان کمتر از ۴ سال خودداری کنید


خاصیت ضد میکروبی عسل بر اثر گرم شدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن کم می‌شود. همچنین با توجه به احتمال آلوده بودن عسل طبیعی به اسپور عامل بوتولیسم مصرف آن برای کودکان زیر یک سال خطرناک است.

دکترسید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: در گذشته عسل طبیعی را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید می‌دانستند و بر این باور بودند که به علت داشتن آنتی‌بیوتیک و آنزیم دیاستاز بسیار مفید است.

وی گفت: علاوه برآن به علت وجود آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل این ماده غذایی برای سلامت قلب و عروق مفید و عسل طبیعی از پوست محافظت کرده و به عنوان ماده ضد پیری معرفی می‌شود.

دکتر مظهری یادآور شد: در برخی از اظهارنظرها ادعا شده که عسل دستگاه گوارش را پاک کرده و در تقلیل عفونت‌های ناشی از هلیکوباکترپیلوری اثربخش است. علاوه بر این، صمغ موجود در عسل از سفت شدن دیواره عروق جلوگیری کرده و حالت ارتجاعی آن را افزایش می‌دهد و به خون‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب جهت افزایش حافظه و یادگیری بهتر کمک می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در عسل‌های فرآوری نشده در کنار موم ماده‌ای به نام برموم نیز وجود دارد که خاصیت ضد سرطانی و ضد قارچی است و حتی در پاره‌ای از کشورهای تولید و عرضه ‌کننده عسل از برموم صمغ درختان برای پوشش قرص و کپسول‌های آنتی بیوتیک و انواع کرم‌های پوستی و خمیر دندان استفاده می‌شود.

وی افزود: گر چه خاصیت ضد میکروبی عسل بر اثر گرم شدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن کم می‌شود ولی احتمال آلوده شدن عسل طبیعی به اسپور عامل بوتولیسم وجود دارد و به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

وی تصریح کرد: در عسل دانه‌های گرده گل‌ها و گیاهان پاستوریزه نشده وجود دارد که در برخی از افراد که زمینه آلرژی و حساسیت دارند ممکن است باعث ایجاد کهیر، خس خس سینه و آسم کند. این حالت در کودکان به وسعت و شدت بیشتری ایجاد می‌شود و از این نظر بهتر است به کودکان زیر ۴ سال عسل داده نشود و برعکس در سن بالای ۴ سالگی نباید عسل را از برنامه غذایی کودکان حذف کرد.

شایان ذکر است، عسل تصفیه نشده با موم حاوی مقدار کمی از ویتامین‌های B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ویتامین C ‌و اسید گلوکرونیک است و جداسازی موم از عسل با هر شرایطی باعث کاهش ویتامین‌ها و سایر ترکیبات طبیعی آن می‌شود.

منبع:ایسنا




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ سه شنبه 26 دی 1391 ] [ 10:29 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
ظریفترین سوزن تزریق انسولین جهان ساخته شد

به گزارس خبرگزاری پزشکی ایران – ایرمنا –و به نقل از روزنامه دیلی اکسپرس از توزیع ظریفترین سوزن تزریق انسولین در جهان توسط  یک شرکت داروسازی هندی خبرداد

این سوزن جدید تولید شرکت بکتون دیکنسون است و طراحان آن امیدوار هستند که تا حد زیادی درد ناشی از سوزن تزریق انسولین را در مبتلایان به دیابت که نیاز به تزریق این هورمون دارند، کاهش دهد.

به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس، دکتر دیواکارمتیال مدیر تجاری مرکز مراقبت پزشکی – دیابت BD در هند در این باره اظهار داشت: کارآیی نانو سوزن قلمی BD در آزمایشات مختلف مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مشخص شده است که به اندازه سوزن‌های بلندتر برای بیماران با شرایط جسمی مختلف موثر است.

به گفته این کارشناسان، سوزن جدید اولین سوزن قلمی در جهان است که فقط 4 میلی متر طول دارد.

همچنین این سوزن از نظر ضخامت نازکترین و باریکترین سوزنی است که تاکنون در جهان تولید شده است.

در حال حاضر سوزن‌های انسولین در اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند و سوزنهایی که طول آنها 5 میلی متر است بیشترین کاربرد را در بین بیماران دیابتی دارند.

دکتر متیال تصریح کرد: ما اطمینان داریم که محصول جدید در بین مبتلایان به دیابت طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد و در تسهیل تزریق انسولین تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کارشناسان طراح سوزن مینیاتوری جدید تاکید کردند که این سوزن از نظر کنترل کلوگز درست مثل سوزنهای بلندتر عمل می‌کند و به لحاظ کارآیی هیچ فرقی با آنها ندارد. این سوزن به طور موثر یک دوز انسولین را به لایه چربی زیرپوست منتقل می‌کند که بهترین منطقه برای تزریق انسولین است.

منبع:

سایت خبرگذاری پزشکی ایران





طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 13 دی 1391 ] [ 01:13 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
عوارض جانبی خطرناک بنزوکائین در محلولهای بی حسی و ژل دندان درآوردن کودکان
 

به گزارش خبرگزاری پزشکی ایران (ایرمنا): بر اساس اعلام متخصصان بهداشت و درمان و بیماران سازمان غذا و داروی آمریکا , گزارشهایی مبنی بر بروز متهموگلوبینمیا  و عوارض جانبی بالقوه کشنده ای ناشی از مصرف اسپری های بی حس کننده بنزوکائین که برای بی حس کردن دهان و حلق در طی اعمال پزشکی و یا استفاده از ژل ها یا محلولهای بی حس کننده بنزوکائین  که بدون  نسخه در داروخانه ها فروخته می شود وبرای کاهش درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها و زخم های خورنده(بیماری جذام)  و یا سوزش دهان و لثه  استفاده می شود ؛ دریافت شده است . لذا مصرف این نوع بی حس کننده ها در کودکان زیر دوسال توصیه نمی شود.

متهموگلوبینمیا (سندرم کودکان آبی) که بیماری بسیار نادر اما خطرناکی است  یعنی اکسید شدن آهن موجود در هموگلوبین گلبولهای قرمز.

در این حالت هموگلوبین اکسید شده نمی تواند اکسیژن را با خود حمل کند،و در صورت عدم حضور اکسیژن ، سلولهای بدن ممکن است بمیرند ویا‌ پوست کبود شود. در افراد بالای یکسال ،توانایی سریع تبدیل متهموگلوبین به هموگلوبین وجود دارد و علی رغم سطح بالای نیترات و نیتریت ، مقدار متهموگلوبین در سلولهای قرمز خون کمتر باقی می ماند، به هر حال در کودکان زیر شش ماه ، سیستم آنزیمی آنها به دلیل عدم تکامل ، توانایی کاهش متهموگلوبین به هموگلوبین را ندارند و متهموگلوبینمیا اتفاق میافتد. همچنین در افراد سالمند که به دلایلی سیستم آنزیمی آنها صدمه دیده ممکن است ، همین اتفاق بیافتد.

منبع:

سایت خبرگذاری پزشکی ایران




طبقه بندی: اخبار جهان پزشکی،
[ چهارشنبه 13 دی 1391 ] [ 01:10 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اولین قلمرو تمام خورشیدی‌ جهان + عکس

یک جزیره کوچک در جنوب اقیانوس آرام، نخستین قلمرو در جهان است که تمامی نیازهای برق را با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مجمع الجزایر توکلائو (Tokelau) بعنوان بخشی از قلمرو نیوزیلند، شامل سه جزیره مرجانی گرمسیری آتافو، نوکونونو و فاکائوفو است که در جنوب اقیانوس آرام واقع شده و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.


ساکنان کوچکترین کشور مستقل جهان پیش از این نیازهای برق خود را با استفاده از ژنراتورهای سوخت گازوئیل تأمین می کردند، اما دولت نیوزیلند در قالب یک پروژه هفت میلیون دلاری، این مجمع الجزایر را به نخستین قلمرو تمام خورشیدی جهان تبدیل کرد.

طراحی و ساخت شبکه های خورشیدی جزایر سه گانه بین نیوزیلند و هاوایی هفته گذشته پایان یافت.

«پروژه انرژی تجدید پذیر توکلائو» نخستین نمونه تأمین صددرصدی برق یک کشور با استفاده از انرژی خورشیدی در جهان محسوب می‌شود که علاوه بر کاهش بار اقتصادی، مانع بروز صدمات زیست محیطی به منطقه می شود.



طبقه بندی: اخبار سایت،
[ یکشنبه 10 دی 1391 ] [ 10:47 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اکتشافات حیرت‌انگیز فضایی ۲۰۱۲

اکتشافات نجومی در سال ۲۰۱۲، درک انسان را از جهان تغییر داده و برخی از ابزارها را از نیروی مشاهده آنها فراتر برده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دانشمندان کهکشانی را کشف کردند که از یک ابرسیاه‌چاله مرکزی با اندازه ۱۷ میلیارد برابر خورشید برخوردار است.

یک گروه دیگر تحقیقاتی توانستند سیاره صخره‌ای بسیار داغی را در نزدیکترین سیستم ستاره‌ای به منظومه شمسی شناسایی کنند.

در همین زمان، رکوردهای بزرگترین خوشه کهکشانی و دورترین کهکشان نیز در سال جاری ثبت شده‌اند.

در این گزارش، مجموعه مختصر و مفیدی از جالبترین یافته‌های کیهانی ارائه شده است.

بزرگترین ابرسیاه‌چاله

یکی از بزرگترین یافته‌ها، کهکشان NGC ۱۲۷۷ و ابرسیاه‌چاله غول‌پیکر آن بود که بخش زیادی از این کهکشان را به خود اختصاص داده است.

این سیاه‌چاله مرکزی ۱۷ میلیارد بار بزرگتر از خورشید بوده و ۱۴ درصد جرم کهکشان را تشکیل می‌دهد که این میزان در کهکشان‌های دیگر ۰.۱ درصد است.

محققان بقدری از اندازه این سیاه‌چاله متحیر بودند که یک سال دیگر را نیز برای بررسی مجدد محاسبات خود پیش از انتشار نتایج اختصاص دادند.

نزدیکترین سیاره فراخورشیدی به زمین

در یک کشف خارق‌العاده، ستاره‌شناسان موفق به کشف سیاره‌ای به اندازه زمین در یک سیستم ستاره‌ای نزدیک شدند. این سیاره صخره‌ای در سیستم سه ستاره‌ای آلفا قنطورس در فاصله ۴.۳ سال نوری از زمین قرار دارد.

احتمال وجود حیات در این سیاره بسیار کم است. سطح صخره‌ای این سیاره احتمالا مذاب است چرا که فاصله آن از ستاره میزبانش تنها شش میلیون کیلومتر است در حالیکه زمین در مقایسه با آن ۱۵۰ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد.

سیاره آلفا قنطورس Bb در زمان کاوش ستاره‌شناسان در میان تکانهای گرانشی اطراف ستاره آن کشف شد. در ماه جاری، یک تیم تحقیقاتی دیگر توانست پنج سیاره با احتمال برخورداری از حیات را در اطراف ستاره «تائو ستی» شناسایی کند که ۱۱.۹ سال نوری از زمین فاصله دارد. به گفته دانشمندان، یکی از این سیارات جدید احتمالا از حیات به آن شکل که می‌شناسیم، برخوردار است.

کوچکترین جهان‌های بیگانه

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا سه سیاره در فاصله ۱۲ سال نوری از زمین شناسایی کردند که در اطراف ستاره KOI-۹۶۱ می‌چرخند. کوچکترین این سیارات به اندازه مریخ بوده و همگی از زمین کوچکتر هستند. حتی خود ستاره میزبان نیز کوچک بوده و ۷۰ درصد بزرگتر از سیاره مشتری است.

کوچکترین منظومه ستاره‌ای

ستاره KOI-۵۰۰ از پنج ستاره برخوردار بوده که گرانش آنها باعث به هم خوردن این سیارات در مسیر گردش مداری می‌شود. زمان مدارهای این سیارات به ترتیب تنها یک، سه، ۴.۶، ۷.۱ و ۹.۵ روز است. علاوه بر آن، این سیارات بسیار کوچک بوده و تنها ۱.۳ تا ۲.۶ برابر زمین هستند.

تمام این فعالیتها در یک ناحیه ۱۵۰ بار کوچکتر از مدار زمین صورت می‌گیرد.

دورترین کهکشان جهان

رکورد دورترین کهکشان جهان همیشه در حال تغییر است. جدیدترین دارنده این مقام کهکشان UDFj-۳۹۵۴۶۲۸۴ است که در زمانی که جهان تنها ۳۸۰ میلیون سال عمر داشته، شکل گرفته است. سن این کهکشان در سال ۲۰۱۲ با استفاده از مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل کشف شده است.

قدیمی‌ترین و دورترین ابرنواخترها

در سال ۲۰۱۲ ستاره‌شناسان چیزی را توصیف کردند که به نظر آنها به دورترین و قدیمی‌ترین ابرنواختر جهان منجر می‌شد. دانمشندان بر این باورند که برخی از این ابرنواخترهای فوق درخشان از ستاره‌های بسیار عظیم با جرم ۱۰۰ تا ۲۵۰ برابر خورشید ایجاد شده‌اند که منفجر شده و ماده خود را در فضا منتشر کرده‌اند.

به گفته محققان، درون این ستارگان عظیم، پرتو گاما به شکل جفت‌های الکترون و همچنین پوزیترونهای ضد ماده تغییر می‌کند. پرتوهای گاما معمولا از انفجار ستاره توسط گرانش جلوگیری کرده اما این نیرو در اثر تبدیل این پرتوها به ماده، ضعیف می‌شود. در این زمان است که ستاره از درون منفجر شده و به شکل ابرنواختر در می‌آید.

بزرگترین خوشه کهکشانی

SPT-CLJ۲۳۴۴-۴۲۴۳ یا خوشه ققنوس، یک خوشه کهکشانی عظیم در فاصله هفت میلیون سال نوری با اندازه ۲۰۰۰ برابر کهکشان راه شیری بوده که از هزاران کهکشان با اندازه‌های مختلف برخوردار است.

این خوشه ابتدا در سال ۲۰۱۰ شناسایی شد اما وسعت آن در پی بررسی مشاهدات رصدخانه پرتو ایکس چاندرا مشخص شد.

بزرگترین نقشه جهان

دانشمندان با طراحی یک مگانقشه اکنون گامی دیگر به سوی درک چگونگی شکل‌گیری جهان نزدیکتر شده‌اند. پژوهش نقشه برداری آسمان دیجیتال اسلون، نقشه‌ای را منتشر کرده که بیش از یک میلیون کهکشان را در حجم کلی ۷۰ میلیارد سال نوری مکعب گروه بندی کرده است.

این نقشه می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک بهتر ماده تاریک و انرژی تاریک که بنظر بیشتر جهان را تشکیل داده‌اند، کمک کند.

عمیق‌ترین نمای جهان

تلسکوپ فضایی هابل ناسا بطور مستمر در عمق‌های بیشتر در فضا به بررسی می‌پردازد. این رصدخانه معروف مداری، نوری که از ۱۳.۲ میلیارد سال قبل تابیده شده و جهان در آن زمان تنها ۵۰۰ میلیون سال داشته را رصد می‌کند.

تصویر هابل که «میدان بسیار عمیق» نام داشته، کهکشانها و نور ستارگانی را به نمایش گذاشته که در طول ۱۰ سال در یک بخش کوچک از آسمان جمع شده بودند. این بهترین شیوه‌ای است که ستاره‌شناسان می‌توانند با آن اجسام بسیار دور را مشاهده کنند. این تصویر در حقیقت جانشین «میدان فرا عمق» هابل بوده که این تلسکوپ در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ثبت کرده بود.

مغناطیسی‌ترین ستاره

ستاره NGC ۱۶۲۴-۲ در فاصله ۲۰ هزار سال نوری از زمین با جرم ۳۵ برابر خورشید در صورت‌فلکی برساووش قرار داشته و بسیار مغناطیسی است. این ستاره با میدان مغناطیسی ۲۰ هزار برابر خورشید و ۱۰ برابر قدرتمندتر از تمام ستارگان شناخته شده تاکنون،‌در اطراف خود یک پوشش از ذرات باردار را ایجاد کرده است.

انفجار پرتو ایکس در جوانی جهان

دانشمندان توانستند یک انفجار پرتو ایکس از تپ‌اختر GB ۱۴۲۸ در فاصله حدود ۱۲.۴ میلیارد سال از زمین را شناسایی کنند. بر اساس برآوردها، نوار تابشی آن حدود دو برابر قطر کهکشان راه‌شیری است.

صاحب قبلی این رکورد در فاصله ۱۲.۲ میلیارد سال نوری قرار داشت و اکنون با این کشف، ستاره‌شناسان اظهار کرده‌اند که اطلاعات بیشتری را در مورد رفتارهای سیاه‌چاله‌ها در روزهای ابتدایی جهان پیدا کرده‌اند.

بزرگترین هسته کشف شده در یک کهکشان غول‌پیکر

یک هسته کهکشانی عظیم و متنوع در یک کهکشان با عرض ۱۰ برابر کهکشان راه‌شیری قرار داشته که بنظر می‌رسد سیاه‌چاله‌ای در آن وجود ندارد.

هسته کهکشان A۲۲۶۱-BCG با وسعت ۱۰ هزار سال نوری بسیاری از ستاره‌شناسان را متحیر کرده چرا که در مرکز بیشتر کهکشانها باید یک ابرسیاه‌چاله وجود داشته باشد.مشاهدات هابل نشان داده که هسته این کهکشان احتمالا در پی ادغام دو کهکشان ایجاد شده است.



طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 10 دی 1391 ] [ 10:40 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
روغن سیر آسیب‌های قلبی را درمان می کند



روغن سیر
 متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه ایموری در آمریکا اعلام کردند: روغن سیر حاوی ماده‌ای است که می‌توان از آن برای درمان و بهبود آسیب‌های قلبی پس از سکته، استفاده کرد. این پزشکان در آزمایشات جدید خود دریافته‌اند این ترکیب موجود در روغن سیربه نام «دیالیل تری‌سولفید» می‌تواند مواد محافظت کننده‌ای را برای مراقبت از قلب پس از وقوع حمله قلبی در بدن آزاد کند از این ترکیب می‌توان در طول جراحی قلب یا همزمان با درمان نارسایی قلبی استفاده کرد. به گفته پزشکان، گاز سولفید هیدروژن در غلظت‌های پایین از قلب در برابر آسیب دیدگی محافظت می‌کند اما این گاز ناپایدار است و استفاده از آن به عنوان دارو کار دشواری است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بار پزشکان دانشگاه ایموری متوجه شدند که می‌توانند با استفاده از «دیالیل تری‌سولفید» سولفید هیدروژن را به قلب برسانند و از این عضور حیاتی محافظت کنند. این پزشکان می‌گویند: ما اکنون در حال انجام مطالعاتی هستیم که بتوانیم با تولید داروهای خوراکی فعال از روغن سیر، گاز سولفید هیدروژن را به قلب برسانیم.  

خبر گزاری ایسنا




طبقه بندی: مطالب بهداشت و درمان و تغدیه،
[ چهارشنبه 6 دی 1391 ] [ 02:46 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

در وصف عشاق الهی

جملهٔ مردان زخود فانی شدند

در بقای حق بحق باقی شدند

نفس خود را در ریاضت داشتند

از خدای خود سعادت داشتند

یک زمان نه خواب کردند و نه خورد

بوده‌اند از خلقهم آزاد و فرد

ترک لذات جهان کردی به کل

این جهان را دیده اندر عین ذُل

از مراد نفس خود برخواستند

هر دوعالم را به کل درباختند

در ره توحید حق پاک آمدند

د رره تجرید چالاک آمدید

سالها بودند اندر انتظار

تا که واصل گشته‌اند با جان نثار

هم شدم در راه حذ بسیار گوی

زان ندیدم در جهان اسرار جوی

ای دریغا سر اسرار جهان

ما بگفتیم و ندانستند خسان

هر که در پندار نفس خویش ماند

کی تواند حرف این اسرار خواند

هر که او یک دم سزای نفس داد

صد در رحمت بروی خود گشاد

سالکان نه خواب کردند و نه خورد

در ره معنی شدند آزاد و فرد

رستمان در راه رفتند ای پسر

این خران در شیب کاهند خیره سر

در پی آب و علف در مانده‌اند

از هزاران گنج معنی مانده‌اند

چند گویم چون شما را درد نیست

در چنین راهی که دیدم مرد نیست

هیچکس را از رموزم شد خبر

باشد از چشم خسان پنهان مگر

خود نشان عارفان شد بی‌نشان

زین سبب پنهان شدند از چشمشان

تا تو هستی در وجود ای محترم

کی خبر یابی ز دریای عدم

محو شو از خویشتن کلی ببر

تا برآری از یکی دریا تو دُر

در عدم بحر قدم یابی عیان

از قدم بینی جمال جان عیان

این عدم دریا و دُر اندریم است

جهد کن تا دُر زنم آری بدست

والذین جاهدوا حق گفت از آن

تا که در کار آوری این جسم وجان

جسم را شبها بدار اندر قیام

تا از آن معنی شوی مرد تمام

تا بدارش دو رکوع و در سجود

کل تو فانی شو ز بحر این وجود

بعد از آن جان را بفکروذکردار

تا برآید دُر ز بحر بی‌کنار

چون دُر تو حاصل آمد از عدم

وآن زمان آتش زنی ددبیش وکم

این در اینجا عشقدان ای بیخبر

بیشکی آتش زند در خشک و تر

چونکه عشق آمد پدید ای مرد کار

نه همی دیار ماند و نه دیار

نه سلوک ونه اصول و نه فروع

نه ره تقوی نه زهد ونه ورع

نه زمان و نه مکان و نه عروج

نه سما ونه نجوم و نه بروج

نه بیان و نه گمان و نه یقین

نه بد ونه نیک ونه کفر و نه دین

نه ره تقلید ونه قال و مقال

کل بود توحید در معنی حال

نه ره طامات نه زرق و فریب

نه بلند و پست و نه بالا نه شیب

نه ره سالوس و دلق و نام وننگ

نه سر کبر و نه خشنود و نه جنگ

نه ره پندار و کبر و معصیت

نه ره طامات وذکر ومعرفت

نه قبول خلق نه رد کسان

محو گشته این جهان و آن جهان

آتش عشقش ز جان افروخته

هر زمانی صد جهانی سوخته

هر که آتش در درون مافکند

راز ما را از درون بیرون فکند

عشق ما را خود از این تن برکشید

حاصل ما خود ز تن عشقش کشید

عشق سر حق بما پیدا نمود

کار ما را عشق زیبا برگشود

عشق ما را برد اندر لامکان

عشق ما را راه داد از بحر جان

عشق ما را از خودی بیزار کرد

آتش اندر خرقه و زنار کرد

عشق جانان در دل ما کار کرد

جان ما شایستهٔ دیدار کرد

عشق آمد سالکان حیران شدند

در سلوک خویش سرگردان شدند

عشق آمد ذاکران در ماندند

از حدیث ذکر خود واماندند

عشق آمد ذاکران بیخودشدند

از تفکر هر زمان بیخود شدند

عشق آمد عارفان محو آمدند

وز ره عشاق در صحو آمدند

عشق آمد کرد دکانها خراب

ای بسا کس را که دلها شد کباب

عشق آمد نام وننگ ما بسوخت

خرقهٔ ناموس و رنگ ما بسوخت

عشق آمد ذکر این آیات کرد

شه رخی زد این جهان را مات کرد

عشق آمد با هزاران های و هوی

های را برگیر آنگه باش هوی

عشق آمد گفت الله شد عیان

می‌کند عشق این سخنها را بیان

عشق چون راز اناالحق وا نمود

از زبانش سودها پیدا نمود

چند گویم هر چه بینی درجهان

سر بسر آن را تو سر عشقدان

عشق چون مشاطهٔ عشاق بود

صد هزاران دل از او پر داغ بود




طبقه بندی: خوزه اخبار و مطالب عرفانی ،
[ یکشنبه 3 دی 1391 ] [ 12:30 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

تنبیه و ترغیب سالک

ای دل آخر یک دمی بیدار شو

یک زمان جویای وصل یار شو

ای دل آخر یک دمی بگذر ز جان

تا رسی اندر مقام لامکان

ای دل آخر یک دمی بگذر ز خود

تا رهی از ننگ و نام و نیک و بد

ای دل آخر بگذر از هر دو جهان

تا رسی در عالم عین و عیان

ای دل آخر بگذر از هر نیک و بد

حال در مانی ز عقل بی خرد

ای دل آخر بگذر از کون و مکان

چند بینی خویشتن رادر میان

ای دل آخر بگذر از حرص و هوس

تا نمانی اندر این ره باز پس

ای دل آخر بگذر ازکین و نفاق

تا نمانی در عذاب و در فراق

ای دل آخر بگذر از پندار و کین

تا رسی در قرب رب العالمین

ای دل آخر بگذر از جهل و گمان

تا ز نور عشق یابی صد نشان

ای دل آخر بگذر از سود و زیان

تا ز سودت برتر آید آن جهان

ای دل آخر بگذر از هستی و نیست

همچو برقی می‌رود در ره مایست

ای دل آخر بگذر از بخل و فساد

تا شوی در روز محشر شادشاد

ای دل آخر بگذر از بالا و پست

تا شوی در عشق جانان مست مست

ای دل آخر بگذر از خوف و رجا

تا نباشی در طریق ماجرا

ای دل آخر بگذر از قال و مقال

چند باشی در پی حال و محال

ای دل آخر بگذر از نقش و صور

چند باشی بت پرست ای بی‌خبر

ای دل آخر بگذر از راه گمان

چند باشی انرد این ره بدگمان

ای دل آخر بگذر از عقل فضول

چند باشی در پی رد و قبول

ای دل آخر بگذر از طامات خلق

چند باشی در پی حالات خلق

ای دل آخر بگذر از اسم و عمل

سر به باز و غوطه خور اندر وحل

ای دل آخر بگذر از راه ونشان

همچو مردان خدا شو بی‌نشان

ای دل آخر بگذر از لذاتها

تا بیابی لذتی بی‌منتها

ای دل آخر ترک کن گفتار را

تا بیابی عالم اسرار را

ای دل آخر ترک کن بیدار شو

آنگهی جویای وصل یار شو

ای دل آخر جان خود ایثار کن

پس برافکن پرده و دیدار کن

ای دل آخر خویشتن را کن فنا

تا بیابی در فنا عین بقا

ایدل آخر بگذر ای غیر خدا

احولی باشی چو بینی غیر را

غیر حق اندر جهان نبود پسر

بازشو اسرار بین صاحب نظر

غیر حق اندر دو عالم خود مبین

شک بسوزان و گذر کن در یقین

غیر حق اندر دو عالم نیست کس

در ره توحید این ارشاد بس

گر تو غیر حق ببینی در جهان

منکری باشی بسان کافران

گر تو غیر حق ببینی ای فقیر

هر زمان از جان بر آری صدنفیر

گر تو غیر حق ببینی ای فتا

در میان غیر گردی تو فنا

گر تو غیر حق ببینی ای جوان

میخ بر فرق تو باشد جاودان

گر تو غیر حق ببینی ای پسر

در قیامت حشر گردی کور و کر

گر تو غیر حق بینی در جهان

بازمانی از جمال جاودان

 



طبقه بندی: اشعار برگزیده ( عرفانی و ادبی )،
[ یکشنبه 3 دی 1391 ] [ 12:25 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic