فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) وب سایت عرفان / Erfan vebsite

وب سایت عرفان / Erfan vebsite
بزرگترین وب سایت در خدمت جامعه ایران اسلامی .  
قالب وبلاگ
نظر سنجی
از چه طریقی می توانیم با خدا دوست باشیم؟











سیاه‌چاله‌ها سیارک‌ها را می‌بلعند

  همشهری آنلاین:
حدس می‌زنید سیاه‌چاله‌ها برای شام چه می‌خورند؟ گروهی از دانشمندان ممکن است شواهدی در این باره یافته باشند.

black hole

این دانشمندان درباره منبع اسرارآمیز فوران‌های پرتوهای ایکس در منطقه یک سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ در مرکز کهکشان ما به نام ساگیتاریوس (قوس) A* یا Sgr A* کاوش می‌کردند.

ابری که Sgr A* v  را احاطه می‌‌کند حاوی صدها تریلیون سیارک و ستاره دنباله‌دار است که از ستاره‌های والدشان جدا شده‌اند. این دانشمندان دریافتند که این فوران‌های پرتو ایکس هنگامی رخ می‌دهد که سیارک‌هایی به قطر 10 کیلومتر یا بالاتر را می‌بلعند.

اگر سیارکی از فاصله 161 میلیون کیلومتری سیاهچاله،یعنی تقریبا معادل فاصله میان کره زمین و خورشید، بگذرد، در نتیجه نیروهای کشندی ناشی از سیاه‌چاله قطعه قطعه می‌شود. سپس این قطعات هنگامی عبور از درون گاز رقیق داغی که به درون Sgr A* جریان دارد، در نتیجه اصطکاک تبخیر می‌شوند؛ پدیده‌ای مشابه آنچه هنگام سقوط یک شهاب‌سنگ به درون جو زمین رخ می‌دهد.

با سقوط این قطعات به درون سیاه‌چاله فوران‌های اشعه ایکس رخ می‌دهد و نهایتا باقیمانده سیارک بوسیله سیاه‌چاله بلعیده می‌شود.

LiveScience




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 26 بهمن 1390 ] [ 03:59 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

بخارهای کره زمین

 همشهری آنلاین:
آب بیشتر از همه از چه جاهایی از کره زمین تبخیر می‌شود؟ ممکن است پاسخ دادن به این پرسش مشکل به نظر رسد.

اما این دیواره متشکل از بازنمایی‌های کره زمین که یک شبیه‌سازی از توزیع میانگین ماهانه میزان تبخیر آب بر روی سیاره ما است، ممکن است برداشتی کلی به شما بدهد.

vapor

چنین شبیه‌سازی‌هایی اهمیت دارند، زیرا شناخت توزیع تبخیر آب بر روی کره زمین برای درک کردن تغییرات آب و هوای سیاره ما ضروری است.

LiveScience




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 26 بهمن 1390 ] [ 03:56 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

اخبار زنی عجیب!

عکس اخبار زنی عجیب!


یک زن انگلیسی نمی تواند از موبایل و کامپیوتر و هر وسیله برقی که میدان مغناطیسی دارد، استفاده کند. او به توصیه پزشکان حق استفاده از کتری برقی را ندارد و ماشین لباسشویی را در زیر زمین بتونی قرار داده است وکار کردن با اینترنت برایش آرزو شده است.

جنیس تانی کلیف ۵۵ ساله هر شب در زیر نور شمع با همسرش به بازیهایی همچون لابیرنت و اسکرابل مشغول است و تنها دلیل این محدودیت عجیب حساسیت او به وجود هرگونه میدان الکترومغناطیس در کنارش است.

او نه می تواند تلویزیون نگاه کند و نه به رادیو گوش دهد و به این ترتیب باید کاملا از دنیای بیرون منزوی باشد. او حتی ناچار است در روز چند بار با دستگاه مخصوصی وجود امواج الکترومغناطیسی را در خانه اش بررسی کند.

خانم تانی کلیف پس از شیمی درمانی برای معالجه سرطان به این حساسیت دچار شد و گهگاهی دچار دردهای ناشناخته ای در ناحیه سر و سینه می شود و اگر امواج الکترومغناطیس در اطرافش باشند این دردها چندین برابر می شوند.

او درباره شرایط خاص و زندگی دشوارش می گوید:«اگر یک موبایل تنها برای ۲۰ دقیقه در کنارم باشد سردرد وحشتناکی می گیرم حتی یک بار که تلویزیون را روشن کرده بودم برای مدتی به سختی می توانستم دستها و پاهایم را تکان دهم».

زندگی خانم تانی کلیف در فوریه سال ۲۰۰۸ عوض شد و دردهای داخلی او را به بیمارستان کشاند و پس از چند روز مشخص شد او به سرطان دچار شده و پزشکان با عمل جراحی تومور شش اینچی را از بدن اوخارج کردند.با وجود این تومور بزرگ سرطان در بدنش گسترش پیدا نکرد ولی شیمی درمانی اجتناب ناپذیر است.

او درباره این مشکل تزه می گوید: «همه تایید کرده اند ارتباط مستقیم بین شیمی درمانی و حساسیت من به الکتریسیته وجود دارد ولی هیچکس نمی تواند آن را شرح دهد. بهترین روز من درخانه زمانی بود که برق برای بیست ساعت در منطقه قطع شد و من اصلا احساس درد نداشتم»




طبقه بندی: اخبار سایت،
[ دوشنبه 24 بهمن 1390 ] [ 04:42 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

جزیره‌ای به بزرگیه بریتانیا در اعماق خلیج فارس مدفون است!

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، سرزمین حاصل‌خیز قدیمی كه در اعماق خلیج‌فارس مدفون شده احتمالا مسكن انسان‌های اولیه خارج شده از آفریقا در 75 تا 100 هزار سال پیش بوده ‌استاین دشت سیلابی در اعماق خلیج‌فارس احتمالا در زمان اوج خود به اندازه جزیره بریتانیا بود و سپس با بوجود آمدن سیل در منطقه، تكه‌ تكه شده است.

طبق گزارش‌های دانشمندان، احتمالا این سرزمین حدود هشت هزار سال قبل توسط اقیانوس هند بلعیده شده است.

این تحقیقات مفاهیم گسترده‌ای را از جنبه‌های تاریخ انسانی مطرح كرده‌ است. برای مثال، دانشمندان در مورد زمان خروج انسان‌های مدرن از آفریقا در زمان تقریبی 125 هزار سال قبل و پس از آن در 60 هزار سال قبل مناظراتی انجام داده‌اند.

یافته‌های جدید در میان دانشمندان باعث به وجود آمدن بحث‌هایی شده از جمله اینكه انسان‌های مستقر در حوزه خلیج فارس چه كسانی بودند.

با توجه به سوابق تاریخی سطوح دریایی، زمین یافت‌شده در خلیج فارس احتمالا یك حوضه داخلی كم عمق بوده كه از 70 هزار سال قبل تا 8000 سال پیش وجود داشته كه دوره «هلال حاصل‌خیز» را شكل داده ‌است.

این منطقه حتی احتمالا پناهگاهی ایمن در برابر بیابان‌های داغ بوده و از طریق رودخانه‌های دجله، فرات، كارون و باتون وادی و همچنین از طریق چشمه‌های جوشان تامین می‌شده و در زمان آخرین عصر یخی هنگامی كه شرایط در خشك‌ترین زمان خود بسر می‌بردند، این حوضه زیاد وسیع نبوده است.

در حقیقت در سال‌های اخیر، باستان‌شناسان شواهدی را در مورد اسكان انسان‌ها در كنار سواحل خلیج‌فارس در حدود 7500 سال پیش پیدا كرده‌اند.

بیش از 10 سایت باستان‌شناسی در این حوضه پیدا شده‌است. این اقامتگاه‌ها از ساختار بسیار خوبی برخوردار هستند. ‌خانه‌های دائمی ساخته شده از سنگ، شبكه‌های تجاری دوردست، تزئینات استادانه سفال، حیوانات اهلی و حتی شواهدی در مورد قدیمی‌ترین قایق جهان نیز از كشفیات این حوضه هستند.

منبع : ایسنا





طبقه بندی: اخبار سایت،
[ دوشنبه 24 بهمن 1390 ] [ 04:35 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

مریخ، سیاره‌ای آب دار

 مریخ، سیاره‌ای آب داربر اساس بسیاری از مدل های ارائه شده درباره مریخ، آب یخ زده به جز مناطق قطبی سیاره نمی تواند به صورت پایدار وجود داشته باشد. اما بررسی های جدید نشان می دهد که در مناطق دیگری به جز از قطبین مریخ احتمال وجود آب آن هم به مقدار قابل توجه وجود دارد.

این یک موضوع واقعا شگفت انگیز است! وجود آب در مناطق مختلف مریخ علاوه بر افزایش امید برای میزبانی مناسب این سیاره از حیات، امید برای تامین سوخت و پشتیبانی طولانی مدت از حیات را بسیار افزایش خواهد داد. اگر این مناطق پیش بینی شده به خط استوای سیاره نیز نزدیک باشند امکان دست یابی به آن ها بسیار راحت تر از سایر مناطق می شود.

در طی 7 سال گذشته، بسیاری از مشاهدات فضاپیماها و مریخ نوردها شواهدی را مبنی بر وجود آب بر سطح و در اعماق مریخ گزارش داده اند.

داده های ماهواره ای جزیاتی از وجود منابع آب یخ زده در قطب های مریخ به زمین مخابره کرده اند و تصاویر گرفته شده نیز وجود یخ  در سطح و اعماق مریخ را توجیه می کنند. در همین راستا تیمی متشکل از دانشمندان موسسه علوم سیاره ای واقع در آریزونا به بررسی مجدد داده های ارسالی و ثبت شده پرداخته اند.

این تیم علمی با استفاده از داده های ثبت شده توسط طیف سنج های مخصوص به بررسی تخمین میزان آب و یخ موجود در مناطقی به جز قطبین مریخ پرداخته اند. مناطقی که در گذشته انتظار وجود آب در آن ها بسیار کمرنگ بوده است. این دستگاه های طیف سنجی به میزان هیدروژن حساس هستند و می توانند عمق حضور آن ها را در خاک مریخ محاسبه کنند. با استفاده از مدل هایی که ویژگی های سطحی مریخ را مشخص می کنند و دانستن رابطه وجود میزان هیدروژن در آب، می توان پراکندگی وجود آب یخ زده در سطح سیاره و عمق آن را به دست آورد. با استفاده از این تکنیک تیم دانشمندان نقشه منابع یخ زیرزمینی مریخ را منتشر کرده اند.
مریخ، سیاره‌ای آب دار!


مریخ، سیاره‌ای آب دار
بررسی های جدید نشان می دهد که منابع بسیار عظیمی از یخ در اعماق مناطق غیرقطبی مریخ وجود دارد.  علی الخصوص در مناطقی که با رنگ قرمز و نارنجی مشخص شده است. این نقشه میزان درصد هیدروژن را در سطح سیاره مشخص می کند.

چهار منطقه در نقشه وجود دارند که به نظر می رسد مکان های مستعدی برای وجود یخ باشند: Promethei Terra در پایین و قسمت راست نقشه، Arabia Terra  در قسمت بالای مرکز نقشه، Arcadia Planitia در سمت چپ بالای نقشه و Elysium Planetia که در مرکز سمت راست و مرکز سمت چپ نقشه مشخص است. دانشمندان معتقدند رسوبات یخی در عمق یک متری این مناطق ممکن است وجود داشته باشد.

بر اساس بسیاری از مدل های ارائه شده درباره مریخ، آب یخ زده به جز مناطق قطبی سیاره نمی تواند به صورت پایدار وجود داشته باشد. اما بررسی های جدید نشان می دهد که در مناطق دیگری به جز از قطبین مریخ احتمال وجود آب آن هم به مقدار قابل توجه وجود دارد

البته تیم تحقیقاتی به این نکته اشاره می کنند که ممکن است یافته های آن ها در اثر وجود مولکول های آب در سایر مواد شیمیایی معدنی نیز باشد. آن ها برای رفع این مشکل، نتایج خود را با سایر مدل های به دست آمده نیز تطابق می دهند تا کمترین خطا را داشته باشند. برای مثال در منطقه Elysium Planetia، ماموریت مدارگرد مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا شواهدی مبنی بر وجود مریخ، سیاره‌ای آب داراثرات یخبندان ثبت کرده است که با نقشه طراحی شده تیم تحقیقاتی مطابقت دارد و یا در منطقه Arcadia Planitia، اثراتی از یخ توسط طیف سنج های مختلف آشکار شده است.
مریخ، سیاره‌ای آب دار!

وجود یا عدم وجود آب در سایر مناطق منظومه شمسی (به جز زمین) به دغدغه اصلی دانشمندان تبدیل شده است. رسیدن به منبعی غنی از آب در ورای جو زمین می تواند آینده نسل بشر را تغییر دهد و زندگی در دهه های آینده را به طور کامل تحت تاثیر خود قرار دهد. فقط کافیست زمانی را تصور کنید که بر روی بطری های آب معدنی نوشته شده است:

" پرشده از آب چشمه های مریخ !!"   


منبع: تبیان




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ سه شنبه 18 بهمن 1390 ] [ 10:09 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

دانشمندان موفق به ساخت غشای گرافنی برای تصفیه آب و تقطیر الکل شدند

دانشمندان موفق به ساخت غشای گرافنی برای تصفیه آب و تقطیر الکل شدندیک تیم بین‌المللی از دانشمندان به همراه برنده نوبل فیزیک سال 2010 موفق به ساخت غشاهای مبتنی بر گرافن شده‌اند که برای تقطیر الکل قابل استفاده هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «آندره گیم» که به همراه «کنستانتین نووسلوف» از دانشگاه «منچستر» موفق به کسب نوبل فیزیک 2010 برای کشف ماده گرافن شده است، با همکاری دیگر محققان دست به ساخت این غشا با استفاده از اکسید گرافن زده‌اند که قادر به توقف مسیر گازها و مایعات بسیار بوده، اما به آب اجازه عبور می‌دهد.

گرافن به گونه‌ای از کربن گفته می‌شود که در آن لایه مسطحی از اتم‌های کربن در یک چیدمان شانه عسلی دو بعدی قرار دارند.

به دلیل نازکی آن، این ماده کاملا شفاف است. از لحاظ رسانایی برق، کیفیت اجرایی این ماده مانند مس و رسانایی حرارتی آن مانند دیگر مواد شناخته شده است.

گیم و دیگران اکنون توانسته‌اند ورقه‌هایی از اکسید گرافن نازک بسازند که نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده است.

این غشاها صدها بار از موی انسان باریکتر بوده اما از قدرت، انعطاف و کنترل خوبی برخوردار است.

زمانی که یک محفظه فلزی با این غشا پوشیده می‌شود، حتی حساس‌ترین تجهیزات نیز قادر به شناسایی هوا یا هر نوع گاز از جمله هلیوم نیستند.

این در حالیست که تنها آب قابلیت نفوذ در این ماده را دارد. مولکول‌های آب در میان غشاهای اکسید گرافن با چنان سرعتی تجزیه می‌شوند که سرعت بخار شدن مشابه باز و بسته شدن محفظه است.

به گفته دکتر «راهول نیر» از دانشگاه منچستر که سرپرستی این تحقیقات را برعهده دارد، چیدمان لایه‌های اکسید گرافن به گونه‌ای است که جای کافی برای قرار گرفتن یک ردیف مولکول آب وجود دارد؛ در صورتی که یک اتم یا مولکول دیگر قصد ورود داشته باشد، مویرگ‌های گرافن یا در اثر رطوبت پایین فشرده شده یا با مولکول‌های آب مسدود می‌شوند.

اگرچه هنوز کاربرد خاصی برای این ماده پیشنهاد نشده؛ اما پروفسور گیم، از کاربردهایی مانند تصفیه، تفکیک یا غشای مانع نام برده است.

در پژوهش دیگری که در مجله ساینس منتشر شده، تیم دیگری از محققان موفق به ساعت غشایی مبتنی بر کربن الماس مانند شده‌اند که به روغن اجازه عبور می‌دهد. از این ماده می‌توان برای تصفیه آلاینده‌های سمی از آب یا پالایش مواد شیمیایی صنعتی استفاده کرد.


منبع: ایسنا




طبقه بندی: اخبار و مطالب تکنو لژی،
[ سه شنبه 18 بهمن 1390 ] [ 10:05 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

دانشمندان موفق به ساخت غشای گرافنی برای تصفیه آب و تقطیر الکل شدند

دانشمندان موفق به ساخت غشای گرافنی برای تصفیه آب و تقطیر الکل شدندیک تیم بین‌المللی از دانشمندان به همراه برنده نوبل فیزیک سال 2010 موفق به ساخت غشاهای مبتنی بر گرافن شده‌اند که برای تقطیر الکل قابل استفاده هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «آندره گیم» که به همراه «کنستانتین نووسلوف» از دانشگاه «منچستر» موفق به کسب نوبل فیزیک 2010 برای کشف ماده گرافن شده است، با همکاری دیگر محققان دست به ساخت این غشا با استفاده از اکسید گرافن زده‌اند که قادر به توقف مسیر گازها و مایعات بسیار بوده، اما به آب اجازه عبور می‌دهد.

گرافن به گونه‌ای از کربن گفته می‌شود که در آن لایه مسطحی از اتم‌های کربن در یک چیدمان شانه عسلی دو بعدی قرار دارند.

به دلیل نازکی آن، این ماده کاملا شفاف است. از لحاظ رسانایی برق، کیفیت اجرایی این ماده مانند مس و رسانایی حرارتی آن مانند دیگر مواد شناخته شده است.

گیم و دیگران اکنون توانسته‌اند ورقه‌هایی از اکسید گرافن نازک بسازند که نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده است.

این غشاها صدها بار از موی انسان باریکتر بوده اما از قدرت، انعطاف و کنترل خوبی برخوردار است.

زمانی که یک محفظه فلزی با این غشا پوشیده می‌شود، حتی حساس‌ترین تجهیزات نیز قادر به شناسایی هوا یا هر نوع گاز از جمله هلیوم نیستند.

این در حالیست که تنها آب قابلیت نفوذ در این ماده را دارد. مولکول‌های آب در میان غشاهای اکسید گرافن با چنان سرعتی تجزیه می‌شوند که سرعت بخار شدن مشابه باز و بسته شدن محفظه است.

به گفته دکتر «راهول نیر» از دانشگاه منچستر که سرپرستی این تحقیقات را برعهده دارد، چیدمان لایه‌های اکسید گرافن به گونه‌ای است که جای کافی برای قرار گرفتن یک ردیف مولکول آب وجود دارد؛ در صورتی که یک اتم یا مولکول دیگر قصد ورود داشته باشد، مویرگ‌های گرافن یا در اثر رطوبت پایین فشرده شده یا با مولکول‌های آب مسدود می‌شوند.

اگرچه هنوز کاربرد خاصی برای این ماده پیشنهاد نشده؛ اما پروفسور گیم، از کاربردهایی مانند تصفیه، تفکیک یا غشای مانع نام برده است.

در پژوهش دیگری که در مجله ساینس منتشر شده، تیم دیگری از محققان موفق به ساعت غشایی مبتنی بر کربن الماس مانند شده‌اند که به روغن اجازه عبور می‌دهد. از این ماده می‌توان برای تصفیه آلاینده‌های سمی از آب یا پالایش مواد شیمیایی صنعتی استفاده کرد.


منبع: ایسنا




طبقه بندی: اخبار و مطالب علمی،
[ سه شنبه 18 بهمن 1390 ] [ 10:05 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

حیرت انگیزترین شفق های قطبی سالهای اخیر

کشف نخستین سیاره حلقه دار شبه زحل

دانشمندان اخیرا اعلام کرده‌اند که جسم ناشناسی که پنج سال پیش در آسمان کشف شده بود، ممکن است اولین سیاره حلقه‌دار شبه زحل در خارج از منظومه شمسی باشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این یافته‌ها که اخیرا در دویست و نوزدهمین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه شده، در پی بررسی یک گرفتگی نور متغیر از یک ستاره در نزدیکی این جسم مبهم بدست آمده‌اند.

به گفته محققان، بررسی‌ها بر روی گرفتگی نور عبوری یک ستاره کروی یا یک صفحه دور ستاره‌ای از برابر ستاره مادر نشان داد که تنها گزینه ممکن برای توضیح این رویداد می‌تواند وجود نوعی سیستم حلقه‌ای غبار به دور مدار یک همسایه کوچکتر باشد.

این کشف در زمان بررسی مجموعه صورت فلکی عقرب و قنطورس توسط محققان برای تحلیل تغییرات نور ستاره‌های خورشید مانند در طول زمان اتفاق بیفتاد. این مجموعه، نزدیکترین ناحیه شکل‌گیری ستاره در نزدیکی خورشید به شمار می‌رود.

یکی از ستارگان این مجموعه موسوم به 1SWASP J140747.93-394542.6 بطور خاصی در طول یک دوره 54 روزه در اوائل سال 2007 به نمایش تغییرات چشمگیری پرداخته بود که نمایشگر وجود یک جسم دیگر در مدار آن بود. حجم این ستاره مشابه خورشید بوده با این تفاوت که سن آن حدود 16 میلیون سال و بسیار جوان‌تر از خورشید است. این تفاوت در حد یک 300 هزارم سن خورشید بوده و فاصله آن با زمین در حدود 420 سال نوری است.

فاصله جسم اطراف این ستاره 1.7 برابر فاصله زمین تا خورشید بوده که حدود 150 میلیون کیلومتر است.

در صورت عبور یک جسم کروی ساده از برابر این ستاره، شدت نور آن باید بتدریج کم و زیاد شود. اما دانشمندان در این پژوهش متوجه یک گرفتگی طولانی و پیچیده با کاهشهای خاموش و روشن شدند. در عمیق‌ترین بخشهای گرفتگی، حداقل 95 درصد نور ستاره توسط غبار متوقف می‌شد.

طبق برآورد دانشمندان این جسم ناشناس احتمالا یک سیاره حلقه‌دار با چندین حلقه نازک غبار است. این کشف احتمالا اولین سیستم حلقه‌های غبار نازک و گسسته بدست آمده در اطراف یک جسم کم حجم در خارج از منظومه شمسی است.

اسامی حلقه‌های کشف شده تاکنون به ترتیب از حلقه متراکم داخلی تا سه نازک بیرونی آن روچستر، سوثرلند، ‌کامپاناس و تلولو هستند.

بیرونی‌ترین حلقه این جسم حدود 60 میلیون کیلومتر با سطح سیاره فاصله دارد. درصورتی که که این سیستم با سیستم زحل تشابه داشته باشد، حجم ترکیبی آنها با یکدیگر به میزان هشت برابر حجم ماه زمین است.

این درحالیست که سوالات زیادی در مورد طبیعت این جسم حلقه‌دار از جمله امکان سیاره بودن آن، یا یک ستاره کم حجم یا نوعی ستاره کوتوله قهوه‌ای بودن این جسم هنوز باقی است.

در صورتی که اندازه این جسم کمتر از 13 برابر حجم مشتری باشد، امکان شباهت آن به سیاره زحل زیاد بوده و در صورت 13 تا 75 برابر بودن آن نسبت به سیاره مشتری، احتمالا یک ستاره کوتوله قهوه‌ای است. در صورت بزرگتر بودن آن و وجود همجوشی هسته‌ای، امکان ستاره بودن این جسم وجود دارد.

مشاهدات تلسکوپی بیشتر می‌تواند در تعیین کشش گرانشی این جسم بر روی ستاره میزبان و در نهایت حجم آن کمک کند.

از دیگر جذابیت‌های این جسم می‌توان به فاصله حلقه‌های آن از یکدیگر اشاره کرد. در صورت سیاره بودن این جسم، امکان وجود قمر در اطراف آن افزایش یافته و در صورت ستاره بودن آن، ممکن است سیارات جدیدی در اطراف آن بوجود بیایند.

منبع: ایسنا




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 16 بهمن 1390 ] [ 08:44 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]

حیرت انگیزترین شفق های قطبی سالهای اخیر

حیرت انگیزترین شفق های قطبی سالهای اخیربه دنبال فوران‌های عظیم خورشیدی چند سال اخیر که هفته گذشته به زمین اصابت کرد، شفق‌های قطبی زیبایی در منطقه قطبی نیم‌کره شمالی زمین اتفاق افتاد که عکاسان و منجمان آن‌ها را به تصویر کشیدند.


رنگ سبز مربوط به اتم‌های اکسیژن است که پس از برخورد ذرات خورشیدی پرانرژی به آنها برانگیخته شده و این انرژی را به شکل پرتوهای نور آزاد می‌کنند. پرتوهای سرخ‌فام نیز مربوط به اتم‌های نیتروژن است.


ذرات پرتاب‌شده در فوران‌های خورشیدی وقتی به میدان مغناطیسی زمین می‌رسند، منحرف شده و برخی از آن‌ها به سوی قطبین مغناطیسی زمین که از قضا نزدیک به قطب‌های شمال و جنوب جغرافیایی است، تغییر مسیر می‌دهند. در عرض‌های جغرافیایی بالای 66 درجه، این ذرات پرانرژی وارد جو زمین می‌شوند و با مولکول‌های هوا برخورد می‌کنند.


اخیرشناسان پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به اوج فعالیت‌های خورشیدی در سال 2013 / 1392، تعداد و شدت این فوران‌ها افزایش یابد و احتمال ضعیفی نیز وجود دارد که در صورت برخورد طوفان‌های به مراتب قوی‌تر، شفق‌های قطبی تا عرض‌های جغرافیایی میانی زمین نیز مشاهده شوند.

منبع: خبرآنلاین

منبع دوم : هوپا

 




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 16 بهمن 1390 ] [ 08:39 ق.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
رصد کهکشانی از ماده تاریک در فاصله 10 میلیارد سال نوری
اخترشناسان موفق به رصد کهکشان کوتوله ای در فاصله 10 میلیارد سال نوری شده اند که احتمال می رود به طور کامل از ماده تاریک ساخته شده باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کهکشان با استفاده از تکنیکی به نام "همگرایی گرانشی" کشف شده است. تا کنون این حقیقت که تعداد معدودی کهکشان کوتوله در همسایگی زمین دیده شده اند در علم نجوم به شکل یک معما باقی مانده بود.

با این همه مطالعه جدید می تواند این معما را پاسخ دهد، محققانMIT می گویند این کهکشانها از ماده تاریک اشباع شده اند. کهکشانهای کوتوله معمولا در اطراف کهکشانهای بزرگتر به وجود آمده و به نام کهکشانهای اقماری شناخته می شوند. ماده تاریک از این رو تاریک نامیده می شود که با نور واکنشی نشان نمی دهد و از این رو امکان مشاهده مستقیم آن وجود ندارد با این همه این ماده از جرم برخوردار بوده و 85 درصد از جرم جهان را تشکیل می دهد و تاثیر این جرم قابل ردیابی است.

همگرایی گرانشی تکنیکی است که در آن جرمی که میان زمین و منبع نوری دوردستی قرار گرفته می تواند عملکردی مانند یک عدسی از خود نشان داده و نور ناشی از منبع دوردست را خمیده، بزرگنمایی و یا پراکنده سازد. با استفاده از مدلسازی های رایانه ای از چگونگی انحراف نور، می توان جرم کهکشان همگرا کننده و میزان توزیع جرمی آن را محاسبه کرد.

محققان درMIT با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی به مطالعه پدیده همگرایی توسط کهکشانی به نام JVASB 1938+666 پرداخته و پس از مقایسه تصاویر به دست آمده از مدلسازی رایانه ای و تصاویر رصد شده موفق به کشف اختلافی شدند. پدیده ای با جرمی 200 میلیون برابر جرم خورشید در اطراف تصویری که دانشمندان با کمک تلسکوپ دیده بودند، مشاهده شد، با این همه منبع این جرم عظیم نامرئی است.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان احتمال می دهند این جرم نامرئی همان کهکشان کوتوله باشد که از ماده تاریک اشباع شده اما به گفته آنها گفتن این موضوع بسیار دشوار است زیرا هنوز تلسکوپها به اندازه ای قدرتمند نیستند که بتوانند کهکشانهای کم نوری را در این فاصله به خوبی ببینند.




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ یکشنبه 9 بهمن 1390 ] [ 04:09 ب.ظ ] [ رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2

درباره وب سایت

ادبی - فرهنگی-عرفانی و اجتماعی و علمی و فلسفی و مذهبی و هنری و مسائل متفرقه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> online

مجله نایت پلاس

center>اسما خداوند متعال

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic